שני טייסים ממרכז הארץ בשנות ה-60 לחייהם נהרגו היום (שבת) בהתרסקות מסוק באזור כפר יחזקאל. צוותי מד"א נאלצו לקבוע את מותם במקום. כוחות רבים הגיעו לאזור ההתרסקות, בהם חוקרי משטרה וצוותים של החוקר הראשי במשרד התחבורה.
המסוק מדגם רובינסון R44 (או Robinson R44 Raven II) התרסק בשטח פתוח צפונית לכביש 71, בין סולם לכפר יחזקאל.
8 צפייה בגלריה
התרסקות מסוק באזור כפר יחזקאל בצפון, סמוך לעפולה
התרסקות מסוק באזור כפר יחזקאל בצפון, סמוך לעפולה
זירת ההתרסקות
(צילום: דוברות המשטרה)
הדיווח על ההתרסקות התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב גלבוע בשעה 13:35. חובש בכיר במד"א, יוסי ניימרק, ופראמדיקית מד"א ספיר בוכובזה, סיפרו: "בדרך לאירוע חברנו לניידת משטרה שהובילה אותנו לעומק השטח החקלאי. ראינו מרחוק את העשן, וכשהתקרבנו למקום ההתרסקות ראינו את המסוק שעלה באש". לדברי הצוותים, "שני הטייסים היו מחוסרי הכרה. לאחר בדיקות רפואיות לא נותר לנו אלא לקבוע את מותם במקום".
לפי מוחמד זועבי מהכפר סולם שהיה עד להתרסקות, המסוק פגע בכבלי חשמל.
זועבי היה בדרכו ברגל מסולם לנאעורה. "ראיתי את המסוק מגיע. הוא פגע בכבלי החשמל ונפל. היה פיצוץ ופרצה שריפה. המשטרה והכבאים לא ידעו איך להגיע לפה, אז יצאנו לכביש להראות להם את הדרך. לא יכולנו להתקרב לעזור לאנשים שהיו במסוק בגלל האש. כשהכבאים הגיעו, הם לא נתנו לנו להתקרב, כדי שלא יהיה עוד פיצוץ".
8 צפייה בגלריה
קארים חאן והאג
קארים חאן והאג
קארים חאן
( צילום: AP)

נבחר התובע הבא בהאג, שיכריע אם לחקור את ישראל

קארים חאן, עורך דין בריטי בן 50, נבחר אתמול לכהן כתובע הבא של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, לתקופת כהונה שתימשך תשע שנים. הוא יחליף ביוני הקרוב את התובעת היוצאת פאטו בנסודה, שמשאירה מאחוריה כמה סוגיות בוערות ובראשן ההחלטה האם לפתוח בחקירה בנוגע לפשעי מלחמה אפשריים בשטחי יהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה - חקירה שמדאיגה מאוד את ישראל ועלולה להביא לצווי מעצר נגד בכירים בה או במפעל ההתנחלויות.
בחירתו של חאן ככל הנראה מביאה לאנחת רווחה מסוימת בירושלים. בכירים בישראל העדיפו אותו מבין ארבעת המועמדים שעמדו אתמול להצבעת נציגי 123 המדינות החברות בבית הדין. הם אמרו כי הוא נחשב לפרגמטי וכי הוא מתנגד ל"פוליטיזציה" של בית הדין – האשמה שבישראל מטיחים כעת בבית הדין בעקבות הפסיקה הדרמטית שלו בשבוע שעבר, שבה קבעו השופטים בו כי יש לו סמכות שיפוטית ב"שטחים הפלסטיניים", עקב הצטרפותה של הרשות הפלסטינית לבית הדין.


הצילומים הדרמטיים מהפריצה לבניין הקפיטול, שהציגו לאחרונה התובעים במשפט ההדחה של דונלד טראמפ בסנאט, הראו עד כמה היו קרובים המתפרעים לסגן הנשיא מייק פנס - שאותו חלקם קראו להרוג בתלייה. עם זאת, היה פרט מצמרר אחד שאפילו תובעי בית הנבחרים החמיצו - גם עוזרו של סגן הנשיא, שנשא עמו את "הפוטבול הגרעיני", היה נתון בסכנה באותה עת.
8 צפייה בגלריה
הפוטבול הגרעיני, 2018
הפוטבול הגרעיני, 2018
הפוטבול הגרעיני, 2018
(צילום: AP)
"הפוטבול הגרעיני" הוא המזוודה שמכילה את הקודים שדרושים לנשיא כדי להורות על שיגור נשק גרעיני. סגן הנשיא תמיד נושא עמו גיבוי של מזוודה זו, למקרה שהנשיא יהיה לא כשיר. הקודים האלה לא יכולים להיות מופעלים אלא אם הנשיא מת או לא מתפקד - אבל ההשלכות של נפילת המזוודה הזו לידי פורעים יכלו להעניק לאירועים משמעות חמורה אף יותר.
ב-CNN דווח כי גורמים צבאיים שמפקחים על הליך ההרשאה לשיגור נשק גרעיני לא היו מודעים לגודל הסכנה שבה היה נתון עוזרו של פנס. הפיקוד האסטרטגי של ארה"ב ידע על חומרת האירוע רק לאחר שצפה בסרטון שהוצג במשפט ההדחה בסנאט, שבו נראים פנס, סוכניו בשירות החשאי וקצין צבאי שנשא את המזוודה רצים במדרגות בתוך הקפיטול כדי להגיע למקום מבטחים.


דוברת הבית הלבן נשאלה אם ישראל בעלת ברית חשובה - והתחמקה

דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי נשאלה אתמול אם ישראל וסעודיה הן "בעלות ברית חשובות" של ארצות הברית - והתחמקה מלספק תשובה ברורה. עם זאת, היא ציינה בשלב אחר בתדרוך כי "יש לנו מערכת יחסים ארוכה וחשובה עם ישראל".
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו וג'ו ביידן
לאחר שהעובדה שהנשיא ג'ו ביידן עדיין לא שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו עלתה בתדרוך בכמה שאלות שונות, נשאלה הדוברת ג'ן סאקי: "האם את יכולה להסביר מה הממשל מנסה להשיג במזרח התיכון? למשל, האם הוא עדיין רואה בישראלים ובסעודים בני ברית חשובים?".
היא השיבה: "יש תהליכים מתמשכים ותהליכים פנים-ממשלתיים שמתרחשים. אישרנו פגישה בין-ממשלתית רק בשבוע שעבר כדי לדון במגוון נושאים שקשורים למזרח התיכון. אני חושבת שצריך לתת לתהליכי המדיניות האלה להתגבש לפני שנציג מה יהיו גישות הביטחון הלאומי שלנו במגוון נושאים".

8 צפייה בגלריה
מטוס של "דלתא" בנתב"ג. ארכיון
מטוס של "דלתא" בנתב"ג. ארכיון
מטוס של "דלתא" בנתב"ג. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)

ארה"ב התלוננה: "יחס לא הוגן" לחברות אמריקניות בנתב"ג

ארה"ב התלוננה בסוף השבוע בפני ישראל על יחס מפלה כלפי חברות תעופה אמריקניות, לאחר סגירתו הכמעט מוחלטת של נמל התעופה בן גוריון. כך דיווחה רשת CNN מפי גורם ישראלי הבקי בפרטים. לפי הדיווח, משרד התחבורה האמריקני התלונן על כך שחברת אל על עדיין מורשת להפעיל טיסות נוסעים באופן מוגבל - טיסות חילוץ של ישראלים - אולם הדבר נאסר על חברות אמריקניות דוגמת יונייטד איירליינס ודלתא איירליינס, שהורשו להמשיך ולהפעיל אך ורק טיסות מטען בקו ישראל-ארה"ב.
הגורם הישראלי אמר ל-CNN כי ההחלטה לאסור טיסות נוסעים על חברות אמריקניות לא נועדה לפגוע באותן חברות, אלא רק לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. הוא ציין כי מתקיימים כעת מגעים בין פקידים במשרדי החבורה של שתי המדינות, אך לדבריו הסוגיה תסתיים כאשר ישראל תפתח מחדש את נתב"ג. ב-CNN ציינו כי מה שתואר בתלונה כ"יחס לא הוגן" עלול להיות גם הפרה של אמנת השמיים הפתוחים מ-2010, הקובעת כי "כל צד יאפשר תחרות והזדמנות שווה לחברות התעופה של הצדדים".


מקדם ההדבקה במגזר החרדי ירד אל מתחת ליעד של משרד הבריאות

שיפור בנתוני תחלואת הקורונה - גם במגזר החרדי: מקדם ההדבקה, ה-R, ממשיך לרדת ונכון לאתמול הוא עמד על 0.88. מנתוני משרד הבריאות עולה כי מקדם ההדבקה במגזר החרדי ירד ל-0.77 והוא נמצא מתחת ל-0.8 - הנתון שמשרד הבריאות שאף להגיע אליו.
ה-R בחברה הכללית עומד על 0.95 וגם פה נרשמת ירידה. ה-R בחברה הערבית עומד על 1 - גם כן ירידה, לאחר עלייה קלה בימים האחרונים.
מהעדכון שפרסם אתמול משרד הבריאות עלה עוד כי 2,976 ישראלים אובחנו מחצות כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-42 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על 7.1%. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,534 חולי קורונה, 1,002 מהם במצב קשה. מדובר בעלייה של 20 חולים קשה מאז הבוקר. 315 מחולי הקורונה מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 5,304, שישה מהם נפטרו אתמול.

8 צפייה בגלריה
החיסון של מודרנה
החיסון של מודרנה
החיסון של מודרנה
(צילום: רויטרס)

בלומברג: העולם משווע לחיסוני קורונה, וישראל "יושבת" על המנות של מודרנה

בעוד שמדינות ברחבי העולם נאבקות להשיג חיסונים נגד קורונה, דווקא בישראל יש מנות רבות שטרם נעשה בהן שימוש מתוך מלאי של חיסוני מודרנה שהתקבל. כך נכתב היום בסוכנות הידיעות בלומברג, בכתבה שכותרתה "ישראל יושבת על החיסונים של מודרנה לאחר שחתמה על הסכם המידע עם פייזר".
בנוסף, ישראל סופגת בכתבה ביקורת על כך שאינה מחסנת את מיליוני הפלסטינים. עוד נכתב בבלומברג כי שיעור המתחסנים לנפש בישראל הוא הגבוה בעולם, אך בכל זאת ההיצע גבוה מהביקוש. לישראל חוזים לקבלת מיליוני מנות מהחיסון שפיתחו פייזר וביונטק בתמורה להעברת מידע על המתחסנים. אולם, בינתיים נרשמת פחות נכונות להתחסן בקרב בני ה-50 ומטה וקצב ההתחסנות הואט. בכל זאת 40% מתוך 9.3 מיליון התושבים כבר קיבלו מנה ראשונה של החיסון של פייזר.

תיעוד: מכלית דלק התפוצצה בגבול איראן-אפגניסטן

לפחות עשרה בני אדם נפצעו היום בפיצוץ מכלית דלק במעבר הגבול איסלאם קלעת שבין איראן לאפגניסטן. צבא איראן, כוחות הביטחון בגבול ועשרות תושבים מקומיים ניסו להשתלט על השריפה האדירה שפרצה כתוצאה מהפיצוץ, שנראה ממרחק רב. לפי הדיווחים בכלי התקשורת המקומיים, מספר הנפגעים צפוי לעלות.
עדיין לא ברור מה גרם למכלית הדלק להתפוצץ. לפי גורמים רשמיים, הפיצוץ אירע בצד האפגני של הגבול והשריפה התפשטה לעשרות משאיות דלק סמוכות. בהמשך התפשטה האש גם למתקני המכס של דוגהרון שבצד האיראני של הגבול. משאיות שהובילו גז טבעי ודלק התבקשו לעזוב את המקום.



השבת שאחרי הסגר: עומסים כבדים באתרי הטבע, יערות "דרום אדום" נסגרו

מאות אלפי מטיילים ניצלו את מזג האוויר הנעים בסוף השבוע הראשון שאחרי הסגר – ויצאו לטייל בטבע. שמורות הטבע, הגנים הלאומיים, היערות והפארקים בכל רחבי הארץ היו היום מלאים, ורבים הגיעו אל מוקדי הפריחה - שנמצאת בימים אלו בשיאה.
8 צפייה בגלריה
צילום: שמוליק דודפור
צילום: שמוליק דודפור
יפו, היום
(צילום: שמוליק דודפור)
8 צפייה בגלריה
קמפינג בחוף לבנון-חלוקים, הכינרת
קמפינג בחוף לבנון-חלוקים, הכינרת
קמפינג בכינרת
(צילום: יוני דותן, איגוד ערים כינרת)
עד לשעה 15:00 לערך נמנו כ-150 אלף מטיילים בשמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ. מרשות הטבע והגנים נמסר כי האתרים המובילים היו שמורת הבניאס, תל דן, גן לאומי ציפורי, קיסריה, חוף דור-הבונים והגן הלאומי ירקון (תל אפק).
עומסי מטיילים כבדים במיוחד נרשמו במוקדי פסטיבל "דרום אדום", שנפתח השבוע בעיכוב של כמה ימים בעקבות הארכת הסגר. עשרות אלפים הגיעו היום ואתמול למוקדי הפסטיבל ואל אזורי פריחת הכלניות בצפון הנגב. בשעות הצהריים המוקדמות דיווחה קרן קיימת לישראל על עומסים כבדים ביערות שוקדה, בארי, דורות, בתרונות רוחמה ויער המלאכים (שחרייה) - וביקשה מהציבור שלא להגיע לאזורים הללו גם בשל עומסי תנועה כבדים מאוד.
מלבד אתרי הטבע, ישראלים רבים בחרו להעביר את סוף השבוע החמים בחופי הים. אחרי שבועות ארוכים של סגר, שבהם ניידות משטרה פיזרו את המבלים בחופים בכל סוף שבוע, אלפי מבלים הגיעו לחופי הים ולטיילת של תל אביב וביקשו ליהנות מהשמש שהופיעה באמצע פברואר.
התחזית: מזג אוויר יציב ונוח; משלישי - סוער
מזג האוויר הנעים ששרר בסוף השבוע יימשך גם בתחילת השבוע הבא, אבל מיום שלישי הרוח תתחזק מאד וייתכן אובך בעיקר בדרום ובמרכז. לקראת ערב יתחיל גשם שילך ויתחזק.
בימים רביעי וחמישי מזג האוויר יהיה סוער ומאוד קר. קיים סיכוי לשלג בהרי המרכז והצפון מעל גובה 600 מטר, בעיקר בין רביעי בערב לחמישי בצהריים.
עם זאת חשוב לציין שתחזית מעבר לארבעה ימים קדימה היא לא מדויקת, ויכולים להיות עוד שינויים רבים בנוגע לזמן והעוצמה של הגשם והשלג.
עוד תחזיות לארץ ולעולם באפליקציה של דני רופ באייפון ובאנדרואיד