3 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה באולפן ynet
אמיר אוחנה באולפן ynet
טוען כי החומרים קריטיים לניהול משפטו. אוחנה
(צילום: שאול גולן)
השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, דורש לקבל חומרים מתיק 4000 במסגרת תביעת הדיבה שהגיש נגדו ניר חפץ. הפרקליטות הודיעה לבית המשפט שהיא מתנגדת למסירת החומרים, וטוענת כי הדבר עלול לפגוע בהליך הפלילי של תיק 4000.
השר אוחנה, שנתבע על-ידי עד המדינה ניר חפץ בבית משפט השלום בתל אביב בטענה שהפר את צו איסור הפרסום בעניינו, הגיש בקשה למתן צו גילוי ועיון מסמכים וביקש להורות לפרקליטות להעביר לידיו את כלל חומרי תיק 4000 שנוגעים לחפץ. מדובר על כל חקירותיו במשטרה, חקירת עדה, תיעודי וידאו של החקירה ותמלילים, הסכם עד מדינה ועוד. אוחנה, שהגיש את הבקשה לפני כמה שבועות, טוען כי החומרים קריטיים לניהול משפט הדיבה שלו.
3 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
ניר חפץ
(צילום: מוטי קמחי )
פרקליטות מיסוי וכלכלה פנתה שלשום לבית המשפט וכתבה כי אין לאפשר את מסירת החומרים שמבקש אוחנה בתביעה האזרחית. לטענתה, "הנתבע מבקש שבית המשפט יכריע בסוגיות הקשורות בליבת ההליך הפלילי - כגון הלגיטימיות של תרגילי החקירה בתיק. מסירת החומרים עלולה להביא לשיבוש מהלכי משפט ופגיעה בניקיון ההליך הפלילי".
בפרקליטות ציינו גם שעיתוי הבקשה, סמוך למועד ההוכחות בתיקי נתניהו שאמורים להתחיל בינואר, מעלה חשש גם כן לפגיעה משמעותית בהליך הפלילי אם אוחנה יקבל לידיו את החומרים. הפרקליטות הוסיפה כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, עתיד להידרש למשמעויות שנלוות לבקשת אוחנה ולניהול ההליך.

חפץ הגיש את התביעה נגד אוחנה בסוף שנת 2019, לאחר שהשר חשף על בימת הכנסת פרטים שנאסרו לפרסום בצו בית משפט והתפרסמו עד אז רק ברשתות החברתיות. הפרטים נאסרו בזמנו לפרסום מתוך הגנה על פרטיותו של עד המדינה, אך בנאומו בכנסת אוחנה התעלם מכך ודיבר על תרגיל החקירה שבו - כפי שהותר בהמשך לפרסם - נשאלה עדה שאלות חודרניות על יחסיה עם חפץ. בית המשפט עדיין אוסר לפרסם את זהותה של אותה עדה, או כל פרט שנוגע למהות הקרבה בינה לבין חפץ.
אוחנה אמר בנאום: "מביאים אישה צעירה שאין לה שום קשר לחקירות ראש הממשלה, ושואלים אותה סדרה של שאלות חודרניות, פולשניות, על טיב הקשר בינה ובין העד. לאחר שסוחטים ממנה כמו מלימון את כל המידע - ואני מזכיר, היא איננה חשודה בדבר - הם מפגישים ביניהם במקרה במסדרון". את הדברים אמר, כאמור, לפני שבית המשפט התיר לפרסם חלק מהפרטים הללו.
בכתב התביעה דורש חפץ, באמצעות סנגוריו אילן סופר ורון אביב, שאוחנה ישלם לו חצי מיליון שקלים בגין לשון הרע, הפרה של חוק הגנת הפרטיות ועל פי פקודת הנזיקין. בתביעה נטען בין היתר כי אוחנה ידע מראש על הצו כשחשף את הפרטים האסורים לפרסום מהחקירה, ושהוא מנסה להסתתר מאחורי חסינותו כחבר כנסת - אך לפי התביעה לא עומדת לו זכות כזו. הדברים של אוחנה, נטען, "שורצים דברי בלע שקריים ומחוצפים ונטולי כל שחר".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו עם חברי הליכוד לפני הדיון הראשון במשפטו
בנימין נתניהו עם חברי הליכוד לפני הדיון הראשון במשפטו
מואשם במערכת יחסים של "תן וקח" עם אלוביץ'. נתניהו בבית המשפט
(צילום יונתן זינדל/פלאש90)
השר טען בכתב ההגנה כי בדברים שנשא באופן גלוי ופומבי מעל דוכן הכנסת, שפורסמו לטענתו קודם כל בכלי התקשורת, ובליבתם ביקורת על התנהלות רשויות אכיפת החוק. אוחנה טוען כי הדברים "נמצאים בלב ליבה של העשייה הפרלמנטרית ובמוקד הוויכוח הציבורי בישראל". כמו כן, הוא אומר כי מדובר בתביעת סרק וכי דבר חוסים תחת החסינות המהותית.
תיק 4000 נחשב לתיק החמור ביותר נגד נתניהו, והוא מואשם בו בשוחד. חפץ, שבעבר היה יועץ התקשורת של נתניהו, שימש כעד מדינה בתיק.
לפי כתב האישום, בין נתניהו לבעלי בזק שאול אלוביץ' נוצרה מערכת יחסים של "תן וקח", שבמסגרתם נתניהו ובני משפחתו הפנו אליו דרישות בנוגע לאופי הסיקור שלהם ושל יריביהם באתר "וואלה". בעקבות בקשות נתניהו, שונו פרסומים באתר באופן שתואם את דרישותיו - ובתמורה ראש הממשלה הפעיל את כוחו וסמכותו לקידום נושאים שאלוביץ' היה מעוניין לקדם. לפי כתב האישום, נתניהו ביצע פעולות שקידמו אינטרסים עסקיים משמעותיים של אלוביץ', שהיקפם נאמד בסכומי עתק, והסתיר באופן שיטתי את מערכת היחסים הזו משורת גורמים רשמיים.