באזורים נרחבים באיטליה ובפולין נכנסו אתמול (יום שני) לתוקף הגבלות נוקשות, במטרה לבלום את הזינוק במספר חולי הקורונה. בצרפת נשקלת האפשרות להטיל באזור פריז סגר בסופי השבוע, בעקבות עומס כבד במחלקות לטיפול נמרץ, שמלאות בחולי קורונה במצב קשה.
הווריאנט הבריטי של הנגיף, שנחשב למידבק במיוחד, גרם לעלייה בתחלואה באיטליה - ולזינוק במספר חולי הקורונה שמאושפזים במחלקות לטיפול נמרץ. אתמול נכנסו לתוקף הגבלות שעליהן החליטה בסוף השבוע הממשלה החדשה של מריו דראגי. במסגרת ההגבלות 80% מהתלמידים - מהגנים ועד התיכונים - לא הגיעו אתמול לבתי הספר.

12 צפייה בגלריה
ההגבלות ברומא נכנסו לתוקף
ההגבלות ברומא נכנסו לתוקף
ההגבלות ברומא נכנסו לתוקף
(צילום: EPA)
איטליה הגדילה את מספר האזורים שמוגדרים "אדומים", ונמצאים למעשה בסגר. לראשונה מאז שמערכת הרמזור נכנסה לתוקף הוגדר אזור לאציו, שבו נמצאת גם עיר הבירה רומא, כאזור "אדום" שבו הגבלות מחמירות. באותם אזורים "אדומים" מסעדות ובתי קפה רשאים לספק ללקוחות משלוחים, בלבד עסקים לא חיוניים נסגרים והתושבים נדרשים להישאר בבית – למעט במקרים של יציאה לעבודה, קניות של מוצרים הכרחיים או טיפולים רפואיים. לקראת כניסת הסגר האריכו בסוף השבוע חלק מהעסקים את שעות הפתיחה שלהם. האיטלקים נהרו למרכזי הקניות, לפארקים ולחופים לפני שההגבלות נכנסו לתוקף.
לפני שבוע, כמעט שנה אחרי הסגר הראשון, דיווחה איטליה שמספר קורבנות הקורונה שלה הגיע ליותר מ-100,000. ביממה האחרונה מתו עוד 354 חולים. מספר הנדבקים היומי עמד על 15,267 לעומת 21,315 אתמול. לפי משרד הבריאות ביממה האחרונה נערכו 179,015 בדיקות קורונה, לעומת 273,966 אתמול. מספר החולים שמאושפזים בטיפול נמרץ עולה והגיע אתמול ל-3,157 איש. בבתי החולים מאושפזים עוד 25,338 חולי קורונה.
ביום שישי הבטיח ראש הממשלה דראגי להעניק במהרה סיוע לעסקים שנאלצים לסגור. מעבר לפן הכלכלי, ההורים מודאגים מכך שהילדים לא יגיעו לכיתות. מרקו פצ'יאני, שיצא לשחק עם בנו הקטן בפארק ברומא, אומר על מצבם של הילדים בזמן המגפה: "יש להם מעט אינטרקציה עם החברים שלהם, הם נאלצים לחגוג את ימי ההולדת שלהם לבדם".
בכיכר ברומא יושבת אלסנדרה לוריסה עם כוס קפה מקרטון שלקחה מבית הקפה. "זה כבר הפך לחלק מהשגרה שלנו", אומרת אלסנדרה, שכמו רבים מתגעגעת לישיבה בבתי הקפה . "זה הרבה יותר אמריקני, אם אפשר לומר דבר כזה", היא אומרת על שגרת הטייק-אוואי, ומקווה שאחרי חג הפסחא "נוכל לראות שיפור מסוים, ולחזור לשגרה שהתרגלנו אליה".

"לפני שנה הנגיף תקף - עכשיו הווריאנטים תוקפים"

"אני מרגישה טוב לגבי הסגר הזה", אמרה לרויטרס אנהריטה סנטיני, תושבת רומא. "אני חושבת שזה הדבר הנכון לעשות. לדעתי כנראה שהיה צריך לעשות את זה קודם". ריקרדו מורוני, גם הוא תושב רומא, אמר: "אני חושב שהסגר הזה הוא תוצאה ישירה של הדברים שלא התבצעו כהלכה על ידי הממשלה הקודמת. עם זאת, אני חושב שהסגר נובע גם ממה שאנחנו לא יכולנו לחזות - לא בגלל טעות שלנו, אלא בגלל שלפני חצי שנה אף אחד לא היה יכול לחזות שהווריאנטים של הנגיף יהיו קיימים. לפני שנה הותקפנו על ידי הנגיף, עכשיו אנחנו מותקפים על ידי הווריאנטים. בואו נקווה שכולם ימלאו את החובות שלהם, מכיוון שזאת הדרך היחידה. בואו נקווה שכולם יכבדו את החוקים היסודיים".
במקביל להגבלות החדשות מנסה איטליה לקדם את מבצע החיסונים שלה. אתמול, בהחלטה שצפויה להאט עוד יותר את מבצע החיסונים, הודיעה איטליה שהיא משעה את השימוש בחיסון של "אסטרה-זניקה". ההחלטה התקבלה בעקבות דיווחים על קרישי דם ודימומים שמהם סבלו כמה עשרות מטופלים שקיבלו את החיסון. הממשלה מסרה שההחלטה התקבלה בתום התייעצות של שר הבריאות, רוברטו ספרנצה, עם שרי הבריאות של גרמניה, צרפת וספרד – גם הן, ומדינות נוספות באיחוד האירופי, הודיעו על השעיית השימוש בחיסון.
12 צפייה בגלריה
מחוץ למתחם חיסונים ברומא
מחוץ למתחם חיסונים ברומא
מחוץ למתחם חיסונים ברומא
(צילום: EPA)
סוכנות התרופות האירופית (ה-EMA) וארגון הבריאות העולמי הבהירו כי בבדיקות שנערכו לא נמצאה שום ראיה לקשר בין החיסון של "אסטרה-זניקה" לבין האירועים הרפואיים שמהם סבלו המתחסנים, וכי מבחינתם החיסון של חברת התרופות השבדית בטוח לגמרי ויש להמשיך בשימוש בו. גם מומחי בריאות שונים קראו שלא לזנוח אותו, בטענה שמעשה כזה יפגע קשות במרוץ לחיסול המגפה. ה-EMA אישרה את השימוש ב"אסטרה-זניקה" בסוף ינואר. קודם לכן אושר השימוש בחיסונים של "פייזר" ו"מודרנה".
בפולין, בעקבות עלייה חדה במספר הנדבקים החדשים והמטופלים במחלקות הקורונה, הוחרפו ההגבלות בשני אזורים נוספים – כולל בבירה ורשה, ובמחוז במערב המדינה שגובל בגרמניה. עוד שני מחוזות בפולין כבר נמצאים תחת הגבלות. במסגרת ההגבלות החדשות ייסגרו בתי המלון, הקניונים, התיאטראות, בתי הקולנוע, מכוני הכושר ומתקני הספורט. תלמידים בגילאי 6 עד 9 יגיעו לבתי הספר רק לחלק מהשיעורים, ובשאר הזמן ילמדו מרחוק.
12 צפייה בגלריה
ברחובות ורשה, אתמול
ברחובות ורשה, אתמול
ברחובות ורשה, אתמול
(צילום: EPA)
כמו מדינות נוספות באירופה, גם צרפת סובלת מתחלואה גבוהה בעקבות הווריאנטים של הנגיף. מספר חולי הקורונה בטיפול נמרץ הגיע אמש ל-4,219 בני אדם – הנתון הגבוה מאז סוף נובמבר. ביממה האחרונה מתו 333 חולי קורונה בצרפת ודווח על 6,471 נדבקים.
צרפת מודאגת מעלייה במאושפזים במחלקות לטיפול נמרץ, במיוחד באזור פריז. רבע מחולי הקורונה שמאושפזים בטיפול נמרץ נמצאים באזור פריז. בסוף השבוע בתי החולים בפריז החלו להעביר חולים לאזורים אחרים בצרפת, כדי להפחית את העומס על מערכת הבריאות בבירה. הלחץ על הממשלה של עמנואל מקרון גובר. הממשלה מנסה להימנע מסגר ארצי חדש, ומעדיפה כרגע את הסגר הלילי שחל מ-18:00 עד 06:00. בימים הקרובים אמורה צרפת להחליט אם להטיל סגר בסופי השבוע באזור פריז, אזור שבו חיים 12 מיליון איש.
12 צפייה בגלריה
 בגלל עומסים בפריז: מפנים חולי קורונה לאזורים אחרים בצרפת
 בגלל עומסים בפריז: מפנים חולי קורונה לאזורים אחרים בצרפת
בגלל עומסים בפריז: מפנים חולי קורונה לאזורים אחרים בצרפת
(צילום: AFP)
בשבוע שעבר הודיעו כמה מדינות במערב הבלקן - סרביה, בוסניה ומונטנגרו - על הגבלות חדשות אחרי זינוק במספר הנדבקים בקורונה. בסראייבו, בירת בוסניה, הזהירו אתמול הרופאים שהנגיף "מתפוצץ בימים האחרונים". בסוף השבוע הקרוב ייסגרו בקנטון סראייבו הפאבים, המסעדות ושאר העסקים שאינם חיוניים.
בסרביה ראש הממשלה אנה ברנביץ' מתחה ביקורת על כך שבימים האחרונים נערכו בבלגרד שתי הופעות של להקה פופולארית במיוחד. סרביה, שבה חיים 7 מיליון תושבים, חיסנה עד כה יותר מ-1.5 מיליון איש – משיעורי המתחסנים הגבוהים באירופה.
שיעור הנדבקים בנורבגיה הוא מהנמוכים באירופה, אך כעת מתמודדת המדינה הסקנדינבית עם הגל השלישי של המגפה. בעיר הבירה אוסלו עלה מקדם ההדבקה ל-1.5. אתמול הודיעה אוסלו שהיא תסגור את חטיבות הביניים ואת התיכונים עד תחילת אפריל, ותטיל עוד הגבלות על התקהלויות. "אין ספק שאנחנו בגל שלישי", אמר מושל אוסלו ריימונד יוהנסן. לפי הרשויות רוב הנדבקים החדשים בגל השלישי הם ילדים.
פורטוגל, בדרום מערב אירופה, יצאה אתמול מסגר של חודשיים, ובשבעת השבועות הקרובים תיפתח בהדרגה. הגנים ובתי הספר היסודיים, מכוני היופי וחנויות הספרים היו בין המקומות הראשונים שנפתחו אחרי סגר של כמעט חודשיים. ראש הממשלה אנטוניו קוסטה צייץ בטוויטר שההליך הסרת ההגבלות חייב להיות "נבון, הדרגתי וחלקי מאוד".
פורסם לראשונה: 23:00, 15.03.21