שר המודיעין אלי כהן (הליכוד) התייחס הבוקר (יום ג') לחשיפת "ידיעות אחרונות" בדבר ביקורו החשאי של ראש הממשלה בנימין נתניהו באיחוד האמירויות הערביות כבר ב-2018. "הפרסום הוא נכון, ראש הממשלה היה שם והיה במדינות נוספות", אמר השר כהן בריאיון באולפן ynet.
בפגישה של נתניהו לפני שנתיים עם יורש העצר מוחמד בן זייד נכח גם ראש המוסד יוסי כהן. מקורות דיפלומטיים סיפרו כי הפגישה בין ראשי המדינות נערכה באווירה טובה וכי הקשר בין הצדדים נשמר גם לאחר מכן. לפני כשנה התקיימה פגישה בין ראש המל"ל מאיר בן שבת לנציגים של איחוד האמירויות בוושינגטון.
5 צפייה בגלריה
מוחמד בן זייד בנימין נתניהו
מוחמד בן זייד בנימין נתניהו
בן זייד ונתניהו. "ישראלים נמצאים בכל מדינות המפרץ"
(צילום: AFP)
יום לאחר הטיסה ההיסטורית של אל על מנתב"ג לאבו דאבי במסגרת התנעת נרמול היחסים בין ישראל לאמירויות, ציין הבוקר שר המודיעין כהן כי "להערכתי, במהלך החודשים הקרובים תהיה מדינה נוספת מהמפרציות ומדינה מאפריקה שיבואו ויחתמו על הסכם שלום עם ישראל. מדברים על סודן, על אחת במפרציות ולדעתי יבואו מדינות נוספות".
ברקע הדברים יצוין כי לפני כמה שבועות השר כהן כבר נקב בשמה של סודן כמדינה שסוללת את הדרך לכינון יחסים עם ישראל, אולם לאחר מכן פרסם משרד החוץ בחרטום הכחשה גורפת לאפשרות של חתימה על הסכם שלום בין המדינות. דובר משרד החוץ של סודן העריך אז כי "ישראל וסודן ירוויחו מהסכם שלום", אך בהמשך הדובר מסר כי הוא רק התבקש להגיב לדברים של השר כהן. זמן קצר לאחר מכן הדובר פוטר.

5 צפייה בגלריה
הפגישה
הפגישה
ראש המשלחת הישראלית בן שבת עם מארחו באיחוד האמירויות
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ )
5 צפייה בגלריה
משלחת לאיחוד האמירויות של ישראל וארה"ב, דגלים
משלחת לאיחוד האמירויות של ישראל וארה"ב, דגלים
"שלום" בשלוש שפות על המטוס הישראלי שנחת באבו דאבי
(צילום: עמוס בן גרשון/לע״מ)
אחרי שסעודיה אפשרה למטוס הישראלי לעבור בשטחה האווירי לפני הגעתו לאבו דאבי, נשאל השר כהן מה הסיכויים לחתימה על הסכם שלום גם עם המדינה הגדולה ביותר בחצי האי ערב. "ישראלים נמצאים בכל מדינות המפרץ", אמר השר כהן. "צריך לדרג אותן לפי מידת הקשר שלהן לדת האיסלאם. ככל שהן פחות רדיקליות, הסכמי שלום יגיעו יותר מהר".
כהן הוסיף: "מה שהם רואים זה שיש את העוצמה האמריקנית שנמצאת כאן, שמובילה את היציבות האזורית ואני אומר את זה בצורה ברורה: אם אותן מדינות חושבות על הכדאיות הביטחונית והכלכלית שלהן, זה עובר בקשר עם ישראל. זה קשר דו-צדדי, שתי המדינות ייהנו וישלימו אחת את השנייה. מדינה אחת עם יכולות טכנולוגיות ומדינה שנייה עם אוצרות טבע.
"גם הן מבינות שהחשיבות של הנפט יורדת והחשיבות של הטכנולוגיה עולה ולכן שיתופי הפעולה משמעותיים מאוד. אין לי ספק שבזמן שאנחנו יושבים כאן, חברות עסקיות מתרגמות את הברושורים שלהם לערבית, מכינות אנשי קשר שיגיעו לשם, שולחות נציגים ישראלים עם דרכונים זרים והנה הייתה גם טיסה ראשונה שעוברת מעל סעודיה".
על הקשר הנרקם עם איחוד האמירויות, אמר השר כהן: "יש התרגשות מאוד גדולה. לדעתי, אם נתב"ג היה פתוח - הייתה רכבת אווירית של ישראלים מכאן לדובאי, היינו חוזרים לימים של טורקיה. יש לישראלים רצון לבוא ולראות, יש דריכות מאוד גדולה בקרב הקהילה העסקית, היא רואה פוטנציאל מאוד גדול. אנחנו מדברים על המדינה שהיא הכלכלה ה-30 בגודלה בעולם".
- מכירות מישראל לשם? "מדובר על בערך שני מיליארד דולר מכל כיוון, תוספת של 15 אלף מקומות עבודה. זה רק פוטנציאל הסכר של הייצוא. בנוסף לזה השקעה בין המדינות. אין לי ספק שנראה כאן אמירתים שיגיעו להשקיע בישראל, וישראלים שמתכננים להשקיע בדובאי. לכן אנחנו לא מדברים רק על הסכם שלום עם שגרירויות, אלא על הסכם משמעותי עם עסקים, תיירות וקשרים".
5 צפייה בגלריה
ניר ברקת ישראל כץ
ניר ברקת ישראל כץ
ח"כ ברקת והשר כץ. "קרבות מיותרים"
(צילום: אבי מועלם)
על הקרבות בליכוד, בעיקר בין שר האוצר ישראל כץ לח"כ ניר ברקת, אמר השר כהן: "בעיניי אלה קרבות מיותרים. אני אומר לניר 'יש שר בתפקיד, תן לו לעשות את העבודה ולהוביל את הדברים'. לניר הייתה שאיפה להיות שר האוצר, גם לי יש שאיפה בעתיד להיות שר האוצר כי זה התפקיד שבו אתה הכי יכול להשפיע".
- ממה נובע הדם הרע הזה שזורם בצמרת הליכוד? "הליכוד היא מפלגת הפריימריז הגדולה ביותר שיש, זה דבר שבין היתר יוצר תחרות בין חברי המפלגה. לפעמים אתה רוצה לבוא ולבדל את עצמך מהאחרים, לדעתי זה גם לא משתלם בפריימריז".
- אלה קרבות ירושה, אנשים מריחים אולי את הסוף של עידן נתניהו. "עוד מוקדם. אני יודע שלראש הממשלה יש תוכניות, הוא ישב איתי על תוכניות לשנים קדימה. הירי בתוך הנגמ"ש הוא מיותר, הוא לא מוסיף להם ברמה האישית ולא לליכוד".
5 צפייה בגלריה
שאול מרידור
שאול מרידור
שאול מרידור. "גרר רגליים"
(צילום: רפי קוץ)
בהתייחסו לקרב בצמרת משרד האוצר שהוביל להחלטת ראש אגף התקציבים שאול מרידור להתפטר מתפקידו, אמר השר כהן: "בסוף היום אנחנו צריכים להבין ששלטון פקידים זה אנרכיה. איך עובדת דמוקרטיה בישראל? דמוקרטיה עובדת באופן הבא - הציבור בוחר את חברי הכנסת שממנים את הממשלה, והיא זו שמממשת בסוף היום את המדיניות שלה.
"היה ברור לכולם שכל יום במשרד האוצר מדליפים נגד השר. זה לא סביר, צריך לבוא ולראות את המדיניות. גם לי הייתה ביקורת על האוצר, אמרנו להם 'חבר'ה, תעבירו את הכסף'. אתה ראית את שאול מרידור גורר רגליים בסיוע לעסקים כי זה לא נראה לו. השר כץ קיבל החלטות סבירות וכשיש חילוקי דעות, מי שצריך ללכת זה הפקיד כי אנחנו עומדים לבחירה".
- שאול מרידור גרר רגליים כדי לשרת את האופוזיציה? "אני לא יודע אם לשרת את האופוזיציה, אני יכול להגיד לך בכנות שלפעמים הייתה לנו תחושה בבטן שאולי יש כוונות נסתרות כאלה ואחרות. הייתה תחושה שאולי יש לו בנושא הזה אג'נדה אישית כזאת או אחרת. ברגע שהתקבלה החלטה לסייע לעסקים, אני בתור שר לא הייתי מרשה שאצלי ארבעה שבועות ייקח לכתוב קריטריונים, שאגב קיימים.
"פקיד חייב לבוא ולומר את דעתו המקצועית, אבל מרגע שההחלטה מאושרת בממשלה ובכנסת, רוץ ותיישם אותה. הרי כל ההחלטות שלנו חשופות לעיני הציבור. והנה אני אומר לך, הייתה ביקורת ציבורית מוצדקת, מתי מקום המדינה נסגרו השמיים לכמה חודשים? אפילו במלחמה אתה סוגר ליום-יומיים. לשמחתי, כשאנחנו רואים את הפגיעה הכלכלית במשק הישראלי היא בערך מחצית מהפגיעה באירופה".