לפחות שישה בני אדם נהרגו בתקיפה אווירית נגד המיליציות הפרו-איראניות בעיראק הלילה (בין שני לשלישי). כך דווח בכלי תקשורת ערביים. לפי הדיווחים, מאחורי התקיפה על כוחות "אל חשד א-שעבי" השיעים עומדת ארצות הברית והיא בוצעה על ידי מטוסים ללא טייס.
כלי תקשורת המזוהים עם איראן ועם חיזבאללה, בהם ערוץ אל-מנאר וערוץ אל-עאלם האיראני בשפה הערבית, טוענים כי התקיפה כוונה נגד יעדים של צבא עיראק. גם לפי הדיווחים בערוצים אלה, מדובר בתקיפה שלה אחראית ארצות הברית.
3 צפייה בגלריה
בצרה עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי
בצרה עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי
פעילי אל-חשד א-שעבי. ארכיון
(צילום: רויטרס)
כמו כן, כלי תקשורת שונים דיווחו על נוכחות ופעילות רבה של מטוסי חיל האוויר האמריקני בשמי עיראק באזור ג'רף א-סחר שמדרום לבגדד, שם התרחשה התקיפה.
בעוד יומיים תסתיים תקופת שלטונו של הנשיא דונלד טראמפ בבית הלבן. בחודשים האחרונים, לקראת תום הכהונה, נשמעו חששות כי טראמפ עלול לפעול נגד איראן במזרח התיכון.
בנובמבר האחרון ביקר בעיראק הגנרל איסמעיל קאאני, יורשו של מפקד כוח קודס שחוסל, קאסם סולימאני, ושוחח עם לוחמי המיליציות שנתמכות על-ידי המשטר האיראני וכן עם פוליטיקאים שיעים במדינה. קאאני הפציר בלוחמי המיליציות שלא להעניק לטראמפ לפתוח בסבב אלים, ומהפוליטיקאים השיעים ביקש לנסות ולבלום מתקפות על הכוחות האמריקניים במדינה.
באותו חודש דיווח הניו יורק טיימס כי טראמפ בחן את האפשרות לתקוף את מתקני הגרעין באיראן לפני סיום כהונתו, אך בכירי ממשלו שכנעו אותו שלא לעשות זאת.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
טראמפ. בחן אפשרות לפעול נגד איראן לפני סוף הכהונה
(צילום: EPA)
נוכחות מוגברת של מפציצי B-52 אמריקניים נרשמה בחודשים האחרונים באזור. לפני יומיים עשו שני מפציצים כאלה את דרכם מארה"ב למפרץ הפרסי דרך שמי ישראל - הפעם החמישית בשבועות האחרונים, והפעם השנייה ב-2021. גורמים אמריקנים אמרו כי המטרה היא להעביר מסר מאיים לאיראן, לקראת חילופי השלטון בארה"ב ועל רקע המתיחות הרבה בשנים האחרונות.
שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, התייחס לראשונה למעבר המפציצים ותקף את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. זריף, שפנה לטראמפ בציוץ בטוויטר, כתב כי "אם סיורי הנוכחות של מפציצי ה-B-52 שלך נועדו להזהיר או להפחיד את איראן, היה כדאי לך לבזבז את מיליארדי הדולרים האלה על הבריאות של משלמי המסים שלך". זריף הוסיף: "אמנם לא פתחנו במלחמה כבר יותר מ-200 שנה, אך אנחנו לא נרתעים מלהשמיד תוקפנים. פשוט תשאל את החברים הכי טובים שלך שתמכו בסדאם חוסיין".