נגיף הקורונה ממשיך להשתולל ללא מעצורים ברחבי ארה"ב, וכלי התקשורת האמריקניים דיווחו היום (שבת) כי מספר עצום של כ-184 אלף נדבקים חדשים אובחנו אתמול. הנתון חסר התקדים הזה מתקרב כבר לתחזיות האימים של מומחים מלפני כמה ימים, שלפיהן יאובחנו בארה"ב יותר מ-200,000 נדבקים בכל יום.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב טיפול בחולה קורונה יוסטון טקסס
ארה"ב טיפול בחולה קורונה יוסטון טקסס
טיפול בחולה קורונה בטקסס. הקורונה משתוללת בלי מעצורים
(צילום: gettyimages)

כבר כמה ימים ברציפות שבארה"ב מדווחים על יותר מ-100,000 נדבקים, ובשישה מתשעת הימים האחרונים נרשמו שיאים חדשים. המומחים מזהירים שאין כרגע סימנים לכך שההתפרצות תאט בקרוב, במיוחד בחודשי החורף שבהם רבים מעדיפים להישאר במקומות סגורים וחשופים לפיכך לסיכון הדבקה גדול יותר.
מספר המתים עדיין לא הגיע אמנם לשיאים הקשים שנרשמו בחודש אפריל, אז דיווחו בארה"ב על כ-2,000 מתים בכל יום, אך גם הוא מטפס אט אט. לפי העדכון האחרון בספירת "ניו יורק טיימס", כ-1,300 חולים מתו ביממה האחרונה. בששת הימים האחרונים חצה מספר המתים היומי את רף ה-1,000, ורצף כזה לא נראה מאז אוגוסט. גם מספר החולים המאושפזים בבתי החולים שובר שיאים, ולפי נתוני The Covid Tracking Project לפי שעה 67,096 חולים מאושפזים בבתי החולים ברחבי אמריקה. לפי "ניו יורק טיימס", הנתון הזה הכפיל את עצמו בתוך חמישה שבועות.
בניגוד להתפרצויות בגל הראשון והשני, התפשטות הנגיף מורגשת כעת בכל רחבי ארה"ב. לפי נתוני ה"טיימס", על עלייה במספר הנדבקים מדווחות כעת 46 מתוך 50 מדינות ארה"ב, ו-30 מתוכן, מניו המפשייר ועד אלסקה, דיווחו על שיאים בימים האחרונים. טקסס וקליפורניה הפכו השבוע לשתי המדינות הראשונות שמספר הנדבקים הכולל שאובחן בהן מפרוץ המגפה עומד כבר על יותר ממיליון. ברחבי ארה"ב אובחנו כבר כמעט 10.5 מיליון נדבקים, ומתו יותר מ-234,000 חולים. בשני נתונים אלו מדורגת ארה"ב ראשונה בעולם.
אף שהנשיא היוצא דונלד טראמפ מסרב להודות שהפסיד בבחירות, הנשיא הנבחר ג'ו ביידן כבר נערך ליטול לידיו את ניהול המשבר עם כניסתו לבית הלבן ב-20 בינואר. ביידן כבר מינה צוות מומחים מיוחד כדי לגבש תוכנית לטיפול במגפה והודיע כי בכוונתו להגדיל את מספר הבדיקות. בנוסף, הצהיר כי ינסה לשכנע את האמריקנים להקפיד על עטיית מסכות.
אתמול אמר אחד מהמומחים שביידן מינה להוביל את הצוות הזה, ד"ר ויוובק מורת'י, כי הצוות מתנגד בשעה זו לסגר כולל בארה"ב, כמו זה שהוטל באזורים רבים במדינה בגל הראשון. "אנחנו לא במקום שבו אנחנו אומרים שצריך להשבית את המדינה כולה", אמר מורת'י בראיון לרשת ABC. "כרגע הדרך שבה אנחנו צריכים לחשוב על זה היא סדרה של הגבלות שמהודקות או משוחררות בהתאם לכמה גרועה ההתפשטות במקום או באזור מסוים".
אזורים רבים לא מחכים לקריאה של ביידן או צוותו לעשות כן, וכבר החזירו את ההגבלות – וחלקם שוקלים חזרה לסגר של ממש. מושל אילינוי ג'יי. בי. פריצקר אמר לאחרונה כי הוא שוקל להורות לתושבי המדינה להישאר בבתיהם, ונזף בפקידים מקומיים שלא חייבו עטיית מסכות. "אנחנו מאבדים זמן ונגמרות לנו האפשרויות", הזהיר.
4 צפייה בגלריה
נאום טראמפ על מצב הקורונה בארצות הברית
נאום טראמפ על מצב הקורונה בארצות הברית
המושל מתח ביקורת, טראמפ הבטיח להחריג את ניו יורק מהחיסון
(צילום: רויטרס)
בעיר הגדולה באילינוי, שיקגו, דחקו הרשויות בתושבים להישאר בבתים וביקשו מהם שלא לארח זרים בבתיהם בחודש הקרוב, תקופה שכוללת בתוכה גם את חג ההודיה בסוף נובמבר. גם הרשויות במדינות קליפורניה, וושינגטון ואורגון ביקשו מתושביהן להישאר בבתים ולהימנע מנסיעות לא חיוניות. בניו יורק הודיעו על סגירת המסעדות מהשעה 22:00 החל מהיום, והרשויות שם שוקלות לסגור את בתי הספר ולחזור ללמידה מרחוק. בדטרויט כבר עשו זאת, והשעו את הלימודים בבתי הספר החל מהיום – עד ל-11 בינואר, לכל הפחות.
אמש התייחס למגפת הקורונה גם הנשיא היוצא דונלד טראמפ, בנאום שנשא בבית הלבן. הוא לא הזכיר אמנם את השיא החדש במספר הנדבקים, אך טען פעם נוספת – באופן מטעה – כי הגידול במספר הנדבקים נובע מהגידול במספר הבדיקות. טענה זו מתעלמת מהזינוק במספר החולים המאושפזים ובמקרי המוות.
טראמפ התמקד בדבריו אמש בחיסון לנגיף והתפאר במאמצי ממשלו לקדם את פיתוחו במהירות. הוא הזכיר את הודעת חברת פייזר על התוצאות הראשוניות מהניסוי על החיסון שלה, המעידות על הצלחה גבוהה של 90% במניעת הדבקה. אולם בצל כעסו על כך שההודעה פורסמה כמה ימים לאחר הבחירות, הוא מתח ביקורת על החברה וטען שטעתה כאשר גורמים בה אמרו שלחיסון שלה אין קשר לתוכנית שיזם הממשל האמריקני להאצת פיתוח החיסונים. ב-CNN ציינו כי החברה הודתה בהמשך בהודעה שמסרה לרשת החדשות שהיא משתתפת בתוכנית הזאת, המכונה Operation Warp Speed.
4 צפייה בגלריה
"קשה לשמור על ריחוק בדיור ציבורי שכזה". קואומו
"קשה לשמור על ריחוק בדיור ציבורי שכזה". קואומו
עוד עימות בין הנשיא הרפובליקני למושל הדמוקרטי של ניו יורק. קואומו
(צילום: AFP)
הנשיא היוצא הבטיח שעד אפריל החיסונים לקורונה יהיו זמינים לכלל אוכלוסיית ארה"ב, אם כי יש כאלו הסבורים שמדובר בלוח זמנים שאפתני למדי. ב"טיימס" ציטטו פקידים שאמרו כי כבר בדצמבר ייתכן שכ-20 מיליון אמריקנים יחוסנו, וכי כעת נבחנת הענקת אישור לשימוש חירום בשני חיסונים: של פייזר ושל החברה המתחרה מודרנה.
טראמפ הדגיש כי ממשלו ימנע את החיסון מתושבי ניו יורק. הוא אמר שאינו יכול לחלק להם את החיסון עד אשר המושל הדמוקרטי של ניו יורק, אנדרו קואומו, יסכים לכך. "באפריל, לכל המוקדם, החיסון יהיה זמין לכל האוכלוסייה הכללית, עם יוצאי דופן במקומות כמו מדינת ניו יורק, שם, מסיבות פוליטיות, המושל החליט... הוא רוצה לקחת את הזמן שלו עם החיסון". קואומו, שלאורך המגפה התעמת עם הנשיא לא אחת, מתח לאחרונה ביקורת על תוכנית הפצת החיסון של ממשל טראמפ, ואמר כי ניו יורק תפעיל מומחים עצמאיים כדי לבחון את יעילותו של כל חיסון שיקבל אישור להפצה מהממשל הרפובליקני.
בתוך כך, ב"וושינגטון פוסט" דווח אמש כי יותר מ-130 סוכנים בשירות החשאי, שהם חלק ממערך ההגנה של הנשיא והבית הלבן, נאלצו להיכנס לבידוד אחרי שאובחנו כנשאי קורונה או שהיו במגע קרוב עם מישהו שנדבק. בדיווח של העיתון, שבו מצוטטים שלושה גורמים אנונימיים, נטען כי הסוכנים נדבקו או נחשפו לנגיף בעצרות הרבות שקיים טראמפ בתקופה שקדמה לבחירות.