מספר המתים מנגיף הקורונה בצ'כיה הולך ומאמיר, ויחד עם התפשטות הנגיף גוברת גם פעילותן של המַשׁרפות, עד שכעת המדינה המרכז-אירופית מבססת את עצמה בראש רשימת "השורפות" של אירופה, תואר שוודאי הייתה שמחה להיפטר ממנו.
6 צפייה בגלריה
צ'כיה צוות רפואה מטפל ב חולה קורונה פראג
צ'כיה צוות רפואה מטפל ב חולה קורונה פראג
מפנים חולה קורונה בפראג. 200 מתים ביום
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
עם מסכה בגשר קארל. הנגיף חזר ובגדול
עם מסכה בגשר קארל. הנגיף חזר ובגדול
עם מסכה בגשר קארל. הנגיף חזר ובגדול
(צילום: EPA)
בגל הראשון של הקורונה, בתחילת השנה, הייתה צ'כיה דוגמה ומופת להתנהלות מול הנגיף, ואחרי שהפכה לאחת המדינות הראשונות המטילות הגבלות תנועה על תושביהן היא גם הייתה לאחת הראשונות להסיר אותן ולחזור לשגרה; אלא שכעת כבר כמה שבועות שצ'כיה היא המדינה שמספר המתים בה לנפש מנגיף הקורונה הוא הגבוה באירופה: במדינה חיים 10.7 מיליון תושבים, ומאז שלהי אוקטובר נע מספר המתים מקורונה שם סביב 200 ביום, בעוד שבימי שגרה עומד מספר המתים היומי בצ'כיה – מכל הסיבות – על כ-300.
"העומס עלינו כבד, יש הרבה יותר מקרי מוות מבדרך כלל", אומר יוזף מליש, הבעלים של קרמטוריום פרטי בעיר טאבור שבמרכז צ'כיה. "חלה עלייה של כ-40% במספר המתים שמגיעים אלינו. אנחנו נותנים שירות לבתי אבות, שבהם רוב המתים מתים מקורונה. זה קשה".
6 צפייה בגלריה
קורונה צ'כיה חולה מאושפז ב טיפול נמרץ בית חולים
קורונה צ'כיה חולה מאושפז ב טיפול נמרץ בית חולים
טיפול בחולה קורונה במחלקה לטיפול נמרץ בבית חולים בפראג
(צילום: רויטרס)
לפי ההתאחדות האירופית של שירותי הלוויה, שריפת גופות היא שיטת הקבורה הפופולרית ביותר בצ'כיה. צ'כיה היא מדינה אתאיסטית ברובה, ופועלות בה לא פחות מ-27 משרפות שבהן שורפים גופות. נכון לנתונים שנאספו בשנת 2016, יותר מ-4 מכול 5 מתים בצ'כיה נשרפו אחרי מותם – השיעור השישי בגובהו בעולם. המובילה בתחום זה היא יפן, שבה נשרפות גופותיהם של 99.98% מהמתים.
לפי סקר של מכון Pew משנת 2017, 66% מהצ'כים מעידים כי הם אינם מאמינים באלוהים, ורק 29% כן מאמינים בו. מהמחקר של Pew עולה כי מדובר בנתון חריג גם בהשוואה לשאר מדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר. כך למשל באסטוניה השיבו 44% שהם מאמינים באלוהים, בהונגריה 59%, ברוסיה 75% ובבולגריה 77%.

בלי בגדים ותסרוקות

"באופן טבעי נגיף הקורונה הוא נטל על כל המשרפות", אומר איבו פורמנצ'יק, מנהל קרמטוריום בעיר אוסטרבה שבמזרח צ'כיה. במתקן שלו יש שלושה כִּבשָׂנים, והוא מכסה אזור גדול ושורף כ-11 אלף גופות בשנה. השנה צפוי המספר הזה לעלות ל-12,500 בגלל המגפה.
6 צפייה בגלריה
יפן כדים אפר כדי אפר של מתים איש לא רוצה
יפן כדים אפר כדי אפר של מתים איש לא רוצה
80% מהצ'כים יגמרו את החיים בכד. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"אנחנו עובדים בלי הפסקה, ומכיוון שהגל השני של המגפה בא במקביל לעלייה במספר מקרי המוות שמתחוללת בכל שנה עם בוא הסתיו אנחנו סובלים מהיעדר מקום", אומר פורמנצ'יק. בעקבות העלייה בביקוש לשירותיו נאלץ צוות הקרמטוריום שלו להקים תא קירור חדש וכך להגדיל את מספר הגופות שהוא יכול לקלוט. "התא החל לפעול ביום שני, ואני מקווה שזה יספיק", הוא אומר.
המגפה שינתה את הדרך שבה הצ'כים קוברים את יקיריהם: בחודש מרץ פרסם משרד הבריאות הצ'כי הנחיות חדשות, ובמסגרתן קבע כי מעתה המתים לא יירחצו, יסורקו או אפילו יולבשו – אלא פשוט יוכנסו לשקי ניילון, ואז אלה יחוטאו ויוכנסו לארונות הקבורה. "העובדים שמטפלים בארונות האלה עוטים מסכות וכפפות", מבהיר פורמנצ'יק.
6 צפייה בגלריה
קרוב ל-6,000 מתו מקורונה. צ'כיה
קרוב ל-6,000 מתו מקורונה. צ'כיה
קרוב ל-6,000 מתו מקורונה. צ'כיה
(צילום: AP)
מליש אומר שכמה מעובדיו בעצמם נדבקו בנגיף, שגרם עד כה למותם של קרוב ל-6,000 איש בצ'כיה. "אנחנו ממלאים את כל ההנחיות, אבל פשוט אי אפשר להימנע כליל מהדבקה", הוא אומר. "העובדים שלנו באים במגע עם הנגיף אפילו שהם לובשים את כל ציוד המגן הנדרש".

אתם תסתכלו מבחוץ

ממשלת צ'כיה מחשיבה את עובדיהם של חדרי המתים לעובדים הנמצאים בקו החזית מול הקורונה. "אנחנו חלק מהמערך שמנהל את המשבר, בדיוק כמו עובדי רפואה ופועלי זבל", אומרת אולדריסקה דבורקובה, דוברת מִנהלת בתי הקברות של פראג. "אנחנו מספקים שירות שצריך להיות זמין בכל עת".
6 צפייה בגלריה
צ'כיה פראג מגפה קורונה
צ'כיה פראג מגפה קורונה
עד 10 משתתפים בלוויה. בבירה הצ'כית פראג
(צילום: EPA)
דבורקובה אומרת שעבודת המשרפות בפראג לא נפגעה כמו זו של משרפות במקומות אחרים בצ'כיה, אך מציינת כי להלוויות כן נגרמה פגיעה בעקבות החלטת הממשלה להגביל את מספר המשתתפים בכל טקס ל-10 אנשים בלבד. "אנשים הפסיקו להזמין טקסים מסורתיים באולמות הלוויה", היא אומרת. "עכשיו הם מחליטים לדחות את טקס האשכבה עד ליום שבו הם קוברים את כד האפר".
פורמנצ'יק אומר שכשיותר מ-10 אנשים מגיעים להלוויה הוא עדיין מאפשר לאורחים העודפים לחלוק כבוד אחרון מול ארונו של המת, אבל הם נדרשים לצאת ולעמוד בחוץ – ורק לעשרת יקיריו הקרובים ביותר של המת מותר להשתתף בהלוויה עצמה.