שעות אחרי שהוריו ואחיו הקטן נטמנו בישראל, באיטליה דיווחו הערב (ה') כי איתן בירן בן ה-5 – הניצול היחיד באסון הרכבל בהרי האלפים – התעורר בבית החולים והחל לדבר עם דודתו איה, שנותרה לצד מיטתו בזמן שבארץ נערכו ההלוויות. במקביל באיטליה מבעבע כעת הזעם בעקבות מעצרם של שלושה מאנשי אתר הרכבל, שחשודים כי השביתו את בלם הקרון וכך אפשרו את קריסתו. דודה אחרת של איתן, גלי, אמרה לתקשורת המקומית כי היא סבורה שמדובר ברצח של ממש.
9 צפייה בגלריה
משפחת בירן על רקע מקום האסון
משפחת בירן על רקע מקום האסון
הקרון המרוסק ומשפחת בירן: איתן (בקדמת התמונה) וההורים עמית וטל והפעוט טום
(צילום: AFP)
איתן איבד באסון את אביו עמית (30) ואמו טל (26), בנם הקטן טום, בן שנתיים, וכן את סבא של טל יצחק (איזי) כהן (81) ואשתו השנייה, ברברה קונינסקי כהן (71). ההורים והפעוט טום נטמנו היום בבית העלמין אלונה שליד זיכרון יעקב, בעוד הלווייתם של יצחק וברברה תיערך מחר.
באסון ביום ראשון נהרגו עוד תשעה בני אדם, ואיתן הוא היחיד מבין 15 נוסעי הקרון שניצל. לפי הדיווחים מאיטליה ייתכן שאביו הגן עליו בגופו, וכך הצילו. איתן נפצע קשה מאוד בהתרסקות בקו הרכבל שמחבר את העיירה סטרזה לפסגת ההר מוטרונה בצפון איטליה, וסובל מפציעות באזור החזה והבטן, וכן משברים שונים בגפיים.
היום, לפי הדיווחים, הוא התעורר אחרי שכבר אתמול החל לפקוח את עיניו לראשונה, בבית החולים רגינה מרגריטה שבטורינו. לצדו כאמור איה, אחותו של אביו עמית. בהמשך, מסרו בבית החולים, הוא יועבר מהמחלקה לטיפול נמרץ למחלקה פנימית.
9 צפייה בגלריה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
כבל הרכבל שנקרע. הסיבה לקרע עדיין לא ברורה, אבל הבלם היה מושבת בכוונה
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
זירת האסון
זירת האסון
זירת האסון
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
בלם חירום מושבת ברכבל שבו אירע האסון באיטליה
בלם חירום מושבת ברכבל שבו אירע האסון באיטליה
בלם החירום שהושבת
(צילום: EPA)
באיטליה מדווחים בהרחבה על מצבו של הילד הקטן, ובעיתון "קוריירה דלה סרה" כתבו כי המוני איטלקים מרחבי המדינה נענו לקריאות לסייע לו: ביום אחד גיוסו עבורו יותר מ-30 אלף אירו באתר מימון המונים – אף שהיעד המקורי היה רק 25 אלף. במקביל, הקהילה היהודית של מילאנו ארגנה מבצע התרמה שבמסגרתו גויסו מכ-1,400 תורמים יותר מ-150 אלף אירו.
בעיר פאביה שבמחוז לומברדיה, שם התגורר איתן עם הוריו ואחיו בשנים האחרונות, הכריזו על יום אבל שיצוין מחר. ראש העיר, מריו פבריציו, מסר כי מטרת יום האבל היא להביע את השתתפות העירייה עם כאבה של המשפחה. בעירייה קראו לציבור להשתתף בדקת דומייה ב-12 בצהריים ומסרו כי ייערכו אירועים לזכר הנספים, בין היתר בבתי הספר בעיר. העירייה קראה גם לכנסיות לצלצל בפעמונים בשעה זו.
בינתיים נמשכת החקירה של הרשויות בצפון איטליה, שבמסגרתה נעצרו שלושה מאנשי אתר הרכבל: בעלי האתר לואיג'י נריני, מנהל העסקים אנריקו פרוצ'יו, ומנהל השירות, טכנאי בשם גבריאל טדיני.
9 צפייה בגלריה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
החוקרים: "צפויים עוד מעצרים". זירת ההתרסקות
(צילום: AP)
השלושה חשודים כי השביתו את מערכת הבלמים של הרכבל במשך כחודש שלם, כיוון שזו הייתה תקולה וגרמה מדי פעם לקרון להיתקע. לפי החשד הם העדיפו להשבית את מערכת הבלמים במקום להזמין תיקון יסודי שלה – דבר אשר היה מצריך את הפסקת פעילות הקו כולו והיה גורם להם נזק כלכלי כבד, כיוון שהאתר רק חזר לפעילות אחרי תקופה ממושכת של השבתה בתקופת הקורונה. הבלם, כך לפי הדיווחים, היה מושבת מאז 26 באפריל – היום שבו קו הרכבל חזר לפעילות.
ללא בלם פעיל, הקרון לפי הדיווחים באיטליה החל לצנוח לאחר שהכבל שגרר אותו לפסגת ההר מוטרונה נקרע. הוא צבר מהירות עצומה שהגיעה ליותר מ-100 קמ"ש, ואז הקרון התנתק מכבל התמיכה – כבל נוסף שלא נקרע ואליו אמור היה הבלם להיצמד – ונפל מגובה של כ-56 מטר למורדות ההר. הקרון התגלגל כמה פעמים עד שנעצר בעצים. הסיבה לקרע עצמו בכבל הגורר טרם התבהרה, והחוקרים ממשיכים לבחון זאת. לידיהם הגיע תיעוד של הקרון צונח, אחרי שכבר הגיע למרחק של חמישה מטרים מהתחנה הסופית ברכבל.
התובעת האזורית המנהלת את החקירה, אולימפיה בוסי, אמרה כי שלושת העצורים "התעסקו" עם מערכת הבלמים, והבטיחה כי העונשים שיוטלו עליהם יהיו כבדים. אתמול דווח כי השלושה חשודים בעבירות מרובות של הריגה, אולם בדיווחים היום הדבר כבר לא צוין מפורשות. החוקרים הבטיחו כי יבחנו את פעילותם של גורמים נוספים, ואמרו כי ייתכן שיהיו מעצרים נוספים. "תפסנו את הכול, גם את הקופסה השחורה", אמר אחד מקציני המשטרה המקומית שפעלה בזירת ההתרסקות, בלי להסביר מהי אותה "קופסה שחורה" לכאורה.
9 צפייה בגלריה
התמונה האחרונה
התמונה האחרונה
התמונה האחרונה מהקרון
(באדיבות המשפחה )
בעיתון "לה רפובליקה" דיווחו כי הטכנאי טדיני הוא אשר סיפק את ההודאה שהביאה לפריצת הדרך המהירה-יחסית בחקירה. לפי התביעה באיטליה, טדיני הודה כי הוא התקין בכוונה מתקן אשר מונע ממערכת הבלמים להינעל לכבל התמיכה של הרכבל, מתקן שבשפה המקצועית מכונה "מזלג". לפי הדיווח ב"לה רפובליקה", טדיני ניסה לקחת על עצמו את האחריות המלאה לאסון, ואמר לאחד החוקרים: "זה הכול אשמתי".
עם זאת, החוקרים סבורים כי גם בעלי האתר נריני ומנהל העסקים פרוצ'יו ידעו היטב על פעולותיו של הטכנאי – ותמכו בהחלטתו, כיוון שכאמור תיקון המערכת באופן יסודי היה גורם לחברה שלהם נזק כלכלי כבד. הקרון שהתרסק הסיע לפי הדיווחים כ-900 בני אדם מדי יום, וב"קוריירה דלה סרה" כתבו כי הנסיעה בקרון הזה הייתה במשך חודש שלם כמו "גלגל של רולטה רוסית". התובעים פנו לבית המשפט בבקשה להשאיר את שלושת החשודים במעצר, מחשש שאלו ינסו לברוח מאיטליה – בין היתר בגלל תשומת הלב העולמית שמשך האסון.
באיטליה מביעים כעת רבים זעם על מעשיהם של אנשי האתר, במיוחד בני משפחות הנספים. אחת מהם היא גלי פלג, אחותה של טל בירן-פלג – אמו של איתן שנספתה – שהגיעה לאיטליה מישראל. "זו לא הייתה תאונה, זו הייתה הריגה. זו טרגדיה מכוונת. זה היה רצח. אלו רוצחים", אמרה גלי בריאיון לאחד מכלי התקשורת האיטלקיים. אנג'ליקה, בתו של ויטוריו זורליני שנספה באסון יחד עם בת זוגו אליזבטה ובנם הקטן מתיאה בן ה-5, כתבה באינסטגרם בפנייה לשלושת העצורים: "אתם הרגתם אותם, אין שום מחילה". קורדו גוצטי, דודה של אנג'ליקה, הוסיף: "זה מבאס לחשוב שהם מתו בגלל כסף, כסף עומד תמיד מאחורי הכול".