ממשלת ירדן קיימה אחר הצהריים (יום א') מסיבת עיתונאים שבה חשפה פרטים חדשים על מבצע המעצרים שאליו יצאו כוחות הביטחון הירדניים בסוף השבוע, ושבמהלכו הושם לכאורה במעצר בית גם יורש העצר לשעבר הנסיך חמזה. אתמול דווח ב"וושינגטון פוסט" כי הנסיך נחקר בגין מעורבותו בתוכנית להדיח מהשלטון את אחיו למחצה, המלך עבדאללה, אבל גם במסיבת העיתונאים אחר הצהריים הסתפקה הממשלה באמירה שחמזה ואחרים תכננו "לערער את יציבות ירדן", ולא האשימה אותו בתכנון הפיכה.

6 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה ירדן הנסיך חמזה
המלך עבדאללה ירדן הנסיך חמזה
המלך עבדאללה ואחיו למחצה הנסיך חמזה. יטופל בבית משפט ביטחוני
(צילום: רויטרס)
במסיבת העיתונאים טען סגן ראש ממשלת ירדן איימן ספדי כי אנשים סביב הנסיך חמזה קיימו קשרים עם "גורמים זרים" כדי להוציא לפועל מזימה כלשהי שתערער את יציבות הממלכה, וכי השלטונות יירטו התקשרויות עם גורמים זרים בנוגע לעיתוי הנכון לביצוע המעשים האלה. לפי סגן רה"מ, סוכנות מודיעין זרה יצרה קשר עם רעייתו של הנסיך חמזה והציעה לחלץ אותה ואת הנסיך מהמדינה באמצעות מטוס שיועמד לרשותם.
ספדי הדגיש כי חקירת המעשים נמשכה תקופה ארוכה, וכי השלטונות החליטו לפעול אחרי שהתברר להם שהחשודים עברו משלב התכנון לשלב מתקדם יותר – כזה שבו הם מנסים להחליט מתי לממש את התוכנית. הוא ציין כי לפחות 16 בני אדם נעצרו במבצע בסוף השבוע, וכי המעורבים בפרשה, בהם גם הנסיך חמזה, יועברו לטיפולו של בית משפט לענייני ביטחון. לדבריו המלך עבדאללה ביקש תחילה לפתור את המשבר בפנייה ישירה וידידותית אל הנסיך חמזה, אך זה לא שיתף פעולה.
6 צפייה בגלריה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר ב חתונה עם רעייתו ועם המלך עבדאללה המלכה רניה אמו המלכה נור
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר ב חתונה עם רעייתו ועם המלך עבדאללה המלכה רניה אמו המלכה נור
הנסיך חמזה (במרכז) כשמימין אמו נור והמלך עבדאללה השני, ולשמאלו רעייתו וכן רעיית המלך עבדאללה ראניה
(צילום: AFP)
סגן רה"מ הירדני לא ציין אילו מדינות היו מעורבות לכאורה במזימה, אבל אישר כי אחד העצורים בפרשה הוא באסם איברהים עוודאללה, ששימש במשך שנים בכיר בשלטון הירדני ומקיים קשרים עסקיים עם כמה ממדינות המפרץ. הוא גם היה יועץ של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. ספדי ציין כי עוודאללה תכנן לעזוב את המדינה, וכי הוא זה שניסה לסדר מטוס לנסיך חמזה ורעייתו לצורך בריחה. יצוין כי מדינות המפרץ סעודיה, בחריין, עומאן, קטאר ואיחוד האמירויות מיהרו כולן לפרסם אמש והבוקר הודעות שבהן הביעו תמיכה במלך עבדאללה לנוכח ההתפתחויות.
בתוך כך, אתר החדשות המזוהה עם משפחת המלוכה הירדנית "עמון" דיווח מפי מקור בכיר כי חקירת מנגנוני המודיעין הירדניים מצביעה על כך שהאדם שהיה בקשר עם אשת הנסיך חמזה הוא קצין מוסד לשעבר. לדיווח לא נמסר אימות מגורם אחר בממלכה. כעבור שעה נמחק הדיווח מהאתר.
הנסיך חמזה, נזכיר, הוא אחיו למחצה של המלך המכהן עבדאללה: אביהם של השניים הוא המלך המנוח חוסיין, אבל הם נולדו כל אחד לאם אחרת. אחרי מות המלך חוסיין ב-1999 ועליית בנו עבדאללה לשלטון כיהן הנסיך חמזה כיורש העצר, כלומר כראשון בתור לרשת את הכתר, אבל ב-2004 הדיח אותו עבדאללה מהתפקיד ומינה במקומו את בנו-שלו, הנסיך חוסיין בן עבדאללה. מאז ועד היום הנסיך חוסיין הוא יורש העצר, וכעת מכשירים אותו השלטונות לקראת קבלת הכתר בעתיד.
6 צפייה בגלריה
צופים בעדכונים על מבצע המעצרים, היום בבית קפה בעמאן
צופים בעדכונים על מבצע המעצרים, היום בבית קפה בעמאן
צופים בעדכונים על מבצע המעצרים, היום בבית קפה בעמאן
(צילום: AFP)
בשנים שחלפו בתווך רקם הנסיך חמזה קשרים עם מנהיגי שבטים שחשו תסכול מהתנהלות השלטון, וטיפח מערכת יחסים עם פעילים מובילים בתנועת המחאה נגד ממשלת ירדן שהחלה להשמיע את קולה בשל הטענות לשחיתות במוסדות הממשל והמצוקה הכלכלית של הממלכה הענייה. מגפת הקורונה הנחיתה בשנה האחרונה מכה קשה נוספת על כלכלת ירדן, והיא הביא את שיעור האבטלה לשיא והעמיקה את העוני.
מקורות פוליטיים בירדן אומרים כי חמזה סיכן עצמו לאחרונה בעצם העובדה שהשתתף בכינוסים שבטיים שבהם המשתתפים מתחו בגלוי ביקורת על המלך, גם אם הוא עצמו לא השמיע בהם דברי ביקורת כאלה. בסרטון שהעביר אמש ל-BBC ושבו סיפר כי הוא במעצר בית, כבר השמיע הנסיך חמזה ביקורת ברורה על עבדאללה השני, כשטען שתחת שלטונו פשטה השחיתות, כלכלת ירדן קרסה וכל ביקורת הושתקה. זו כבר הייתה קריאת תיגר בוטה ויוצאת דופן מצד הנסיך, והיום היא גררה גינויים מצד אישים פוליטיים בכירים בממלכה, שטענו כי מדובר בחצייה של קו אדום.

המלכה נור לצד בנה הנסיך: "הכפשה זדונית"

ראשיתה של הסערה אמש, אז דיווח העיתון "וושינגטון פוסט" כי כוחות הביטחון של ירדן עצרו שורה של בכירים בעבר ובהווה, ובהם הנסיך חמזה, בחשד שביצעו פעולות שנועדו "לערער את היציבות במדינה". ב"פוסט" דווח כי הנסיך חמזה נעצר בגין מזימה להדיח מהשלטון את המלך עבדאללה. בהמשך הכחישה ירדן כי הנסיך נעצר, אבל סוכנות הידיעות רויטרס חיזקה את הדיווחים שלפיהם הוא נחקר, ומעט לפני חצות פרסמה רשת BBC סרטון שצילם הנסיך מתוך ביתו, ובו הוא מכריז בעצמו כי הוא נתון במעצר בית. בסרטון הכחיש הנסיך חמזה כי היה חלק ממזימה כלשהי, ואמר כי הרשויות הורו לו שלא לצאת ולא לקיים קשרים עם אנשים אחרים – וניתקו את אמצעי התקשורת שלו, בין השאר החיבור לאינטרנט.

6 צפייה בגלריה
קוראים על הטלטלה הביטחונית, היום בדוכן עיתונים בבירת ירדן
קוראים על הטלטלה הביטחונית, היום בדוכן עיתונים בבירת ירדן
קוראים על הטלטלה הביטחונית, היום בדוכן עיתונים בבירת ירדן
(צילום: AFP)
אף שירדן הרשמית טרם הכריזה כי סיכלה תוכנית להפיכה, כבר אתמול היא אותתה כי דבר-מה חמור התחולל בה. בהודעה שפרסם אמש הצבא הירדני נמסר כי הנסיך חמזה אמנם לא נעצר ולא הושם במעצר בית, אבל כן קיבל הוראה ממפקד הצבא "לחדול מפעולות העלולות לערער את יציבות הממלכה". לפי דיווחים, במהלך מבצע המעצרים אתמול ניכרה תנועה ערה של רכבי ביטחון בבירה עמאן, וכבישים המובילים לביתו של הנסיך חמזה נחסמו.
היום בצהריים הגיבה לראשונה על ההתפתחויות המלכה נור, רעייתו של מלך ירדן המנוח חוסיין, ובהודעה בטוויטר היא התייצבה להגנתו של בנה הנסיך חמזה ומסרה כי היא "מתפללת שהאמת והצדק ינצחו, עבור כל הקורבנות החפים מפשע של ההכפשה הזדונית הזאת". עוד כתבה: "שאלוהים יברך אותם ויגן עליהם".

הנסיך בסרטון: "לא אני האחראי לשחיתות"

בסרטון של יורש העצר לשעבר חמזה שפורסם אמש מעט לפני חצות ב-BBC הוא נשמע מספר מביתו: "מפקד הכוחות המזוינים של ירדן ביקר אותי הבוקר ויידע אותי כי אסור לי לצאת, ליצור קשר עם אנשים או להיפגש איתם כי בפגישות שנכחתי בהן – או בהתכתבויות ברשתות החברתיות בנוגע לביקורים שעשיתי – הייתה ביקורת על הממשלה או על המלך". בביקורת מרומזת אך ברורה על המלך עבדאללה הוא אומר בו: "אינני האדם שאחראי להתמוטטות הממשל, לשחיתות ולחוסר היכולת שנפוצים במוסדות הממשל שלנו ב-15 עד 20 השנים האחרונות ושהולכים ומחמירים... ואני לא האחראי לחוסר האמון של העם במוסדות שלו. זה הגיע לנקודה שבה איש אינו יכול לדבר או להביע עמדה על שום דבר בלי שיטרידו אותו, יעצרו אותו או יאיימו עליו".
6 צפייה בגלריה
 ירדן המלכה נור המלך עבדאללה השני
 ירדן המלכה נור המלך עבדאללה השני
המלכה נור והמלך עבדאללה השני. "שאלוהים יגן עליהם"
(צילום: רויטרס, getyimages)
6 צפייה בגלריה
עמאן, היום. כותרת העיתון "א-ראי": "איש אינו מעל החוק"
עמאן, היום. כותרת העיתון "א-ראי": "איש אינו מעל החוק"
עמאן, היום. כותרת העיתון "א-ראי": "איש אינו מעל החוק"
(צילום: AFP)
בסרטון אומר עוד הנסיך חמזה: "למרבה הצער, המדינה הזו הפכה מהמדינה שהייתה לחוד החנית של האזור בכל הנוגע לחינוך ולשירותי הבריאות, לכבוד האדם ולחירויות, למדינה שבה אפילו מתיחת ביקורת על היבט קטן של המדיניות מובילה למעצר ולהתעללות מצד שירותי הביטחון. רווחתם של בני העם נדחקה לעדיפות שנייה על-ידי מערכת שלטון שהחליטה שהאינטרסים האישיים והכלכליים שלה והשחיתות חשובים יותר מחייהם, כבודם ועתידם של יותר מ-10 מיליון בני אדם שחיים כאן". בסרטון הדגיש יורש העצר לשעבר כי הוא מכחיש שהוא חלק מקונספירציה כלשהי או תוכנית שנרקמה בסיוע ארגון זר, "כפי שנטען כאן תמיד נגד כל מי שמשמיע ביקורת".
הנסיך חמזה ציין בסרטון כי הוא מעביר את ההקלטה בעזרת חיבור לאינטרנט לווייני, אמצעי התקשורת האחרון שנותר לו, וכי החברה שמספקת לו את השירות הודיעה לו כי קיבלה הוראה להפסיקו – ולכן ייתכן שזהו הסרטון האחרון ממנו. עוד סיפר שכמה ממקורביו נעצרו, ושצוות המאבטחים שלו נלקח ממנו.