בבית משפחת סולימן באילת עקבו אמש (יום ב') בחרדה אחר הדיון בכנסת שבו הייתה אמורה להיות מאושרת הצעת החוק להפיכת אזורי התיירות בעיר ובים המלח ל"איים ירוקים", ובכך לאפשר בשטחם את פתיחת בתי המלון. אלא שברגע האחרון החליט שר הבריאות יולי אדלשטיין למשוך את הצעת החוק וטרפד את המהלך. "הפוליטיקה כאן ניצחה", אמרה רויטל אלישע-סולימן, מנהלת יחסי הציבור במלון המלך שלמה בעיר הים האדום.
אחרי שוועדת החוקה אישרה את נוסח החוק שעליו היו אמורים להצביע חברי הכנסת, הודיע שר הבריאות אדלשטיין כי הוא מסיר את הצעת החוק מפני שנוספה בתוכה אפשרות להכריז גם על אזורים אחרים בארץ כאזורי תיירים מיוחדים. ההסתייגות של אדלשטיין נדחתה ברוב של 49 תומכים מול 46 מתנגדים, ובעקבות כך הוא החליט למשוך את ההצעה.
4 צפייה בגלריה
רויטל אלישע-סולימן
רויטל אלישע-סולימן
"הפוליטיקה כאן ניצחה". רויטל אלישע-סולימן
רויטל אלישע-סולימן ובעלה שלומי שעוסק בתחום הפרסום נמצאים בחל"ת כבר חודשים ארוכים, פרט להפוגה קלה בחודשי הקיץ. לשני המובטלים יש בבית שני ילדים בני 9 ו-12. "זה מאוד עצוב באופן כללי ונצטרך להמשיך לחכות ליום שבו נחזור לעבוד", אמרה רויטל. "יש פה הרבה משפחות שמתפרנסות ממלונאות וגם כאלה שמתפרנסים בעקיפין מתיירות כמו בעלי שלומי. הבעיה היא שלא רואים את הסוף".
עוד אמרה: "המצב מצריך מאיתנו לעשות חושבים מה עושים הלאה. יש דיונים על מה צריך לקנות ומה לא. כל שקל שנכנס לכיס חושבים לאן הוא הולך, גם כשהולכים לסופר חושבים פעמיים מה לקנות. כולם מבינים את הסיטואציה והבקשות של הילדים נעלמו. הרבה חברים שלנו עובדים במלונות או במקומות קשורים לתיירות, וההודעות שרצות בין כולנו הן למה לא חוזרים ומה עושים ומה יהיה מחר. אני מבינה שיש גם את נושא הבריאות, אבל צריך לנהל את זה נכון. הפוליטיקה כאן ניצחה, צריך ללמוד מה הם עשו יותר טוב מאיתנו בעניין הכלכלי כדי שלא נגיע למצב הזה. אני מקווה שאנחנו נדע ימים טובים יותר".
4 צפייה בגלריה
מורן אלקיים
מורן אלקיים
"500 או 600 חולים משתקים כלכלה שלמה". מורן אלקיים
מורן אלקיים, מנהלת טרקלין שעובדת כבר 23 שנים במלון רויאל ביץ' בעיר, מאוכזבת גם היא מההתפתחויות האחרונות. "שנה כזאת מעולם לא הייתה לי", אמרה אלקיים - אם לחמישה. "אני לא מבינה איך 500 או 600 חולים משתקים כלכלה שלמה, במיוחד שהעיר אילת 'נקייה'. אי אפשר להמשיך במצב הזה, אנחנו עיר שמבוססת תיירות. אם בממשלה היו ויכוחים על עניינים בריאותיים הייתי שותקת, אבל על משחקי אגו לשתק עיר שלמה ולרסק עסקים? זה ממש מתסכל".
בכירי ענף המלונאות הגיבו בחריפות. ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל, אמר: "החלטת הממשלה היא אומללה וחסרת רגישות שפוגעת באלפי מקומות עבודה. הנזק הכלכלי והתעסוקתי לתושבי אילת וים המלח הוא בלתי הפיך. קיימים מספיק פתרונות על הפרק שיאפשרו לפתוח את המלונות מחדש, הגיע הזמן שהאיים הירוקים והבריאים יחליפו את איי העוני. מה מצפים מאיתנו, שנצא לרחובות להפגין?".
מנכ"לית רשת מלונות פתאל, אביה מזרחי-מגן, הצטרפה לביקורת. "זה יום עצוב מאוד למדינה שלנו, בלתי נתפש שחוק איים ירוקים שיכול היה לאפשר לאלפי אנשים לחזור ממעגל האבטלה למעגל העבודה לא עבר. מדובר בחוסר אחריות שגרם לתוצאה כל כך עגומה עבור תושבים של עיר שלמה שמוחזקים כבני ערובה והכול בשם האגו. אני מקווה מאוד שמי שצריך יתעשת במהרה וישנה את רוע הגזרה שנחתה הערב על אלפי אנשים".
4 צפייה בגלריה
אילת
אילת
אילת. "תוצאה כל כך עגומה עבור תושבי העיר"
(צילום: דורון ניסים, רט"ג)
רן בלבוס, סמנכ"ל קבוצת נקש שבבעלותה ובניהולה שלושה בתי מלון באילת (אורכידאה, הרברט סמואל הריף והרברט סמואל רויאל שנגרילה) ומלון בים המלח (הרברט סמואל מילוס), אמר: "זו החלטה מצערת. מקבלי ההחלטות בירושלים גורמים להרס של ענף התיירות. קיווינו לקבל אישור לפתיחת בתי המלון באילת ובים המלח. קשה להיערך לפתיחת מלונות בהיבט של גיוס העובדים ורכישת ציוד מתאים כשאנו חיים במצב של אי ודאות מוחלטת".
גם מנכ"ל התאחדות המלונות באילת, שי שבי, נשמע זועם, "אני לא נכנס לשיקולים הפוליטיים, אבל ההשפעה היא דרמטית על בתי המלון. כולם היו בטוחים ומשוכנעים שהסופ"ש הזה ייפתחו בתי המלון ועכשיו לא בטוח שזה יקרה. אני מקווה שהם יצליחו להגיע להבנה, אבל כרגע זה מדאיג, אני לא מסוגל להבין את זה. דיברו על זה כבר חודשים, ההכנות היו גדולות, האכזבה כרגע גדולה ואני מאוד מקווה שימצאו את הנוסחה ויעלו את זה לדיון בהקדם. חייבים לשמור על העיר הזאת".

אתמול פורסם ב-ynet תיעוד בלעדי של ראש העיר אילת מאיר יצחק-הלוי שהטיח בשרים ובח"כים במסדרונות הכנסת דברים קשים. "יושבים פה כל מיני בריונים, פשוט לא להאמין. על מה? יש כאן איזה סיפור? הכול פוליטיקה של פח אשפה. בושה וחרפה. מישהו יכול להסביר לי שאבין?".
יצחק-הלוי הגיע כבר בשעות הבוקר לכנסת והסתובב במסדרונות כדי לוודא שהחוק יעבור. הוא שוחח בין היתר עם השר לענייני מים והשכלה גבוהה זאב אלקין ועם שר התקשורת יועז הנדל, וסיים את היום במשכן כשהיה לו ברור שהמלונות נפתחים לנוכח נתוני האבטלה הקשים שהציג. "יש 6,000 אנשים שלא יכולים לעבוד באילת, שני בני הזוג לא עובדים כבר חצי שנה. זה מה שחשוב", אמר ראש העיר.
4 צפייה בגלריה
מאיר יצחק הלוי בשביתת רעב נגד סגירת שדה התעופה שדה דב
מאיר יצחק הלוי בשביתת רעב נגד סגירת שדה התעופה שדה דב
"גזרו חרפת רעב על אלפים מתושבי אילת". ראש העיר יצחק-הלוי
(צילום: מוטי קמחי)
ראש העיר הוסיף: "מלחמת אגו וקרבות פוליטיים גזרו הערב חרפת רעב על אלפים מתושבי אילת והפכו אותם לבני ערובה בתוך המאבקים הפנימיים". יצחק-הלוי אף קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לכנס בדחיפות ישיבת ממשלה לדיון מיוחד בנוגע להתרחשויות שנוגעות לאילת, ובעיקר הטלטלות שהיא חווה בעקבות משבר הקורונה.
ניר ונגר, ראש המועצה האזורית תמר, אמר: "בשבועות האחרונים קיימנו דיונים והיערכויות שהובילו לבנייתה של הצעת החוק שעלתה הערב ולצערי לא עברה. אני מברך ומודה לשרת התיירות אורית פרקש הכהן ולכל העוסקים במלאכה על הניסיון והכוונה הטובה להחיות את התיירות באזור ים המלח ואילת.
"כולי תקווה שבימים הקרובים יגיעו כולם להבנות והסכמות לטובת תושבי הנגב המזרחי וים המלח, כדי שכל עם ישראל יוכל לבוא ולנפוש באופן בטוח. עיניהם של רבים שאיבדו את פרנסתם נשואות לממשלת ישראל ומשכן הכנסת. חייבים לפתור זאת במהרה".

עם החלטתו למשוך את הצעת החוק, אמר שר הבריאות אדלשטיין כי "חברי כנסת פופוליסטים לקחו את אילת כבת ערובה לגחמות שמסכנות את שלום הציבור. כל אחד נהיה אפידמיולוג ומומחה בריאות מטעם עצמו.
"הגשתי את הצעת החוק בשיתוף פעולה עם ראש עיריית אילת כדי להציל את אילת. אמרתי מראש שלא אאפשר לנצל זאת כדי להביא להפקרות בריאותית. ברגע שהגיע לכנסת, העמיסו על זה אזורים נוספים ופעולות מסוכנות אחרות. אמרתי: בואו נצביע על הצעת החוק הממשלתית. לצערי הפופוליזם ניצח. אחזיר את הצעת החוק בתנאים שלא יסכנו את תושבי אילת ואת תושבי יתר המדינה. הגל הפופוליסטי העכור הזה צריך לעבור מהעולם".
לאחר נעילת הדיון במליאה שוחח ראש הממשלה נתניהו עם שר הבריאות וכן עם השר המקשר בין הממשלה לכנסת דודי אמסלם ועם יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר. בשיחה סוכם כי השרים ויו"ר הוועדה ייפגשו היום במטרה להגיע להבנות על מנת לסיים את החקיקה של חוק "האיים הירוקים" בהקדם האפשרי. אדלשטיין אמר לאחר השיחה: "אני מחויב לאילת, לכן הגשתי את הצעת החוק להכריז על אילת ועל ים המלח כאיים ירוקים. זו לא 'טובה' שאנחנו עושים לתושבי אילת. זו המחויבות שלנו כלפיהם".
פורסם לראשונה: 23:51, 09.11.20