הממשלה אישרה הערב (א') את הצעת משרד הבריאות לחייב את כל השבים מאיחוד האמירויות להיכנס לבידוד במלוניות, כבר מהלילה בשעה 01:00. זאת, עקב החשש מהימצאות המוטציה הדרום-אפריקנית בקרב הישראלים החוזרים משם, מוטציה שלפי ההערכות מדבקת הרבה יותר מהזן הרגיל של הקורונה.
לפי הצעת משרד הבריאות הבידוד הכפוי יחול גם על השבים מברזיל, בצל החשש מזן חדש של הנגיף שהתגלה גם שם. ההצעה כוללת גם את הארכת חובת הבידוד במלוניות שכבר חלה על מי ששב מדרום אפריקה ומזמביה, בעשרה ימים. כמו כן, מעתה הוארכה בשבועיים גם חובת הבידוד במלונית לכל מי שחוזר מכל מדינה בעולם - אלא אם הסכים להיבדק עם כניסתו לארץ והתחייב לבצע בדיקה נוספת תשעה ימים לאחר מכן. אם הסכים, יוכל להעביר את תקופת הבידוד בביתו.
1 צפייה בגלריה
ישראלים שנחתו מדובאי ונכנסים לבידוד במלונית
ישראלים שנחתו מדובאי ונכנסים לבידוד במלונית
ישראלים שחזרו מהאמירויות בחודש שעבר ונלקחו לבידוד כפוי. אז זה כשל
(צילום: מוטי קמחי)

בחודש שעבר ניסתה המדינה לחייב את כל השבים מחו"ל להיכנס לבידוד כפוי, אך החובה ההיא בוטלה בצל העובדה שרבים הצליחו לקבל פטור, ואלו שלא התלוננו על תנאים לקויים ביותר במלוניות, וחלקם אף ניסו לברוח מהן.
במשרד הבריאות בוחנים בימים האחרונים את החמרת ההנחיות בנמל התעופה בן גוריון עקב החשש מהמוטציות של הנגיף, בהן גם המוטציה הבריטית והמוטציה הברזילאית. פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר היום כי המשרד פועל לחייב הצגת תוצאה שלילית של בדיקת קורונה לפני עלייה למטוס לישראל.
"קיומן של המוטציות במדינות שונות מדאיגות אותנו", הוא אמר. "קשה לעשות חסם הרמטי בגבול, אבל אנחנו עושים הכול כדי לחסום את המוטציות האלו מלהגיע לארץ. אנחנו מקדמים חובת בדיקה 72 שעות לפני העלייה למטוס והמטרה למצוא את המוטציות לפני שהם מגיעים לארץ. בכל מקרה, כל החוזרים ארצה עוברים בדיקה".

הפרויקטור הוסיף כי להערכת משרד הבריאות, כ-20% מהבדיקות המאומתות הן תוצאה של המוטציה הבריטית, וכי המספרים עוד צפויים לעלות. "לגבי המוטציה הדרום אפריקנית", הבהיר, "אנחנו יודעים שזה רק מקרים בודדים, זה בשכיחות נמוכה. המוטציה הברזילאית לא הגיעה לארץ לדעתנו".
לחשש מהתפשטות מואצת של הנגיף בעקבות המוטציות השונות מתלווה גם העלייה בתחלואת הקשה שממנה מזהירים כעת בתי החולים שמתקשים לעמוד בעומס, ושבגללה צפוי משרד הבריאות לבקש הארכה של הסגר המהודק בשבוע נוסף. "הגענו לשיא בתחלואה הקשה, וכל עוד אלו המספרים - לא נוכל לסיים את הסגר וניאלץ להמליץ על עוד שבוע של סגר", אמר פרופ' אש, שציין כי אמנם חלה ירידה במקדם ההדבקה, שעומד כעת על 1.09, אך הירידה אינה מספיקה. "יש לנו מלחמה קשה שגובה חיי אדם וגורמת לסבל להרבה אנשים". ישיבת הממשלה שתעסוק בסגר תכונס ביום שלישי.
משרד הבריאות עדכן הערב כי מחצות ועד לשעה 17:39 אובחנו 2,898 ישראלים כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-34 אלף בדיקות, נתון נמוך באופן משמעותי מאוד מהממוצע בימים האחרונים. שיעור החיוביים הזמני עומד על 8.6%. מספר הבדיקות הנמוך נובע מכך שבימים שבת וראשון מפוענחות פחות בדיקות מהממוצע, ואין הדבר מעיד על ירידה במספר הנדבקים.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,944 חולי קורונה, 1,177 מהם במצב קשה. 282 חולים מחוברים למכונות הנשמה.
היום נפטרו תשעה חולים נוספים, ומספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה בישראל עומד על 3,989. במקביל, משרד הבריאות עדכן כי בסוף השבוע האחרון נפטרו 80 חולי קורונה. 40 בשישי ו-40 בשבת.
בישראל 83,104 חולי קורונה פעילים – 16,102 מהם מתגוררים בירושלים. 4,979 חולים פעילים מתגוררים בבני ברק, 3,300 במודיעין עילית, 2,462 בבית שמש, 2,305 בפתח תקווה, בתל אביב יפו 2,172, בחיפה 1,969, באשדוד 1,857, בביתר עילית 1,735, באלעד 1,427, בנתניה 1,365, בראשון לציון 1,174, בבאר שבע 1,168, בחולון 1,134 ובנצרת 1,058.
פורסם לראשונה: 17:15, 17.01.21