אחרי שעזב את כחול לבן והתפטר מתפקיד שר המשפטים, אבי ניסנקורן מותח ביקורת חריפה על בני גנץ ומאשים אותו בוויתור על עקרונותיו. "הוא תקע לי סכין בגב, בגד בערכים", הוא אומר הבוקר (חמישי) באולפן ynet בריאיון ראשון מאז ההצטרפות למפלגת "הישראלים" של רון חולדאי. נוכח המהומות בוושינגטון הוא גם שב ומתריע מפני "ניסיונות לערער את יסודות הדמוקרטיה", לדבריו.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
5 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
"נתניהו לא אוכף את התקנות בגלל החרדים". ניסנקורן באולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
5 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן בני גנץ
אבי ניסנקורן בני גנץ
"בוגד בערכים". ניסנקורן עם גנץ
(צילום: ישראל הדרי)
מהי תגובתך לתמונות מוושינגטון? "מזעזע, זה מראה כמה הפוליטיקה היא דבר שברירי, גם בארה"ב שהיא ערש הדמוקרטיה, וכמה חייבים להיות נחושים בכל מה שקשור לדמוקרטיה ושלטון החוק. פה אין פשרות, זה שחור או לבן - או שאתה בעד דמוקרטיה ושלטון החוק, או שאתה נגד".
אתה רואה סממנים אמריקניים שמתחילים להתפשט אצלנו? "אני לא רוצה לעשות השוואות כי זה אירוע קשה. אבל בישראל אנו רואים בתקופה הזאת את הסכנה, וכמה הדמוקרטיה בישראל שברירית. העובדה שראש הממשלה משחק בכלכלת ישראל בשביל התיק האישי שלו ומנסה לקשר בין נושא של הרכב ועדה למינוי שופטים לבין נושא של מינוי יועמ"ש ופרקליט מדינה, לבין העברת תקציב מדינה - מה זה אם לא שחיתות פוליטית?".
האם יש בך ולו חשש קטן, שאם נתניהו לא יוכל להרכיב ממשלה ולא יקבל את תוצאות הבחירות, נראה בישראל תמונות כאלה כמו בוושינגטון? "אני אגיד לך מה החשש שלי - שאם לא ננצח בבחירות האלה יהיה חוק צרפתי, יהיה שינוי במבנה הדמוקרטי. לא נהיה באותה דמוקרטיה. החופש האישי יכול להיפגע. אנחנו בדמוקרטיה שברירית. ומעבר לזה, אנחנו בסיטואציה של מיליון מובטלים, מאבק בקורונה, ורה"מ לא פנוי לזה".
בהתייחסו למהלכיו הפוליטיים האחרונים אומר ניסנקורן כי החליט לעזוב את כחול לבן בעקבות נכונותו של יו"ר המפלגה בני גנץ לוותר על עקרונות כדי להימנע מבחירות.
אומרים שהמהלך שעשית זו בגידה - גנץ הלך לבחירות כי גיבה אותך כשר משפטים, ואתה עזבת אותו. לא תקעת לו סכין בגב כמו שהוא אמר ל"ידיעות אחרונות"? "ממש לא. אם כבר הוא תקע לי סכין בגב. בני גנץ, מאחורי הגב שלי ומאחורי הגב של כל המפלגה, לקח שר משפטים לשעבר שעובד נגד המערכת - חיים רמון. יש לו תפיסת עולם הפוכה 180 מעלות מתפיסת עולמי. מאחורי הגב הוא מנהל משא ומתן. אני בא לישיבה עם בני גנץ ואני רואה מסמך, ובו יש החרבה של הדמוקרטיה והמערכת המשפטית - פגיעה במינוי שופטים, מינוי פרקליט מדינה, פגיעה בחקיקה. זה לבוא ולהגיד שאני בוגד במישהו? זה לבוא ולהגיד שמישהו אחר בוגד בערכים".
5 צפייה בגלריה
"תפיסת עולם הפוכה". רמון
"תפיסת עולם הפוכה". רמון
"תפיסת עולם הפוכה". רמון
(צילום: מוטי קמחי)
הוא מכר אותך ואת ההבטחות שלו לבוחר כדי שהממשלה תמשיך להתקיים? "בני גנץ היה מוכן ללכת עם זה יחד עם חיים רמון ועצרתי את זה. וטוב שעצרתי את זה. זו הייתה פגיעה איומה בדמוקרטיה הישראלית. אני לא יכול להישאר במפלגה כזאת. אני צריך להיות במפלגה עם ערכים שלי. באתי לייצג ערכים דמוקרטיים ואת המרכז-שמאל. ואני לא יכול להיות ברשימה משותפת לכנסת הבאה עם 'ימינה'. יכולתי לפצל את המפלגה, היה עליי לחץ לפצל אותה, לבוא עם נדוניה של מיליונים למפלגה אחרת. אמרתי לא".
"ביום שאמרתי לגנץ שאני לא בכיוון להמשיך עם כחול לבן, הוא אמר לי שהוא לא שולל משא ומתן עם ימינה. מעבר לזה, הוא אמר לי מי מחברי הכנסת של המפלגה יסכימו ללכת בדרך הזאת ומי לא"
אמרו לך להקים סיעה נפרדת? "ביקשו ממני ואמרתי לא. אמרתי לגנץ אישית, אני לא מפצל את המפלגה ולא נוגע בה, אבל מותר לי לבחור את הדרך שלי".
יש משא ומתן עם ימינה? גנץ הכחיש את זה בקולו. "ביום שאמרתי לו שאני לא בכיוון להמשיך עם כחול לבן, הוא אמר לי שהוא לא שולל משא ומתן עם ימינה. מעבר לזה הוא אמר לי מי מחברי הכנסת של המפלגה יסכימו ללכת בדרך הזאת ומי לא. אני לא יודע אם זה יתממש, אבל כוונה ואפשרות יש".
גנץ לא ראוי? "הוא איש ראוי והוא איש טוב, אבל ברמת הנהגת המפלגה והנהגת הממשלה, צריך כרגע גוף מאוד-מאוד ברור שמדבר בצורה מאוד ברורה לציבור, בצורה ישרה, ואומר את הדברים בצורה בוטה אם צריך".
מפלגת "הישראלים" בראשות רון חולדאי לא מתרוממת, אנחנו רואים את המספרים בסקרים. "אנחנו רק מתחילים. אני חושב שיש ציבור ענק בישראל שהדרך של המרכז-שמאל זו הדרך שלו. דרך של שפיות, דמוקרטיה, כלכלה חברתית, שפיות מדינית. ישאלו שאלות קשות את כל הפוליטיקאים, ולנו יש תשובות כי יש לנו דרך וערכים. יש לנו ניסיון מוכח של אנשים שאומרים, עושים, ומבצעים".
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"יש אפשרות וכוונה בכחול לבן ללכת עם ימינה". בנט
(צילום: אורי כהן)
5 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
"לנו יש תשובות". מנהיג מפלגת "הישראלים" רון חולדאי
(צילום: Point2Point)
קיבלת הצעה מלפיד? "נכון, לפיד הציע לי להיות מספר שתיים. הלכתי בסוף עם הלב והערכים שלי. אני חושב שחסרה מפלגה של מרכז-שמאל ברורה".
ניסנקורן גם שב ומותח ביקורת על אופן טיפולו של ראש הממשלה נתניהו במגפת הקורונה ואמר כי הוא נכנע לתכתיבי הפוליטיקאים החרדים. "ראש הממשלה לא אכף. הייתה הצעת חוק מוכנה לאכוף את הנושא של קיום התקנות, והוא לא אכף את זה בגלל החרדים. החרדים לא היו מוכנים להעלות את הקנסות. אני בעד כל הציבורים בישראל כולל הציבור החרדי, אבל רה"מ לא יכול לא לאכוף בגלל שיש עליו לחצים פוליטיים", אומר ניסנקורן.
מכחול לבן ובני גנץ נמסר בתגובה: "הבגידה של ניסנקורן היא חדשות של אתמול. עכשיו המשימה של כולנו ושלי כשר משפטים היא לשים סוף למנהיגות הנכלולית של נתניהו ולהחליפו במנהיגות ישרה. אנחנו מאחלים לניסנקורן בהצלחה בדרכו החדשה".