יום לאחר פתיחת גני הילדים במסגרת ההקלות בסגר השני, וברקע הכרזת הסתדרות המורים על סכסוך עבודה בטענה שעובדי ההוראה "שבו לעבודה ללא מיגון מתאים וללא קפסולות", תקפה יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות ענת דדון באולפן ynet: "החזירו את הגננות באישון לילה, המתווה לא ברור, לא נתנו זמן להיערכות. הפקירו את הגננות, לכן הוכרז הסכסוך".
4 צפייה בגלריה
ענת דדון
ענת דדון
"הפקירו אותנו". ענת דדון
(צילום: הסתדרות המורים)
- זה אומר שעוד שבועיים תהייה שביתה בכל מקרה? "לא בכל מקרה. אנחנו בטח ניכנס למו"מ עם משרדי הבריאות והחינוך, ונראה איך אפשר לשלוח את הגננות לעבודה באופן כזה שבו הן יקומו בבוקר עם הרגשה שמישהו מגן עליהן, שהן מוגנות", אמרה דדון. היא הצביעה על הבעייתיות שבמצב הנוכחי: "מגיעים לגן עם 35 ילדים בגילים 6-3, אי אפשר בכלל לשמור מהם מרחק. אי אפשר לעבוד לפי כללי התו הסגול, אף שמבקשים מאיתנו לעבוד לפיו".
הגננות נטלי וודה מתל אביב וטליה נאמני מעפולה התראיינו גם כן במשדר, וסיפרו על ההיערכות בגני הילדים שלהן. "גיליתי שאפשר לבצע בדיקת קורונה ושאני יכולה ללכת לדרייב-אין בהרצליה", סיפרה נטלי, "אז במוצאי שבת לקחתי את כל הצוות שלי לבדיקה, ושם אמרו לנו שהתוצאות יתקבלו תוך 48 שעות. אבל יום למחרת היינו צריכות לפתוח את הגן - אז פתחנו אותו לפני שקיבלנו את התוצאות. בהמשך התברר שכולנו שליליות".
4 צפייה בגלריה
טלי וודה וטליה נאמני
טלי וודה וטליה נאמני
מימין: נטלי וודה וטליה נאמני. "מה היה שווה כל הסגר הזה?"
(צילום: משי בן עמי)

גם נטלי מתחה ביקורת על אופן פתיחת הגנים: "מה שווה החודש הזה שבו היינו בסגר אם ככה החזירו אותנו? בלי אחריות, בלי הגנה. זרקו אותנו. ברגע שהממשלה אמרה לפתוח ביום ראשון, אני לא יכולה להגיד להורה שאני לא ערוכה, שאני צריכה לחכות לבדיקת קורונה. ההורים רוצים את הילדים בגנים, הגנים צריכים להביא את הילדים למקום בטוח.
"אנחנו לא יכולים לזרוק את כל מה שהיה בחודש הזה ככה לפח", היא הוסיפה, "מבחינתי זה זלזול, חוסר אחריות מוחלט. זה פשוט מראה שכל החודש הזה לא היה שווה כלום. על מי בדיוק הגנתם בזמן הזה, אם ככה אתם פותחים ביום אחד בלי התראה?".
4 צפייה בגלריה
גן אלונים ברעננה
גן אלונים ברעננה
גן אלונים ברעננה, אתמול. "מה היה שווה כל הסגר?"
(צילום: עיריית רעננה )
4 צפייה בגלריה
חוזרים לגנים בבית שמש
חוזרים לגנים בבית שמש
חוזרים לגנים בבית שמש, אתמול
הגננת טליה הזדהתה עם הדברים: "המדינה פשוט זרקה אותנו, לא נתנה הנחיות ברורות. כל מנהל גן יכול לעשות מה שבא לו, יש מתווה, אין מתווה, שום דבר לא ברור ולא מוחלט. גם לאחר סגר כזה של חודש ימים, משרד המשפטים הוציא מתווה שלפיו נגבה מההורים תשלום של 30% על הזמן שהגן שלנו היה סגור בו.
"האם זה הגיוני שהורה צריך לשאת בהפסדים שלי כשהייתי סגורה ולא המדינה?", היא שאלה, "למה ההורה צריך לשלם לי 30% כשאני הייתי סגורה וכשהוא היה בבית? האם זה ייתכן שאני אתחיל ליצור סכסוכים עם הורים מכיוון שמשרד המשפטים נותן לי מתווה שאני יכולה לגבות מההורה 30%, כשהוא יושב בבית וגם אני?", טליה תקפה, "זה אבסורד. אני שמחה שהמדינה החזירה אותנו למעגל העבודה, אבל - וזה אבל גדול - היא צריכה לשפות אותנו. ישבנו בבית חודש שלם בלי משכורות, בלי תשלום, אבל שילמנו שכירויות. מה עם הפיצוי?"