3 צפייה בגלריה
מוסקבה מגיבה לסנקציות, אך משאירה פתח לדיאלוג. ביידן ופוטין
מוסקבה מגיבה לסנקציות, אך משאירה פתח לדיאלוג. ביידן ופוטין
מוסקבה מגיבה לסנקציות, אך משאירה פתח לדיאלוג. ביידן ופוטין
(צילום: AP, MCT)
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הודיע אמש (יום ו') כי מוסקבה תגרש עשרה דיפלומטים אמריקנים, בתגובה לסנקציות שהטילה עליה וושינגטון. בהצהרה נוספת הודיע משרד החוץ כי מוסקבה הטילה סנקציות משלה על שמונה פקידי ממשל בארה"ב בהווה ובעבר ואוסרת עליהם להיכנס לרוסיה.
הבית הלבן הודיע שלשום בצהריים על הטלת הסנקציות, שכוללות את גירושם מארה"ב של עשרה דיפלומטים רוסים. חלק מהדיפלומטים הללו, לפי הבית הלבן, הם אנשי מודיעין. בהודעת הבית הלבן נאמר שהסנקציות הוטלו בשל ניסיון ההתערבות של רוסיה בבחירות אשתקד, פריצת הסייבר הגדולה לסוכנויות הממשל שנחשפה בשנה שעברה, פעולותיה של מוסקבה בנוגע לאוקראינה ו"פעולות עוינות נוספות".
3 צפייה בגלריה
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב מפגש ב מוסקבה רוסיה עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב מפגש ב מוסקבה רוסיה עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף
"הגיע הזמן שארה"ב תפעל בהיגיון". לברוב
(צילום: EPA/RUSSIAN FOREIGN AFFAIRS MINISTRY HANDOUT)
בהצהרה שמסר אמר לברוב כי רוסיה תפעל להפסיק את פעילותן של קרנות ועמותות אמריקניות "המתערבות בענייניה הפנימיים של רוסיה". הוא הוסיף כי מוסקבה בוחנת "צעדים כואבים" נוספים נגד חברות אמריקניות אשר פועלות ברוסיה.
בין הפקידים האמריקנים שהוכנסו לרשימת הסנקציות של רוסיה: ראש ה-FBI כריסטופר ריי, ראש המודיעין הלאומי אבריל היינס, התובע הכללי מריק גרלנד והשר לביטחון המולדת אלחנדרו מיורקס. לברוב אף קרא לשגריר האמריקני ברוסיה ג'ון סאליבן לפעול כמו עמיתו הרוסי ולשוב לארצו להתייעצויות.
למרות התגובה המהירה, מוסקבה השאירה פתח לדיאלוג. לברוב אמר אמש כי רוסיה עדיין בוחנת את הצעת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לקיים פסגה עם עמיתו הרוסי ולדימיר פוטין. גם דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר אתמול אחר הצהריים כי רוסיה מוכנה לקיים שיחות בהיקף נרחב, אם ארה"ב תהיה מוכנה לכך. פסקוב אמר שפוטין לא מעוניין בהחרפת היחסים. "שני הנשיאים מחזיקים בדעות דומות, זה דבר חיובי", הוסיף דובר הקרמלין.

בהודעת משרד החוץ הרוסי נכתב כי "הגיע הזמן שארה"ב תפעל בהיגיון ותחדל מהעימות, אחרת ניישם מערך של צעדים כואבים לצד האמריקני". עוד נמסר כי מוסקבה יכולה לפגוע כלכלית בארה"ב ולצמצם את הסגל הדיפלומטי שלה ברוסיה ל-300 איש בלבד, אך לא תעשה זאת מיד.
בחמישי בערב נשא ביידן נאום בעקבות ההחלטה להטיל סנקציות חדשות על רוסיה. בנאומו הדגיש ביידן שארה"ב לא יכולה לאפשר למדינה זרה להתערב בבחירות שלה – ולהיות פטורה מעונש. ביידן הצהיר שכעת, אחרי הטלת הסנקציות, הגיע הזמן להרגיע את המתיחות בין המדינות – והבהיר שעדיין יש מקום לשיתוף פעולה. "הבהרתי לנשיא פוטין שאנחנו היינו יכולים ללכת רחוק יותר – אך בחרנו לא לעשות זאת", אמר ביידן. "בחרתי להיות פרופורציונאלי".
המהלך האמריקני הוכרז יומיים בלבד לאחר שיחת הטלפון השנייה בין ביידן לפוטין מאז כניסת ביידן לבית הלבן, והשיחה הראשונה מאז הריאיון שבו כינה ביידן את פוטין "רוצח". באותו ריאיון הבטיח ביידן גם שפוטין "ישלם" על ההתערבות בבחירות. דבריו בחודש שעבר החריפו את המתיחות בין מוסקבה לוושינגטון, ופוטין החזיר בתגובה את השגריר מארה"ב.
3 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בפריז עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בפריז עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
גם הוא רוצה פסגה עם פוטין. זלנסקי עם מקרון בפריז
(צילום: AP)
הבית הלבן נערך בשבועות האחרונים לגירוש הדיפלומטים, אולם לא מדובר בסנקציות הראשונות שביידן מטיל על רוסיה כבר בראשית כהונתו. בחודש שעבר הטיל הבית הלבן סנקציות על גורמי ממשל שונים ברוסיה, בהם גם כמה בכירים, בעקבות ניסיון ההתנקשות באיש האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני, בעזרת החומר הכימי הקטלני "נוביצ'וק".
במקביל לעימות המחריף בין וושינגטון למוסקבה, בימים האחרונים נרשמה הסלמה גם במתיחות בין רוסיה לאוקראינה: לפני כשבועיים וחצי התריעה קייב כי רוסיה מתגברת ומניעה כוחות באזור חבל דונבאס שבגבול בין שתי המדינות, וכי בדלנים פרו-רוסים הפועלים במזרח אוקראינה, אזור שבו התנהלה מאז 2014 מלחמת דמים, מפרים באופן שיטתי את הפסקת האש שהוכרזה שם ביולי שעבר. משקיפים אירופים והממשל האמריקני חיזקו את הטענות הללו, ודרשו מרוסיה הסברים.
אתמול נועד נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בפריז עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הצטרפה לדיון באופן מקוון. זלנסקי אמר כי מפגש בין ביידן לפוטין יוכל לסייע להפחתת המתיחות האזורית. זלנסקי הוסיף כי גם הוא מעוניין לקיים פסגה עם פוטין, בהשתתפות מקרון ומרקל, כדי לדון בסוגיות שבמחלוקת בין שתי המדינות.
פורסם לראשונה: 23:41, 16.04.21