לראשונה מסוף מלחמת לבנון השנייה, בצה"ל מזהים בשבועות האחרונים נכונות של חיזבאללה ליזום הסלמה מוגבלת למשך יומיים-שלושה, במתווה המזכיר את סבבי הלחימה ברצועת עזה. כך עלה מהערכת אמ"ן השנתית לשנה זו.
חיזבאללה קיבע בשנים האחרונות משוואות של פיגועים או ניסיונות לפיגועי נקמה נגד חיילים בלבד, בתגובה לפעולות שיוחסו לצה"ל - תקיפות חריגות בשטח לבנון או חיסול פעילי הארגון בסוריה. אלא שמאז יולי אשתקד חיזבאללה ניסה ונכשל לפחות פעמיים לצלוף בחיילי צה"ל בהר דב וליד קיבוץ מנרה בתגובה להרג פעיל זוטר של הארגון בתקיפה שיוחסה לישראל ליד דמשק. בכך צבר צבא הטרור השיעי "גירעון הרתעתי", שירצה למלא בהתנגשות מוגבלת לאזור הגבול במשך יום או יומיים של לחימה, מבלי להיגרר למלחמה.
13 צפייה בגלריה
טקס של אנשי חיזבאללה ל קאסם סולימאני ואבו מהדי אל מוהנדס כפר ב לבנון
טקס של אנשי חיזבאללה ל קאסם סולימאני ואבו מהדי אל מוהנדס כפר ב לבנון
טקס של אנשי חיזבאללה לזכר קאסם סולימאני. קרובים לאיראן
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
הערכת מודיעין של אמ"ן
הערכת מודיעין של אמ"ן
ימי קרב בצפון ושקט שברירי מעזה. הערכות אמ"ן ל-2021
(צילום: יואב זייתון, AFP, דובר צה"ל, EPA)
להערכות באשר לימי הקרב עם חיזבאללה מצטרפות שתי תקריות מהשבוע האחרון שיכולות להעיד על סימני מתיחות בגבול. שני לבנונים חשודים, אך לא חמושים, חדרו בתחילת השבוע בצוהרי היום למובלעת הישראלית רקפת שמעבר לגדר המערכת באזור רכס רמים והורחקו כשלוחמי צה"ל ירו באוויר. למובלעת זו כבר התקרבו בעבר והנחת העבודה באוגדת הגליל היא שלא מדובר באירוע מקרי. גם לתקרית הצלפים שהוברחו בהר דב בקיץ האחרון קדמה "פתיחת שטח" על ידי רועי צאן לבנונים.
13 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ליד קיבוץ מנרה גבול לבנון
כוחות צה"ל ליד קיבוץ מנרה גבול לבנון
כוח צה"ל ליד קיבוץ מנרה בגבול לבנון
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
רחפן ישראלי שנפל בשטח לבנון
רחפן ישראלי שנפל בשטח לבנון
רחפן ישראלי שנפל לאחרונה בשטח לבנון
בתקרית השנייה בשבוע שעבר ירה כוח חיזבאללה טיל נ"מ תקני מתוצרת רוסיה לעבר כלי טיס בלתי מאויש של חיל האוויר, שחג בשמי דרום לבנון. הטיל החטיא ובצה"ל נמנעו מתגובה.
בתוך כך, צה"ל יתחיל היום (שלישי) את תרגיל "סערת ברקים" בצפון, כצעד היערכות מרכזי לשיפור היכולת בימי קרב בגבול לבנון. התרגיל בן היומיים יבחן את האופן שבו יושמו הלקחים מההיתקלות בגבול בקיץ האחרון וידמה כמה תרחישים אפשריים של לחימה בזירה.
העלייה בסבירות לימי קרב בצפון עלולה לייצר מצב שילדים בני 13 מקריית שמונה או משלומי טרם הספיקו להכיר: אזעקות צבע אדום, הדי פיצוצים ובהלת מנוסה למקלט. בשנים האחרונות חיזבאללה ביצע כמה פיגועים בהם גם נהרגו חיילי צה"ל, אך לרוב הם הוכלו בתגובה מינורית.
הפעם באמ"ן מעריכים שחיזבאללה ירצה ללכת עד הקצה כדי לסגור חשבונות שהולכים וגדלים מול ישראל ואפילו לא יזדקק לטריגר נוסף. זאת, חרף המשבר המשילותי, הכלכלי והרפואי בלבנון. ייתכן שאת ההשראה סופג הארגון מעזה: הסלמה בת כמה ימים כדי להשיג רתיעה ישראלית שתצמצם את תקיפותיה נגד יעדיו בסוריה. זאת, מבלי לגבות אזרחים ישראלים הרוגים, או לירות לעומק ישראל - דבר שבגינו ישראל יכולה לצאת למלחמה.
לפי פרסומים ערביים, אחד היעדים המרכזיים של ישראל בתקיפותיה שהתרבו לאחרונה, נוגע למשלוחי ערכות דיוק. אלה מאפשרות להפוך אלפי רקטות "טיפשות" שבידי חיזבאללה לטילים מדויקים מונחי ג'י.פי.אס, שיוכלו לפגוע במתקנים אסטרטגיים בישראל.
13 צפייה בגלריה
תיעוד רגעי הפיצוץ מהתקיפה הישראלית בסוריה
תיעוד רגעי הפיצוץ מהתקיפה הישראלית בסוריה
התקיפות בסוריה. ניסיון לסכל ערכות דיוק לחיזבאללה
בצבא גורסים כי חיזבאללה מחזיק בכמה עשרות בודדות של טילים מדויקים ולכן באמ"ן עדיין לא ממליצים לצאת נגד חיזבאללה במתקפת מנע נגד יכולת אסטרטגית זו, כל עוד מערכים אחרים נגד פרויקט הדיוק של חיזבאללה עדיין מופעלים. חלק מהמאמצים האלה נוגעים לסיכולים "רכים", פעולות מדיניות וחלקם חשאיים.
"אנו עמלים ועוסקים באופן קבוע באיום הטילים המדויקים ומספקים לו מענה במגוון דרכים, גלויות וסמויות", אמר ראש אמ"ן, האלוף תמיר הימן. "הצלחנו לתקוף מאות מטרות במערכה שבין המלחמות בזכות יכולות מודיעיניות גבוהות".
13 צפייה בגלריה
ראש אמ"ן נואם בטקס הענקת הצל"שים
ראש אמ"ן נואם בטקס הענקת הצל"שים
ראש אמ"ן, האלוף תמיר הימן
(צילום: דובר צה"ל)
הסכם הרכש החדש שאושר בתחילת השבוע בוועדת השרים יסייע גם לפעילות המודיעין. בכסף שאושר יירכשו מאגרי נתונים מאובטחים בחו"ל למידע ולצילום שנאספים באגף. לפי נתוני אמ"ן, בכל 24 שעות מתקבלים חומרים בהיקף של 10 טרה בייט מגיחות צילום והדמיות אוויריות, נצברים מיליארד איכוני סלולר, שני מיליון תמונות, שיחות טלפון ונשמרות חצי מיליון התכתבויות במייל.

למרות הקורונה: חמאס, חיזבאללה ואיראן מתעצמים

הערכת המודיעין לשנה הקרובה חושפת כי בניגוד לסימנים הראשונים שנראו בגל הראשון של הקורונה בתחילת השנה שעברה, המגפה לא בלמה את התעצמות האויבים של ישראל. ארגוני הטרור חמאס וחיזבאללה אך גם איראן המשיכו להשקיע ביתר שאת בחיזוק היכולות הצבאיות.

מנגד, צה"ל הגביר לאחרונה את מבצעי המערכה שבין המלחמות (מב"מ) נגד התעצמות חיזבאללה וההתבססות האיראנית בסוריה. המב"מ הפכה מתפיסה מבצעית למצב יסוד מערכתי, בדומה למתקפה או מגננה.
איראן, בדומה לחיזבאללה, עדיין מחפשת אפשרויות לנקום בישראל על חיסול מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה שנהרג לפני כחודשיים ליד טהרן. באמ"ן מעריכים כי לאיראן יהיה קשה למצוא חלופה לבכיר תוכנית הגרעין מקרב האקדמיה המקומית כדי להתקדם בה.
13 צפייה בגלריה
תמונת מוחסיין פחריזאדה ותמונה מהלוויה שלו
תמונת מוחסיין פחריזאדה ותמונה מהלוויה שלו
מוחסן פחריזאדה. לא יוחלף בקלות
(צילום: AP, רויטרס)
עד כה נראה שמרבית הניסיונות האיראניים לנקום היו בממד הסייבר. באיראן רואים בישראל, לפי אמ"ן, תמונת מראה של התבססותם במזרח התיכון, עם חתימת הסכמי הנורמליזציה מול בחריין, איחוד האמירויות, סודאן ומרוקו לצד סימנים להתקרבות גם מצידה של טורקיה וקטאר.
מבחינת תוכנית הגרעין, באמ"ן מבהירים כי המרחק הטכני-מעשי של איראן מייצור פצצה גרעינית ראשונה הוא לכל הפחות שנתיים, מרגע שטהרן תחליט על כך ותפרוץ קדימה. לפצצה גרעינית אחת נדרשים 40 ק"ג של אורניום מועשר ברמה של 90%. האורניום ימלא כדור נפץ בפיתוח מיוחד ממתכת שיורכב בתוך טיל ייעודי.
לפי הערכת אמ"ן, איראן עדיין לא ייצרה את שני הרכיבים האחרונים האלה, שקריטיים לפצצה גרעינית. איראן הגיעה עד כה להעשרת אורניום ברמה של 4% ל-1,300 ק"ג ולרמה של 20% ל-17 ק"ג. כדי להגיע לרמת העשרה של 90% יידרשו ארבעה חודשים, ואת יתר הרכיבים ניתן יהיה לייצר בתוך כשנתיים, אם הניסוי יצלח בפעם הראשונה.
עם זאת, איראן כבר מבצעת צעדי פיתוח בדרכה לפצצה גרעינית שחלקם מוגדרים בצבא כ"בלתי הפיכים", ובכך מקצרת זמנים לנקודת הזינוק לעבר הפצצה.
13 צפייה בגלריה
המתקן הגרעיני בבושאר
המתקן הגרעיני בבושאר
מתקן גרעיני בבושאר
(צילום: EPA)
13 צפייה בגלריה
תצלום לוויין
תצלום לוויין
בנייה של מתקני גרעין באיראן, לוויין
(צילום: AP)
בינתיים באמ"ן מעריכים כי איראן מעוניינת לחזור להסכם הגרעין עם המעצמות משום שהוא רע לישראל. תאריכי היעד לסוף ההסכם יתירו לטהרן לרוץ לפצצה גרעינית ולרכיביה: ב-2023 איראן תוכל לייבא רכיבים לפיתוח טילי קרקע קרקע, ב-2026 יוסרו הסנקציות על מחקר ופיתוח גרעיני וב-2031 איראן תוכל להעשיר אורניום באופן חופשי.
בנוסף, הסרת הסנקציות הכלכליות תמורת הסכם חדש, תשחרר לאיראן מיליארדי דולרים שיושקעו בבניין כוח אזורי במרחב לשלוחותיה בסוריה, בלבנון, בתימן, ברצועת עזה ובעיראק. לכן, באמ"ן ימליצו לדרג המדיני לדחוק בממשל ביידן להמשיך ולדבוק בסנקציות, גם אם יחודש השיח עם הרפובליקה האיסלמית.
13 צפייה בגלריה
רוברט מאלי נפגש עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף
רוברט מאלי נפגש עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף
תכנון הסכם הגרעין ב-2015 והשליח רוברט מאלי (משמאל) שיעסוק באיראן בממשל ביידן
(צילום: רויטרס)
"איראן נמצאת בשפל חסר תקדים בעקבות הפעולות שביצענו בשנים האחרונות, ולא רק בגלל הקורונה, אך לא זנחה את תכנית הגרעין ואף הגבירה מאמציה בנושא", אמר האלוף הימן. "במצבה הנוכחי, איראן רואה בהסכם מוצא יחיד מהמשבר ולכן חותרת לחזור לפחות להסכם שעליו חתמה ב-2015".

"דולרים קטארים תמורת שקט סינטטי"

באמ"ן מעריכים כי בסוריה שנת 2021 תתבטא בניסיון של אסד לשוב למשפחת העמים ולליגה הערבית, לצד המשך שיקומו של צבאו ההרוס, ובעיקר במערכות נ"מ. חלקים גדולים מסוריה, בעיקר בצפון, ימשיכו להיות בשליטה כורדית או טורקית. אסד עדיין חושש להגיב לתקיפות הרבות נגד ההתבססות האיראנית במדינתו, ולא נראה שישנה גישה בשנה הקרובה.
13 צפייה בגלריה
בשאר אל אסד סוריה שיחה עם ולדימיר פוטין נובמבר 2020
בשאר אל אסד סוריה שיחה עם ולדימיר פוטין נובמבר 2020
אסד משוחח עם פוטין תחת מגבלות הקורונה, נובמבר
(צילום: AP)
מכל הזירות הביטחוניות, דווקא בזירה הפלסטינית נראים יותר סימני יציבות מאחרות. ההערכה היא שהנהגת חמאס בעזה נמצאת עמוק בהליך ההסדרה מול ישראל אך השקט יישאר שברירי. "הדולרים מקטאר לעזה מביאים לשקט סינתטי, לכלכלת סעד", מעריכים באמ"ן. כמו כן, בצבא מטילים ספק בהצלחת הבחירות ברשות הפלסטינית, הראשונות מאז העשור הקודם שייערכו בעוד כחודשיים.
בחמאס ובג'יהאד האיסלמי שברצועה יתמקדו השנה, לפי אמ"ן, בבניית כוחם הצבאי בדגש על שיפור מערך הרקטות, תוך ריסון אנשיהם ממהלכים צבאיים נגד ישראל. בניין הכוח של שני הארגונים מסתייע באמצעות הברחות הנמשכות ממעבר רפיח.
13 צפייה בגלריה
חלוקת המענק הקטארי
חלוקת המענק הקטארי
חלוקת המענק הקטארי בעזה
13 צפייה בגלריה
פגישה בין אבו מאזן ליו"ר ועדת הבחירות הפלסטינית חנא נאסר ברמאללה
פגישה בין אבו מאזן ליו"ר ועדת הבחירות הפלסטינית חנא נאסר ברמאללה
אבו מאזן ויו"ר ועדת הבחירות הפלסטינית חנא נאסר ברמאללה
(צילום: רויטרס)
לגבי חילופי הממשל בארצות הברית, באמ"ן יש גם מי שמסתכל על הצד הפרקטי והחיובי בכך. זאת, בשל שובו של הממסד הביטחוני לקדמת הבמה, על חשבון מה שמכונה "כוח הטוויטר". אנשי המקצוע שביידן הציב בגופי הביטחון של הממשל מזוהים באמ"ן כמבריקים ומנוסים, כאלה שאפשר יהיה להעמיק איתם את השיח הפרטי ולהגדיל את ההשפעה של צה"ל על קבלת ההחלטות בציר שבין ירושלים לוושינגטון. באמ"ן מעריכים שארה"ב תחזור לקדמת הבמה העולמית, ותשוב להיות מעורבת יותר ופחות בדלנית מאשר בתקופת הממשל של טראמפ.
פורסם לראשונה: 16:56, 09.02.21