מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (במיל') אמיר אשל, חשף הערב (יום א') מתווה לרפורמה מקיפה בכל הנוגע לטיפול בנכי צה"ל ובנפגעי פוסט טראומה, והבטיח לקדמו במהירות האפשרית. על רקע מחאת נכי צה"ל שחסמו היום את נתיבי איילון, הודה אשל כי נעשו טעויות רבות במהלך השנים בטיפול בנכי צה"ל והתחייב כי בשבוע הבא ינסו לבצע תיקוני חקיקה במטרה להגדיל את כוח האדם באגף שיקום הנכים.
"יש שעת רצון גם במערכת הפוליטית", אמר אשל. "חבל שזה קורה על רקע טראגי אבל אני מאמין שאפשר להוביל שינוי אמיתי", הוסיף – תוך שהוא מתייחס למקרה של איציק סעידיאן, שהצית עצמו בשבוע שעבר במשרדי אגף השיקום של המשרד, מעשה שעורר מחאה נרחבת וקריאות לשינוי מקיף ביחס לנכי צה"ל שמתלוננים על קושי רב בהתמודדות עם הוועדות הרפואיות ועל בירוקרטיה כבדה.
6 צפייה בגלריה
יו"ר ארגון נכי צה"ל עו"ד עידן קלימן בהפגנת נכי צה"ל מול הקריה
יו"ר ארגון נכי צה"ל עו"ד עידן קלימן בהפגנת נכי צה"ל מול הקריה
הפגנת נכי צה"ל היום מול הקריה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)

בתדרוך לתקשורת אמר היום אשל כי ההצהרות הנוכחיות להובלת רפורמה אינן "סיסמאות", וכי המשרד נחוש לקדם אותה כחלק מ"האחריות והמקצועיות" שלו, כלשונו. "אנחנו מתכוונים לזה בשיא הרצינות. לא התחלנו את זה היום, אבל אין לי ספק שהמצב השתנה באופן דרמטי עם מעשה הייאוש של איציק סעידיאן. אנחנו בפתחו של שינוי, זו התחושה שלי כי זה לא רק משרד הביטחון והגורמים אחרים".
אשל הודה כאמור כי היו כשלים בטיפול בנכי צה"ל לאורך השנים: "עובדי אגף השיקום לדורותיהם מטפלים במסירות אין קץ בנכי צה"ל ורוב הנכים הצליחו להשתקם אבל יש לנו כשלים ושגיאות. אנחנו לא עוצמים עין שכן כל שגיאה היא הרת אסון אם היא נגמרת במעשה קיצוני. אנחנו מתמקדים בתיקון ובשיפור".
הוא הוסיף כי צוות המשימה המיוחד שהוקם במשרד הביטחון, בו חברים נציגי צה"ל וסרן (מיל') זיו שילון שאיבד את ידו ברצועת עזה, ינסה לצד השינויים הכרוכים בחקיקה להוביל גם שינויים באופן מיידי. "הצוות ייקח את המלצות ועדת בן ראובן (שפורסם אשתקד וכולל צעדים שיפשטו את תהליכי ההכרה בנכי צה"ל, בדגש על לוחמים – א"ב) והמלצות ארגון נכי צה"ל למימוש באופן מהיר ככל הניתן. חלק מהשינויים הם אצלנו במשרד וחלק קשורים בגורמים חיצוניים".
6 צפייה בגלריה
אמיר אשל
אמיר אשל
אמיר אשל. "עובדינו מסורים ומשקיעים מנשמתם – אך לא כל המשאבים הועמדו לרשותם"
(צילום: אריק חרמוני)
אשל פירט כמה מהשינויים שבמשרד הביטחון מתכוונים להוביל במסגרת הרפורמה. לדבריו איכות השירות שניתנת לנכים כיום אינה מספקת, ויש להגדיל משמעותית את כוח האדם – שכן כיום עובד רפואי מטעם משרד הביטחון אחראי על יותר מ-1,500 נכים.
בנוסף, יפעל המשרד לשפר את הנגישות באופן שיקל על קבלת השירות, לשפר את מימוש זכויות הנכים ולקדם רפורמה בכל הנוגע לוועדות הרפואיות ותהליך ההכרה. בכוונתו לבטל גם את מבחן ההכנסה. בנוסף יוזמים לדבריו במשרד הביטחון הקמת תוכנית לאומית לטיפול בהלומי קרב ונפגעי פוסט טראומה.
במשרד הביטחון ינסו להוביל גם שינוי בעצם ההגדרות של נכי צה"ל, ואמרו שישנו צורך לחשוב מחדש על הזכאות – שכן כיום כשאיש קבע נפצע מחוץ לזמן השירות הוא יטופל על ידי הביטוח הלאומי, בעוד שכשחייל סדיר נפצע גם כן מחוץ לפעילות הצבאית, הוא מופנה לטיפול באגף השיקום של משרד הביטחון.
6 צפייה בגלריה
איציק סעידיאן
איציק סעידיאן
איציק סעידיאן. מצבו מוסיף להיות אנוש
(מתוך פייסבוק )
עד סוף השבוע, כך אמר אשל, יסיימו את תחקיר האירוע שבו איציק סעידיאן הצית עצמו מול משרדי אגף השיקום ביום שני בשבוע שעבר, ויכינו הצעת החלטה לרפורמה שתוגש כבר בישיבת הממשלה הקרובה – אף שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע מוקדם יותר היום כי הצעה שכזו תוגש בעוד שבועיים.
"הבנו שחייבים להכות בברזל בעודו חם כדי לממש בכל העוצמה את האחריות שלנו", אמר אשל. "העובדים שלנו הם אנשים מסורים מאוד שמשקיעים מנשמתם וחלק מהמשאבים שהם נדרשים לא הועמדו לרשותם. חלק מהדברים נעשים בגלל החוק ויש צורך לשנות חוקים. יש דברים שלאורך זמן נעשו לא טוב ומחויבים בשינוי. אני סומך שנדע להכווין את השעה הקשה ולהביא לשינוי המיוחל".
אשל סירב בשלב זה לציין מה תהיה העלות התקציבית של הרפורמה באגף השיקום. הוא ציין עוד כי הונחה על ידי שר הביטחון בני גנץ "להתנפל על זה ולעשות את השינויים הנדרשים במהירות וגם להעביר החלטות באמצעות חקיקה".

מוקדם יותר היום נפגש נתניהו עם יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן והבטיח כאמור להביא בפני הממשלה, בתוך שבועיים, רפורמה כוללת לטיפול בפצועים ובהלומי הקרב. נתניהו אמר בתום הפגישה שנערכה בקריה בתל אביב כי הרפורמה נדרשת לתיקון "עוול נורא", והוסיף: "מצוקתם של נכי ופצועי צה"ל היא אמיתית, כבר הרבה שנים שלא עדכנו את ההסדרים ביניהם, דרושה גם עזרה ראשונה וגם רפורמה מקיפה".
הפגישה עם יו"ר ארגון נכי צה"ל נערכה כשברקע איומי הארגון להחריף את המחאה, שבמסגרתה חסמו היום מאות נכי צה"ל את נתיבי איילון באזור צומת עזריאלי במשך כשלוש שעות. בדרך לכביש המהיר נרשם אמנם עימות נקודתי בין המפגינים לשוטרים שניסו למנוע מהם לרדת לכביש – אך לאחר שאיילון נחסם, השוטרים חילקו מים למפגינים ולא פיזרו אותם.
בינתיים, סעידיאן בן ה-26 ממשיך להיאבק על חייו בבית החולים שיבא בתל השומר. מצבו מוסיף להיות אנוש, והיום עבר ניתוח. ד"ר מוטי חרץ, מומחה ביחידה הלאומית לכוויות בשיבא, אמר כי "הניתוח של איציק ארך כשלוש שעות. מדובר בניתוח מוכר בפציעות מסוג זה. הפצוע נמצא בהתאוששות ועדיין במצב קשה מאוד, מונשם ומורדם. אנחנו ממשיכים להיאבק על חייו".
6 צפייה בגלריה
ארגון נכי צה"ל בהפגנת מחאה נגד הטיפול בנכי צה"ל חוסמים את הכביש בנתיבי איילון
ארגון נכי צה"ל בהפגנת מחאה נגד הטיפול בנכי צה"ל חוסמים את הכביש בנתיבי איילון
המפגינים חוסמים את נתיבי איילון. "דיברנו מספיק, עכשיו הזמן למעדשים"
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
ארגון נכי צה"ל בהפגנת מחאה נגד הטיפול בנכי צה"ל חוסמים את הכביש בנתיבי איילון
ארגון נכי צה"ל בהפגנת מחאה נגד הטיפול בנכי צה"ל חוסמים את הכביש בנתיבי איילון
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
ארגון נכי צה"ל בהפגנת מחאה נגד הטיפול בנכי צה"ל חוסמים את הכביש בנתיבי איילון
ארגון נכי צה"ל בהפגנת מחאה נגד הטיפול בנכי צה"ל חוסמים את הכביש בנתיבי איילון
(צילום: ינאי מור)
סעידיאן, שלחם בגדוד 13 של חטיבת גולני, השתתף בליל הקרב הקשה בשכונת סג'עייה ברצועת עזה במבצע צוק איתן, שבו נהרגו כמה מחבריו. אחרי המבצע הוא לקה בפוסט טראומה וניהל מאבק מול אגף השיקום בנוגע לזכויותיו. לפי ארגון נכי צה"ל הוא קיבל רק 25% נכות, שהקשו עליו מאוד לנהל את אורח חייו. הוא ביקש להעלות את אחוזי הנכות שלו ל-50% כדי להגדיל את הסיוע עבורו, אך באגף השיקום דחו את בקשותיו.
כמה מבני משפחתו של סעידיאן השתתפו בהפגנה היום בתל אביב. לאה, אחותו של סעידיאן, אמרה במהלכה: "הזעקה הרועמת של איציק היא הזעקה הרועמת שלכם. של אלפי לוחמים שזעקו את זעקתם שאינה נשמעת בגלל מלחמת כוחות בין נכי צה"ל לאגף השיקום. אנו רוצים שיתוף פעולה מלא למען טובת חיילי צה"ל. לא עוד ועדות או דו"חות. אנחנו דורשים שינוי שיתחיל במסקנות אלוף אייל בן ראובן, מרגע שחייל אוזר אומץ לפנות לאגף השיקום ועד לרגע שנקבעים עבורו אחוזי נכות. דיברנו מספיק וכעת הזמן לעבור למעשים".