המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב ג'ו ביידן מצא עצמו בסוף השבוע במגננה, אחרי שהנשיא דונלד טראמפ האשים אותו כי הוא אינו ראוי לקולותיהם של המצביעים השחורים, וטען כי הוא פועל נגד התנ"ך וכי אם ייבחר לנשיא "יפגע באלוהים".

5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ. "גזענות ליברלית לבנה"
(צילום: AP)
ביידן, שלפי סקרים מוביל כעת בפער של כ-10% על טראמפ במישור הארצי ונהנה מהובלה עליו גם ברוב מדינות המפתח שיכריעו את הבחירות, נקלע למבוכה ביום רביעי, אחרי שבריאיון על פעילותו למען הקהילה הלטינית הצהיר כי "שלא כמו הקהילה האפרו-אמריקנית", הקהילה הלטינית מגוונת באופן בלתי רגיל.
"אתה הולך לפלורידה, ואתה מוצא גישה שונה מאוד בנוגע להגירה מאשר באריזונה", אמר ביידן. "כשאני מדבר על גיוון, שלא כמו הקהילה האפרו-אמריקנית וקהילות רבות אחרות, אתם (הלטינים) באים מכל מקום. מאירופה, מקצה דרום אמריקה, כל הדרך לגבול שלנו עם מקסיקו ובקריביים. מרקעים שונים, מוצאים אתניים שונים, אבל כולם לטיניים".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
ביידן. 92% מהשחורים איתו
(צילום: AFP)
מבקריו של ביידן פירשו את דבריו כאמירה שהקהילה השחורה עשויה למעשה מקשה אחת, ואין בה מגוון דעות של אנשים בעלי חשיבה עצמאית. בעקבות הביקורת נאלץ ביידן לפרסם הבהרה בטוויטר, ובה כתב כי לא התכוון שהקהילה השחורה היא קבוצה חד-גונית.
בקמפיין טראמפ מיהרו להאשים את ביידן ב"גזענות ליברלית לבנה" שבמסגרתה הוא חושב שלכל השחורים יש אותה דעה. טראמפ עצמו תקף את ביידן בטוויטר: "אחרי ההצהרה של אתמול, ג'ו הישנוני לא ראוי עוד להצבעה של שחורים!", כתב. לפי סקר של "וושינגטון פוסט" מחודש יוני, 92% מהבוחרים השחורים הרשומים מתכוונים להצביע לביידן ורק 5% לטראמפ.

העימות ששווה 0.0069%

בסוף השבוע ניצל טראמפ גם את סוגיית הדת והאמונה באלוהים כדי לנגח את המועמד הדמוקרטי. בריאיון לרדיו, אמר טרמאפ על ביידן: "הוא נגד התנ"ך. הוא פשוט נגד הדת. נגד התנ"ך". בהמשך, בשיחה עם תומכיו בקליבלנד, טען שביידן הוא איש שמאל רדיקלי שייקח מהם את הזכות לשאת נשק: "שום דת, שום כלום. הוא יפגע בתנ"ך, יפגע באלוהים, הוא נגד אלוהים".
ביידן הוא אדם קתולי מאמין, ולאורך הקריירה הפוליטית שלו הוא הרבה לדבר על אמונתו באל ולספר כיצד אמונה זו עזרה לו לצלוח את המשברים הגדולים של חייו, ובראשם אובדן אשתו הראשונה ובתו בתאונת דרכים ב-1972.
בסוף השבוע מסר ביידן בהצהרה שפרסם כי דברי טראמפ "מבישים" וכי הם אינם הולמים את התפקיד שבו הוא מחזיק. ביידן טען כי טראמפ מוכן לרדת לכל רמה כדי לקצור רווח פוליטי. "האמונה שלי הייתה אבן היסוד של חיי", אמר ביידן. "היא סיפקה לי נחמה ברגעי אובדן וטרגדיה, היא השאירה אותי צנוע ועם שתי רגליים על הקרקע ברגעי ניצחון ואושר".
5 צפייה בגלריה
קלפי בחירות אמצע ארה"ב קליפורניה
קלפי בחירות אמצע ארה"ב קליפורניה
עימותים לפני הקלפי, לא לפני הדואר
(צילום: AFP)
טראמפ וביידן ממשיכים בינתיים להיערך שניהם לחודשים המכריעים של הקמפיין, לקראת הבחירות שייערכו ב-3 בנובמבר. ביום חמישי נדחתה בקשתו של טראמפ לקיים עימות טלוויזיוני נוסף, רביעי במספר, בינו לבין ביידן, שייערך מוקדם משלושת העימותים שתוכננו תחילה.
טראמפ ביקש לערוך עימות כזה בתחילת ספטמבר, בטענה שגם מי שמשתתפים בהצבעה המוקדמת דרך הדואר צריכים לקבל הזדמנות להתרשם מהמועמדים בעימות זה נגד זה. הוועדה האחראית על ניהול העימותים דחתה את הבקשה, ונימקה זאת בכך שהניסיון מלמד כי שיעור המצביעים לפני העימות הראשון זעום, ובשנת 2016 למשל עמד על 0.0069%.

רפובליקנים עוזרים לקניה, טראמפ: "אין לי קשר"

בינתיים יש במפלגה הרפובליקנית מי שמודאגים מהאפשרות שההתבטאויות של טראמפ נגד ההצבעה בדואר, בטענה שהיא תוביל לזיופים נרחבים, עומדות לפגוע דווקא ברפובליקנים. לפי סקר שפרסם אתר "פוליטיקו", במדינת פלורידה המתנדנדת, שבכוחה להכריע את הבחירות, 15% מתומכיו של טראמפ מעידים שאם יקבלו ממדינתם טופס הצבעה בדואר יפחת הסיכוי שיצביעו, בשל חששם שההצבעה בדואר אכן תזויף, כמו שטוען טראמפ. גם 12% מתומכיו בפנסילבניה ו-10% מתומכיו במישיגן, ששתיהן נחשבות למדינות מתנדנדות, השיבו כך. בכל שלוש המדינות ניצח טראמפ בפער קטן מאוד ב-2016, וכעת הוא מפגר אחרי ביידן בשלושתן בפער משמעותי. כדי להשאיר לעצמו סיכוי לניצחון, הוא זקוק לכל אחד ממצביעיו הפוטנציאליים בהן.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם קניה ווסט ארכיון
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם קניה ווסט ארכיון
טראמפ עם קניה ווסט. "אוהב אותו מאוד"
(צילום: AFP)
ואם בשברי אחוזים עסקינן, בארה"ב יש מי שגובר בקרבם החשד שהריצה לנשיאות של הראפר קניה ווסט היא למעשה תרגיל שנועד להסיט קולות של מצביעים שחורים מביידן, וכך להגדיל את סיכוייו של טראמפ לנצח אותו במדינות המפתח. המגזין "פורבס" דיווח השבוע כי מדברים שאמר ווסט בריאיון-בכתב לעורך בעיתון, השתמע כי הוא מודה במרומז שההתמודדות נועדה להרחיק מצביעים מביידן ולפגוע בסיכויי הדמוקרטים לכבוש את הבית הלבן.
נוסף על כך דווח כי פעילים רפובליקנים מסייעים לו בהליך ההרשמה להתמודדות בכמה מדינות, בהן מדינות וויסקונסין ואוהיו המתנדנדות, שבהן כאמור כל קול חשוב. עם הפעילים האלה נמנית עורכת דין שעבדה בקמפיין של טראמפ.
אחרי הפרסומים האלה כתב קניה ווסט ציוץ שבו טען "המטרה היא לנצח", אבל עד כה הוא הצליח לעמוד בתנאי הסף לרישום בתשע מדינות בלבד, והן אינן מספיקות כדי להגיע ל-270 אלקטורים, מספר האלקטורים המינימלי הדרוש לניצחון. אם לא יגיע למספר הזה, פירוש הדבר יהיה שהוא רץ לנשיאות מתוך ידיעה ודאית שאין לו אפילו סיכוי תיאורטי לנצח.
טראמפ עצמו אמר השבוע "אני אוהב את קניה מאוד", וטען: "אין לי שום קשר לריצה שלו לנשיאות, אני לא מעורב".