כשנכנסתי לחדר התפוצץ טיל על גג בית. הטיל הקטן שוגר מכלי טיס של חיל האוויר ופגע בגג ברפיח כדי להמחיש ליושביו וליושבי הבתים הסמוכים שצה"ל אכן מתכוון להרוס את הבית ששייך למוחמד בוואב, מפקד גדוד מזרח רפיח של חמאס. הבית משמש לו מפקדה מעל פני הקרקע. ממנו הוא מנהל את פעילות השגרה של הגדוד, אבל הוא עצמו מתגורר בו עם משפחתו.
בוואב נמצא מתחת לפני הקרקע, אי-שם, מסתתר במנהרות "המטרו" של רפיח. גם משפחתו יצאה מהבית. היושבים בחדר צפו במתרחש במסכי המחשב שהראו את התמונה ששידר מל"ט חיל האוויר, שחג אותה שעה בשמי דרום הרצועה. היו שם שישה אנשים, מרביתם אנשים מילואים ממודיעין, חיל האוויר, אזרח ואזרחית מהשב"כ וסגן-אלוף מהתותחנים שפיקד על השולחן ועמד בראש החי"ת.
2 צפייה בגלריה
תקיפת מטל"ר ארגון הטרור חמאס בזמן מבצע שומר החומות
תקיפת מטל"ר ארגון הטרור חמאס בזמן מבצע שומר החומות
תקיפת מטל"ר ארגון הטרור חמאס בזמן מבצע שומר החומות
(צילום: דובר צה"ל)
החדר הוא "תא תקיפה", הוסבר לי. יותר מעשרה תאי תקיפה כאלו פעלו במפקדות צה"ל בדרום במהלך המבצע. זו תופעה חדשה שלא הייתה קיימת כמעט לפני שבע שנים, במבצע "צוק איתן", כי לא הייתה כמות כזאת של מודיעין למטרות, באיכות שצה"ל והשב"כ מייצרים כיום.
בכירים במודיעין אומרים כי שיתוף הפעולה בין אגף המודיעין בצה"ל לבין שב"כ היה גורם מכריע בתפקוד כוחות הביטחון במהלך מבצע "שומר החומות". כדי להכיל את המידע הרב שנאסף הוקמו אותם "תאי תקיפה", שמהם נוהלו שיגורי כלי טיס וטילים לעבר משגרים ברצועה. צפו בתיעוד מהתקיפות.
כתוצאה ממאות מטרות איכות, שימוש בבינה מלאכותית ובעבודה של אנשי כל קהילת המודיעין וזרועות צה"ל, יש בבנק המטרות של צה"ל על עזה אלפי מטרות שמאפשרות לאנשי השב"כ לחייג למשפחתו ולשכניו של בוואב ולהזהיר אותם שייצאו מבתיהם כי הבית ייהרס, בהיותו תשתית צבאית. אנחנו רואים על המסך שתלוי סמוך לתקרה את ההתרחשות.
איש השב"כ אומר: "בוואב פיקד במבצע 'צוק איתן' על הריגת סרן בניה שראל, הדר גולדין וסמ"ר ליאל גדעוני, ואנשיו חטפו את גופתו של גולדין. הם יצאו ממנהרה והפתיעו את הכוח של סיירת גבעתי". כעת מועמד ביתו של בוואב להריסה, כמו בתי בכירים רבים בזרוע הצבאית של חמאס והג'יהאד.
לפתע מתערבת קצינה, ואומרת שמפעיל המל"ט אומר לה שהוא רואה קבוצת אנשים מתחת לדקל שנמצא סמוך לבית וכי הם עלולים להיפגע. מפקד תא התקיפה מורה מיד להפסיק את תהליך אישור ההפצצה מהאוויר ומעיף מבט לעבר איש השב"כ. האחרון מביט במסך שלפניו, שולה מספר טלפון ומחייג. הוא מדבר בערבית בלהג פלסטיני מובהק ועל פי כל גינוני הכבוד והנימוס.

זה נשמע כמו שיחה בין שני אנשים שמכירים זה את זה הרבה זמן, אבל הם לא. בן-שיחו העזתי הוא שכן של בוואב, שהשב"כ הכין את מספר הטלפון שלו למקרים כאלה. "אתם מתחת לדקל, ליד הבית. לכו משם, זו פצצה של טון ואתם תיפגעו", אומר איש השב"כ בערבית. בן-שיחו מבטיח לסלק את האנשים. ובאמת, כעבור דקות, הם נראים הולכים משם.
מפעיל המל"ט לא מרוצה, יש שם עוד שלושה אנשים. הוא אומר לקצינה שהם לא הסתלקו, והם בסכנה. היא מביטה אל איש השב"כ והוא מושך בכתפיו. בהתייעצות עם מפקד תא התקיפה לאנשי חיל האוויר, מחליטים לעשות "הקש בכביש" ליד הדקל כדי שהאנשים יבינו את הסכנה.

15 שניות. הפצצה פגעה

כלי הטיס משגר טיל נ"ט שאינו מפזר רסיסים, אבל אנחנו רואים את הפגיעה באספלט שמכסה את הרחוב. האנשים שמתחת לדקל הבינו סוף-סוף את הרמז ואנחנו רואים אותם מסתלקים. מפקד תא התקיפה מניד בראשו לעבר הקצינה שעומדת בקשר עם אנשי חיל האוויר. היא מדברת עם מטוס קרב חמוש בפצצות שחג מעל הנגב ומחכה לאישור. "רשאי להטיל", היא אומרת.
הכדור במגרש של חמ"ל השליטה של חיל האוויר, ושל הטייס בקוקפיט של האף-16. שקט בחדר. "הטלה", אומרת הקצינה בשקט, בפנים דרוכות. על המסך רץ שעון דיגיטלי שסופר את השניות עד שהפצצה אמורה לפגוע במטרתה. 15 שניות, הפצצה פגעה. רואים עשן מיתמר מהבית, שנפגע בחלקו הקדמי. לבוואב ולמשפחתו ייקח זמן רב לשקם את ההריסות ואת תחושת הנרדפות. עברנו לתא תקיפה סמוך, שם תקפו משגר רב-קני של רקטות כבדות שהיה מכוון לגוש דן. ההתרחשות דומה. ואז עברו למטרה נוספת שנוצרה באחד מהמרכזים הממוחשבים של אמ"ן.
איש מודיעין בכיר ביותר אומר שזאת מלחמת "הבינה המלאכותית" ו"למידת המכונה" הראשונה בצה"ל, הרבה הודות לצעדיהם של ראש אגף מודיעין אלוף תמיר היימן והרמטכ"ל אביב כוכבי. הודות לשיטות שהפעילו יחידה 8200 ויחידה 9900 העוסקת במודיעין גיאוגרפי חזותי, ומרכזי הסייבר והיחידות המיוחדות, רשמו אגף המודיעין בצה"ל והשב"כ הישגים מודיעיניים שגרמו לכך שצה"ל מנע תקיפות שמוחמד דף ויחיא סינוואר לא הצליחו להוציא לפועל. השיטה אפשרה לשלול מחמאס את מערך ייצור הרקטות והכטב"מים ואת מערך המנהרות.
בכירי אמ"ן מודים שלא הצליחו לסכל את שיגורי הרקטות והפצמ"רים לשטח ישראל וזו הבעיה העיקרית. אבל המבצע הזה הוכיח שהם מצאו שיטה על בסיס היכולות המחשוביות ואלגוריתמים לפצח גם את האגוז הזה. כל עוד לחמאס יש יכולות שיגור, הוא יכול לטעון שניצח, כיוון שהריץ את הישראלים למקלטים ולממ"דים, הפר את שגרת החיים והכלכלה והרס בתים.
חמאס והג'יהאד עובדים קשה להטמעת נרטיב ניצחונם בעולם הערבי ובקרב העזתים. ולכן, "הדבר הבא" באמ"ן ובשב"כ הוא להגיע לשיטת לחימה שתדכא את שיגורי הרקטות הכבדות והמשגרים הרב-קניים הכבדים לפני שכוחות הקרקע המתמרנים יגיעו אליהם וינטרלו אותם.
"מה שאפשר לעשות באש מדויקת, עדיף לעשות באש מדויקת", אומר בכיר בחיל האוויר שמציין שתרומת אגף המודיעין והשב"כ במבצע הייתה מכרעת. סיבה חשובה להישג הוא שבמבצע פעלו הגורמים ביחד, כפי שראיתי בתאי התקיפה, שזו הייתה הפעם הראשונה שצה"ל הפעיל אותם על הקרקע בכמות תעשייתית ואפשרו לסיים את המבצע בלי הכנסת כוחות קרקעיים.
אנשי מודיעין בכירים אומרים שהישגי המודיעין וחיל האוויר גורמים להם לאופטימיות. הם סבורים שגם במלחמה נגד חיזבאללה, ואולי גם סוריה, אפשר יהיה להגיע להישגים טובים בכל הנוגע למניעת שיגורי רקטות וטילים כבדים, עוד לפני יירוט כיפת ברזל וטילי שרביט קסמים וחץ. הבכירים במודיעין יודעים להסביר כיצד שיטת "דיכוי התמ"ס" (תלול מסלול - רקטות, טילים וכטב"מים) שהתחילו ליישמה במבצע בעזה תשופר ותמנע סבל רב מהעורף הישראלי.
במערכת הביטחון מבחינים כי חמאס עוסק כרגע בארבעה תחומים:
- ניסיון לקבע נרטיב כמגן ירושלים וכמי שמנהיג את ההתנגדות החמושה של העם הפלסטיני כולו, כולל ביו"ש, ישראל, לבנון ועזה.
- חמאס מנסה לגייס כספים לשיקום עזה, בעיקר מקטאר וממדינות ערביות, אבל מאחר שישראל וארה"ב הבהירו שלא יתנו לחמאס לקבל ישירות את הכסף שילך להתעצמות, חמאס ייענה כנראה להזמנת מצרים ויבוא לוועידה משותפת עם מצרים, הרשות הפלסטינית ותורמים למיניהם שתתקיים בקהיר במועד קרוב. ארה"ב תומכת ולמעשה ייזמה את קיומה של הוועידה הזאת. ישראל גם הבהירה שלא תאפשר שיקום בלי עסקה סבירה של שבויים ונעדרים, שבמסגרתה יוחזרו אברה מנגיסטו, הישאם סייד וחללי צה"ל, שאול אורון והדר גולדין ז"ל.
2 צפייה בגלריה
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
בורות שיגור רקטות בקרבת בית ספר בעזה
- חמאס גם מנסה לחזור לשגרה כאמצעי לשיקום פסיכולוגי ומנטלי של אנשי הזרוע הצבאית והאזרחים. זו הדרך הכי טובה להתגבר על טראומה, מעריך גורם בטחוני בכיר בישראל.
- התחום הרביעי הוא בקרת נזקים. הבעיה המרכזית שלהם היא לחקור מה קרה למנהרות הלחימה שלהם שמתחת לבתים בלי לגרום נזק נוסף ובלי לחשוף את מספר הרוגיהם.
אין טעם למנות את מספר פעילי חמאס וגא"פ שחוסלו ואת המשגרים שהושמדו. התחקירים עדיין לא בוצעו ומספר פעילי חמאס שנלכדו מתחת לפני הקרקע בהפצצות על "המטרו" עדיין אינו ידוע. אבל ברור לגמרי שמבחינת מודיעין והיכולת לארגן את המידע ולהפוך אותו למטרות בדיוק של מטר, זו מהפכה שצה"ל עבר ואשר תביא לשינוי אופי הלחימה ושדה הקרב.
מבחינת מודיעין, והיכולת לארגן את המידע ולהפוך אותו למטרות בדיוק של מטר - זו מהפכה שצה"ל עבר, שתביא לשינוי אופי הלחימה ושדה הקרב
במערכת הביטחון סבורים שבמערכה האחרונה בעזה ההישג היה בעיקר הרתעתי, לא הכרעתי. כלומר, לחמאס ולגא"פ יש יכולות לפגוע בישראל, אבל אם הערכות אמ"ן נכונות, אז למרות הצהרות מנהיגי חמאס הם רוצים כעת הסדרה ויימנעו מפרובוקציות כלפי ישראל במשך זמן רב.
מערכה בצפון תהיה שונה לחלוטין, אומרים במערכת הביטחון, אבל צה"ל ערוך אליה אפילו יותר משהיה ערוך לעזה והאלגוריתמים שהופעלו לראשונה בעזה יהדהדו בביירות אם וכאשר מדינת ישראל תיאלץ לצאת למערכה בצפון. עם זאת, ברור שבזירה הצפונית אי אפשר יהיה להסתפק בהישג תודעתי שיגביר את ההרתעה. בזירה הצפונית צה"ל יצטרך להכריע ולכך הוא מתכונן.