ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף במיל' עמוס ידלין, הזהיר הבוקר (יום ב') כי ההסכמה שישראל נתנה לארה"ב למכור מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות הערביות עלולה להוביל למדרון חלקלק. "זה יקל על הסעודים, על המצרים וגם על הקטארים שכבר ביקשו - לדרוש שמה שניתן לאמירויות יינתן גם להם והנימוקים של ישראל יהיו הרבה יותר חלשים", אמר ידלין בריאיון לאולפן ynet.
באוגוסט חשף נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" כי ההבטחה של ממשל טראמפ להסיר את האמברגו על רכישת נשק מתקדם, היא ששכנעה את שליט איחוד האמירויות לתת אור ירוק להסכם השלום עם ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אז בהתייחס לטענה שישראל הסכימה למהלך עוד לפני החתימה על ההסכם כי מדובר ב"פייק ניוז מוחלט".
ואולם, ביום שישי האחרון - במקביל להכרזה על הכוונה לנרמל את היחסים בין ישראל לסודן - טען שר הביטחון בני גנץ כי "מערכת הביטחון לא ידעה ולא נחשפה למשא ומתן על המכירה לאמירויות דרך ראש הממשלה". למחרת הדף ראש הממשלה נתניהו את ההאשמות של גנץ בנוגע למידור מערכת הביטחון מההבנות על מכירת F-35 לאיחוד האמירויות, ואמר: "בעקבות הבטחת היתרון האיכותי של צה"ל והבטחת העליונות הצבאית של ישראל במרחב, רק אתמול נתנו את הסכמתנו לעסקה הזאת".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
נתניהו גנץ ומטוס F-35. "הנימוקים של ישראל יהיו חלשים יותר"
(צילום: shutterstock, אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
אחרי ששר האנרגיה יובל שטייניץ אמר אתמול באולפן ynet כי "במוקדם או במאוחר גם סעודיה וקטאר יבקשו ויקבלו את ה-F-35", ציין היום ראש אמ"ן לשעבר ידלין: "כשהעברתי ביקורת על העובדה שהייתה פה פריצה בנושא היתרון האיכותי, שלא נעשתה עם עבודת מטה מסודרת ומבלי שמערכת הביטחון יודעת עליה, הצבעתי בין היתר על סוגיית מכירת ה-F-35 לאמירויות.
"חשבתי שאפשר להגיע להסדרים שיאפשרו את המהלך הזה, אבל התרעתי על העובדה שזה יהיה תקדים למדינות שהאפשרות שאף F-35 יסופק להם היא הרבה יותר חמורה. על זה היינו צריכים לדבר לפני ולא אחרי שראש הממשלה הסכים לאספקת F-35 לאמירויות, מבלי ששיתף את שר הביטחון ואת ראש המטה".
3 צפייה בגלריה
"דפוס פעולה מאוד חמור". אלוף במיל' ידלין
"דפוס פעולה מאוד חמור". אלוף במיל' ידלין
"דפוס פעולה מאוד חמור". אלוף במיל' ידלין
(צילום: מתן טורקיה)
ידלין אמר עוד: "בסוף, היתרון הייחודי הוא לא שחור או לבן, זה הרבה מאוד גוונים של אפור משני סוגים. אפור שדואג לכך שהמטוס שיגיע למדינה שאנחנו חוששים שאולי יהיה בה מהפך שלטוני, אולי הוא לא המטוס בדיוק כמו שלנו ואולי יישאר לנו יתרון יחסי בשוליים.
"הצד השני של האפור הוא אספקת מערכות נוספות, לחזק את ישראל בתחומים אחרים שעד היום לא סופקו לה. כל זה נעשה בעבודה מאוד מקצועית, עבודה שיורדת לפרטים, מול הפנטגון, מול חיל האוויר האמריקני, מול סוכנויות ביטחון ומודיעין אמריקניות אחרות. כל התהליך הזה לא נעשה ולכן זה בעיניי דפוס פעולה מאוד חמור".
- דפוס חמור של מי? של ראש הממשלה? אולי היית מגדיר אותו דפוס מסוכן? "אני לא רוצה להגיד מסוכן כי אני לא מכיר את הפרטים, אבל את הדפוס הזה אני מכיר. זה דפוס שאסור שהוא יקרה. ראש הממשלה ראשון בין שווים, אבל לא איש אחד יחליט את זה. שאין חיל שחוצה את הגבול מבלי שמסכמים על זה גם שר הביטחון, גם הרמטכ"ל ובמקרים כבדים גם ראש הממשלה. בממשלת האחדות הקודמת בשנות ה-80 היה פורום קטן של שמיר, פרס ורבין שהיו מחליטים על כל דבר.
"ראש הממשלה הנוכחי חווה ונצרב בכמה שגיאות שהוא נתן הוראה מבלי להתייעץ - פתיחת מנהרת הכותל, חיסול חאלד משעל, עניין הצוללות שחוקרים אותו - אני לא יודע מה היה שם. יכול להיות שראש הממשלה התנהג על פי כל הכללים, אבל אני רואה דפוס שצריך לחקור אותו כי יש לו פוטנציאל לנזקים דרמטיים לביטחון ישראל".
3 צפייה בגלריה
עמוס גלעד
עמוס גלעד
אלוף במיל' גלעד. "אין מישהו שמבין בזה יותר ממנו"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ב"ידיעות אחרונות" פורסם היום ריאיון עם אלוף במיל' עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון, שטען כי פרשת מכירת מטוסי ה-F-35 לאיחוד האמירויות חמורה יותר מפרשת הצוללות. גלעד, שמעולם לא היה מזוהה פוליטית והשתתף בשבת לראשונה בהפגנה בתל אביב נגד נתניהו, טען: "הפרשה חמורה יותר מכיוון שחיל האוויר חשוב יותר מכל חיל אחר. בא ראש הממשלה ומחליט על דעת עצמו, כמו בפרשת הצוללות, לאפשר את מכירת המטוסים".
ידלין אמר בהמשך לדבריו של גלעד: "אני לא חותם על שום דבר שלא חקרתי אותו לעומק. אני מכבד מאוד את אלוף גלעד ודיברנו על יתרון יחסי. אין מישהו שמבין בנושא הזה יותר מעמוס גלעד, הוא בילה 10 שנים מחייו בדיוק בעבודת המטה המאוד מדוקדקת כדי לשמור על היתרון היחסי של ישראל שהוא כל הזמן תחת לחת התעשיות האמריקניות שרוצות למכור ותחת לחץ של מדינות בעלות ברית של אמריקה שרוצות לקנות.
"עמוס גלעד עשה עבודה נהדרת. הוא מתלונן על העובדה שפתאום הנושא הרגיש והמקצועי, וזה שיכול לגרום לתקלות חמורות בישראל, מתנהל בפורומים הלא נכונים על ידי אנשים שלא מבינים מספיק".