בטייסת הקרב של מטוסי F-16I ("סופה") הדו-מושביים ורב-משימתיים, ביצעו עד כה 150 גיחות תקיפה בעזה. עשרות גיחות בוטלו או נדחו ברגע האחרון - לרוב לאחר שהתברר כי סמוך ליעד התקיפה יש בלתי-מעורבים.
בשידור חי מהטייסת, כתבנו הצבאי יואב זיתון שוחח עם סא"ל י' - מפקד טייסת 107 שחיסלה את מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האיסלאמי חוסאם אבו הרביד, שהחליף את בהא אבו אל עטא - שחיסולו הוביל לפתיחת מבצע "חגורה שחורה" ב-2019. בין היתר הוא סיפר על הסיכול ("כמו כל משימה"), על ההישגים ("עד כה הפעילות מאוד מוצלחת"), על התקיפות שנעצרו, ועל מאפייני מבצע "שומר החומות" לעומת קודמיו.
3 צפייה בגלריה
חוסאם אבו הרביד
חוסאם אבו הרביד
חוסל: המח"ט אבו הרביד
(צילום: דובר צה"ל)
את משימת חיסולו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי בצפון הרצועה ביצעו בטייסת באמצעות טיל קטן ומדויק - "ברד חד" מתוצרת רפאל. בחלק גדול מהמקרים, כך מתברר, הטייסים לא יודעים את זהות הבכירים שאותם הם אמורים לסכל.
"גם כשאנחנו חוזרים לא משתפים אותנו בהכרח, וכל משימה היא משימה. אנו כן עושים בקרה על בקרה, ומקפידים הקפדה יתרה גם אחרי שמפעילי כלי הטיס שמופעלים מרחוק 'מנקים' לנו את הזירה", אמרו.
בטייסת שממוקמת בבסיס חצרים, ליד באר שבע, פועלים תחת כוננות ספיגה מהרגע הראשון בהסלמה: צוותי הקרקע הטכניים עוסקים סביב השעון בחימוש המטוסים בפצצות כבדות ובטילים מדויקים, ותופסים מחסה בדירים התת-קרקעיים לצד מטוסי הקרב. לעיתים טייסים ממתינים עד לחלוף הסכנה לפני שהם מתגלגלים למסלול ההמראה.

"לאורך שמונת הימים האחרונים הטייסת עובדת במנגנוני לחימה מלאים, עם הרבה מאוד אנשים על הקרקע וגם באוויר", אמר סא"ל י', "ביצענו עשרות גיחות במגוון רחב של משימות, תקפנו גם תת-קרקעית וגם מבנים רבי-קומות. פעלנו באוויר גם נגד סיכול ניסיונות של כלי טיס לחדור לשטחנו. עד כה הפעילות מוצלחת מאוד עם הישגים מאוד טובים, ואני בטוח שככה זה גם ימשיך".
מהם המאפיינים הייחודיים של המבצע הזה לעומת קודמיו? "במבצע הזה הלכנו על תקיפת התת-קרקע באופן רחב, כדי לפגוע בהם במרחב הזה ולהוציא אותם מכלל איזון. אני חושב שמה שונה בעיקר הם המיקוד והערעור של כל נקודות החוזק של חמאס. בימי הלחימה הראשונים ממש הוצאנו אותם משיווי משקל, כבר מהיום הראשון הבאנו הישגים טובים. רואים את זה, וזה בא לידי ביטוי באופן הפעולה של חמאס - שהוא שונה מאוד מאשר בעבר".


3 צפייה בגלריה
יעדי טרור שהופגזו על ידי צה"ל בעזה
יעדי טרור שהופגזו על ידי צה"ל בעזה
יעדי טרור שהופגזו על ידי צה"ל בעזה
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
ההריסות בעזה
(צילום: AP)
תוכל לספר על סיכולי בכירים ופעילים שבהם השתתפה הטייסת? "מדובר במשימה, כמו כל אחת אחרת. בימי הלחימה הטייסת ביצעה לא מעט סיכולים, כולם היו מדויקים וללא פגיעה בבלתי-מעורבים. היו שהוצאנו את חמאס מאיזון, בארגון עולים כלפי מעלה והבכירים שלו חשופים. יש לנו מודיעין מצוין, יש לנו זמינות אש באוויר, ואנחנו מצליחים לסגור עליהם מעגל בתוך זמן קצר. את ההישגים אפשר לראות אותם בכל יום, גם היום ולאורך כל השבוע".
היו מקרים שדחיתם משימה בשל חשש לפגיעה בבלתי-מעורבים? "לא אחת תקיפות הטייסת נעצרו ונמנעו משום שבלתי-מעורבים הגיעו בסמיכות למטרה. כטייס וכמפקד צריך לדעת שעוצרים כאלה תקיפות מסיבות כאלה, וזה מעורר גאווה ועוצמה. אני מאוד שמח על כך, וזה קרה לא אחת בימי המלחמה. גם לי באופן אישי".
המפקד סיפר על מקרה שכזה: "הגיע כלי רכב לאזור, אותו נכס ומטרה שהיינו צריכים לתקוף. היה חשש שהוא יעצור ליד מבנה ועצרנו. המתנו עד שראינו שהוא לא עוצר סמוך למטרה - ואז תקפנו את המבנה. אני מאוד שמח שאף אחד אחר לא נפגע".
טייס נוסף שחזר: "כשהגענו לתקוף יעד של חמאס בתוך מבנה, הייתה אמורה להיות בבניין ממול משפחה בת חמש נפשות. גורמי הקרקע שניסו לאתרה לא מצאו אותה, ולא ידענו אם היא בבניין או לא ואם כן באיזו קומה. התקיפה נדחתה. מפקד חיל האוויר הגדיר לנו שאם יש ספק - אין ספק".
פורסם לראשונה: 22:47, 17.05.21