לאחר ההצהרה הדרמטית הערב (חמישי) על ההסכם המתגבש בין ישראל לאיחוד האמירויות, נודע כי התוכנית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ היא לזמן את ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר מוחמד בן זייד לטקס חתימה על הסכם שלום בבית הלבן עוד לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו דונלד טראמפ בן זאיד
בנימין נתניהו דונלד טראמפ בן זאיד
פסגה משולשת עוד לפני נובמבר? בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ומוחמד בן זייד
(צילום: EPA, AP, אלכס קולומויסקי)
ההסכם המתגבש עם איחוד האמירויות - כתבות נוספות:
מאחורי ההצהרה עמד חתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, והוא זה שגם בישל את המגעים להסכם ההיסטורי.
במגעים היו מעורבים עוד שורה של גורמים ובהם ראש המוסד יוסי כהן שביקר באבו דאבי כמה פעמים בתקופה האחרונה וקיים קשרים הדוקים עם ראשי הנסיכות, וכן איש העסקים הישראלי חיים סבן שמקורב מאוד למוחמד בן זייד.
6 צפייה בגלריה
ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר
בישל את המגעים. ג'ארד קושנר
(צילום: AFP)
כל מי שעוסק ביחסי ישראל עם מדינות המפרץ הפרסי לא מופתע שפריצת הדרך הגיעה מאיחוד האמירויות ומנהיגה בן זייד. בשנים האחרונות התבטא בן זייד בשיחות סגורות שהוא "רוצה להגיע לירושלים", ותמיד דיבר בהתלהבות איך ישראל עזרה לאיחוד האמירויות מול איראן.
היה כאן שילוב אינטרסים בין בן זייד לבין קושנר, אשר שניהם התנגדו למהלך הסיפוח הישראלי. בן זייד לחץ על הבית הלבן להימנע מהצעד הזה והזהיר אותם מההשלכות שלו.
קושנר השתכנע, אך כאן היה לו קרב גדול מול מחנה האוונגליסטים שלחץ לסיפוח - ובראשו עומדים שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן ומזכיר המדינה מייק פומפאו. פרידמן יצא בשבוע שעבר לחופשה של שבועיים בארה"ב, שרובה הוקדש להתייעצויות בנושא הסיפוח.
ככל שעבר הזמן, הבינו בירושלים שמהלך הסיפוח הולך ודועך. בירושלים הבינו שהאמריקנים עסוקים עד מעל הראש בקורונה ואין להם קשב לסיפוח. לכך תרמו גם ראשי כחול לבן, והאמריקנים הופתעו מהמחלוקת הפנימית בהנהגה הישראלית. כחול לבן הזהירה את האמריקנים מהמהלך ודרשה להתנות אותו בקבלת כל עסקת טראמפ.
6 צפייה בגלריה
הכתבה ב "ידיעות אחרונות"
הכתבה ב "ידיעות אחרונות"
המאמר המיוחד ב"ידיעות אחרונות" שסימן את הכיוון
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
ככל שעבר הזמן, נתניהו הבין שהוא מסובך עם עניין הסיפוח עד צוואר. שרים אומרים שנתניהו נלחם מאחורי הקלעים להוציא משהו מהסיפוח, אפילו סמלי. אבל האמריקנים לא נתנו לו אור ירוק.
קושנר היה זה שהגה על הרעיון המבריק של עסקת חבילה. ישראל תקפיא את רעיונות הסיפוח - ובתמורה תקבל נורמליזציה עם מדינות המפרץ. בן זייד הבין את גודל השעה וראה הזדמנות להציג את עצמו כמושיע הפלסטינים וזה שהוריד את סוגיית הסיפוח מהפרק.
ממילא בין ישראל לאיחוד האמירויות התקיימו יחסים חשאיים שהלכו וצברו תאוצה. בכירים מאיחוד האמירויות הגיעו לישראל, בכירים ישראלים הגיעו לאבו דאבי ולדובאי.
גם אנשי עסקים ישראלים נראים שם כבר כמה שנים. בחסות הקורונה נחת לראשונה בגלוי מטוס של איחוד האמירויות בנתב"ג והביא עימו סיוע לפלסטינים.
רה"מ נתניהו אף הצהיר בראשית הקיץ שישראל תשתף פעולה עם איחוד האמירויות נגד הקורונה, וחברות ישראליות הודיעו על חתימת הסכם לשיתוף פעולה עם חברות מאבו דאבי בתחומי המחקר והפיתוח.

איחוד האמירויות: שגרירות - לא בירושלים

יורש העצר של איחוד האמירויות כתב בטוויטר כי בשיחת טלפון משותפת בין טראמפ ונתניהו לבינו "סוכם כי ישראל לא תספח יותר אדמות פלסטיניות".
על פי ההודעה המשותפת, סוכם כי ישראל ואיחוד האמירויות יפתחו שגרירויות זו בשטחה של זו - אולם גורם בכיר באמירויות הבהיר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי אין שום מחשבה על פתיחת שגרירות בירושלים.
6 צפייה בגלריה
דובאי איחוד האמירויות
דובאי איחוד האמירויות
דובאי, בירת איחוד האמירויות
(צילום: shutterstock)
גורמים בכירים באמירויות אמרו עוד כי "סיפוח היה שם סוף לכל תקווה לשלום באזור". הוא הוסיף כי "עצתנו לצד הפלסטיני תמיד הייתה לשמור על ערוצי התקשורת והמשא ומתן פתוחים".
עם זאת, גורם מדיני בכיר בישראל מסר הערב: "הריבונות על הפרק ומחויבים לה. ממשל טראמפ ביקש להשהות זמנית את ההכרזה כדי לממש תחילה את הסכם השלום ההיסטורי מול האמירויות". בכיר בליכוד מסר לאחר מכן: "ראש הממשלה נתניהו שבר את הפרדיגמה של 'שטחים תמורת שלום' והביא 'שלום תמורת שלום'".
נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר בתגובה להסכם המתגבש כי מדובר ב"אבן דרך חשובה ואסטרטגית לקראת תהליכים חדשים באזורנו. אני מלא תקווה שצעד זה יוביל גם לחיזוק האמון הנדרש בינינו לבין עמי האזור על מנת להגיע אל הסכמה רחבה ויציבה בין כולנו".
6 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
"אבן דרך חשובה". הנשיא ריבלין
(צילום: איתי בית און, לע"מ)
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי התייחס בטוויטר להתפתחויות: "עקבתי מקרוב ובהערכה רבה אחר ההצהרה המשותפת לארה"ב, איחוד האמירויות וישראל על ההסכם לעצור את הסיפוח הישראלי של האדמות הפלסטיניות ולנקוט צעדים שמטרתם להחיל שלום במזרח התיכון. אני מביע את הערכתי לכל הפועלים על ההסכם הזה למען השגשוג והיציבות באזורנו".
הרשות הפלסטינית טרם הגיבה באופן רשמי, אולם מקורות במוקטעה אמרו ל-ynet כי נערכות שם כעת התייעצויות דחופות בנוגע לאופי התגובה. ארגון הטרור חמאס, לעומת זאת, כבר האשים בהודעה מטעמו את איחוד האמירויות ב"תקיעת סכין בגב של הפלסטינים".
גם איראן, כצפוי, תקפה את ההסכם המתגבש - ובסוכנות הידיעות "תסנים", המקורבת למשמרות המהפכה, הוא כונה "מביש". מנהיגי איראן, עם זאת, טרם התייחסו בעצמם לנושא.