2 צפייה בגלריה
אכיפה של המשטרה בראשון לציון
אכיפה של המשטרה בראשון לציון
אוכפים את הסגר - ומתי הוא יסתיים?
(צילום: מוטי קמחי )
נתוני התחלואה עדיין גבוהים, משרד הבריאות צפוי לבקש את הארכת הסגר בשבוע לפחות, אך דיוני אסטרטגיית היציאה ממנו כבר החלו. מדיונים ראשונים בנושא מסתמן כי המתווה ייצא לפועל בשלוש פעימות - קודם החינוך לצד ביטול מגבלת המרחק וחידוש הטיסות. רק בסוף התהליך, בפעימה השלישית, אמורים להיפתח מסעדות וחדרי כושר.
ביומיים האחרונים קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו שני דיונים בתוכנית היציאה ובנושא הדרכון הירוק שיינתן למתחסנים נגד נגיף הקורונה. דיון נוסף ייערך כנראה ביום חמישי הקרוב.


הדיון שעסק בדרכון הירוק, בהשתתפות נציגי משרד הבריאות ובהם השר יולי אדלשטיין, הפרויקטור פרופ' נחמן אש וראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס, שרטט קווים לדמותו: אנשים יוכלו לקבלו לאחר קבלת מנת החיסון השנייה, והוא יהיה תקף לחצי שנה. הוא יונפק בשפות עברית ואנגלית כך שיהיה תקף גם בחו"ל או לשימוש בינלאומי אחר. עוד דובר על כך שניתן יהיה להוריד אותו מהאינטרנט, ואף תוקם אפליקציה ייעודית של משרד הבריאות לטובת הנושא, אולי בשילוב ברקודים עבור שימוש בבתי עסק לדוגמה.

טיוטת מתווה היציאה: בלי תאריכים, החינוך ראשון

בדיון שעסק באסטרטגיית היציאה מהסגר הציג משרד הבריאות את השלבים - ללא תאריכים. בניגוד לסגרים קודמים שבהם נלקחו בחשבון מדדי נדבקים ומקדמי הדבקה, הפעם נכנס למשוואה נתון נוסף שישפיע על קבלת ההחלטות והוא מספר המתחסנים. בשיחה שנערכה נתניהו פנה לאדלשטיין וביקש לבדוק היתכנות של מתן 200 אלף חיסונים ביום ואף יותר.
לפי הטיוטה הראשונית, שעשויה כמובן להשתנות, המתווה ייצא לפועל בכמה פעימות.
הפעימה הראשונה חזרה של המשק למתכונת שבה פעל טרום הסגר: חזרת מערכת החינוך לפעילות, כיתות א'-ד' וגם י"א-י"ב, לצד פתיחת חנויות רחוב ומרכזי רחוב, פתיחת מקומות עבודה, ביטול מגבלת התנועה וחידוש הטיסות.
הפעימה השנייה תצא לפועל באמצעות אותו דרכון ירוק, והיא תכלול את פתיחת שאר מערכת החינוך וכן מוזיאונים, אירועי תרבות וספורט מצומצמים. דובר על אירועים שאליהם יהיה צורך להירשם מראש והם יתאפשרו למחזיקי הדרכון הירוק או למי שעשה בדיקת קורונה עד 72 שעות קודם לכן ותוצאתה שלילית.
בפעימה השלישית ייפתחו גם מסעדות, חדרי כושר, בתי מלון, בריכות שחיה וגני אירועים.

מדדים חדשים ליציאה מהסגר - מתי יהיו מספיק מחוסנים?

עד כה מדדי היציאה היו 1,000 מאומתים ביום ומקדם הדבקה נמוך מ-1, אולם הפעם מצטרף נתון מספר המתחסנים. גורמי הבריאות ירצו להבין את ההשפעה של החיסונים מצד אחד, ושל שתי המוטציות - הבריטית והדרום-אפריקנית - מצד שני.
הנתון המרכזי יהיה כנראה מספר המחוסנים מול מספר החולים, המשפיע על מספר החולים שמצבם קשה - ובכך על תפקוד בתי החולים ומערכת הבריאות כולה.
לאחר קבלת הנתונים הללו, ייקבע מועד כניסת הדרכון הירוק לתוקף. יש לציין כי אותה פעימה ראשונה מתוכננת לא תהיה קשורה לדרכון, כמו פתיחת מערכת החינוך והחנויות.
2 צפייה בגלריה
חיסונים נגד קורונה סבב שני באיכילוב
חיסונים נגד קורונה סבב שני באיכילוב
סבב שני של חיסוני קורונה בביה"ח איכילוב. הנתון החדש במשוואה
(צילום: רויטרס)
בתדרוך שהעבירה אמש בנושא מצב התחלואה והחיסונים בארץ, אמרה ד"ר פרייס כי "מעולם לא היה נתון כזה" בהתייחסה למספר המאומתים שהגיע לשיא חדש ועבר אתמול את רף ה-9,000 חיוביים. עם זאת היא ציינה כי "יש תחילת מגמה של ירידה במקדם ההדבקה".
"מספר המאומתים הגיע לשיא חדש, עברנו את ה-9,000 חיוביים מעולם לא היה נתון כזה", אמרה ד"ר אלרעי-פרייס. עם זאת, יצוין כי ב-30 בספטמבר היו יותר מ-9,000 נדבקים ביום. "יש התחלת מגמה של ירידה במקדם ההדבקה, אבל כל מקדם הדבקה של מעל 1 מצביע על התפשטות", אמרה.
ד"ר פרייס השיבה לשאלת ynet על מועד היציאה מהסגר ואמרה כי "אי אפשר לדמיין שבתוך עשרה ימים נצא ממנו". לצד זאת, במשרד הבריאות אומרים שלא תהיה היתכנות פוליטית להארכת הסגר בשבועיים נוספים, אבל היות שברור שאי אפשר לא לבקש הארכה בשל נתוני התחלואה, נראה שיבקשו הארכה של שבוע אחד.
על שלבי היציאה היא אמרה כי "הפעם זה קצת יותר מורכב מאשר בעבר. עכשיו נכנס הפקטור הנוסף של החיסונים והם משפיעים על התחלואה הקשה. אנחנו נסתכל על נתוני החולים הקשים, כשהם יתחילו לרדת לצד ירידה בכמות המאומתים. בכל מקרה מקדם ההדבקה יצטרך להיות מתחת ל-1".
נתונים שנחשפו אמש לראשונה ב-ynet מראים תוצאות יוצאות דופן של חיסון פייזר, שלפיהן החיסון מתחיל להוריד משמעותית הדבקה ביום ה-14 אחרי המנה הראשונה. כך עולה מנתונים ראשוניים של מכון קופת חולים כללית למחקר בנוגע לאוכלוסיית בני ה-60 ומעלה.
פורסם לראשונה: 22:32, 12.01.21