קצת יותר מחודשיים אחרי סיום הסגר השני, נכנסה אתמול (יום א') מדינת ישראל לסגר שלישי שנועד להפחית את העלייה בשיעור הנדבקים בנגיף הקורונה. בלילות יוצבו 380 מחסומים ברחבי הארץ, וביום יהיו 21 מחסומים מדלגים שיבדקו באקראיות נהגים בדרך.
הסגר יימשך לפחות שבועיים, אך צפוי להתארך אם מספר הנדבקים היומי לא יירד אל פחות מ-1,000 ומקדם ההדבקה R יישאר גבוה מ-1. בינתיים נכנס אתמול בבוקר מבצע החיסונים לשבוע השני שלו. לפי התקנות, ניתן יהיה לצאת יותר מקילומטר מהבית, בין היתר, לצורך טיפול רפואי או סוציאלי, הפגנה, הליך משפטי, העברת קטין בין הוריו הפרודים, יציאה למקום עבודה או מסגרת חינוכית שפעילותם מותרת, יציאה לצורך השתתפות בהלוויה, בחתונה או בברית מילה, בכפוף למגבלת ההתקהלות.
במסגרת הסגר כל עסקי המסחר, הבילוי והפנאי ייסגרו במלואם. כך למשל, גם הקניונים והשווקים הסיטונאיים. עסקים שאינם מקבלים קהל יעבדו במתכונת של 50% מההיתרים הנוכחיים. גם הפעם חנויות לממכר מזון, היגיינה, אופטיקה, מוצרי חשמל ומוצרים הדרושים לתיקונים חיוניים בבית, תישארנה פתוחות ויקבלו קהל. כך גם בתי המרקחת ברחבי המדינה.
לא ניתן יהיה למכור מזון או מוצרים באמצעות איסוף עצמי אלא אך ורק באמצעות משלוחים. במסגרת התקנות הוחלט לסגור יחידות אירוח וצימרים, גני חיות, שמורות טבע, גנים לאומיים, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה. גם הספארי ייסגר לקבלת קהל.


בנוסף נאסר על פתיחת מקומות למתן טיפולים שאינם רפואיים כמו מספרה, טיפולי יופי וקוסמטיקה וטיפולים של רפואה משלימה. כמו כן, נאסר על פתיחת דרייב אין לצפייה בסרטים. התקנות אוסרות גם על קיום שיעורי נהיגה מעשיים וכן על ארגון או השתתפות בטיול מאורגן.
כמו בסגרים קודמים, מותר לצאת יותר מקילומטר בשביל ספורט יחידני, כל עוד היציאה היא רגלית ולא באמצעות רכב. מקומות שמשמשים לאימוני ספורט יוכלו להיפתח לטובת אימון או תחרות של ספורטאים מקצועיים בלבד.
סנ"צ צחי שרעבי הסביר לאולפן ynet בגין מה יירשמו דוחות: "הכול תלוי סיטואציה. האכיפה היא לא העיקר פה. אנחנו לא רוצים להגיע לקנסות. האכיפה היא לא לצורך אכיפה, אלא היא מצילה חיים. זה המסר. כאשר ניתקל באדם בודד נגיד לו לשים מסכה והוא ימשיך לדרכו. אנחנו לא רוצים להתעסק עם האכיפה הזאת ולקחת לאותו אדם עוד 500 שקל כשאני לא יודע באיזה מצב נמצא.
"כאשר ניתקל בהתגודדויות בלי מסכות, עם הפרת סדר, ללא יכולת לאכוף בצורה סבירה - אז אנחנו ניתן דוחות לקבוצות או לאותו אדם שמפר. נראה בימים הקרובים יותר שוטרים ברחובות, יותר ניידות מסתובבות בתוך הערים, פחות מחסומים, בשביל להראות נוכחות, להתריע, לחלק מסכות, להסביר לאנשים, ואם צריך – כן, גם לאכוף".
1 צפייה בגלריה
ישראל בסגר
ישראל בסגר
(צילום: גדי קבלו, עמית שאבי )
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר אתמול בעת ביקור בבית החולים הלל יפה בחדרה: "זה דורש אחריות אישית מכל אחת ואחד מאיתנו. לצערי לא כל אחד נוהג באחריות. ראינו זאת היום בוועדת החינוך של הכנסת, בהחלטה האומללה לחדש את הלימודים בכל הכיתות - דבר שוודאי יאריך את הסגר. אבל אני סומך עליכם, אזרחי ישראל. אם כולנו ננהג באחריות נראה את האור הגדול בסוף המגפה".
לפי החלטת הממשלה, במסגרת הגבלות הסגר נקבע כי היציאה מהבית תוגבל לקילומטר בלבד. בנוסף ייאסר על שהייה של אדם בבית אחר ועל איסוף עצמי במסעדות. כמו כן אסורה התקהלות של יותר מ-20 איש בשטח פתוח ובתוך מבנה מותרת התכנסות של עד עשרה אנשים. אם מדובר בבית מגורים מותרת נוכחות של המשפחה הגרעינית בלבד. ההגבלות תקפות גם עבור תפילות.
הלימודים בגני הילדים, בכיתות א'-ד' יתקיימו בכל היישובים במתכונת רגילה (כולל בערים אדומות וכתומות). הלימודים במסגרות החינוך המיוחד, מסגרות של ילדים ונוער בסיכון ופנימיות ימשיכו אף הם לפעול כרגיל בכל היישובים (כולל בערים אדומות וכתומות). מסגרות הצהרונים ימשיכו לפעול במתכונת רגילה. כיתות ה'-י"ב יוסיפו לפעול רק ביישובים ירוקים וצהובים. ביישובים אדומים וכתומים יתקיימו הלימודים מרחוק. במקומות שבהם יתקיימו לימודים בכיתות י"א-י"ב יתאפשר מעבר תלמידים בין שתי קבוצות לכל היותר. מעבר של המורים יהיה בין ארבע קבוצות. הפעילות בשטח פתוח תמשיך להתקיים בקבוצות של עד 20 תלמידים ואיש צוות חינוך. לא יתקיימו פעילויות חוץ וטיולים בכל המערכת.
במסגרת לקחי הסגר הקודם, הפעם תתמקד המשטרה באכיפת התקהלויות אסורות, על חשבון מחסומים בכבישים. המחסומים שכן יוקמו בכבישים הבינעירוניים בשעות היום לא יהיו קבועים, אלא "מדלגים", כלומר ניידות יעברו מנקודה לנקודה, בעיקר במרכז הארץ, ויקימו מחסומים לבדיקה אקראית של נהגים בכבישים.

לפי המשטרה, מחסומים קבועים יוקמו במקומות הבאים:

אזור הצפון
כביש 70 צומת אחיהוד כביש 65 מחלף נטופה כביש 65 צומת מנחת מגידו כביש 65 צומת נחל חדרה
אזור המרכז
כביש 2 מחלף ינאי כביש 1 מחלף חמד כביש 431 מחלף ראשונים כביש 5 מחלף גלילות
אזור הדרום
כביש 4 מחלף אשדוד כביש 25 צומת גילת כביש 25 צומת ערוער כביש 90 צומת יוטבתה
במשטרה קיימו לפני סוף השבוע הערכת מצב בראשות ממלא מקום המפכ"ל ניצב מוטי כהן. "אנו נמצאים במציאות מורכבת, הציבור שחוק ופגוע כלכלית וזה נלקח בחשבון", אמר ראש חטיבת המבצעים במשטרה תת-ניצב שמעון נחמני. "המציאות של סגר שלישי לא דומה לסגר ראשון או שני. החובה שלנו היא להראות איפוק אך גם נחישות, כדי לא להביא להגברת התחלואה".
במשטרה התייחסו למסיבות סוף השנה האזרחית ואמרו כי אם יגיע לידיהם מידע על אירועים המוניים, הם יפעלו נגדם ראשית בהסברה, ואז באכיפה. עוד אמרו כי יתנו דגש על אכיפה במגזרים החרדי והערבי. "משטרת ישראל לא מתכוונת להקל פה בעניין", אמרו במשטרה. עוד ציינו כי בדומה לסגרים הקודמים יאפשרו לחרוג ממגבלת הקילומטר לצורך הפגנות.
פורסם לראשונה: 23:12, 27.12.20