השרה לשוויון חברתי מירב כהן (כחול לבן) תקפה היום (רביעי) את קבינט הקורונה שבו היא חברה, ואמרה בריאיון לאולפן ynet: "הקבינט בחר בגישה שלפיה לא משנה מה נעשה נגיע לסגר, אז בינתיים עדיף כבר לפתוח הכול". לטענתה, "בקצב הזה נגיע בינואר לסגר של חמישה שבועות".
בהתייחס לדרמה הפוליטית ברקע התפטרותו הרשמית של גדעון סער מהכנסת לטובת הקמת מפלגה "שתחליף את השלטון", היא הדגישה: "מבחינתנו אין שום שינוי. בין אם זה טוב לנו פוליטית ובין אם לא, אם אין תקציב - נחזור לבוחר". צפו בריאיון המלא.
4 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
השרה לשוויון חברתי מירב כהן. "הצבעתי נגד סעיפים בישיבת קבינט הקורונה"
(צילום: ינאי יחיאל)
דבריה של כהן מגיעים בעקבות ביטול הסגר הלילי שעליו החליט הקבינט שלשום, וכבר בוטל בשל הקשיים המשפטיים שלא אפשרו לממשלה להכריז על איסור התנועה בשעות הלילה. אותם קשיים לא הצליחו למנוע מ-240 קניונים וכל השווקים להיפתח היום בהתאם לתקנות התו הסגול.
השרה ציינה כי לא הסכימה הפעם עם החלטות הקבינט, ואף הצביעה נגד שני סעיפים. "נאלצתי להצביע נגד הסגר הלילי, מכיוון שגם מומחי משרד הבריאות לא הציגו מקום בעולם שבו הכלי הזה נמצא יעיל. למעשה, אם רוצים להשתמש בו בצורה יעילה יש להתחיל את הסגר כבר בשעה 16:00 - וזה לא מה שהוצע". היא הוסיפה כי "גם מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן הסביר שהדבר יצריך הרבה מאוד כוח אדם והוא לא יסייע להם במניעת התקהלויות, כי בעצם אפשר להקדים אותן".
לדבריה, "הרציונל היחיד בהצעת הסגר הלילי היה כלכלי. משרד האוצר אמר - 'אם חייבים להטיל מגבלות בשל העלייה בתחלואה, אז אנחנו מעדיפים הצעה שתפגע פחות בעסקים'. משם זה נולד".
4 צפייה בגלריה
הקניון הגדול בפתח תקווה בזמן דיוני קבינט הקורונה: משרד הבריאות ממליץ לסגור| המל"ל מתנגד: לפתוח עוד קניונים
הקניון הגדול בפתח תקווה בזמן דיוני קבינט הקורונה: משרד הבריאות ממליץ לסגור| המל"ל מתנגד: לפתוח עוד קניונים
נגד פתיחת הקניונים, בטוחה שסגר שלישי יגיע. השרה כהן
(צילום: עידו ארז)
כהן הצביעה גם נגד פתיחת הקניונים והשווקים, "מכיוון שאנחנו רואים עלייה בקצב המאומתים". לדעתה, יש צורך במגבלות יעילות: "ככל שנטיל אותן בשלב מאוחר יותר, לפי תרחישים שהציג משרד הבריאות, נראה סגר קשה וממושך יותר - בינואר ניכנס לסגר של חמישה שבועות. אני חשבתי שאנחנו צריכים להיות שמרנים יותר, בטח שלא לאשר פתיחה של קניונים שמביאה התקהלויות. בסופו של יום, מדובר בהתקהלות בחללים סגורים. לפי מחקרים שהראו לנו, אנחנו מגיעים ל-19 מגעים מאדם שנכנס לקניון לעומת 10 מגעים מאדם שלא נכנס לקניון. זה סיכון מאוד גדול".
כהן בטוחה שבמצב הדברים הנוכחי אין ספק שיוטל בקרוב סגר שלישי. "השאלה היא כמה ממושך ומחמיר הוא יהיה", אמרה, "יש לנו סיכוי עדיין, אם ננהג באחריות ואם נחליט על המגבלות הדרושות, יש לנו סיכוי להקל אותו במידה מסוימת. יש הבדל בין סגר של שבועיים לבין סגר של חמישה שבועות, כל יום כזה הוא נצח".
על הליכי קבלת ההחלטות היא אמרה: "אנחנו צריכים להפסיק לבחור באסטרטגיה של לפתוח את הכול ואז לסגור את הכול, אני לא חושבת שזה נכון. יש להחליט מה הכי חשוב לנו, ולדעתי מדובר בחינוך. אנחנו חייבים לקחת על עצמנו את המטרה הזאת, להשאיר את מערכת החינוך פתוחה לאורך זמן ובצורה יציבה. גם במחיר שקניונים לא יישארו פתוחים, שתהיה פגיעה מסוימת במסחר. כמובן שהבחירות קשות, אבל לדעתי החינוך הוא הכי חשוב".
4 צפייה בגלריה
בית הספר נוף ילדות תל מונד
בית הספר נוף ילדות תל מונד
"החינוך חשוב יותר ממסחר"
(צילום: יאיר שגיא )
כהן התייחסה לחיסונים נגד הקורונה, שמשלוח ראשון שלהם בייצור חברת התרופות פייזר נחת הבוקר בישראל. "אפילו שהם יגיעו לארץ בכמויות גדולות, בין מנה למנה יש בערך חודש. גם אחרי המנה השנייה, עד שיפותחו הנוגדנים הנדרשים כדי שאנשים יהיו מחוסנים, מדובר בכמה שבועות. לכן ברור שעד מרץ, גם בתרחיש האופטימי, אנחנו צריכים להרוויח זמן ולהתנהל בצורה חכמה".
השרה ציינה שתי גישות הרווחות לדעתה בקבינט הקורונה: "גישה אחת אומרת שלא משנה מה נעשה נגיע לסגר, אז לפחות שעד אז תהיה לנו פה תקופה יפה, שהעסקים יהיו פתוחים. זו בעצם הגישה שחברי הקבינט הלכו אחריה, ואני לא מסכימה עם זה. אני חושבת שחשוב לייצר יציבות ועקביות בקבלת החלטות. באותה ישיבה התקבלה החלטה שלפיה בשלב הבא, אם מספר המאומתים יעלה, אנחנו נלך לריסון מהודק. מה זה ריסון מהודק? מערכת החינוך פתוחה, עסקים ללא קבלת קהל פתוחים, כל היתר - סגור. גם הקניונים".
היא סיפרה על הוויכוח בישיבת הקבינט: "המל"ל אמר שנטיל ריסון מהודק ב-3,500 נדבקים, משרד הבריאות אמר שנעשה זאת ב-2,000 נדבקים. גם אם נלך לפי הצעת המל"ל - זה אוטוטו. המשמעות היא שההחלטה על פתיחת הקניונים היא לזמן מאוד קצר. אני חושבת שעדיף להיות עקביים ולוותר על פתיחות קצרות המועד הללו של המסחר".

"אם אין תקציב - נחזור לבוחר"

בהתייחס להתפטרותו של גדעון סער מהכנסת והקמת מפלגת ימין חדשה בראשותו, אמרה השרה כהן: "אצלנו אין שום שינוי, בין אם זה טוב לנו פוליטית ובין אם לא. אם אין תקציב ואנחנו לא יכולים לספק תוצרים ולעבוד למען אזרחי מדינת ישראל בשעה כל כך קשה, אנחנו מעדיפים לחזור לבוחר. גם אם זה לא בעיתוי פוליטי נוח עבורנו. אם יש תקציב, אנחנו נשארים לעבוד למען העם מתוך הממשלה. אם אין תקציב, שהוא כלי עבודה בסיסי, נחזור לבוחר".
4 צפייה בגלריה
הצהרה של השר אמיר אוחנה בביקור בבית האריזה "רפקור"
הצהרה של השר אמיר אוחנה בביקור בבית האריזה "רפקור"
על אוחנה: "עברנו יפה יחד על פרויקט מוקד הקשישים"
(צילום: אביהו שפירא)
- לפי הסקר שפורסם סער נוגס גם קצת מכחול לבן, אולי קצת הרבה ביחס למספר המנדטים. "ועדיין אני אומרת, גם אם העיתוי לא נכון פוליטית והסקרים לא הכי משרתים אותנו וכן הלאה, אנחנו צריכים להסתכל על המהות. האם אני יכולה עכשיו להגן על האוכלוסייה המבוגרת מבלי שיש לי תקציב לזה? האם אנחנו יכולים לטפל בנשים המוכות הזקוקות לעוד מקלטים, ולמען מימון התוכנית הלאומית למלחמה באלימות? אני יכולה לעשות את זה בלי תקציב? התשובה היא לא. אני לא יכולה לספק את ההגנות הנדרשות לאותם מובטלים, לאותם עסקים בעת הקשה הזו ללא תקציב. אז גם אם זה נוגס בנו, וגם אם זה לא נוח לנו, אנחנו נעשה את הדבר הנכון למען המדינה".
לצד המשברים הפוליטיים והבריאותיים, כהן סיפרה על המוקד החדש לקשישים שנפתח אתמול בידי משרד הרווחה ובשיתוף עם המשטרה. "לאורך השנים אני ליוויתי הרבה מאוד אנשים מבוגרים שנעשקו בצורה מחפירה. הגענו לתחנות משטרה ואמרנו לנו 'זה סכסוך עסקי', 'אנחנו לא הכתובת', או שסגרו את התיקים מחוסר עניין לציבור. בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל והמשרד לשוויון חברתי אנחנו יוצרים מוקד משותף לשני הגופים, שיתמכו במתן שירות לאזרחים ותיקים שעברו הונאות. אגב, גם גמלאי המשטרה ייקחו בזה חלק.
"אני לא משלה את עצמי, הבעיה לא תיפתר ביום אחד", הודתה כהן, "אבל זו דריסת רגל חשובה כדי לייצר כוח הרתעה משמעותי נגד הנוכלים שפוגעים במבוגרים שלנו". השרה ביקשה להודות לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה: "הוא שותף שלי במהלך החשוב הזה, אנחנו עושים ביחד עבודה מאוד חשובה".