"המדינה הפקירה אותי, זרקה אותי ואמרה 'תתמודדי'": כך אמרה בבכי היום (שני) הגננת לוסי חדידה מארגון 'גנים ברמה אחרת', בדיון הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח שהתכנסה לדון בנושא מצוקת הגנים. זאת לקראת פרסום דו"ח מבקר המדינה בשעה 14:00.
חדידה סיפרה על הקריסה הכלכלית שלה: "במשך יותר מ-20 שנה אני בעלת גן ילדים, אני מדברת על זה באמת בדמעות. כואב לי שאני אמורה לוותר על אהבת החיים שלי, שהשקעתי בה את כל החזון והייעוד שלי. יש מצב שאני נאלצת לסגור את השער הזה כי המדינה פשוט הפקירה אותי וזרקה אותי ואמרה 'לכי תתמודדי'".
1 צפייה בגלריה
הוועדה לביקורת המדינה
הוועדה לביקורת המדינה
הוועדה לביקורת המדינה, היום
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
בקול שבור הוסיפה הגננת: "כיום אני צריכה לבכות להורים שאין לי את הכסף להחזיק את המקום הזה כמו שצריך, כי המענק של ה-6 אלף שקל לא כיסה אפילו את השכירות בבית. כלום. זאת פשוט בדיחה".
היא הוסיפה כי המטרה שלה היא לא להיעזר בהורים: "אל תשחקו איתנו משחקים, אל תבואו אלינו במשא ומתן קר כזה כי יש פה את הדבר הכי חם בעולם - ילד קטן שצריך את המסגרת החינוכית שלו. מספיק שהוא עובר משברים, טראומות, פרידה, עוד פעם הסתגלות. איפה דואגים פה לדור שעתיד להחליף את הכיסאות האלה שלכם, איפה? אין פה מקום לקור רוח. זו לא עבודה שעובדים בה בקור רוח.
"מדובר בילדים, אלה הנכדים שלכם. אז בבקשה לשים את כל השיקולים הקרים האלה ולהבין את המהות של מוסד חינוכי וכל מה שמשתמע מכך. אני במתח ולחץ קיומי, אני כל הזמן בודקת עם רואה החשבון שלי שלא פספסתי מענק", אמרה חדידה בדמעות.

שלח: "האוצר מפריח מספרים לאוויר"

יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח אמר בדיון כי "לא מתקבלות החלטות מדיניות שיאפשרו ניהול של הקורונה לצד החיים. כל התפיסה שרואה את הכול דרך שיעורי התחלואה, נכונה בהיבט שצריך להימנע מהקווים האדומים של מערכת הבריאות. אבל שיעורי ההידבקויות בגילים אלה לא מצדיקים ומכלכלים את הכנסתם בתוך כל הסגרים. זה צריך להיות הדבר האחרון שסוגרים, אך לצערנו היד קלה על ההדק.
"משרד האוצר מפריח מספרים לאוויר, שמוקצים למעונות ים ולגנים פרטיים", הוסיף שלח, "אך בסוף שמענו בדיון שזה לא מוקדש בפועל לשום דבר. הדאגה שלנו לגני הילדים הפרטיים ומעונות היום היא המפתח החינוכי לילדים וגם התעסוקתי לחברה".
יו"ר איגוד הגנים הפרטיים עו"ד קרן איוס ציינה בדיון כי שנת הלימודים החדשה נפתחה עם אחוזי רישום נמוכים, בעוד שילדים שנשארו בבתים בשל האבטלה הגבוהה במשק, וכך הגנים נותרו עם הוצאות רבות. זאת בין היתר בשל המגבלות ועקב חובות רגולטוריות כגון נושא המצלמות.
"את משבר הגנים הראשון צלחנו בשן ועין כאשר אלפי מסגרות נסגרו", אמרה איוס, והסבירה כי היות שהמדינה הודיעה שבמהלך החגים צפוי להיות סגר, הורים רבים לא רשמו מראש את הילדים לפני תחילת שנת הלימודים. בנוגע למענקים היא אמרה כי "ניתנו מענקים נמוכים שאפילו לא כיסו שכירות, בנוסף לסכומי כסף גבוהים שהגנים נאלצו להחזיר להורים בשל התקופה שבה הגנים לא פעלו".

בעלי "חומוס אשכרה": "השפילו אותנו עד עפר"

בדיון אחר בוועדה לביקורת המדינה, על מצוקת בעלי העסקים, דיברה רות תבור, הבעלים של "חומוס אשכרה" בתל אביב: "שמו אותנו בתחתית של התחתית של השפל. השפילו אותנו עד עפר. אני כל יום מתחילה את היום שלי עם 60 כדורים. יש לי גידול. עם מה אתמודד קודם: עם הפרנסה או הבריאות?".
"בחיים שלי לא לקחתי מביטוח לאומי שקל אחד, מעולם. כי אני עובדת. מי מפצה אותי על כל האובדן הזה?", הוסיפה. "העובדים והלקוחות זה כמו הילדים שלי. אני אלחם על פת הלחם שלי. אני לא רוצה לגמור את החיים שלי בזבל".