"במשך כמעט חודש, הקרון בקו הרכבל בהר מוטרונה היה גלגל של רולטה רוסית עבור כל מי שנסע בו". כך מתאר העיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה" את המחדל החמור שהתבהר היום (ד') באתר התיירות הפופולרי בהרי האלפים: לפי החשד אנשי האתר ידעו שישנה בעיה במערכת הבלמים, וכדי למנוע השבתה של הקו לצורך תיקון יסודי שלה – הם השביתו פשוט את המערכת כולה. הבוקר התעורר בבית החולים השורד היחיד מהאסון שהתאפשר בשל השבתת הבלם: איתן בירן בן ה-5, שנפצע קשה מאוד.
כלי התקשורת באיטליה דיווחו כי איתן פקח לראשונה את עיניו לאחר האסון כשלצדו דודתו איה ואחד מרופאיו. "הוא מונשם וחוזר להכרה", אמר אחד הרופאים בבית החולים רגינה מרגריטה בטורינו, שם מאושפז איתן. "זה שלב מאוד רגיש", הוא הוסיף. "מדובר בשיקום הדרגתי של ההכרה, הדורש זמן ותמיכה פסיכולוגית. הוא כבר פקח את עיניו וחשוב מאוד שיראה פנים מוכרות לידו".
8 צפייה בגלריה
משפחת בירן על רקע מקום האסון
משפחת בירן על רקע מקום האסון
משפחת בירן והקרון השבור. רק איתן שרד, וכעת הוא פקח את עיניו
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
התמונה האחרונה
התמונה האחרונה
התמונה האחרונה מהקרון
(באדיבות המשפחה )
באסון ביום ראשון נספו 14 בני אדם, בהם חמישה בני משפחה ישראלים – כולם בני משפחתו של איתן: אביו עמית (30) ואמו טל (26), בנם הקטן תום, בן שנתיים, וכן סבא של טל יצחק (איזי) כהן (81) ואשתו השנייה, ברברה קונינסקי כהן (71). גופותיהם צפויות להישלח היום לקבורה בישראל.
בכלי התקשורת האיטלקיים חשפו בצהריים פרטים חדשים מהחקירה שבמסגרתה נעצרו במהלך הלילה האחרון שלושה מאנשי אתר הרכבל, שמחבר את העיירה סטרזה לפסגת ההר מוטרונה שבצפון איטליה. לפי הדיווחים המקומיים, כאשר קו הרכבל חזר לפעילות ב-26 באפריל, אחרי תקופה ממושכת של השבתה בגלל הגבלות הקורונה, התגלו "אנומליות" שונות במערכת הבלמים, באופן שתקע מדי פעם את פעילות הקו.
תחילה סברו החוקרים כי ייתכן שטעות אנוש היא שגרמה לכך שמערכת הבלמים לא פעלה, אך בהמשך החקירה התברר שאנשי האתר שנעצרו התקינו בכוונה תחילה מנגנון המכונה בשפה המקצועית "מזלג", אשר מונע מהבלם לנעול את הקרון לכבל התמיכה, במקרה חירום שבו הכבל הגורר את הקרון בשגרה למעלה ההר נקרע. כך קרה בדיוק באסון הרכבל ביום ראשון, החמור ביותר ב-20 השנים האחרונות באיטליה.
8 צפייה בגלריה
בלם חירום מושבת ברכבל שבו אירע האסון באיטליה
בלם חירום מושבת ברכבל שבו אירע האסון באיטליה
בלם החירום שהושבת
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
זירת התרסקות הרכבל באיטליה
זירת האסון בצפון איטליה
(צילום: AP)
הכבל, כך לפי פרטי החקירה שנחשפו, נקרע ממש לפני שהקרון הגיע לתחנה הסופית במעלה ההר המשקיף על אגם מאג'ורה, בגובה של כ-1,400 מטר. לחוקרים הגיע תיעוד שטרם פורסם ובו נראה הקרון צונח מטה. הקרון הגיע למהירות של יותר מ-100 קמ"ש ודבר לא עצר אותו – עד אשר התנתק מכבל התמיכה, נפל מגובה של יותר מ-50 מטרים אל מורדות ההר, והתגלגל עד שנעצר בעצים. גופות הקורבנות נמצאו בתוך הקרון ומחוצה לו.
לפי הדיווחים אנשי האתר שנעצרו הם לואיג'י נריני, בעל החברה שהפעילה את הרכבל, מנהל העסקים של האתר אנריקו פרוצ'יו והמהנדס גבריאל טדיני. התובעת המנהלת את החקירה, אולימפיה בוסי, אמרה כי הם "התעסקו" עם מערכת הבלמים, במטרה למנוע עיכובים והפרעות לקו.
לדבריה, הם העדיפו להשבית את כל המערכת במקום לתקן אותה באופן יסודי, באופן שהיה מאלץ אותם להפסיק מחדש את פעילות קו הרכבל כולו, ממש אחרי שנפתח מחדש אחרי הסרת הגבלות הקורונה. "זו הייתה החלטה מודעת שנבעה מסיבות כלכליות", אמרה בוסי. "הקו היה צריך להיות מקורקע".
8 צפייה בגלריה
קו הרכבל. הבלם לא נצמד לכבל התמיכה, שלא נקרע
קו הרכבל. הבלם לא נצמד לכבל התמיכה, שלא נקרע
קו הרכבל. הבלם לא נצמד לכבל התמיכה, שלא נקרע
(צילום: AFP, VIGILI DEL FUOCO / HANDOUT)
8 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, VIGILI DEL FUOCO / HANDOUT)
אלברטו צ'יקוניאני, קצין במשטרה הצבאית (קרביניירי) של אזור ורבניה, חשף בהמשך כי החשודים שנעצרו הודו כי מערכת הבלמים לא הופעלה "מבחירה", כלשונו. "כן, כן, הם הודו בזה", הוא אמר לאחד מכלי התקשורת המקומיים. "היו בעיות ברכבל".
בתקשורת האיטלקית מדגישים כי טרם ברור מדוע הכבל עצמו נקרע, אולם העבודה שהבלם שהיה מונע את האסון הושבת הובילה את הרשויות לייחס לשלושת החשודים עבירות מרובות של הריגה וכן הזנחה חמורה שגרמה לפציעת קטין (הילד איתן). הם חשודים גם בעבירה של הסרה בזדון של אמצעי זהירות.