פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אישר לכל למי שחלף שבוע מקבלת החיסון השני פטור מבידוד במקרה של מגע עם חולה מאומת. בתדרוך שערך היום (ראשון) לכלי התקשורת אמר אש כי "מערכת המחשוב נמצאת בבדיקות אחרונות, ומי שעומד בתנאים האלו זכאי לקבל תעודת מתחסן ויכול לא להיכנס לבידוד".
• להנחיות בנוגע לתו הירוק ולתעודת המתחסן - לחצו כאן
אש הדגיש כי האישורים שיקבלו המתחסנים ייקראו "התו הירוק", במקום "הדרכון הירוק", וכי מערכת הבריאות ממשיכה לבנות את ההקלות שיקבלו המתחסנים. "זה יהיה מחולק לשניים, נאפשר הופעות ופעילות יומיומית של קניונים. אנחנו עדיין בודקים איך יהיה נכון להפעיל אותם". לגבי הדרכון, הפרויקטור אמר כי ההחלטות יתקבלו בקבינט כשהסגר ייגמר.
1 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
נחמן אש
(צילום: שחר גולדשטיין )

לפי הפרויקטור, נכון להיום ישנם כ-1,200 חולים קשים בבתי החולים, מתוכם 270 מונשמים. במחלקות הקורונה התפוסה עומדת על כ-85%. עם זאת, אש אמר כי מקדם ההדבקה (מספר ה-R) עומד כעת על 1.09: "הכיוון מעודד אך הירידה ב-R לא מספקת. אנחנו רוצים להגיע ל-R שנמוך מ-1. הגענו לשיא בתחלואה הקשה, וכל עוד אלו המספרים - לא נוכל לסיים את הסגר ונאלץ להמליץ על עוד שבוע של סגר. מקווה שנסתפק רק בשבוע נוסף, ושההחלטות יהיו ענייניות ולא יושפעו מגורמים אחרים. יש לנו מלחמה קשה שגובה חיי אדם וגורמת לסבל להרבה אנשים".
אש אמר כי משרד הבריאות פועל כדי לחייב בדיקות קורונה לפני עלייה למטוס בשל העלייה במאומתים. "בגלל עומס התחלואה, בכמה ממחלקות הקורונה שינו את התקנים בין כמות האחיות לחולים, ולכן זה לא פשוט ויכולות להיות טעויות", הוסיף הפרויקטור. "קיומן של המוטציות במדינות שונות מדאיגות אותנו. המוטציות גורמות לתחלואה יותר קשה או להתפשטות מהירה יותר או חוסר יעילות מפני החיסון. קשה לעשות חסם הרמטי בגבול, אבל אנחנו עושים הכול כדי לחסום את המוטציות האלו לארץ. אנחנו מקדמים חובת בדיקה 72 שעות לפני העלייה למטוס והמטרה למצוא את המוטציות לפני שהם מגיעים לארץ. בכל מקרה, כל החוזרים ארצה עוברים בדיקה".
הפרויקטור הוסיף כי להערכת משרד הבריאות, כ-20% מהבדיקות המאומתות הן תוצאה של המוטציה הבריטית, וכי המספרים עוד צפויים לעלות. "לגבי המוטציה הדרום אפריקנית", הבהיר "אנחנו יודעים שזה רק מקרים בודדים, זה בשכיחות נמוכה. המוטציה הברזילאית לא הגיעה לארץ לדעתנו". הוא הוסיף כי "אחוז הבדיקות במגזר החרדי מגיע ל-20%, ואני חושב שאם היו עושים יותר בדיקות אז האחוז היה נמוך יותר. היו יותר מאומתים, אבל האחוז היה קטן יותר. כרגע אי אפשר לעשות הרבה בדיקות בגלל העומס, אך אנחנו צפויים לראות ציוני רמזור גבוהים, גם שהתחלואה כבר תרד".
למרות המספרים, אש ציין כי הוא מצפה לראות ירידה בתחלואה הקשה כבר בימים הקרובים. למרות העומסים הקשים במתחמי החיסונים, אש טען כי "בשבוע הקרוב אנחנו מתכוונים להגיע ל-200 אלף מתחסנים ביום בכל הקופות יחד. הן יעמדו באתגר הזה גם מול המתחסנים במנה ראשונה וגם במנה שנייה. הקופות נערכו על ידי פתיחת מוקדי התחסנות רבים".
אחר הצהריים התייחס גם שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ לשאלת הסגר, וחזר על עמדתו ולפיה לפני החלטה על הארכת הסגר יש לוודא שהתקנות שלו נאכפות בצורה הוגנת. "אם אין אכיפה שוויונית אין טעם להמשיך את הסגר", אמר גנץ, במהלך ביקור שערך במפקדת "אלון" של צה"ל ברמלה, שמטרתה לקטוע את שרשראות ההדבקה. גנץ הוסיף כי יעמוד על כך ש"מערכת החינוך תהיה הראשונה לחזור עם הסרת ההגבלות ההדרגתית בתום הסגר. "החיסונים אינם המטרה אלא האמצעי לחזרה נכונה לשגרה, ומה שיקבע מעל הכל זה שיתוף הפעולה והמשמעת האישית של כל אחד מאיתנו, כדי שנוכל להתגבר על המחלה באופן ההקדם".

לפי הנתונים המעודכנים שפרסם בצהריים משרד הבריאות, מחצות אובחנו בישראל עוד 1,412 נדבקים חדשים. אתמול אובחנו 5,011 נדבקים, מתוך 71,186 בדיקות שפוענחו. שיעור הבדיקות החיוביות אתמול עמד לפי המשרד על 7.2%. 1,237 חולים מאושפזים במצב קשה, ו-276 מחוברים למכונות ההנשמה. 3,979 נפטרו מאז פרוץ המגפה. עד כה קיבלו את מנת החיסון הראשונה 2,067,389 ישראלים (23.26% מהאוכלוסייה) ואת המנה השנייה קיבלו 255,260 בני אדם (2.87%).
השתתפו בהכנת הכתבה: