3 צפייה בגלריה
אכיפת הסגר תחנת קצרין
אכיפת הסגר תחנת קצרין
אכיפת סגר בצפון. ארכיון
(צילום: דוברות המשטרה )
מקדם ההדבקה (R), שהוא הנתון המהותי לקביעת ההקלות הבאות, עלה היום (שישי) ל-1 - לראשונה מאז היציאה מהסגר. הפעם האחרונה שבה נרשם מקדם זה הייתה בסוף ספטמבר. לפי המתווה של ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, המקדם צריך לרדת מ-0.8 כדי להמשיך בהקלות. בצל הנתונים הללו, אומרים גורמים במשרד הבריאות כי יוסיפו לדבוק בעמדה שלא ניתן להוציא לפועל את השלב השלישי בהקלות.
השלב השלישי בהקלות כולל את פתיחת מרכזי קניות ומסחר, שווקים, מוזיאונים, מכוני כושר והרחבת פתיחת מערכת החינוך לכיתות ה'-ו' וכן י"א-י"ב. קבינט הקורונה שהתכנס אתמול לא הגיע לשום החלטה ובכחול לבן הביעו התנגדות נחרצת לרעיון של עוצר לילי.
3 צפייה בגלריה
 ארכיון
 ארכיון
ארכיון
(צילום: AFP)
מנתוני משרד הבריאות עולה כי המקדם הכללי עומד על 1.0. הנתון בחברה הכללית עומד על 0.94, בקרב חרדים - 0.92 ואילו אצל ערבים הוא גבוה יותר - 1.07.
מקדם ההדבקה מסומן באות R שהיא קיצור של המילה Reproduction – הִתְרָבּוּת. כאשר מדד R גדול מ-1, מספר החולים גדל בקצב מעריכי (אקספוננציאלי) ומוכפל בכל פרק זמן מסוים. המטרה היא להגיע ל-R נמוך מ-1, שכן במקרה כזה חולה אחד מדביק פחות מאדם אחד.

כך מודדים את המקדם

פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן הסביר באחרונה באולפן ynet: "אין דרך למדוד את R ישירות, ולכן יש כמה דרכים להעריכו כולל מודלים מורכבים. דרך פשוטה שבה אנחנו משתמשים, היא לחלק את המאומתים השבוע בזה של שבוע שעבר ולהעלות בחזקת 4/7.
למה שבוע? כי כך אנחנו לא רגישים להשפעות של סופי שבוע.
למה מעלים בחזקת 4/7? כי זה בממוצע מחזור הדבקה, כלומר הזמן הממוצע שלוקח מרגע שאדם נדבק עד שהוא מדביק אחרים."המקדם הוא רחוק ממושלם, ותלוי במספר הבדיקות, ההיענות להיבדק, מדיניות הבדיקות ועוד. לכן משתמשים במדדי בקרה, בעיקר מבוססי אשפוזים, כדי להעריך האם מערך הבדיקות משקף נכון את התחלואה".
3 צפייה בגלריה
דגימת קורונה בירושלים
דגימת קורונה בירושלים
בדיקת קורונה בירושלים

נתוני התחלואה העדכניים

דו"ח מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אמ"ן קובע כי הנתונים מהשבועיים האחרונים מעידים על עצירה בירידת התחלואה ברמה הארצית. אם תימשך המגמה הנוכחית לנוכח ההקלות שבוצעו ואלו שעומדות על הפרק, צפויה עלייה מחודשת בתחלואה בימים הקרובים.
בדו"ח מצוין כי תיתכן הדבקה בחללים סגורים ובלתי מאווררים גם במרחק גדול משני מטרים. התנאים המקדמים הדבקה כוללים שהות ארוכה ומרובת משתתפים בחלל לא מאוורר, בפרט בעת קיום פעילויות דוגמת ספורט, שירה או דיבור בקול. לכן, מומלץ לאוורר היטב חללים סגורים, לעטות מסכות בזמן השהייה בהם בכל עת ולהעדיף לקיים פעילויות ומפגשים הכרחיים באוויר הפתוח, דווקא בעונת החורף.
815 נדבקים חדשים בקורונה אובחנו אתמול. זה המספר הגבוה ביותר בעשרת הימים האחרונים. כך עולה מנתונים עדכניים שפרסם משרד הבריאות. שיעור החיוביים עומד על 2.1% מתוך כ-40 אלף בדיקות. מחצות אובחנו עוד 37 נשאים. נתון משמעותי הוא שמספר החולים במצב קשה בישראל ירד מתחת ל-300 והוא עומד לפי שעה על 293, מתוכם 127 מונשמים.
מתחילת המגפה נפטרו בישראל 2,706 חולי קורונה. שיעור הבדיקות החיוביות עמד נכון לאמש על 2%.
בשבעת הימים האחרונים אובחנו 4,382 נדבקים: 538 נדבקים חדשים בירושלים, 192 בבוקעאתא שבצפון רמת הגולן, 166 בנצרת, 142 בתל אביב יפו, 90 בבני ברק, 72 בחיפה ו-58 בבאר שבע. בשבוע לפני כן אובחנו 4,612 נדבקים.