על פי דיווחים, ישראל העבירה מסר ובו אזהרה לחמאס ולג'יאהד האיסלאמי מפני תגובה חמורה, צבאית ואזרחית, אם ישגרו רקטות מרצועת עזה לישראל, או שינסו לבצע פיגועים שיצאו מרצועת עזה או ביהודה ושומרון.
אפשר להניח שהרקע לאזהרה הם התבטאויות של גורמים קיצוניים בג'יאהד האיסלאמי הפלסטיני שמבקשים לציין את יום השנה לחיסולו של מפקד בכיר בארגון בעזה, בהא אבו אל-עטא, בנובמבר אשתקד. מדברי אנשי הג'יהאד האיסלאמי ברשתות החברתיות עולה שהפלג העזתי של הארגון מבקש לנקום בישראל.
אבו אל-עטא היה ראש המועצה הצבאית של הג'יהאד ומפקד החטיבה הצפונית בעזה. הוא חוסל בביתו ב-12 בנובמבר 2019, אחרי שיזם במקרים רבים ירי רקטות ופיגועים. החיסול היה מכה מוראלית קשה לג'יהאד, לא רק ברצועה אלא גם בגדה המערבית ובהנהגת הארגון הנמצאת בלבנון.
בצה"ל נערכים לכוונת הנקמה ולירי, והכינו מענה צבאי ואזרחי חמור שיגבה מחיר כבד מתושבי הרצועה על הפרת הרגיעה ואף על החבלה במאמצי ההסדרה, כתוצאה מרצון הנקם של גורמים בארגון הטרור. המענה הזה מורכב מפגיעה קשה במתקנים וביכולות הצבאיות של חמאס ושל הג'יהאד, ובביטול הקלות כלכליות שישראל נתנה ועוד מתכוונת לתת לשלטון חמאס כדי להקל על מצוקת התושבים.
ברקע נמצא המצב המיוחד שבו נמצאים הפלסטינים בימים אלה. ברצועה שוררת מצוקה כלכלית ותברואתית שמחמירה מיום ליום. מלבד 49 אחוזי אבטלה יש ברצועה מעל 3,000 חולים בקורונה שמתוכם מתו עד כה 43. מספר הנדבקים ליום הוא 250 עד 300, ואחוז החיוביים עומד על 10%. מספר ההתאבדויות, ההתמכרות לסמים, והגירושים עולה בצורה תלולה. חמאס חושש מאוד מהתפרצות של האוכלוסייה ומחפש דרכים להקל על המצוקה הכלכלית ולמנוע יציאה משליטה. לכן הוא מורתע.
מחודש מאי השנה חמאס ירה ארבע רקטות בלבד והוא פועל לרסן את אנשיו וגורמים סוררים בג'יהאד. בצה"ל מייחסים זאת לחשש מהמחיר אם תהיה הסלמה רצינית, אפילו "רק" כמה ימי קרב. למעשה חמאס כבר מנע שלוש הסלמות כאלה בשנה האחרונה. הוא חושש ממבצע גדול שצה"ל כבר מוכן לו בעזה, וגם מהפעלת יכולת לחשוף מנהרות ששוללת מהארגון כלי עיקרי במתקפה.
1 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל במרחב הגדר לאיתור וחשיפת מנהרת הטרור בדרום רצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל במרחב הגדר לאיתור וחשיפת מנהרת הטרור בדרום רצועת עזה
חשיפת מנהרת טרור של חמאס בחודש שעבר
(צילום: דובר צה"ל)
בנוסף לזה מתנהל משא ומתן עם המצרים ועם הקטארים על הסדרה ארוכת טווח שתביא להקלה משמעותית במצב הכלכלי וההומניטרי של תושבי הרצועה, וכוללת בין השאר גם בניית בית חולים גדול וצינור גז לרצועה. ישראל מפעילה את קשריה בקטאר באמצעות משרד ראש הממשלה והמל"ל, להאריך את המענק החודשי בסכום של כ-30 מיליון דולר לרצועה.
הסכום הזה מובטח בינתיים רק עד סוף השנה וישראל פועלת לקידום המשך המנגנון, כך שלחמאס כרגע אין עניין להסלים את העימות עם ישראל - במיוחד לאור תוצאות הבחירות בארצות הברית ותהליכי הנורמליזציה, שגורמים להנהגות הפלסטיניות ביהודה ושומרון וכמו גם בעזה, לשקול מחדש את האסטרטגיה בהקשר הישראלי והאמריקני.
הנהגות הפלסטינים מקוות לשיפור היחסים עם הממשל האמריקני של ביידן, ובה בשעה חוששות מבידוד בעולם הערבי בגלל הנורמליזציה בקשרים בין ישראל לכמה ממדינות ערב.
כשמוסיפים את הבחירות המתקרבות בחמאס להנהגת הארגון, שבהן המנהיג בעזה יחיא סינוואר אינו רוצה להצטייר כמי שהוביל לאסון בעזה, השורה התחתונה היא שלחמאס, שהוא הגורם הריבון והאחראי לתושבי הרצועה, וגם להנהגת הרשות הפלסטינית, יש כעת סיבות טובות להימנע מהחרפה של האלימות ומהסלמה עם ישראל.
אצל הג'יאהד האיסלאמי, שאינו אחראי למצבה הכלכלי והתברואתי של האוכלוסייה, השיקולים האלו אינם במקום ראשון. האזהרה הישראלית לחמאס שמועברת בצינורות שונים נועדה להבהיר שמצב הפלסטינים יוחמר אם יתנו לקיצוניים בג'יהאד לעשות כרצונם. נראה שלעת עתה האזהרה הזאת נופלת על אוזניים קשובות.
ליתר ביטחון, כדי שלא להיות מופתעת מירי של הג'יהאד, פרסה ישראל מספר משגרים של כיפת ברזל בנקודות קריטיות, וצה"ל כאמור ערוך להנחית תוך זמן קצר מכה קשה על ארגוני הטרור ברצועה. עם זאת, ההערכה במערכת הביטחון כעת היא שכנראה לא תהיה הסלמה ואפילו לא מספר ימי קרב כפי שהורגלנו בעבר.