הפלסטינים משיבים את השגרירים שהוחזרו: גורם פלסטיני בכיר אמר היום (רביעי) לסוכנות הידיעות רויטרס כי השגרירים של רמאללה בבחריין ובאיחוד האמירויות, שהוחזרו בעקבות ההסכמים עם ישראל, ישובו לתפקידם המקורי. אתמול, נזכיר, הצהירו הפלסטינים על חידוש התיאום הביטחוני עם ישראל - מהלך שעשוי לפוצץ את שיחות הפיוס עם חמאס.
3 צפייה בגלריה
 מוחמד בן זייד, אבו מאזן, חמד בן עיסא אאל ח'ליפה
 מוחמד בן זייד, אבו מאזן, חמד בן עיסא אאל ח'ליפה
יורש העצר האמירתי, אבו מאזן ומלך בחריין
(צילום: gettyimages, AP)
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
"לחדש את המו"מ עם הפלסטינים". שר החוץ הבחרייני עם נתניהו, היום
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אחרי חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות, ומאוחר יותר עם בחריין, אמרו הפלסטינים - הן באש"ף והן בחמאס - כי המדינות "תקעו לנו סכין בגב". יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר ש"איחוד האמירויות בגדה באל-אקצה ובעם הפלסטיני", ואת ההסכם עם בחריין הגדירה הרשות "צעד מסוכן". הפלסטינים טענו אז כי ההסכמים "סותרים את יוזמת השלום הערבית ומנוגדים ללגיטימציה הבינלאומית". כעת, חרף המתקפות החריפות, החליטו הפלסטינים להחזיר לבחריין ולאמירויות את השגרירים שנקראו חזרה.
מוקדם יותר היום קרא שר החוץ של בחריין שנמצא בביקור היסטורי בישראל, עבד אל-לטיף אל-זיאני, לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. לדבריו, "ההסכמים בין ישראל לבחריין יסללו את הדרך לשלום במזרח התיכון כולו. כדי לקדם ולהשיג שלום כזה, צריך לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אני קורא לשני הצדדים לחזור לשולחן המו"מ ולהשיג את פתרון שתי המדינות, שנתמך על-ידי הקהילה הבינלאומית".

בשבועות האחרונים התחדשו המגעים בין ישראל לפלסטינים בנוגע לחידוש היחסים, שהוקפאו בחודש מאי בעקבות "עסקת המאה" והצהרות ראש הממשלה בנימין נתניהו על סיפוח שטחים ביהודה ושומרון. את המגעים הוביל בצד הישראלי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, ובצד הפלסטיני פעלו חוסיין א-שייח ובכירים נוספים. שר הביטחון, בני גנץ, שוחח עם נציגי האיחוד האירופי כדי שיפעלו להחזרת התיאום כאינטרס הדדי.
בימים האחרונים התקבל בישראל מכתב מהפלסטינים בנוגע למחויבותם המחודשת להסכמים שנחתמו, והאלוף אבו רוקון ימשיך להוביל את המגעים עד להשגת נייר הסכמות רשמי שיסדיר מחדש את היחסים בין הצדדים. לפי הנראה, גם בישראל וגם ברשות הפלסטינית קיימת כוונה להשיב את היחסים למה שהיו טרם ההחלטה על ניתוקם. כבר בימים הקרובים יחודשו השיחות השוטפות בין קציני החטיבות המרחביות באגודת יו"ש לעמיתיהם הפלסטינים.
במערכת הביטחון הופתעו לטובה מהתשובה החיובית שהתקבלה מהרשות הפלסטינית להפצרות הישראליות להשיב את התיאום הביטחוני, ומייחסים את השינוי לגל השני של הקורונה - שהכה בשני צדי הקו הירוק - ובבחירתו של ג'ו ביידן לנשיאות ארה"ב.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ במליאה לקראת אישור הנורמליזציה עם בחריין בכנסת
בני גנץ במליאה לקראת אישור הנורמליזציה עם בחריין בכנסת
כינס את הצמרת הביטחונית לאחר השבת התיאום הביטחוני. גנץ
(צילום: אורן בן חקון)
לאחר הצהרת השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח, שהתיאום הביטחוני עם ישראל יחודש, כינס שר הביטחון בני גנץ את הצמרת הביטחונית, יחד עם אלופים בצה"ל, לדיון על מימוש המהלך. במערכת הביטחון יגבשו תוכנית פעולה לחידוש בטוח של התיאום ביהודה ושומרון. התוכנית צפויה להקרין גם על העבודה מול ועדת התיאום האזרחית מטעם הרשות - שהיוותה עם הקשר האזרחי מול חמאס ברצועה.
כמו כן, במערכת הביטחון לא פוסלים את האפשרות שלאור הסכם חידוש התיאום, שהפתיע גורמי ביטחון ישראלים, תגיע בקשה פלסטינית לחידוש המו"מ עם ישראל. גם פגישה של גורמים פלסטינים עם שר הביטחון לא ירדה מהפרק.
בכירי הרשות, כך נראה, רוצים לנצל לטובתם את המומנטום שלאחר היבחרו של ג'ו ביידן לתפקיד נשיא ארצות הברית, ומנסים להציג הישגים לנוכח הייאוש הגובר והולך בקרב האוכלוסייה הפלסטינית.
שר הביטחון גנץ אמר מוקדם יותר כי "התיאום בינינו לבין הפלסטינים הוא אינטרס משותף, גם לאזרחי ישראל ולביטחונם, ולא פחות מכך לאינטרס של התושבים הפלסטינים והכלכלה הפלסטינית". לדבריו, "בימים הקרובים אוביל היערכות של מערכת הביטחון לקראת חידוש הקשר ונסדיר את תהליכי העבודה הנדרשיםאני קורא שוב להנהגה הפלסטינית לחזור לשולחן המו"מ - למען עתיד טוב יותר במזרח התיכון".   
יואב זיתון השתתף בהכנת הכתבה