חקירתו הראשית של אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר ועד המפתח בפרשת בזק-וואלה (תיק 4000) – שבה נאשם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשוחד ובמרמה והפרת אמונים – הסתיימה היום (ג') אחרי שבעה ימים ארוכים, אך החקירה הנגדית שלו בידי סנגורי הנאשמים תידחה ביותר משבוע, ועד אז המשפט יושהה.
הרכב השופטים בבית המשפט המחוזי בירושלים, רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם, נענו בסוף הדיון היום באופן חלקי לבקשת הסנגורים, ודחו את תחילת מועד החקירה הנגדית של ישועה ל-4 במאי. משך הדחייה שניתנה לסנגורים חריג יחסית: לעתים בקשות כאלו אכן נענות בחיוב, אך לתקופה קצרה יותר. בעקבות הדחייה ביטלו השופטים ארבעה דיונים שהיו אמורים להתקיים מחר ובשבוע הבא (הדיונים במשפט נקבעו מראש להיערך בכל שבוע בימים שני, שלישי ורביעי).
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בבית המשפט, בפתח שלב ההוכחות. עד שעדות ישועה תסתיים לא יצטרך לבוא
(צילום: אורן בן חקון)
7 צפייה בגלריה
אילן ישועה
אילן ישועה
אילן ישועה בבית המשפט. עדותו צפויה להימשך עוד שבועות
(צילום: רפי קוץ )
סנגורו של שאול אלוביץ', עורך הדין ז'ק חן, ביקש דחייה ארוכה יותר – של חודש שלם – עד לתחילת החקירה הנגדית של ישועה. גם הסנגורים האחרים, בעז בן צור שמייצג את נתניהו ומיכל רוזן-עוזר שמייצגת את איריס אלוביץ', ביקשו זמן נוסף להיערך לחקירה. טענה נוספת שהעלו הסנגורים היא שלוקח זמן מה, כשבוע, עד שהם מקבלים לידיהם את הפרוטוקולים מהדיונים המוקלטים, וגם המסמכים הללו חיוניים עבורם כדי להתכונן.
בחקירה הנגדית צפויים הסנגורים לנסות לקעקע את עדותו של ישועה ולסתור את התזה של הפרקליטות כפי שמופיעה בכתב האישום. החקירה מתחילה פעמים רבות מיד לאחר החקירה הראשית שאותה מנהלת התביעה, לפעמים באותו יום ממש או יום לאחר מכן. כך טענה בדיון היום התובעת יהודית תירוש, שמובילה את צוות התביעה בתיק 4000 והביעה התנגדות לבקשת הסנגורים. "יש חשיבות לשמיעה רציפה של העדות. אין הצדקה לחרוג מסדרי דין רגילים – משפט בו עד מעיד ומיד אחר כך מתחילה חקירתו הנגדית", אמרה תירוש.
7 צפייה בגלריה
יהודית תירוש
יהודית תירוש
התובעת יהודית תירוש. "יש חשיבות לשמיעה רציפה של העדות"
(צילום: גיל יוחנן)
הסנגורים הצדיקו את הבקשה לדחייה בטענה שלהם שבעדותו של ישועה בימים האחרונים עלה מידע חדש שלא הופיע בחקירתו במשטרה, מידע שלדבריהם התווסף בעקבות "ראיונות הרענון" שערכה לו הפרקליטות לפני תחילת המשפט. מדובר בראיונות שגרתיים שעורכת התביעה לעדים על מנת לרענן את זיכרונם בנוגע לדברים שאמרו בחקירה במשטרה, לקראת העדות במשפט.
השופטים כתבו בהחלטתם על הדחייה: "נוכח בקשת ההגנה, ובשים לב להיקף החומר שהתווסף בשלב הרענון, לחלקו היחסי בחומר הכולל ולפרק הזמן שעומד לרשות ההגנה ועל מנת לאפשר להגנה להיערך כיאות לחקירה נגדית, אנו נעתרים חלקית לבקשתם ומורים על ביטול הישיבות השבוע ושבוע הבא". הם קבעו ישיבה לעניינים טכניים ב-3 במאי, ויום לאחר מכן תחל החקירה הנגדית.
סדר החקירה הנגדית יהיה כך: תחילה יחקור את ישועה סנגורו של אלוביץ', לאחר מכן הסנגורית של איריס אלוביץ', ולבסוף סנגוריו של נתניהו בראשות בעז בן צור. הסנגורים העריכו בדיון כי יזדקקו בסך הכול לכ-20 ישיבות על מנת לחקור את ישועה, אולם לא בטוח שהשופטים ייעתרו למספר רב כל-כך של ישיבות.
7 צפייה בגלריה
בעז בן צור סניגורו של נתניהו בדיון תיקי האלפים
בעז בן צור סניגורו של נתניהו בדיון תיקי האלפים
סנגורו של נתניהו, בעז בן צור, במשפט. רצו 20 דיונים לחקירה הנגדית, לא בטוח שהשופטים יאשרו
(צילום: יואב דודקביץ)
בכל מקרה, מכיוון שלנתניהו הזכות לא להיות בחקירת ישועה, כפי שקבעו בחודש שעבר השופטים, הוא יוכל להיעדר מהמשפט לפחות כמה שבועות עד לסיום עדות המפתח.
הדחייה הנוכחית במשפט נתניהו מצטרפת לדחיות נוספות שקדמו לשלב ההוכחות, ושבו נשמעות העדויות השונות. גם בהמשך הדרך צפויות דחיות כאלו ואחרות, והמשפט בתיקי האלפים – 1000, 2000 ו-4000 – נמצא רק בתחילת דרכו.
במשפטים גדולים ישנם לעתים הפוגות כאלו ואחרות בין עדות לעדות. עדות ישועה עצמה צפויה להימשך עוד שבועות ארוכים, ולאחר מכן ישנם יותר מ-100 עדים מטעם התביעה צפויים להעיד גם הם. חלק מהעדויות יהיו קצרות, אבל עדים אחרים צפויים להעיד גם כן במשך תקופה ארוכה.
7 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ' בבית המשפט בירושלים
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
עו"ד ז'ק חן
עו"ד ז'ק חן
עו"ד ז'ק חן, שמייצג את אלוביץ'
(צילום: מוטי קמחי)
בנוסף, בחודשי הקיץ תחל פגרה כמדי שנה שתימשך גם כן זמן לא מבוטל, דבר שצפוי לעכב עוד יותר את המשפט. לכן מסתמן כי המשפט שנמצא רק בתחילת דרכו יימשך עוד זמן רב, אם לא יושגו הסדרי טיעון כלשהם.
לאורך החקירה הראשית הארוכה שלו, פירט ישועה לבקשת הפרקליטות את הלחץ הכבד, לטענתו, שהפעילו עליו בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', שהיו בעלי השליטה בבזק ונאשמים שפעלו לספק לנתניהו ולבני משפחתו סיקור אוהד ומוטה בתמורה להטבות רגולטוריות לעסקיהם.

התכתבויות והקלטות: "מוכנה למכור את נשמתי לשטן"

בדיון היום השמיעה התובעת יהודית תירוש שיחה בין ישועה לאיריס אלוביץ' מנובמבר 2016, שבה היא מספרת למנכ"ל וואלה לשעבר על המחיר שהיא משלמת בעבור ההתעסקות סביב משפחת נתניהו ודרישותיה. "זה עולה לי בבריאות, אני מוכנה בשביל הקבוצה למכור את נשמתי לשטן, אני מוכנה לזה", אמרה. ישועה סיפר לאחר מכן כי כשאלוביץ' אמרה "הקבוצה" היא התכוונה ל"בזק". פרקליטתה של אלוביץ', עו"ד רוזן-עוזר, טענה לאחר השמעת ההקלטה כי התובעת עצרה אותה "רגע לפני שאיריס מדברת על כותרות אובייקטיביות".
7 צפייה בגלריה
אילן ישועה
אילן ישועה
ישועה בבית המשפט
(צילום: יואב דודקביץ )
בדיון אתמול חקירתו של ישועה עסקה בעיקר בלחץ שהפעילה לכאורה סביבת נתניהו לרכישת האתר על ידי אנשי עסקים שונים, בהם ג'יימס פאקר (עד בפרשת 1000), וכן בשורה של מקרים שאירעו לקראת בחירות 2013, ובהם העביר זאב רובינשטיין, המקורב לבני הזוג נתניהו, בקשות סיקור שנגעו בעיקר למפלגת הבית היהודי ונפתלי בנט. עוד העיד עד המפתח על סיקור נתניהו באתר לקראת החתימה שנדרשה מראש הממשלה ושר התקשורת לאישור המכירה של אתר הלוחות "יד2".
גם בדיונים הקודמים העיד ישועה על הלחץ שהופעל לכאורה בנוגע לאופן הסיקור באתר והקשר לטענתו להטבות רגולטוריות שנדרשו לאלוביץ'. "אני הורג אותך, תוריד מיד, זה ימנע אישור yes", כתב אלוביץ' בווטסאפ לישועה בהתכתבות שהוצגה לבית המשפט בשבוע שעבר, כאשר ישועה העיד על דרישה להסיר מוואלה כתבה שעסקה בהתפרצויות זעם לכאורה של שרה נתניהו, לפי תצהיר שהגיש אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, מני נפתלי.
עו"ד מיכל רוזן עוזרעו''ד מיכל רוזן-עוזרצילום: לשכת עורכי הדין
את שלב ההוכחות פתחה לפני כשבועיים התובעת הראשית במשפט, המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית ליאת בן ארי, בכך שייחסה לנתניהו בניסיון "לסחור" בכוחו השלטוני. ראש הממשלה הגיב בהצהרה שבה טען כי "הפרקליטות במסע ציד", וכי "מדובר בניסיון הפיכה שלטוני".
הפרקליטות חילקה את העדים במשפט מטעמה לכמה קבוצות. לאחר ישועה, בקבוצת העדים הראשונה צפויים להעיד מטעם התביעה בין היתר בכירים לשעבר ב"וואלה", מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר אבי ברגר, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר דרור שטרום, עד המדינה ניר חפץ ששימש בעבר כיועץ למשפחת נתניהו ועד המדינה שלמה פילבר, בעבר מנכ"ל משרד התקשורת שנחשב גם הוא למקורב אז לנתניהו.