יו"ר מפלגת בל"ד בסיעת הרשימה המשותפת, ח"כ סמי אבו שחאדה, סיפר הבוקר (יום ה') על ההתלבטות שהובילה את רשימתו שלא להמליץ על אף מועמד לקבלת המנדט להרכבת הממשלה אחרי שבנימין נתניהו נכשל בכך. "זאת הייתה החלטה מאוד קשה שהתקבלה אחרי דיון ארוך ומעייף. הלוואי שהיה לנו שותף במערכת הפוליטית, כזה שהייתי יכול להמליץ על מישהו בלב שלם", הוא אמר.
4 צפייה בגלריה
סמי אבו שחאדה
סמי אבו שחאדה
"אין לנו שותף פוליטי, הלוואי שהיה". אבו שחאדה
(צילום: קובי קואנקס)
"אני מציע פתרון פוליטי שונה ממה שמציע השמאל הציוני", הוא הסביר, "אנחנו מבינים שיש בעיה מבנית בישראל כמדינה יהודית, או כמדינה של העם היהודי. המצב מפלה לטובת היהודים והוא מפר את השוויון. בלי שוויון - אין דמוקרטיה".
אז מנסור עבאס משחק את המשחק? אתה חושב שהוא טועה? "ברור לי שהוא טועה. אני חולק עליו. כל מה שהוא עושה הוביל למקום לא כל כך טוב, הוא גם מייצר משהו שיפגע בכל המהות הקשורה בהשתתפות של החברה הערבית. בל"ד עובדת עבור שוויון לכל האזרחים, אבל החברה מידרדרת מהר מאוד. אומרים לנו שאנחנו מקצינים - ואנחנו לא. אנחנו מציעים פתרון של שוויון".
4 צפייה בגלריה
ריבלין ולפיד
ריבלין ולפיד
לפיד מקבל את המנדט מהנשיא ריבלין
(צילום: חיים צח, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
מנסור עבאס במליאת הכנסת
מנסור עבאס במליאת הכנסת
"עבאס טועה, אני חולק עליו"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )
ערבים-ישראלים רבים רוצים להיות חלק מהמדינה, אתם אומרים - "לא ניתן לכם". "מה שאתה אומר זה לא בל"ד. בכל מה שנוגע לזהות הלאומית ולאזרחות - ואנחנו לוקחים את האזרחות שלנו מאוד ברצינות - אנחנו נאבקים למען הזכויות האינדיבידואליות והקולקטיביות. ופה הוויכוח - כל המפלגות הציוניות חושבות שיש ציבור שמגיעה לו זהות קולקטיביות וכו', אבל מבחינת מיליון ושמונה מאות אלף אזרחים ערבים - אין זהות קולקטיבית.
"זה כאילו שאומרים לנו 'אם אתם רוצים לשפר את תנאי העבדות שלכם יש שותפים, אבל אם אתם רוצים להיות שווים - אין לכם שותפים'", הוא המשיך, "בדו"ח של ארגון זכויות אדם נאמר לפני שבוע שישראל מנהלת משטר אפרטהייד, גם בשטחים וגם במדינה".
אתה חבר בפרלמנט הישראלי, אתה טוען שהדו"ח אמין ואפשר לקבל אותו? "אני כועס מהדברים הללו. אפרטהייד אומר שאותו שלטון מנהל מערכות חוק שונות לקבוצות שונות של אזרחים. ככה התנהלה המדינה במשך כמה שנים טובות, עוד לפני חוק הלאום. ואז בא אותו חוק לאום והכתיר את העובדה שליהודים בהיותם יהודים מגיע יותר מאשר לערבים בהיותם ערבים. יש פה משהו גזעני. קיימים בישראל 65 חוקים שמפלים נגד החברה הערבית, ומכאן חוסר הרצון להכיר בזהות הלאומית".