החופשה החלומית של עדן אידוגר ונדב שטיינברג בלונדון הפכה לסיוט. השניים טסו לפני ארבעה ימים ללונדון והספיקו לבלות בה יום אחד עד שהבינו שהעיר נכנסת לסגר ושזה הזמן לחזור לישראל. השניים מיהרו לרכוש כרטיס טיסה בחזרה לישראל, טיסה שיצאה ביום ראשון בשעה 7:00 מלונדון. בדרך ארצה הוחלט שכל הנוסעים במטוס יועברו לבידוד במלונית, מבלי שעודכנו על כך מראש.
"כשנחתנו לא ידענו שום דבר, עלו שוטרים למטוס ולקחו לנו את הדרכונים", סיפרה אידוגר. "הנוסעים שאלו שאלות ולא ענו לנו. הכניסו אותנו לאוטובוסים מפוצצים ואנשים סירבו לשים מסכות על הפנים". הנוסעים הועברו למלון דן פנורמה בירושלים, לחדרים שחלקם היו מלוכלכים ונאלצו לחכות שבע שעות עד שקיבלו ארוחת ערב שכללה לחמנייה, גבינה ומלפפון.

7 צפייה בגלריה
השבים מבריטניה מתלוננים על תנאים ירודים במלונית הקורונה
השבים מבריטניה מתלוננים על תנאים ירודים במלונית הקורונה
ישראלים שחזרו מבריטניה מגיעים למלונית הקורונה. "פשוט חטפו אותנו"
7 צפייה בגלריה
האוטובוסים יוצאים מנתב"ג
האוטובוסים יוצאים מנתב"ג
האוטובוס עם הנוחתים מבריטניה בדרך למלונית הקורונה. "הכניסו אותנו לאוטובוסים מפוצצים ואנשים סירבו לשים מסכות"
(צילום: יריב כץ )
נאסר עליהם לצאת מהחדרים ולא התאפשר להם להזמין אוכל מוכן מבחוץ. "רוב הנוסעים לא אכלו במשך רוב היום, היינו על טיסת לואו קוסט ללא אוכל, וקמנו בשלוש לפנות בוקר להגיע לשדה התעופה בזמן", אמר שטיינברג. "מה שעשו לנו ברגע הנחיתה לא יכול להתפרש בצורה אחרת – פשוט חטפו אותנו לבית המלון, בהחלטה של רגע", סיפר ברק אליאב, שהיה על אותה הטיסה. "כנראה שגם המלון לא קיבל שום התראה, כי הם בשום אופן לא היו מוכנים לקבל כאן אורחים".
ההחלטה לבודד את השבים מחו"ל (תחילה מבריטניה, דנמרק ודרום אפריקה וממחר מכל מדינות העולם) התקבלה בעקבות החשש הרב בעולם מהמוטציה החדשה של נגיף הקורונה, המתפשטת כעת בבריטניה ובמדינות נוספות. המוטציה הזו מידבקת הרבה יותר מהזן הרגיל, אולם לפי שעה לא נראה שהיא קטלנית יותר או עמידה בפני החיסון.
לפי הכללים החדשים, שאושרו הבוקר בוועדת החוקה של הכנסת, ממחר בשעה 22:00 ועד 1 בינואר השבים מכלל המדינות יהיו מחויבים לקיים את הבידוד במלוניות גם אם יש באפשרותם לקיים את הבידוד בביתם. במקרה של מחסור במקומות במלוניות מנכ"ל משרד הבריאות יוכל לקבוע מדינות שהחוזרים מהן יופנו לבידוד ביתי. משרד המשפטים הבהיר בדיון שלא ייעשה שימוש בכוח לכפיית בידוד במלוניות, אלא במקרים קיצוניים וחריגים ולאחר שמוצו כל הדרכים האחרות.
7 צפייה בגלריה
השבים מבריטניה מתלוננים על תנאים ירודים במלונית הקורונה
השבים מבריטניה מתלוננים על תנאים ירודים במלונית הקורונה
חמגשית אוכל שקיבלו במלונית. "רוב הנוסעים לא אכלו במשך רוב היום"
העיקרון שעומד מאחורי הבידוד הכפוי במלוניות נובע מהחשש שנוסעים רבים לא מקפידים על הבידוד בבית. בדיון היום בוועדת החוקה אמרה ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, כי רק 33% מאלו שחזרו ממדינות אדומות הקפידו על הבידוד. "אנחנו יודעים את זה לפי נתונים של חברה שבודקת טלפונים סלולריים לא מזוהים. רואים ש-66% לא שמרו על הנחיות הבידוד ולא נשארו בטווח של 500 מטר מהבית שלהם", היא האמרה.
למרות הרצון המובן למנוע את הגעת הזן המוטנטי ארצה, נראה שהמהלך לבידוד במלוניות נעשה בחופזה – וחוויות קשות כמו זו שתיארו בפנינו עדן ונדב שמענו גם מנוסעים אחרים. "מרגע הנחיתה הכול התנהל בצורה פשוט שערורייתית", סיפרה ניצן, סטודנטית שהגיעה אתמול מלונדון. "לאחר הנחיתה, בשעה 4:30 בבוקר הורדנו בטרמינל 1, שם פגשנו חיילים של פיקוד העורף, שוטרים ונציגים של משרד הבריאות ורשות שדות התעופה".
לדבריה, "אחד הנציגים ביקש לראות את הדרכונים שלנו ועד שעלינו לאוטובוס עם הדברים שלנו סירבו להחזיר לנו אותם, אולי זה בגלל שביום ראשון אנשים סירבו להתפנות אז החליטו לקחת לנו את התעודה המזהה בלי אישור, כאילו שאני פושעת".
7 צפייה בגלריה
השבים מבריטניה מתלוננים על תנאים ירודים במלונית הקורונה
השבים מבריטניה מתלוננים על תנאים ירודים במלונית הקורונה
האוטובוס במלונית. לקחו את הדרכונים ולא אמרו לאן נוסעים
גם אחרי שהנוסעים היו על האוטובוס הם לא קיבלו תשובות לאיזה מלון יילקחו, ולטענתם הרגישו שהם עצורים שמובלים למעצר. "שאלתי שלושה אנשים שונים לאן הולכים והם אמרו 'לא יודעים', בסוף אחד החיילים שם אמר 'נראה לי לירושלים'. אני לא נמצאת בבקו"ם, אני אזרחית לא חיילת. היינו 30 אנשים באוטובוס עם חלונות שלא נפתחים, אולי כולנו נדבקנו במוטציה. אין שום היגיון בכל ההתנהלות שעברנו מנתב"ג".
הישראלים במלוניות הקורונה טוענים שהתנאים לא סימפטיים וכי המלון לא היה ערוך לקבל אותם. "אנחנו קיבלנו חדר נורמלי יחסית, אבל השירותים היו מלוכלכים, בחדרים אחרים היו כתמים ושערות על הסדינים", אמר שטיינברג.
7 צפייה בגלריה
השבים מבריטניה מתלוננים על תנאים ירודים במלונית הקורונה
השבים מבריטניה מתלוננים על תנאים ירודים במלונית הקורונה
מלונית הקורונה. "שקעים לא תקינים"
אליאב סיפר כי בחדר היו קליפות של פיצוחים על הרצפה, השירותים היו מלוכלכים, וכשירד להתלונן על זה בקבלה הוא קיבל אקונומיקה ונשלח לנקות אותם בעצמו. "גם השקעים בחדרים לא היו תקינים, יצאו מהם ניצוצות של חשמל".

"אפילו אסירים יכולים לצאת לספורט"

גם ניצן, שהגיעה אתמול למלון אחרי שכבר הגיעה אליו קבוצה ראשונה של ישראלים, טוענת לבעיות. "לא היה לי סבון בשירותים אז התקשרתי לקבלה ואמרו שיביאו לי 'רק אם דחוף לי'. במיני בר היה מלוכלך ועל הרצפה בחדר היו קליפות גרעינים".
האורחים קיבלו רשימת נהלים עם לו"ז ארוחות שמושארות מחוץ לדלתות החדרים. לארוחת בוקר הם מקבלים שלוש עגבניות, שלושה מלפפונים, מעדן וגבינה. לצהריים יש חמגשית הכוללת בקר עם אורז ואפונה.
7 צפייה בגלריה
השבים מבריטניה מתלוננים על תנאים ירודים במלונית הקורונה
השבים מבריטניה מתלוננים על תנאים ירודים במלונית הקורונה
המיני בר בחדר מלוכלך
אילן פרייס, שנחת ביום ראשון בארץ בטיסה מלונדון ונשלח לבידוד במלונית בירושלים, התראיין היום לאולפן ynet ממקום בידודו וסיפר גם הוא על תנאים לא ראויים לטענתו ואף מסוכנים בריאותית לכאורה. "הם שמו אותנו בסכנה הרבה יותר גדולה אם היינו שמים את עצמנו בבידוד בבית", טען. בין היתר ציין כי בלובי של המלונית היו תנאי צפיפות, וכי לא היו שם עמדות של חומרי חיטוי או לקבלת מסכות וכפפות.
לדבריו בין הנוסעים שהובאו למלונית הועבר טלפון אחד כדי לקבל את החדר שלהם. "זה לא דבר חכם לעשות אם אתה רוצה לעצור התפשטות הנגיף", אמר פרייס. גם בתוך החדר, סיפר, לא היה נייר טואלט, ג'ל למקלחת או סבון. הוא התלונן גם על האיסור לצאת החוצה. "אפילו אסירים יכולים לעשות ספורט. אתמול עשיתי 10,000 צעדים בחדר".

בכיר בצה"ל: "גם אני הייתי מתמרמר"

המבודדים זועמים גם על כך שעד כה טרם נערכה להם בדיקת קורונה ראשונה, שתאפשר להם לקצר את השהות במקום. "החלטה כזאת לא יכולה להילקח בלי שום חלופה אלטרנטיבית רציונלית שתינתן לכל אלו שהגיעו", אמר אליאב. חלק מהנוסעים שנמצאים במלונית כבר מיואשים. "אומרים לנו 'יהיה בסדר' ומתייחסים אלינו כאילו אנחנו חיילים".
7 צפייה בגלריה
השבים מבריטניה מתלוננים על תנאים ירודים במלונית הקורונה
השבים מבריטניה מתלוננים על תנאים ירודים במלונית הקורונה
ארוחת בוקר. שלוש עגבניות, שלושה מלפפונים, מעדן וגבינה
בדיון היום בוועדת החוקה של הכנסת, שבו אושרה חובת הבידוד במלוניות, התייחס אל"מ ניר בר-און, מפקד מרכז בידוד והחלמה, לתלונות של המבודדים במלוניות. "תלונות בשוליים תמיד יהיו", אמר, "במיוחד לכאלה שמגיעים מעכשיו לעכשיו. כל אחד מאיתנו היה מתמרמר על זה. אנחנו נמשיך לעשות את הכי טוב שאנחנו יודעים, בחרנו מלונות חמישה כוכבים. נעמיד עד יום חמישי הקרוב עשרה מלונות לשבים מחו"ל".
אל"מ בר-און רמז כי ייתכן שחלק מהתלונות נועדו ליצור "הד-תקשורתי" כדי להשפיע על מקבלי החלטות, אך הדגיש כי אנשיו מתייחסים אליהן ברצינות: "אנחנו לא מתעלמים מתלונות", אמר. הוא ציין כי במלונות הבידוד, בשונה ממלונות ההחלמה של חולי הקורונה המאומתים, האוכל מגיע עד לחדר במארז סגור. "לכן אני מניח שאנשים שהתפנו ממלונות בחו"ל, עושים את ההשוואה והדברים נראים להם אחרת".
פרופסור חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית התנגד במהלך הדיון לחובת הבידוד במלוניות. "אסור שהוועדה תשמש כחותמת גומי. יש לקבל החלטות בשיקול דעת וההצעה שהונחה נעדרת שיקול דעת. אין סיבה לכלוא את כולם ללא הצדקה אפידמיולוגית. המוטציה מסתובבת מספטמבר, יש מעל 10,000 מוטציות, ראינו את ההיסטריה סביב החורפנים ויש לפעול בשיקול דעת ולא בהיסטריה".
מהנהלת מלון דן פנורמה ירושלים נמסר: "המלון עושה כמיטב יכולתו לספק את הצרכים לכל המבודדים שהגיעו אמש בהתראה קצרה מהרגע להרגע. צוות המלון עובד בצמוד מול נציגי פיקוד העורף במלון לסייע בכל פנייה שמגיעה מהמבודדים, כדי לוודא שכל הפניות יטופלו ויתוקנו במהרה".