נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שוחרר מבית החולים הצבאי "וולטר ריד" ושידר כי הוא חזק יותר מהנגיף: סמוך לשעה 1:30 הלילה (בין שני לשלישי, שעון ישראל) הנשיא יצא משערי בית החולים בדרכו לבית הלבן, אחרי שבילה שלושה ימים באשפוז. אמש אמר רופאו האישי, ד"ר שון קונלי, כי הוא טרם "יצא מכלל סכנה", אך הוסיף כי מצבו מאפשר לו לשוב למעונו.
כשהגיע לבית הלבן, טראמפ עלה במדרגות, עצר במרפסת כשמאחוריו ארבעה דגלים, הסיר את המסכה ושם אותה בכיסו. גולשים ברשתות החברתיות העירו כי הוא נראה מתנשם בכבדות. לאחר כמה שניות הוא סימן באגודליו ולאחר מכן הצדיע. בכל אותו זמן צלם של הבית הלבן צילם אותו מטווח קצר ועל המרפסת נצפו כמה אנשי צוות בקרבתו. הנשיא נכנס בלי המסכה לתוך הבית הלבן כשהצוות עוטה מסכות, ויצא שוב למרפסת כדי להצטלם מחדש, בלי המסכה.
17 צפייה בגלריה
טראמפ זוקף אגודל ללא מסכה בבית הלבן
טראמפ זוקף אגודל ללא מסכה בבית הלבן
טראמפ זוקף אגודל ללא מסכה בבית הלבן
(צילום: AP)
17 צפייה בגלריה
טראמפ מצדיע בבית הלבן
טראמפ מצדיע בבית הלבן
ומצדיע לעבר המסוק
(צילום: AFP)
17 צפייה בגלריה
טראמפ ללא מסכה  על המרפסת בבית הלבן
טראמפ ללא מסכה  על המרפסת בבית הלבן
מסיר את המסכה
(צילום: AFP)
עם חזרתו פרסם טראמפ בחשבון הטוויטר שלו סרטון שבו הוא מעיד כי מצבו טוב, הדגיש שוב בפני האמריקנים כי אסור לתת לנגיף לשלוט בחייהם והוסיף כי הרפואה שעומדת לפניהם היא הטובה בעולם. הוא הבטיח כי "חיסון יגיע ממש בקרוב".
במהלך יציאתו לעבר המסוק נשמע עיתונאי צועק לעברו: "הנשיא, כמה אנשי צוות נדבקו בבית הלבן?". אך טראמפ, שעוד עטה מסכה, סרב לענות, זקף את אגודלו לסמן שהכול מצוין, אמר "תודה רבה" והמשיך בדרכו למסוק.
"הרגע עזבתי את המרכז הרפואי על שם וולטר ריד. זה באמת מקום מיוחד, הרופאים, האחיות", אמר טראמפ. "למדתי המון על נגיף הקורונה, ודבר אחד בטוח - אל תתנו לו לשלוט בכם. אל תחששו ממנו. אנחנו ננצח אותו. יש לנו המכשור הרפואי הטוב ביותר, יש לנו התרופות הטובות ביותר, כולם פיתוח חדש. בהתחלה לא הרגשתי טוב כל כך, ויכולתי לעזוב לפני יומיים, לפני יומיים כבר הרגשתי מצוין, יותר טוב משהרגשתי כבר הרבה זמן".
"יש לנו המדינה הטובה ביותר בעולם. אנחנו נחזור לעבודה ונחזור להוביל. כמנהיג שלכם הייתי צריך לעשות את זה. עמדתי בחזית, הובלתי. כל מנהיג היה עושה את מה שעשיתי. ידעתי שיש סיכון, שיש סכנה, אבל זה בסדר. עכשיו אני מרגיש יותר טוב. אולי אני מחוסן, אני לא יודע", הדגיש טראמפ. "אל תתנו לנגיף לשלוט בחיים שלכם, צאו החוצה, יש לנו הרפואה המתקדמת ביותר בעולם והתרופות מקבלות אישורים. החיסונים יגיעו ממש בקרוב".
דוברת הבית הלבן, קיילי מקנאני, שבעצמה נדבקה בנגיף, אמרה בראיון לרשת פוקס ניוז כי היא מרגישה טוב וכי לראות את טראמפ מהמרפסת "היה רגע ממש נחמד שמוכיח שאמריקה תתגבר על הנגיף". לדבריה, "אני שמחה לראות את המפקד העליון של הצבא שלנו במצב טוב".
17 צפייה בגלריה
קיילי מקנאני דונלד טראמפ
קיילי מקנאני דונלד טראמפ
קיילי מקנאני ודונלד טראמפ
(צילום: AFP, gettyimages)
בתוך כך, "ניו יורק טיימס" דיווח כי בכירים בבית הלבן מתנגדים לתקנות המחמירות שהציע מִנהל המזון והתרופות האמריקני עבור אישורו של חיסון לנגיף הקורונה. העיתון ציטט גורמים הבקיאים בפרטים. לפי הדיווח, מנהל התרופות הציע תנאים מחמירים יותר לאישורו של החיסון, אך ראש הסגל בבית הלבן, מארק מדוז, התנגד לאפשרות שאספקת החיסון תיעשה לאחר הבחירות לנשיאות ב-3 בנובמבר. לפיכך, דווח, מנהל התרופות החל לחפש אמצעים אחרים לוודא כי החיסון עומד בתקנות.
מעט לפני שחרורו חזרו ציוציו של טראמפ לעסוק יותר ויותר בקמפיין וניסו לשדר את הרעיון של "עסקים כרגיל". תחילה צייץ כי "המניות עולות בגדול! אלה חדשות מעולות לאמריקה. עבודה, עבודה ועוד עבודה!". יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן התייחס לציוץ במהלך הקמפיין שלו בפלורידה ואמר: "עכשיו כשהוא חזר לצייץ הודעות קמפיין, אני מבקש ממנו דבר אחד - הישמע למדענים". ביידן קרא לטראמפ "לתמוך בחובת עטיית מסכות ברחבי המדינה ובמבנים ממשלתיים. אנחנו יודעים שזה מציל חיים".
בראיון לרשת NBC הודה ביידן כי לא הופתע מכך שטראמפ נדבק. לדבריו, כשמתקבצים בלי לשמור על ריחוק חברתי וללא מסכות הדבקה "אינה מפתיעה". מוקדם יותר אמר ביידן כי הוא מוכן להשתתף בעימות הבחירות המתוכנן לשבוע הבא, אם מומחי בריאות יאשרו כי הדבר בטוח.
בציוץ אחר ציטט טראמפ מתוך כתבה שעלתה באתר "ניו יורק פוסט": "אם הנשיא יזנק חזרה לקמפיין הוא יהפוך לגיבור בלתי מנוצח שלא רק שרד את הטריקים המלוכלכים של הדמוקרטים אלא גם את הנגיף הסיני. הוא יראה לאמריקה כי אין ממה לפחד יותר". טראמפ הודה לכתבת מירדנה דווין על הכתבה, והוסיף: "ננצח כך או אחרת!". מיד לאחר מכן הוסיף: "אני חוזר לקמפיין בקרוב!!! חדשות כוזבות רק מראות סקרים כוזבים".
17 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חזר ל בית הלבן במסוק הנשיאותי מארין 1 אחרי אשפוז
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חזר ל בית הלבן במסוק הנשיאותי מארין 1 אחרי אשפוז
טראמפ על המרפסת
(צילום: AP)
17 צפייה בגלריה
טראמפ הלך בכוחות עצמו
טראמפ הלך בכוחות עצמו
טראמפ קופץ את אצבעותיו לאגרוף
(צילום: AFP)
17 צפייה בגלריה
הנשיא טראמפ ביציאה מבית החולים
הנשיא טראמפ ביציאה מבית החולים
הנשיא טראמפ ביציאה מבית החולים
(צילום: AFP)
17 צפייה בגלריה
טראמפ הלך בכוחות עצמו
טראמפ הלך בכוחות עצמו
טראמפ הלך בכוחות עצמו
(צילום: AFP)
17 צפייה בגלריה
צוות הבית הלבן מחכה לטראמפ
צוות הבית הלבן מחכה לטראמפ
צוות הבית הלבן מחכה לחזרתו של טראמפ
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חזר ל בית הלבן במסוק הנשיאותי מארין 1 אחרי אשפוז
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חזר ל בית הלבן במסוק הנשיאותי מארין 1 אחרי אשפוז
המסוק הנשיאותי, מארין 1, נוחת במדשאות הבית הלבן
(צילום: AP)
17 צפייה בגלריה
טראמפ בתוך המסוק
טראמפ בתוך המסוק
טראמפ בתוך המסוק, מימין
(צילום: AP)
גם על שחרורו מבית החולים הודיע טראמפ בציוץ, שאותו פרסם מוקדם יותר, אמש. "אני מרגיש מאוד טוב! אל תפחדו מהקורונה", הוא כתב על הנגיף שהפיל בארה"ב כמעט 210 אלף קורבנות – יותר מכל מדינה אחרת בעולם. "אל תתנו לנגיף לשלוט לכם בחיים. פיתחנו, תחת ממשל טראמפ, ידע ותרופות מאוד נהדרים. אני מרגיש טוב יותר ממה שהרגשתי לפני 20 שנה!".
סקר של רויטרס הראה השבוע כי 65% מהאמריקנים, 9 מכל 10 דמוקרטים ו-5 מכל 10 רפובליקנים, הסכימו ש"אם טראמפ היה מתייחס ברצינות רבה יותר לנגיף הקורונה הוא כנראה לא היה נדבק". למרות זאת, הציוצים של הנשיא לפני שחרורו והסרת המסכה מיד עם הגיעו לבית הלבן לא הראו כי דעתו על הנגיף השתנתה באופן משמעותי. לדעתם של 63% מהנשאלים בסקר חדש של רשת CNN, הידבקותו של הנשיא לא תשנה את האופן שבו הוא מתמודד עם המגפה. שני שלישים מהנשאלים אמרו כי הנשיא התמודד עם סכנות הנגיף והדבקת סביבתו באופן לא אחראי.
שחרורו של טראמפ בא על רקע דיווחים בארה"ב שהנשיא דחף לחזרה מהירה ככל האפשר מהאשפוז, כיוון שחשש מכך שהדיווחים על מצבו הרפואי מציגים אותו כ"חלש" בפני הציבור, פחות מחודש לפני הבחירות ב-3 בנובמבר וכאשר הוא מפגר בסקרים בפער ניכר מאחורי יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן. כשעה לפני שטראמפ הכריז כי ישתחרר אמר גורם המעורה בפרטים לרשת CNN כי הנשיא אמר מהסוויטה הנשיאותית בבית החולים: "אני צריך לצאת מפה".
בריאיון לרשת CNN אמר ד"ר אנתוני פאוצ'י, מנהל המכון הלאומי האמריקני לאלרגיה ומחלות זיהומיות, כי "טראמפ עלול לחוות החמרה במצבו". לדבריו, "אני לא בקיא בפרטים של המקרה הספציפי, אבל הנשיא נמצא בשלב מוקדם של המחלה וזה לא סוד שאם מסתכלים על ההיסטוריה של חלק מהחולים - אפשר לראות החמרה לאחר חמישה או אפילו שמונה ימים".
זמן קצר לאחר הודעתו של טראמפ עדכן רופאו האישי, ד"ר שון קונלי, על מצבו של הנשיא. קונלי אמר שהנשיא "לא יצא לחלוטין מכלל סכנה", אך לדבריו הוא ושאר הרופאים של הנשיא מסכימים שמצבו השתפר ומאפשר כעת את שחרורו מבית החולים אל הבית הלבן – שם ימשיך טראמפ לשהות בבידוד ותחת מעקב רפואי צמוד. לדברי קונלי, אין שירות שכעת טראמפ נזקק לו ושלא נגיש בבית הלבן.
17 צפייה בגלריה
ד"ר שון קונלי
ד"ר שון קונלי
ד"ר שון קונלי
(צילום: AP)
17 צפייה בגלריה
ד"ר שון קונלי
ד"ר שון קונלי
רופאי בית החולים "וולטר ריד" וד"ר קונלי במסיבת עיתונאים
(צילום: AFP)
צוות הרופאים שהתכנס למסיבת עיתונאים מחוץ לבית החולים ציין שטראמפ לא סובל מחום כבר 72 שעות ושרמות החמצן שלו בדם שגרתיות. הרופאים הוסיפו שטראמפ לא סובל מאף בעיה בדרכי הנשימה וגם לא מתסמינים נוירולוגיים שלעתים מופיעים בחולי קורונה. הרופאים חשפו כי הנשיא נזקק לתוספת חמצן פעמיים, ולא פעם אחת כפי שהיה ידוע עד עתה. קונלי המשיך בסירובו לחשוף מה הן תוצאות הסריקות שבוצעו לריאות של הנשיא, ואמר שאין לו סמכות לעשות זאת.
מומחי רפואה בארצות הברית הביעו חשש שטראמפ מנסה לדחוף לשחרור מהיר מבית החולים, הוא עלול לגרום לצוות הרפואי שלו לקבל החלטה שגויה או פזיזה. ד"ר קונלי הודה אתמול כי בעדכונים הקודמים ניסה לשקף את "הגישה המעודדת" של הנשיא. אמש נשאל על החשש הזה – ואמר שהנשיא "מעולם" לא דחף את הרופאים שלו לקבל טיפול רפואי כזה או אחר. לדבריו, טראמפ היה "מטופל פנומנלי".
בתוך כך, סקר של רשת CNN הראה כי הציבור האמריקני נוטה לפקפק במהימנות המידע שיוצא מהבית הלבן. לפי הנתונים, 69% מהנשאלים אמרו כי הם כמעט לא מאמינים או לא מאמינים בכלל למידע שמעביר הבית הלבן על מצבו של הנשיא, ורק 12% אמרו כי הם מאמינים כמעט לכל המידע.
נזכיר כי טראמפ הודיע שהוא ורעייתו מלניה נדבקו בקורונה ביום שישי, לקראת השעה 1:00 בלילה (שעון ארה"ב). לפי דיווחים, טראמפ הודיע על כך רק לאחר בדיקה שנייה שנעשתה לו ביום חמישי. הבדיקה הראשונה שלו חזרה באותו יום חיובית, לאחר אירוע שקיים עם תורמים בניו ג'רזי – בו נחשפו אליו כ-200 איש. יצוין שטראמפ סופג ביקורת על כך שקיים את האירוע למרות שכבר אז ידע שהעוזרת הבכירה שלו הופ היקס נדבקה בקורונה.
למרות שהפרטים הללו לא נחשפו תחילה, כעת ידוע שטראמפ החל לפתח תסמיני מחלה מדאיגים במהירות ביום שישי, אז סבל מחום גבוה ונרשמה אצלו ירידה בשיעור החמצן בדם. הוא קיבל תוספת חמצן והרופאים החליטו בעקבות זאת לפנותו לבית החולים וולטר ריד. אירוע נוסף של ירידה בשיעור החמצן בדמו של הנשיא אירע בשבת. טראמפ טופל במספר רב של תרופות וטיפולים כדי למנוע ממחלתו להחמיר, וכמה מומחי רפואה הביעו דאגה מכך שערבוב מספר רב של טיפולים עלול דווקא להיות מזיק. בין היתר טראמפ קיבל טיפול ניסיוני בנוגדנים, הוא ממשיך כעת לקבל את התרופה "רמדסיביר" וקיבל גם את התרופה הסטרואידלית דקסמתזון – שניתנת בדרך כלל לחולי קורונה קשים.
בארה"ב מעריכים כי אירוע ההדבקה המשמעותי בבית הלבן היה הטקס שבו הכריז הנשיא על המועמדת שלו לבית המשפט העליון, השופטת איימי קוני בארט, שבו רבים מהנוכחים לא עטו מסכות, לא שמרו על ריחוק ואף נצפו מתחבקים. בבית הלבן עדיין מתמודדים עם התפרצות הקורונה באגף המערבי, ומוקדם יותר אתמול הודיעה דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני כי גם היא נדבקה בנגיף, ושהיא לא סובלת מתסמינים. עוד שני עוזרים שלה נדבקו.
גם בסרטון שפרסם בלילה הקודם טען טראמפ כי למד רבות על הנגיף לאחר שנדבק בו בעצמו, וכי זה "בית הספר האמיתי, לא בית הספר של בואו-נקרא-ספר". אלא שמיד לאחר פרסום הסרטון הזה יצא לסיבוב קצר במכונית משוריינת מחוץ לבית החולים, כדי לנופף לשלום לתומכיו, צעד שלפי הדיווחים בארה"ב נועד להציג לאמריקנים שהנשיא שלהם מתפקד היטב.
טראמפ ספג ביקורת על כך שסיכן לכאורה את אנשי השירות החשאי שנאלצו ללוות אותו במכונית. בבית הלבן טענו כי הנסיעה הקצרה קיבלה את אשור הצוות הרפואי וציינו כי המאבטחים לבשו ציוד מגן, אך אפילו אחד מהרופאים בתוך בית החולים וולטר ריד עצמו מתח ביקורת על המהלך, שאותו כינה "תעלול פוליטי".
17 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ מנופף לבוחריו מחוץ לבית החולים
( צילום:AFP)
17 צפייה בגלריה
תומכים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מחוץ ל בית חולים וולטר ריד מרילנד
תומכים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מחוץ ל בית חולים וולטר ריד מרילנד
תומכיו מחוץ לבית החולים
(צילום: EPA)
תסכול נשמע גם בקרב סוכני השירות החשאי עצמם, שבעבר כמה מהם נדבקו בעצרות הבחירות ההמוניות שטראמפ ממשיך לקיים למרות המגפה. "התסכול על איך שמתייחסים אלינו בכל הנוגע להחלטות הנוגעות למחלה הזאת החל עוד לפני זה (הנסיעה של טראמפ מחוץ לבית החולים). אנחנו לא חד-פעמיים", אמר ל-CNN סוכן פעיל בשירות החשאי. סוכן אחר הביע תדהמה מהתנהלותו של טראמפ, והדגיש שלסוכנים ששומרים עליו לא הייתה יכולת לסרב להשתתף בנסיעה הקצרה. "אתה לא יכול לומר לא", אמר.
הנשיא עצמו הגיב אתמול לביקורת הזו וטען שאם לא היה יוצא לברך את תומכיו, התקשורת הייתה טוענת שמדובר ב"חוצפה". בציוץ בטוויטר כתב: "מדווחים שהתקשורת מתוסכלת בגלל שנכנסתי לרכב משוריין כדי לומר תודה למעריצים והתומכים הרבים שעמדו מחוץ לבית החולים שעות ארוכות, אפילו ימים, כדי לחלוק כבוד לנשיא שלהם. אם לא הייתי עושה את זה, התקשורת הייתה אומרת שזו חוצפה!".