3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי מנהיג איראן טהרן
עלי חמינאי מנהיג איראן טהרן
איראן מפעילה לחץ על ביידן. המנהיג העליון חמינאי
(צילום: EPA)
איראן החלה להעשיר אורניום באתר התת-קרקעי שלה בנתנז בעזרת דגם נוסף של צנטריפוגות מתקדמות, מסוג IR-4. כך נכתב בדו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס.
הצנטריפוגות המתקדמות מאפשרות לאיראן להעשיר אורניום בצורה מהירה ויעילה יותר, ובכך מקצרות את מה שמכונה "הפריצה לפצצה" – פרק הזמן שעובר בין החלטה לייצר נשק גרעיני לבין הרגע שבו נצברת כמות מספקת (28 ק"ג) של אורניום מועשר לרמה של 90%, המהווה חומר בקיע שבאמצעותו אפשר לייצר ראש קרב גרעיני אחד.
3 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי לאחר שובו מביקור בטהרן
רפאל גרוסי לאחר שובו מביקור בטהרן
"הפיקוח שלנו על איראן מוגבל, אך מאפשר תיעוד של הפעולות הבסיסיות". ראש סבא"א
(צילום: EPA)
מדובר בהפרה נוספת של הסכם הגרעין על ידי טהרן, שמתיר לה להעשיר אורניום רק עם צנטריפוגות מהדגם הישן IR-1. איראן החלה כבר בשנה שעברה להעשיר אורניום בעזרת צנטריפוגות מהדגם IR-2m. טהרן, אגב, מחזיקה גם בצנטריפוגות יעילות ומתקדמות נוספות - IR-8, IR-6 ו-IR-10 - שמסוגלות להעשיר אורניום במהירות גבוהה פי שישה ואפילו עשרה ממהירות הצנטריפוגות הישנות יותר שלה, P-2.
אתמול, אגב, אמר ראש סבא"א רפאל גרוסי לחברים בפרלמנט האירופי כי חזרת איראן להסכם הגרעין אפשרית - אך גם היא וגם ארה"ב צריכות להסכים לנהל משא ומתן. "צריך שניים לטנגו", אמר, וציין שבשנתיים האחרונות איראן צברה ידע גרעיני רב ויכולות חדשות, וניצלה את הזמן ל"השחזת כישוריה בנושאים אלה". גרוסי הוסיף כי שני הצדדים מעוניינים לחזור להסכם, "אך יש כמה נושאים שצריך עדיין להבהיר. זה קשה, אבל לא בלתי אפשרי".
איראן, שהחלה להפר את הסכם הגרעין בפעימות שונות החל ממאי 2019 - שנה אחרי פרישת ארה"ב מההסכם - האיצה לאחרונה את ההפרות במה שנראה כניסיון ללחוץ על נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הנשיא האמריקני הצהיר פעמים רבות שארה"ב מעוניינת לחזור להסכם, ואף הסכים שנציגי ארה"ב ישתתפו בשיחות בין מעצמות ההסכם לאיראן - אך הודיע שלא יסיר את הסנקציות נגד איראן כל עוד לא תחזור בה מההפרות. איראן, מנגד, דחתה את ההסכמה האמריקנית לשיחות - ודורשת שלפני כל התקדמות ארה"ב תסיר את הסנקציות שהטילה עליה.
3 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון אנגלה מרקל עמנואל מקרון פסגת G7 ביאריץ צרפת
בוריס ג'ונסון אנגלה מרקל עמנואל מקרון פסגת G7 ביאריץ צרפת
מנהיגי צרפת, גרמניה ובריטניה. המדינות ביטלו במפתיע גינוי לאיראן בסבא"א
(צילום: gettyimages)
הדו"ח של סבא"א מציין גם כי "נכון ל-15 במרץ 2021, איראן השתמשה ב-5,060 צנטריפוגות IR-1 שהותקנו ב-30 קסקדות (מקבץ של צנטריפוגות) 522 צנטריפוגות מסוג IR-2m שהותקנו בשלושה קסקדות ו-174 צנטריפוגות מסוג IR-4 שהותקנו בקסקדה אחת".
גרוסי, אגב, התייחס גם להסכם של סבא"א עם איראן, שלפיו הפיקוח על אתרי הגרעין יימשך שלושה חודשים נוספים אך עם גישה מוגבלת, ואמר כי "הפיקוח אמנם מוגבל, אך הוא מאפשר לשמור תיעוד של הפעולות הבסיסיות שמתרחשות. עם זאת, זה לא זהה לגישה הרחבה שהייתה לנו בעבר". הוא הוסיף כי למעצמות מהסכם הגרעין חשוב לנצל את "חלון ההזדמנויות הדיפלומטי" שהעניקה איראן לשלושה חודשים, החל מפברואר האחרון. "אנו מקווים שבפרק זמן זה הצדדים המעורבים יצליחו לפחות להתחיל לחזור להסכם הגרעין", אמר.

בתחילת החודש, נזכיר, החליטו בריטניה, צרפת וגרמניה במפתיע לחזור בהן מכוונתן לקדם גינוי לאיראן בסבא"א בגין החלטתה לצמצם את שיתוף הפעולה שלה עם הסוכנות. זמן קצר אחר כך אמר מקור דיפלומטי כי ההחלטה התקבלה מכיוון שאיראן נתנה סימנים מעודדים בנוגע לאפשרות שתחזור לאפיק הדיפלומטי בניסיון ליישב את המחלוקות על החזרה להסכם הגרעין. "דברים זזים בכיוון הנכון, וקיבלנו השבוע סימנים חיוביים, במיוחד בימים האחרונים", אמר.
הצעת ההחלטה שקידמו בריטניה, צרפת וגרמניה - שלוש מהמעצמות שחתמו על ההסכם ב-2015 - הייתה שמועצת הנגידים של סבא"א, שבה חברות 35 מדינות, תגנה את הפרות ההסכם מצד איראן ואת העובדה שהרפובליקה האיסלאמית לא הסבירה מדוע נמצאו שרידי אורניום בשלושה מתקנים ישנים שלה, שעליהם לא הצהירה בפני פקחי האו"ם. טהרן מצדה איימה שאם הצעת ההחלטה תאושר, היא תחדל לקיים גם את "הסכם הקופסה השחורה" שגיבשה עם סבא"א, שבמסגרתו הסכימה שלא להפסיק לגמרי את הפיקוח של הסוכנות על מתקני הגרעין שלה אלא רק לעכב את העברת הצילומים ממתקניה לידי פקחי סבא"א.