סקר חדש שמפרסמים היום (ד') סוכנות הידיעות רויטרס ומכון הסקרים איפסוס קובע כי מועמד הדמוקרטים לנשיאות ג'ו ביידן מוביל על הנשיא דונלד טראמפ ב-8% בקרב המצביעים הרשומים בכלל ארה"ב. מדובר ביתרון די דומה לזה שבו החזיק טראמפ בשאר הסקרים הבולטים שהתפרסמו בחודשיים האחרונים – יתרון שנע בין 8% ל-15%.

5 צפייה בגלריה
טראמפ בתדרוך הקורונה הראשון מאז אפריל
טראמפ בתדרוך הקורונה הראשון מאז אפריל
טראמפ. בצל הסקרים, קורא לעטות מסכות
(צילום: Getty Images)
בארה"ב, נזכיר, מוכרעות הבחירות לנשיאות בשיטת האלקטורים: המנצח הוא המועמד שגורף אלקטורים רבים יותר במדינות השונות, ולא זה שזוכה בקולות רבים יותר של בוחרים בכלל ארה"ב. בשנת 2016, למשל, גרפה הילרי קלינטון כשלושה מיליון קולות יותר מטראמפ, אבל במניין האלקטורים הפסידה לו 306-232.
ובכל זאת, פער שנע סביב 10% בקולות הבוחרים בכלל ארה"ב הוא פער גדול למדי, והוא אמור לשקף ניצחון ברור גם בספירת האלקטורים. פירוש הדבר הוא שלפחות לעת עתה צועד ביידן לניצחון בהפרש משמעותי על טראמפ, אבל עד לבחירות נותרו עוד יותר משלושה חודשים – שיכללו שלושה עימותים בין השניים וכמובן התרחשויות בלתי צפויות – והמשימה של ביידן לשמור על הפער מטראמפ לא תהיה קלה.
5 צפייה בגלריה
התמונה של ג'ו ביידן
התמונה של ג'ו ביידן
ג'ו ביידן. ציון גבוה יותר בשלושת המדדים שחשובים למתלבטים
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
קלפי בחירות אמצע ארה"ב קליפורניה
קלפי בחירות אמצע ארה"ב קליפורניה
בקלפי בקליפורניה. ב-2016 המתלבטים-עד-הסוף בחרו בטראמפ
(צילום: AFP)
לפי הסקר החדש של רויטרס, שנערך בשבוע האחרון, 46% ממי שנרשמו להצביע, ולפיכך יכולים להגיע לקלפי ולתת את קולם, תומכים בביידן, ו-38% תומכים בטראמפ. 16 האחוזים הנותרים טרם החליטו במי לבחור או שהם מתכננים להצביע למועמד שלישי או להימנע מהצבעה. הן הקמפיין של ביידן והן הקמפיין של טראמפ שואפים להגיע אל קבוצת המתלבטים הזו – קבוצת מצביעים שבמקרה של בחירות צמודות יכולה להכריע את הכף.
סקר דומה של רויטרס ואיפסוס בקיץ 2016 מצא שהמצביעים הרשומים שטרם החליטו אז בוודאות להצביע לדונלד טראמפ או הילרי קלינטון התחלקו שווה בשווה בין שניהם כשנשאלו את מי הם נוטים להעדיף. ביום הבחירות עצמו, רוב המצביעים שהעידו כי החליטו במי לבחור בשבוע האחרון שלפני ההצבעה נתנו את קולם לטראמפ.
הסקר שמתפרסם היום מצייר תמונה שונה לגמרי מהבחינה הזו: לפי הסקר, 61% מהבוחרים שטרם החליטו למי להצביע או שתומכים במועמד שאינו מאחת משתי המפלגות הגדולות, אומרים שאם יצטרכו לבחור בין טראמפ לביידן יעדיפו את ביידן. רק 39% אומרים שיעדיפו את טראמפ. 70% מהמשתייכים לקבוצת הבוחרים הזו אינם מרוצים מתפקודו של טראמפ וחושבים שארה"ב צועדת בכיוון הלא נכון. 62% מהם חושבים שהכלכלה האמריקנית צועדת בכיוון הלא נכון.
5 צפייה בגלריה
התמונה של הילרי קלינטון
התמונה של הילרי קלינטון
הילרי קלינטון. 3 מיליון קולות יותר לא הועילו
(צילום: AP)
מהסקר עולה גם כי קבוצת המצביעים הזו מודאגת עמוקות ממגפת הקורונה, שגרמה כבר למותם של יותר מ-141 אלף אמריקנים ושלחה מיליוני אמריקנים למעגל האבטלה. כ-80% מהם העידו שהם מודאגים מהתפשטות הנגיף. כשנשאלו מהו המדד החשוב ביותר שיכריע למי יצביעו העידו רובם – 34% – שהם מחפשים מועמד שיש לו "תוכנית מוצקה לאושש את המדינה". 24% השיבו שהם מחפשים מועמד שיוכל "להחזיר את האמון בממשל האמריקני" ו-12% העידו שהם רוצים מועמד שיגלה "מדיניות חזקה" בעניין ביטוח הבריאות. בכל שלושת המדדים האלה דירגו המצביעים הרשומים באופן עקבי עד היום את ביידן כמועמד טוב יותר מאשר טראמפ.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביקור ב פלורידה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביקור ב פלורידה
טראמפ בפלורידה, החודש. סין על הכוונת
(צילום: AFP)
לפי הסקר מהיום, רק 38% בציבור האמריקני סבורים שטראמפ מטפל היטב במגפת הקורונה. בקרב קבוצת הבוחרים הרשומים שטרם החליטו למי להצביע או שתומכים במועמד שלישי, השיעור הזה יורד כבר ל-20%. טראמפ, נזכיר, נתפס לאורך שלבים ארוכים של המגפה כמי שממעיט בחשיבותה, והתעקש שלא לעטות מסכה בציבור. בימים האחרונים – להערכת פרשנים בעיקר בצל הסקרים – הוא מרכך את הטון שלו בעניין ומדבר לפתע בשבחה של עטיית המסכות.
במקביל מגביר טראמפ את התקפותיו על סין, שממנה הגיע הנגיף, ולפי דיווחים זו החלטה שהתקבלה בקמפיין הבחירות שלו בצל הביקורת הרבה שהוא סופג על הטיפול במגפה. פרשנים מעריכים כי טראמפ מקווה לנתב את הביקורת המוטחת בו לעבר בייג'ינג, לתלות בה את האשם להתפרצות הנגיף באמריקה, ובמקביל להציג את ביידן כמי שאם ייבחר לנשיא יתנהל ברפיון מול הסינים.