במשרד הבריאות פרסמו היום (ה') נתונים מעודכנים על מצבה של מגפת הקורונה בישראל, ומהם עולה כי מאז חצות נפטרו עוד שבעה חולים. מספר המתים הכולל במגפה עומד כעת על 576. מאז חצות ועד השעה 22:00 אובחנו בארץ עוד 1,339 נדבקים חדשים, כאשר מספר הנדבקים הכולל עומד כעת על 79,559.
מספר החולים הפעילים, בניכוי אלו שהחלימו או נפטרו, עומד כעת על 25,554. בבתי החולים מאושפזים כעת 777 חולים, מתוכם 358 במצב קשה. מדובר בעלייה של 13 ביממה אחת. מתוך החולים הללו 100 מחוברים למכונות הנשמה.
עד כה היום בוצעו לפי משרד הבריאות 22,289 בדיקות לאבחון נשאים (מספר זה לא כולל את הבדיקות לאבחון החלמה), ותוצאותיהן של 5.8% מהבדיקות היו חיוביות, מספר נמוך יחסית לימים האחרונים. אתמול אובחנו בישראל 1,689 נדבקים חדשים בקורונה. אתמול פוענחו 24,557 בדיקות לאבחון נשאים מאומתים, ו-6.9% מהבדיקות היו חיוביות.
2 צפייה בגלריה
במעבדה לבדיקות קורונה בבית החולים ברזילי. ארכיון
במעבדה לבדיקות קורונה בבית החולים ברזילי. ארכיון
במעבדה לבדיקות קורונה בבית החולים ברזילי. ארכיון
(צילום: AFP)
מוקדם יותר היום התייחס ראש המשלה בנימין נתניהו למאמצים להביא לצמצום ההדבקה בנגיף בתוך כשבועיים, כשבתקופה זו החליט קבינט הקורונה להימנע מצעד של סגר כללי. "אנחנו עושים את כל הצעדים האפשריים להימנע מסגר, אבל ברור שאם יהיה צורך - נעשה", אמר נתניהו בביקור שערך בבית החולים שערי צדק בירושלים.
נתניהו הוסיף כי הכוונה כעת היא להפעיל, במידת הצורך, הגבלות ארציות או מקומיות באופן שיצליח לצמצם את התפשטות הנגיף. לדברי נתניהו, גם אם יוחלט בסופו של דבר להטיל סגר, "אנחנו רוצים שבקצה הסגר נצא כשיש לנו שובר גלים". כוונתו לפעילות שאותה מוביל כעת צה"ל להקמת מערך יעיל יותר לאיתור חולים על מנת לקטוע את שרשראות ההדבקה.
בתוך כך, היום פורסמו ממצאי תוכנית הדגימות "מגן אבות ואימהות", שנועדה למנוע התפרצויות קורונה בבתי אבות. התוכנית, שנוצרה בשיתוף פעולה עם השרה לשוויון חברתי ולענייני גימלאים מירב כהן, מסתמכת על הפקת לקחים מהגל הראשון שבו קשישים בבתי האבות היו סגורים במוסדות ולא נפגשו עם קרוביהם.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בונים "שובר גלים" כדי לקטוע את שרשראות ההדבקה. נתניהו וגמזו בביקור בשערי צדק
(צילום: לע"מ)
ניתוח אפידמיולוגי של תקופת הגל הראשון מצביע על עובדי בתי האבות כמקדם ההדבקה. ואכן, בשלושת השבועות האחרונים נמצאו יותר מ-80 עובדים סיעודיים בבתי האבות כחיוביים לקורונה. בשלב הראשוני של התכנית המטרה היא לדגום מדי שבוע את כל העובדים במוסדות הגריאטריים ובבתי האבות, כשהמוסדות יחולקו ל"ירוקים" ול"אדומים". מהאדומים יילקחו דגימות פעם בשלושה ימים ומהירוקים ידגמו אחת לעשרה ימים. המטרה היא לאפשר לבני המשפחה לבקר את קרוביהם בהתאם למצב התחלואה במקום.
השרה לשוויון חברתי מירב כהן מסרה: "מהגל הראשון למדנו שאם לא נטפל בצורה אפקטיבית בבתי האבות אז ייווצרו לנו 'חממות קורונה', ואכן בגל הראשון למעלה מ-50% מהנפטרים היו דיירים מהמוסדות השונים. במסגרת הפקת הלקחים, הבנו שצריך לשים דגש על מערך בדיקות גדול בקרב עובדי בתי האבות וכרגע אנחנו עומדים על כ-6,000 בדיקות ביום. המערך הזה רשם הישג משמעותי ונכון לעכשיו, שיעור הנפטרים מבתי האבות ירד ל-24%. עלינו להמשיך להיות עם היד על הדופק, כי הניסיון העולמי מלמד שהמוסדות בהם חיים המבוגרים הם למעשה המקום הרגיש ביותר בו המגיפה יכולה לפגוע".
אמש החליט קבינט הקורונה לקבל את המלצת הפרויקטור הלאומי למאבק בנגיף, פרופ' רוני גמזו, לבטל את מגבלות סוף השבוע וסגירת העסקים, כמו גם את ההגבלות על פעילות המתקנים בגני השעשועים. הקבינט קיבל את עמדת גמזו להימנע לעת עתה מסגרים, ולבחון מחדש תוך שבועיים את האפשרות להשתמש בהם.
במסיבת עיתונאים שכינס בצהריים פרופ' גמזו הוא הזהיר מפני מצבה של המגפה בארץ. "ישראל נמצאת כרגע בתחלואת קורונה גבוהה", אמר. "מדובר בתחלואה הגבוהה בעולם לפי נפש, וזה אומר שלאורך זמן אי אפשר להמשיך ככה. זה מצב שבו תחלואה של 1,600 חולים ביום יוצרת כל הזמן עומס על מערכת הבריאות. המערכת עדיין עומדת בעומס, אבל אנחנו חייבים בנקודת הזמן הזאת להמשיך במגמת הורדת התחלואה", אמר.
גמזו הוסיף כי "המטרה של ממשלת ישראל היא להוריד את התחלואה לרמה של מאות חולים לקראת 1 בספטמבר. זו משימה קשה מאוד, אבל זאת המטרה. זה חשוב לא רק למצב הבריאותי, אלא גם לצד הכלכלי. אתה לא יכול להיות בדרך הזאת לאורך זמן. ישראל מדשדשת, והדשדוש הזה פוגע וגורם לקושי עבור העסקים שרוצים להרים את הראש ולחזור למצב הקודם".
בדיון אמש בקבינט הקורונה הוחלט גם להסמיך את שר הבריאות, שרת התחבורה, שר החוץ והמל"ל, בהתייעצות עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, לקדם מתווה לפתיחת השמיים ב-16 בחודש, שיובא בהקדם לאישור קבינט הקורונה. בשלב הזה מדובר על פתיחת השמיים למדינות "ירוקות", כאשר הרשימה משתנה מדי יום.
במקביל לטיפול בחולים, בישראל פועלים כמו מדינות וחברות רבות בעולם על פיתוח חיסון לנגיף. היום הודיע שר הביטחון בני גנץ כי המכון למחקר ביולוגי בנס ציונה יתחיל בניסוי החיסון לקורונה בבני אדם אחרי חגי תשרי. "כל הניסויים הראשונים שעברו בהצלחה הם בבחינת בשורה מאוד גדולה ותקווה מאוד גדולה", אמר גנץ. "השלב הבא, כפי שסיכמנו, הוא שהניסויים יתחילו בבני אדם אחרי חגי תשרי. זה ייעשה בתיאום עם משרד הבריאות ועל פי כל התהליכים הנדרשים מבחינת בטיחות רפואית".
בתוך כך, ועדת השרים לבחינת ההסתייעות בשב"כ לצמצום התפשטות הקורונה, בראשות שר המודיעין אלי כהן, צפויה להמליץ לממשלה לקצר את תקופת הבידוד מ-14 ל-12 יום. כך נודע הבוקר ל-ynet ל"ידיעות אחרונות". כהן המליץ להתנות את המשך השימוש בכלי האיכון של השב"כ בצמצום תקופת הבידוד מ-14 ל-12 ימים, דבר שיחסוך למשק מאות אלפי ימי עבודה בחודש.