עימותים חריגים פרצו הלילה (בין שלישי לרביעי) בבירת סרביה, במהלך מחאה המונית על החלטת הממשלה להטיל מחדש הגבלות מחמירות על תנועת התושבים, בניסיון לבלום התפרצות מחודשת של נגיף הקורונה במדינה הבלקנית.
אלפי מפגינים התאספו אמש מול בניין הפרלמנט בבלגרד במחאה על הניהול הכושל, לטענתם, של המשבר על-ידי הממשלה. המפגינים קראו לנשיא אלכסנדר ווצ'יץ' להתפטר וצעקו, בין היתר: "סרביה מתקוממת". קבוצה אחת של מפגינים הצליחה בשלב מסוים לפרוץ דרך בין השוטרים שניצבו מולם, לשבור את דלת מבנה הפרלמנט – ולהיכנס לתוכו. הם סולקו משם בהמשך על-ידי כוחות הביטחון.
12 צפייה בגלריה
  "סרביה מתקוממת". הפרלמנט בבלגרד, הלילה
  "סרביה מתקוממת". הפרלמנט בבלגרד, הלילה
"סרביה מתקוממת". הפרלמנט בבלגרד, הלילה
(צילום: EPA)
בהפגנה התרחשו התנגשויות אלימות עם השוטרים שאחזו באלות והשתמשו בגז מדמיע כדי לפזר את המוחים. כמה מהמפגינים התפרעו והשליכו אבנים, בקבוקים וביצים לעבר השוטרים, ואף ירו לעברם זיקוקים.
בסוכנות הידיעות AP ציינו כי נראה שחלק מהמתפרעים האלימים השתייכו לקבוצות מהימין הקיצוני. מפגינים התעמתו עם שוטרים גם מול מטה תחנת הטלוויזיה הממלכתית בבלגרד, שבאופוזיציה מאשימים אותה בשידורים שמוטים לטובת הממשלה.
המחאה הסוערת פרצה לאחר שאמש הודיע הנשיא ווצ'יץ' על חידוש ההגבלות שנועדו לבלום את נגיף הקורונה. הוא אמר כי הזינוק שנרשם לאחרונה במספר הנדבקים והמתים "מדאיג", והכריז בשל כך כי יוטל עוצר מיום שישי הקרוב עד יום שני, אם כי הוא לא ציין היכן בדיוק הוא יוטל. ווצ'יץ' אמר כי צוות מיוחד של הממשלה, שהוקם למאבק בנגיף, יקבע אם העוצר יחול בכל רחבי סרביה או רק בבירה בלגרד. הוא הכריז גם על איסור התקהלויות של יותר מחמישה אנשים.
12 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
על ההגבלות הכריז הנשיא הסרבי אחרי שהמדינה דיווחה אתמול על מספר המתים היומי הגבוה ביותר בשטחה מאז פרוץ המגפה בה, 13 מתים ב-24 שעות. ביממה החולפת אובחנו שם עוד 299 נדבקים חדשים, נתון שמבחינת סרביה נחשב גבוה מאוד.
אפידמיולוגים ורופאים במדינה מזהירים במקביל כי גם מספר המאושפזים עולה, וכי בבתי החולים כבר עתה מתמודדים עם עומס רב. בסרביה, שבה 7 מיליון תושבים, אובחנו עד כה 16,168 נדבקים ומתו בסך הכול 330 חולי קורונה.
בשבוע שעבר כבר הטילה הממשלה הגבלות חדשות על כמה ערים ועיירות שנחשבות למוקדי התפרצות של הנגיף, בהן גם הבירה בלגרד, שבה כעת חובה לעטות מסכות במרחבים סגורים. כמה בתי חולים בבירה הוסבו למרכזי טיפול מיוחדים לחולי קורונה, ובית חולים שדה הוקם באיצטדיון ספורט.
12 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
מבקרי הנשיא מאשימים אותו באחריות לזינוק המחודש, ולטענתם הוא נהג בחוסר אחריות וממניעים פוליטיים כשהסיר כבר בתחילת מאי, וכמעט לחלוטין, את ההגבלות הנוקשות שהוטלו בגל הראשון. לפי טענת המבקרים הללו, שאותה מכחיש ווצ'יץ', הוא הסיר את ההגבלות כדי להבטיח את ניצחון מפלגתו בבחירות לפרלמנט שנערכו ב-21 ביוני, בחירות שבהן אכן נחלה מפלגתו ניצחון גדול.
בשבועות שלפני הבחירות ביוני נערכו תחרויות טניס וכדורגל שמשכו אליהן אלפי צופים, למרות אזהרות המומחים שהתקהלויות כאלו, בלי שמירה על ריחוק פיזי, יובילו לגל שני. אחרי הבחירות בכירים במפלגת השלטון חגגו את הניצחון בחדר קטן וללא מסכות, וכמה מהם נדבקו בנגיף, בהם גם יועצו של הנשיא. כמה ממפלגות האופוזיציה, יצוין, החרימו את הבחירות ההן, והאשימו את ווצ'יץ' בניצול המצב כדי לחזק את שלטונו האוטוריטרי לדבריהן.
ראש ממשלת סרביה, אנה ברנאביץ', גינתה את המפגינים ומסרה שמדובר ב"מתקפה אלימה על מבנה הפרלמנט, בשעה שהמדינה שלנו ומערכת בריאות מתמודדים עם המכה הקשה ביותר מנגיף הקורונה מאז פרוץ המגפה".
12 צפייה בגלריה
 גם היועץ נדבק בחגיגת ניצחון הבחירות. הנשיא ווצ'יץ', אמש
 גם היועץ נדבק בחגיגת ניצחון הבחירות. הנשיא ווצ'יץ', אמש
גם היועץ נדבק בחגיגת ניצחון הבחירות. הנשיא ווצ'יץ', אמש
(צילום: AP)
לא רק סרביה חווה כעת התפרצות של גל שני, ומדינות ברחבי הבלקן מדווחות על זינוק מחודש של הנגיף בשטחן, אחרי שנראה היה כי הצליחו לבלום אותו. ביום שני מונטנגרו הטילה מחדש עוצר לילי בבירה פודגוריצה ובשלוש עיירות אחרות.