נגיף הקורונה ממשיך להשתולל ברחבי ארה"ב, וביממה האחרונה אובחנו בשטחה יותר מ-166 אלף נדבקים. כך לפי הספירה שעורך העיתון "ניו יורק טיימס". הממוצע היומי עומד כעת על 150 אלף נדבקים חדשים, וגם מספר המתים היומי מטפס ועומד בממוצע על יותר מ-1,100. השבוע צפוי מניין הקורבנות הכולל מפרוץ המגפה להגיע ליותר מ-250 אלף, בעוד מניין הנדבקים המאומתים הכולל בארה"ב עומד על יותר מ-11 מיליון. בשני הנתונים היא מדורגת ראשונה בעולם.

9 צפייה בגלריה
סנטה קלאוס עם מסכה ומיגון ב חנות ב קונטיקט ב ארה"ב נערכים ל חג המולד בצל ה קורונה
סנטה קלאוס עם מסכה ומיגון ב חנות ב קונטיקט ב ארה"ב נערכים ל חג המולד בצל ה קורונה
סנטה קלאוס עם מסכה וציוד מגן בחנות בקונטיקט. אווירת חג בארה"ב, בצל הקורונה
(צילום: AP)
בעוד הנשיא היוצא דונלד טראמפ טוען כי העלייה במספר הנדבקים קשורה לעלייה במספר הבדיקות, ההסבר הזה מתעלם מהזינוק שנרשם גם במספר החולים המאושפזים. הלילה רשם המספר הזה שיא חדש של יותר מ-70,000 חולים שמאושפזים בבתי החולים ברחבי ארה"ב – עלייה של כ-13,000 בתוך שבוע אחד.
כעת חוששים המומחים שהמצב רק יחמיר עם המפגשים המשפחתיים הצפויים בחג ההודיה בשבוע הבא. "אנחנו לא רוצים באמת לראות את אמא בחג ההודיה ואז לקבור אותה בחג המולד", הזהיר בבוטות ד"ר מארק הורנה, נשיא האיגוד הרפואי של מיסיסיפי. "זה הולך לקרות. אתם הולכים להגיד 'היי' בחג ההודיה, 'זה כל כך נהדר לראות אותך', ואז אתם הולכים או לראות אותה בטיפול הנמרץ בעזרת הפייס-טיים, או לתכנן הלוויה קטנה לפני חג המולד".

הביידנים התלבטו: את מי להזמין לארוחה?

גם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן הזהיר מפני התקהלויות בחג ההודיה, וכשנשאל על כך במסיבת העיתונאים אמש קרא לאמריקנים להגביל את מספר המשתתפים בארוחות החג לעשרה אנשים ואף פחות מכך. הוא סיפר שגם הוא ורעייתו ג'יל, מי שתהפוך בקרוב לגברת הראשונה של ארה"ב, התלבטו בשאלה את מי להזמין לארוחת החג. "ג'יל ואני הקדשנו את הבוקר, כמו רבים מכם, כדי להבין את מי אנחנו הולכים לארח בחג ההודיה. כמה אנשים אנחנו הולכים להזמין? צמצמנו את בני המשפחה שיגיעו (ודרשנו) שייבדקו", אמר ביידן בתדרוך לתקשורת, שאותו ערך בעיר מגוריו ווילמינגטון שבדלאוור.
9 צפייה בגלריה
הפגנה נגד סגר הגבלות קורונה ב סן דייגו קליפורניה ארה"ב
הפגנה נגד סגר הגבלות קורונה ב סן דייגו קליפורניה ארה"ב
הפגנה נגד הגבלות הקורונה בסן דייגו. "סגרים הורסים חיים!"
(צילום: AFP)
בצל ההתפרצות הקשה שעמה מתמודדת ארה"ב, ביידן קרא כבר בשבוע שעבר לטראמפ לפעול עכשיו, עוד לפני שהוא יישבע לתפקיד ב-20 בינואר. קריאתו של ביידן נופלת בינתיים על אוזניים ערלות, ועיקר המאמצים לבלימת ההתפשטות נעשים ברמה המקומית. המאמצים הללו קיבלו ביממה האחרונה דחיפה משמעותית, כאשר אפילו מושלים רפובליקנים שהתנגדו להגבלות על תושביהם, כיוון שראו בכך פגיעה בחירות האזרחית, הורו על צעדים כמו סגירת מסעדות וחובה לעטות מסכה.
באייווה, שחווה התפרצות קשה, הודיעה המושלת הרפובליקנית קים ריינולדס שמעתה תושבי המדינה יידרשו לעטות מסכות במקומות סגורים שבהם הם לא יכולים לשמור על ריחוק חברתי. היא הגבילה גם התקהלויות במקומות סגורים לעד 15 איש ובמקומות פתוחים לעד 30 איש – כולל חתונות והלוויות.
עד לאחרונה המושלת הרפובליקנית של אייווה התנגדה להמלצות מומחי הבריאות להטיל הגבלות שונות כדי לבלום את התפשטות הקורונה, אך בתוך שבועיים בלבד הוכפל מספר הנדבקים הכולל במדינתה, תוספת של 52,000 נשאים או חולים. "אף אחד לא רוצה את זה", היא הסבירה במסיבת עיתונאים הלילה, אך קראה לציבור להישמע להנחיות. "אם תושבי אייווה לא יקנו את זה, אנחנו נפסיד", היא הזהירה – ותיארה את הצעדים שעלולים להידרש במקרה שכזה: "עסקים ייסגרו בשנית, רוב בתי הספר יעברו למתכונת מקוונת, מערכת הבריאות שלנו תיכשל והמחיר בחיי אדם יהיה כבד". גם מושל צפון דקוטה דאג בורגום, שבמשך חודשים סירב לחייב את תושביו לעטות מסכות, הטיל חובה שכזו בסוף השבוע בעקבות התפרצות קשה שם.
9 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ה נשיא ה נבחר של ארה"ב נאום ב דלאוור
ג'ו ביידן ה נשיא ה נבחר של ארה"ב נאום ב דלאוור
התלבט עם ג'יל את מי להזמין לארוחת החג. הנשיא הנבחר ג'ו ביידן
(צילום : רויטרס)
מושלים רפובליקנים אחרים עדיין נוקטים צעדים זהירים יותר או אף מתנגדים לכל סוג של הגבלה מצד הרשויות. בדרום דקוטה, שגם בה יש התפרצות קשה, המושלת קריסטי נואם ממשיכה להתנגד לקריאות לחייב עטיית מסכה או להטיל הגבלות אחרות. מושל טקסס, גרג אבוט, מדגיש בהתבטאויות הפומביות שלו לאחרונה את ההצלחה בניסויים של חברות כמו פייזר או מודרנה שמפתחות חיסון לקורונה, ומבטיח כי החיסון יהיה זמין בקרוב לאוכלוסיה שלו. אמש, אגב, הזהיר ביידן כי סירובו של טראמפ לשתף עימו פעולה ולעדכן את צוות המעבר שלו בתוכניות של הממשל היוצא לדרכי הפצת החיסון לכלל האמריקנים, עלולה לפגוע במאמצים הללו ואולי אף לגרום למותם של אנשים רבים יותר.

המסיבה וההתנצלות של מושל קליפורניה

הגבלות חדשות הטיל גם המושל הדמוקרטי של ניו ג'רזי, פיל מורפי, שאסר התקהלויות של יותר מעשרה אנשים במקומות סגורים ושל יותר מ-25 איש במקומות פתוחים. "אנחנו חייבים לתפוס מחדש את המושכות", הוא הסביר. "זה לא נותן לי שום שמחה".
בערים מסוימות הוטלו הגבלות חמורות אף יותר. בפילדלפיה, למשל, העיר השישית בגודלה בארה"ב, הרשויות הודיעו כי יאסרו "התקהלויות במקומות סגורים בכל גודל ובכל מקום, ציבורי או פרטי", פרט לאנשים המתגוררים יחדיו. "אנחנו צריכים למנוע מהנגיף הזה לקפוץ מבית אב אחד לאחר", אמר נציב שירותי הבריאות של פילדלפיה תומאס פרלי. הוא הזהיר כי קצב ההתפשטות הנוכחי של הנגיף בעיר הוא "אקספוננציאלי", ושהעומס המורגש בבתי החולים עלול לגרום לכך שבתוך שישה שבועות ימותו בעיר עוד 1,000 חולים.
9 צפייה בגלריה
מושל קליפורניה גווין ניוסם
מושל קליפורניה גווין ניוסם
חגג במסיבה בנאפה ואלי בניגוד ל"רוח" ההנחיות. מושל קליפורניה גווין ניוסם התנצל
(צילום: AFP)
גם מושל קליפורניה גווין ניוסם הטיל הגבלות חדשות, והכריז כי הרשויות במדינה המאוכלסת ביותר בארה"ב "לוחצות על בלמי החירום", ועוצרות את התהליך ההדרגתי שהובילו לפתיחת הכלכלה. במדינה חצה בשבוע שעבר מספר הנדבקים הכולל את רף המיליון, וביממה האחרונה נשבר שם שיא יומי חדש של נדבקים: יותר מ-13,000. המושל ניוסם הזהיר כי בלי הגבלות החדשות "ההשלכות יהיו קטסטרופליות". במסגרת הצעדים החדשים בקליפורניה, עסקים לא-חיוניים רבים ייאלצו לסגור את שעריהם והתושבים יידרשו לעטות מסכות גם במקומות פתוחים, עם חריגים מעטים מאוד.
על ניוסם, יצוין, נמתחת בימים האחרונים ביקורת חריפה בקליפורניה, לאחר שדווח כי שהה במסיבה בנאפה ואלי שבה היו עוד כמה וכמה אורחים, באופן שאמנם לא הפר ממש את ההנחיות – אך את "רוחן". אתמול התנצל ניוסם, ואמר כי היה עליו לעזוב את המקום מרגע שיותר מדי אורחים הגיעו למסיבה.
הגבלות חדשות הוטלו גם בניו מקסיקו, שם המושלת הדמוקרטית מישל לוהאן גרישם הטילה סגר של ממש, שבו התושבים נדרשים להישאר בבתיהם ורק עסקים חיוניים ממשיכים לפעול. במדינת וושינגטון המושל הדמוקרטי ג'יי אינסלי הורה לסגור מכוני כושר, בתי קולנוע, מוזיאונים ומוקדי פנאי נוספים. חנויות יוכלו לקלוט לקוחות בתפוסה של עד 25%.
9 צפייה בגלריה
חלוקת מזון  ב הארלם ב ניו יורק ארה"ב  לקראת חג ההודיה בצל ה קורונה
חלוקת מזון  ב הארלם ב ניו יורק ארה"ב  לקראת חג ההודיה בצל ה קורונה
תור לחלוקת מזון בהארלם, ניו יורק
(צילום: רויטרס)
משבר הקורונה חולל גם משבר כלכלי כבד בארה"ב, ולמרות השיקום שניכר בחודשים האחרונים, עדות לקשיים שעמם ממשיכים להתמודד אמריקנים רבים הגיעה בסוף השבוע בדמות תמונות יוצאות דופן, של אלפי כלי רכב הממתינים בדאלאס שבטקסס בתור לחלוקת מזון. עמותת הצדקה שארגנה את חלוקת המזון, לקראת חג ההודיה, אמרה שיותר מ-270 אלף ק"ג של מזון ניתנו במהלך הפעילות, לכ-25 אלף איש. בעמותה הדגישו כי מאז פרוץ המגפה חל גידול משמעותי במספר הפניות לעזרה. לדבריהם, כ-40% מאלו שקיבלו כעת סיוע עשו זאת בפעם הראשונה.
"אני לא מוצאת עבודה, קיצצו לי את דמי האבטלה, זה רציני. זה ממש רציני", אמרה לערוץ טלוויזיה מקומי נהגת שהמתינה ברכבה בתור הארוך בדאלאס. אישה אחרת, סמנת'ה וודס, סיפרה: "אני רואה ברכות שמגיעות אלינו, כי אנחנו מתקשים. ואני מעריכה מאוד את העזרה".

מרקל רוצה להדק את "סגר הלייט"

בצד השני של האוקיינוס האטלנטי, בגרמניה, הביעה היום הקנצלרית אנגלה מרקל חשש מהמצב בארצה, למרות שנראה כי "סגר הלייט" שהוכרז בה הצליח בינתיים לבלום עלייה אקספוננציאלית במספר הנדבקים. במסגרת ההגבלות שנכנסו לתוקף בתחילת החודש הברים והמסעדות נסגרו, אך בתי הספר נותרו פתוחים.
9 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם מסכה קורונה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל עם מסכה קורונה
מרקל. מושלי מדינות המחוז התנגדו להצעתה להדק את ההגבלות
(צילום: MCT)
מרקל הציעה אתמול בשיחה עם מושלי מדינות-המחוז בגרמניה להדק את ההגבלות, אך אמרה כי הם התנגדו להצעתה. היא אמרה שהיא מודאגת במיוחד מכך שנראה שבמקומות מסוימים, כמו בברלין, אין שליטה על התפשטות הנגיף. "המספרים לא עולים יותר אקספוננציאלית, אבל הם עדיין גבוהים מאוד", אמרה. "אז אנחנו חייבים לצמצם אינטרקציות, לצמצם מגעים".
הבוקר הודיעו רשויות הבריאות בגרמניה כי עוד 14,419 נדבקים אובחנו ביממה האחרונה, בעוד 267 חולים מתו. מספר הנדבקים היומי אמנם ירד במעט לעומת המספר שדווח לפני שבוע, אך במספר המתים חל דווקא זינוק, כשלפני שבוע הוא עמד על 154.

בצרפת כבר מדברים על הקלות

בצרפת, שבה הוטל סגר כללי כדי לבלום את הגל השני השוטף את יבשת אירופה, אמר היום שר הבריאות אוליבייה וראן כי המדינה מתחילה להשתלט מחדש על הנגיף, אך הדגיש שעדיין מוקדם מדי להסיר את ההגבלות. "אם נשחרר את ההגבלות מוקדם מדי ונציית פחות לכללי הסגר, אנו עלולים לראות זינוק נוסף בתחלואה – כזה שימחק את כל העבודה הקשה של העם הצרפתי בשבועות האחרונים", אמר לטלוויזיה בארצו.
9 צפייה בגלריה
בגנולט צרפת לא רחוק מפריז בית חולים קורונה
בגנולט צרפת לא רחוק מפריז בית חולים קורונה
טיפול בחולת קורונה בצרפת. שר הבריאות: "למרות השיפור, לא לשנות כיוון"
(צילום: EPA)
מספר הנדבקים היומי בצרפת רשם ב-7 בנובמבר שיא עצום של 86,852, אך מאז ירד בחדות ואתמול דיווחו הרשויות שם על 9,406 נדבקים ביממה. עם זאת, מספר המאושפזים בבתי החולים הגיע לשיא חדש של 33,497, חרף העובדה שממוצע המאושפזים החדשים בכל שבוע ירד בהדרגתיות בימים האחרונים.
בצל ההתפתחויות החיוביות הללו גברו לאחרונה הקריאות בצרפת להקל במעט את ההגבלות. בעלי החנויות למשל קראו לאפשר את פתיחת העסקים ב"בלאק פריידי" בסוף החודש. הם מתקשים להתמודד עם התחרות מצד ענקיות מקוונות כמו אמזון, שממשיכות לפעול כרגיל בתקופת הסגר. וראן דחה את הרעיון הזה: "הדברים משתפרים, אבל חשוב מאוד שלא נשנה מסלול. אני רוצה שנהיה יעילים בטווח הארוך".
בעוד בצרפת מדברים כבר על הקלות, באוסטריה נכנס רק היום לתוקף הסגר השני שעליו הכריז הקנצלר סבסטיאן קורץ. במדינה מדווחים כעת על 527 נדבקים חדשים על כל 100,000 תושבים, פי 10 ממה שרשויות הבריאות אמרו כי הוא נתון שניתן להתמודד עמו. בתוך שבוע אחד אובחנו באוסטריה קרוב ל-47 אלף נדבקים חדשים.
9 צפייה בגלריה
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ מכריז על הגבלות קורונה חדשות לצד סגנו
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ מכריז על הגבלות קורונה חדשות לצד סגנו
סופג ביקורת על "איבוד השליטה". קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
(צילום: רויטרס)
הסגר השני שנכנס לתוקפו אוסר על התושבים לצאת מבתיהם מלבד לצרכים חיוניים כמו קניית מזון או תרופות. הם יכולים לצאת מהבית כדי לעשות פעילות ספורטיבית או כדי לעזור לאנשים הזקוקים לסיוע. כל המסעדות, החנויות, סלוני היופי ושירותים אחרים הושבתו ובתי הספר עברו למתכונת מקוונת.
הסגר החדש נחשב לכישלון בעיני האוסטרים, והקנצלר הצעיר והשמרני קורץ סופג כעת ביקורת חריפה מכל קצוות הקשת הפוליטית בארצו. מנהיגת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית מהאופוזיציה, פמלה רנדי-ואגנר, אמרה שמדובר ב"איבוד מוחלט של שליטה", בעוד בעיתון השרמני Die Presse תקפו את "היעדר התכנון הממשלתי". העיתון הליברלי Der Standard הטיל את האשמה על שר הבריאות רודולף אנשובר, וטען כי הוא קיבל "סדרה של החלטות גרועות" שהובילו לצורך ללחוץ על "בלמי החירום", כלשון מאמר המערכת.