לכהונתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נותר פחות מחודש, ובארה"ב כבר מתחילים לסכם את ארבע השנים הסוערות שלו בתפקיד.
דרך אחת שבה ההיסטוריונים יוכלו לספר על שהתרחש בתקופה הזו היא במספרים: ממניין המתים העצום במגפת הקורונה שהשתוללה בשנתו האחרונה בתפקיד, דרך מספר הקילומטרים של החומה "היפה והגדולה" שלו בגבול עם מקסיקו ועד לאלפי הציוצים שלו בטוויטר. להלן כמה מהמספרים הללו, והסיפורים שמאחוריהם.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות סנאט ג'ורג'יה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות סנאט ג'ורג'יה
טראמפ בעצרת "פוסט-בחירות" בדצמבר, אחרי ההפסד שלו לביידן. ארבע שנים סוערות
(צילום: רויטרס)
325,000, והיד עוד נטויה: מספר המתים הכולל בארה"ב מסיבוכי נגיף הקורונה. בעוד טראמפ מפנה אצבע מאשימה לכיוונה של סין, שממנה התפשט הנגיף לשאר העולם, מבקריו סבורים שהתנהלותו לאורך המשבר, כמו סירובו להישמע להנחיות מומחי הבריאות שלו, תרמה להחרפתו.
2: שני חיסונים נגד נגיף הקורונה – אחד של החברות פייזר ו-BioNTech והשני של מודרנה – פותחו במהירות שיא בסיוע ממשל טראמפ ותוכנית "Warp Speed" שיזם עם פרוץ המגפה. שני החיסונים אושרו על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני לשימוש חירום.
5 צפייה בגלריה
טראמפ עם מסכה, בביקור בבית חולים צבאי במרילנד. 11 ביולי
טראמפ עם מסכה, בביקור בבית חולים צבאי במרילנד. 11 ביולי
טראמפ, בתמונה נדירה עם מסכה. מאשים את סין במגפה, מבקריו מאשימים אותו
(צילום: AP)
0: מספר התוכניות שהציג טראמפ לרפורמה מקיפה במערך ביטוחי הבריאות האמריקני, למרות הבטחותיו החוזרות ונשנות להחליף את תוכנית "אובמה קר" של קודמו בתפקיד, בתוכנית שתהפוך את מחירי הביטוח וההליכים הרפואיים לזולים יותר.
3: מספר השופטים שטראמפ מינה לבית המשפט העליון, מינויים שהינם לכל החיים ושהפכו את הרוב שם לשמרני ביותר – 6 שופטים שמרנים מול 3 ליברלים. הרוב הזה עשוי להכריע בשאלות הרות גורל בנוגע לאורח החיים האמריקני, מהפלות ועד לזכויות להט"ב.
221: מספר השופטים הפדרליים שמינה טראמפ לערכאות פדרליות נמוכות יותר. לשם השוואה, קודמו ברק אובמה מינה בכל שתי הקדנציות שלו קצת יותר מ-300 שופטים בערכאות הללו.
3.1 טריליון דולר: הגירעון התקציבי נכון ל-2020. טראמפ הבטיח בקמפיין הבחירות ב-2016 לצמצם את הפער בין ההוצאות של הממשל הפדרלי לבין הכנסותיו, אולם רפורמת קיצוצי המס שהוביל ב-2017 רק תרמה להגדלת הפער הזה. בתחילת השנה הגירעון התקציבי זינק שוב לאחר שהקונגרס העביר חבילת סיוע בהיקף אסטרונומי של יותר מ-2 טריליון דולר – כדי להתמודד עם ההשלכות הכלכליות הקשות של מגפת הקורונה.

3: מספר מפגשי הפסגה שקיים טראמפ עם רודן צפון קוריאה קים ג'ונג און – בסינגפור, וייטנאם ובאזור החיץ בגבול שבין שתי הקוריאות. היו אלו המפגשים היחידים אי-פעם בין מנהיגי שתי המדינות, אך למרות התקווה לפריצת דרך שעשויה הייתה להוביל לשלום בחצי האי הקוריאני, מאז הסיום הצורם של הפסגה השנייה בווייטנאם המשא ומתן נמצא במבוי סתום.
21 טריליון דולר: החוב הפדרלי נכון לדצמבר. זוהי הפעם הראשונה בתולדות ארה"ב, מלבד בתקופה של מלחמת העולם השנייה, שהחוב הזה גדול יותר מהתוצר הלאומי הגולמי השנתי של ארה"ב.
82: מספר התקנות הנוגעות לסביבה ולבריאות הציבור שממשל טראמפ ביטל, לפי מעקב של חוקרים מאוניברסיטת הרווארד.
4: מספר האנשים שכיהנו כממלאי מקום שר ההגנה בתקופת טראמפ, יותר מכל ממשל אחר בהיסטוריה.
203: מספר הימים שבהם הפנטגון פעל ללא שר הגנה שקיבל את אישור הסנאט, התקופה הארוכה בתולדות התפקיד הזה.
5 צפייה בגלריה
בניית הגדר בגבול עם מקסיקו במסגרת מימון הצבא, באזור אריזונה
בניית הגדר בגבול עם מקסיקו במסגרת מימון הצבא, באזור אריזונה
בניית הגדר בגבול עם מקסיקו. היא לא זו ששילמה בסופו של דבר
(צילום: AP)
725: מספר הקילומטרים שצפויים להיבנות עד סוף השנה מהחומה – או יותר נכון גדר המתכת – בגבול הדרומי של ארה"ב עם מקסיקו. טראמפ שכינה את החומה הזו "יפה וגדולה", הבטיח שמקסיקו תשלם על בנייתה, אך בסופו של דבר הכסף לכך מגיע ממשלם המסים האמריקני.
39%: ממוצע התמיכה של טראמפ בקרב האמריקנים, לאורך ארבע שנות כהונתו, לפי סקרי המעקב של סוכנות הידיעות AP. שיעור התמיכה בטראמפ לאורך ארבע השנים האחרונות היה באופן יוצא דופן יציב ביותר, בניגוד לקודמיו בתפקיד. התמיכה בטראמפ נעה בין 32% ל-43% בסקרים של AP.
מיליארד: מספר חביות הנפט והגז שנשאבו מאדמות פדרליות ב-2019, במסגרת המאמץ של הממשל היוצא לזירוז מתן אישורים לקידוחי נפט וגז והרחבת הגישה של התעשייה לאזורי טבע נוספים.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
טראמפ ופוטין. הגדיל את תקציב הביטחון, פרש מאמנה לבקרה על נשק גרעיני
(צילום: AP)
135 מיליארד דולר: הגידול הצפוי בתקציב הביטחון תחת טראמפ. תקציב הביטחון האחרון של אובמה ב-2017 עמד על 605 מיליארד דולר. תקציב הביטחון האחרון של טראמפ ל-2021 עומד על 740 מיליארד. טראמפ הטיל וטו על התקציב הזה, אך בקונגרס יש מספיק קולות כדי לעקוף אותו ולאשר אותו בכל זאת.
4: מספר ההסכמים הבינלאומיים שמהם הוציא את ארה"ב – הסכם הגרעין עם איראן, הסכם פריז שנועד להתמודדות עם שינויי האקלים, אמנת השמיים הפתוחים שמאפשרת טיסות מעקב לא-חמושות והאמנה לפירוק נשק גרעיני לטווח בינוני (INF), הסכם משלהי המלחמה הקרה שהביא לחיסול ארסנל הטילים הגרעיניים לטווח קצר של שתי המעצמות הגרעיניות הגדולות בעולם.
13: מספר ההוצאות להורג של אסירים פדרליים בתקופת טראמפ, שממשלו חידש אותן ביולי השנה, אחרי הפסקה של 17 שנים. טראמפ הפך בתוך זמן קצר לנשיא שבתקופתו הוצאו להורג יותר אסירים פדרליים מכל נשיא אחר ב-130 השנים האחרונות. ההוצאות להורג יימשכו גם בחודש הקרוב, ולאחר השבעתו של ג'ו ביידן ב-20 בינואר ייתכן מאוד שהוא יורה להפסיקן.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ במועדון הגולף הלאומי
דונלד טראמפ במועדון הגולף הלאומי
טראמפ במשחק גולף. 315 ימים במגרשים
(צילום: AFP)
315: מספר הימים שבהם ביקר טראמפ במגרשי גולף כנשיא, כך לפי חברת ניתוח הנתונים Factba.se. לפני שנבחר טראמפ מתח ביקורת על אובמה, וטען שהוא מבלה זמן רב מדי כנשיא במגרשי גולף.
418: מספר הימים שבהם טרמאפ שהה בשטחים שבבעלותו, גם כן לפי נתוני חברת Factba.se.
1: בתקופתו ייסד טראמפ זרוע חדשה בכוחות המזוינים של ארה"ב – חיל החלל.
15%: הצניחה הצפויה בגירעון המסחרי בין ארה"ב לסין בתקופה שבין ינואר לספטמבר, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זאת לאחר שגם ב-2019 נרשמה צניחה של 19% בנתון זה. טראמפ ניהל לאורך כוהנתו מלחמת סחר עם סין, ואחרי ששני הצדדים הטילו זה על זה מכסים על סחורות בשווי מאות מיליארדי דולר, הם חתמו בתחילת השנה על הסכם סחר ראשוני. מגפת הקורונה הביאה להחרפה ביחסים בין וושינגטון לבייג'ינג, וסיכלה את התקווה להגיע להסכם סופי.
25,000, והיד עוד נטויה: מספר הציוצים – כולל שיתופים של ציוצים אחרים – שפרסם טראמפ בחשבון הטוויטר שלו מאז השבעתו ב-20 בינואר 2017. כך לפי נתוני Factba.se.