במסגרת ניסיונותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו למנוע את החלפתו אחרי 12 שנים בשלטון ולסכל את הקמתה של ממשלת רוטציה בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד, דרשו אתמול (יום ו') בליכוד לחשוף את כל ההסכמים הקואליציוניים שחתמו ימינה ויש עתיד עם שש הסיעות הנוספות לקואליציה השברירית המיועדת.
יו"ר הכנסת יריב לוין מהליכוד קרא ללפיד ולבנט לפרסם מיד את ההסכמים הללו, אף שלפי החוק הם נדרשים לעשות זאת רק 24 שעות לפני הצבעת האמון בממשלה והשבעתה. לוין מסר כי נראה שלפיד ובנט מנסים "להסתיר" את ההסכמים "כדי למנוע את התגובה הציבורית כאשר ייחשפו". מנהיגי הממשלה העתידית מיהרו להגיב לקריאה הפומבית הזו וטענו כי ההסכמים ייחשפו רק לאחר שייחתמו, אם כי יש לציין שהסיכומים בין המפלגות כבר נסגרו ברובם הגדול.
6 צפייה בגלריה
ההבטחות בהסכמים ימומשו? בכלל לא בטוח
ההבטחות בהסכמים ימומשו? בכלל לא בטוח
ההבטחות בהסכמים ימומשו? בכלל לא בטוח
(צילום: דנה קופל, מוטי קמחי, רויטרס, shutterstock)
6 צפייה בגלריה
קואליציה שברירית. ראשי שמונה הסיעות
קואליציה שברירית. ראשי שמונה הסיעות
קואליציה שברירית. ראשי שמונה הסיעות
(צילום: יואב דודקביץ', קובי קואנקס, הדר יואביאן, AFP, שרון צור)
אבל מה כוללים אותם סיכומים? המפלגות כבר פרסמו חלק מההבטחות שלטענתן הצליחו לחלץ במשא ומתן מול לפיד ובנט, מעבר לתיקי השרים בממשלה. בצל הגירעון התקציבי העמוק רבות מההבטחות הללו עשויות שלא להתממש, כפי שקורה לעיתים קרובות בפוליטיקה הישראלית, אבל הן עשויות גם לעמוד במוקד הפעילות של הממשלה – שמנהיגיה הבטיחו לא לעסוק בסוגיות המחלוקת המרכזיות בין הימין והשמאל. אלו הפרטים שנחשפו עד כה.

רע"מ: בנט באמת "מכר לעבאס את הנגב"?

אחת הסוגיות המרכזיות שעלתה בימים האחרונים היא שאלת ההבטחות שקיבל יו"ר רע"מ מנסור עבאס בהסכם ההיסטורי שחתם מול בנט ולפיד. נתניהו טען כי בנט הסכים במשא ומתן לביטול חוק קמיניץ שהגביר את האכיפה על עבירות בנייה, וכי בנט "מכר לרע"מ את הנגב" – אף שהוא עצמו קיים עם עבאס מגעים בסוגיה.
בימינה שללו את הטענות הללו של נתניהו, ומסרו כי במסגרת הסיכום עם עבאס הוחלט שחוק קמיניץ יישאר בתוקף, אך תימשך השהיית אכיפתו – כפי שכבר נהוג כיום. בימינה ציינו עוד כי הוסכם על "הקפאת מצב" בנוגע לבנייה בנגב: בלי הריסות ובלי בנייה חדשה, עד למיסוד מנגנון הסדרת היישובים הלא-חוקיים. בימינה הדגישו כי תימשך הריסתם של מבנים חדשים שיוקמו באופן לא חוקי.
6 צפייה בגלריה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
עבאס, בנט ולפיד לאחר החתימה בפגישה בכפר המכבייה
עבאס, בנט ולפיד בחתימה על ההסכם
(צילום: נוואף אל-נבארי)

עוד לפי ההסכם, כפי שמתואר בהודעת ימינה: יחידת האכיפה המשטרתית "יואב" שפועלת לאכיפת דיני מקרקעין בנגב תמשיך לפעול, הרשות להסדרת התיישבות תמשיך גם היא לפעול, וכן גם נטיעות קק"ל. בימינה אישרו שהובטחו "תקציבים חברתיים" כדי לסייע בשילוב המגזר הערבי, אולם לא ציינו מה הסכום המדויק שהובטח.
ברע"מ טענו שמדובר במיליארדי שקלים. לפי המפלגה של עבאס, במסגרת ההסכם תאומץ תוכנית כלכלית לחמש שנים לחברה הערבית, בתקציב של 30 מיליארד שקלים. תאומץ תוכנית חומש נוספת למאבק בפשיעה ואלימות בחברה הערבית, בתקציב של 2.5 מיליארד שקלים, ותוכנית שלישית שתתפרס על פני עשור תזכה ל-20 מיליארד שקלים עבור פיתוח תשתיות ביישובי המגזר. לפי רע"מ, סעיף נוסף בהסכם כולל אישור תקציב שנתי של 100 מיליון שקל בכל שנה, לתקופה של 5 שנים, לטובת פרויקטים לקידום הרשויות המקומיות הערביות.
בנוגע לחוק קמיניץ טענו ברע"מ כי הוסכם "לתקן" אותו בתוך 120 ימים מהקמת הממשלה. ברע"מ הוסיפו כי הוחלט להאריך את ההחלטה להקפיא הליכי בקרה חוקית, להטיל קנסות ולהרוס בתים ערבים שנבנו שלא כדין, החל מנובמבר 2020 ועד סוף שנת 2024.
עוד נטען כי סוכם להכיר בשלוש עיירות בנגב – עבדה, חשם זנא ורחמה – ותוך תשעה חודשים לאמץ תוכנית לאישור לפיתוח ולהסדרה של הכפרים הלא-מוכרים. הוחלט גם לפי רע"מ להכין תוכנית כלכלית וחברתית לקידום הכלכלי והתעשייתי של העיירות הבדואיות בנגב, בנוסף לתוכנית פיתוח חקלאית הכוללת מרעה ומשאבי מים.
סעיף נוסף בהסכם עם רע"מ כולל תוכנית "לייצוג הגון של ערבים במשרות רשמיות ובחברות ציבוריות, באופן שמתאים לשיעור הערבים במדינה". תוקם גם, כך לפי רע"מ, ועדת שרים לענייני החברה הערבית.

סער מבטיח: פיצול היועמ"ש ורפורמת קנאביס

לפי מפלגת תקווה חדשה של גדעון סער, בהסכם הקואליציוני שלה עם יש עתיד וימינה סוכם על כמה רפורמות מרכזיות. בראשן פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלהרעיון שכבר שנים ארוכות מועלה אך מעולם לא קודם באופן משמעותי. התפקיד, נזכיר, כולל התנגשות מובנית: היועמ"ש נדרש להכריע בנוגע לחקירות או כתבי אישום נגד חברי הממשלה שעמם הוא עובד באופן שוטף בנוגע לענייניה המקצועיים. למרות הודעת תקווה חדשה, ייתכן שהכוונה היא רק לבחון את הסוגיה, ולא ברור אם אכן תתקבל הסכמה לכך מצד כל הסיעות.
6 צפייה בגלריה
גדעון סער מגיע לפגישה בכפר המכבייה
גדעון סער מגיע לפגישה בכפר המכבייה
גדעון סער במהלך הדיונים המרתוניים בכפר המכבייה
(צילום: יריב כץ)
בהסכם, לפי תקווה חדשה, סוכם גם על רפורמת קנאביס, הכוללת חוק אי-הפללה של צרכני קנאביס, הסדרה מלאה של שוק הקנאביס כולל הקנאביס הרפואי, קידום קמפיין להעלאת מודעות לסכנות שבשימוש וטיפול בהתמכרויות.
עוד בהסכם: רפורמה בזכויות אזרח בחקירה ומשפט; העברת האחריות על המעונות והחינוך על הגיל הרך למשרד החינוך ויצירת רצף פדגוגי; הקמת אוניברסיטה בגליל; אישור לשיווק 300,000 יחידות דיור כולל כמות משמעותית של דירות עם מחירי בר-השגה; הקמת מערך פיקוח לשמירה על שטחי C; וחיזוק והרחבת אתרי מורשת.

מרצ: הרחבת סל התרופות ומאבק במשבר האקלים

במרצ, שיו"ר מפלגתה ניצן הורוביץ יקבל את תיק הבריאות בממשלה – אם תקום – אמרו כי בהסכם הקואליציוני שסוכם מול יש עתיד הגיעו הצדדים להסכמה על שורה של סוגיות כלכליות-חברתיות, ובראשן מה שתואר כ"הגדלה דרמטית" של תקציב הבריאות, כולל הרחבת סל התרופות.
6 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ בכפר המכביה
ניצן הורוביץ בכפר המכביה
ניצן הורוביץ בכפר המכבייה
(צילום: יריב כץ)

במרצ הוסיפו כי יוספו "תקנים משמעותיים" למערך הרפואה ורפואת הנפש. בנוסף הוסכם לפי המפלגה שתקבל גם את התיק להגנת הסביבה (עבור ח"כ תמר נזדברג) כי יחוקק חוק למאבק במשבר האקלים עם יעדים שאפתניים לצמצום פליטות פחמן, מעבר לאנרגיות מתחדשות, פינוי המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה, ושיפור התחבורה הציבורית והשיתופית.
עוד נאמר כי הושגו הסכמות בנושאי "דת ומדינה" – אך לא פורט מהן ההסכמות הללו, ובכל מקרה מדובר בסוגיית מחלוקת מרכזית שלא ברור כיצד תקודם בממשלה עם מפלגה כמו רע"מ, שמתנגדת נחרצות לקידום זכויות להט"ב. חבר הכנסת מוסי רז ממרצ אמר שלשום באולפן ynet כי מפלגתו תמשיך לקדם את הנושאים שבהם היא מאמינה, וטען כי "לא ויתרנו על שום דבר מהעקרונות שלנו", אולם חבר הכנסת וליד טאהא מרע"מ אמר כי מפלגתו לא תתמוך בהצבעות שיקדמו את נושא הלהט"ב. הוא העריך ש"אף אחד לא יקדם נושאים שיובילו לפיצוץ".

העבודה: פתרון לפקקים וטיפול בעבירות מין

לפי ההסכם בין העבודה ליש עתיד, הממשלה העתידית שבה מרב מיכאלי אמורה לכהן כשרת התחבורה תקדם "פתרונות חדשניים" להתמודדות עם פקקי הענק בכבישי ישראל. במפלגת העבודה אמרו כי "פתרונות אלו ייתנו דגש לתחבורה מודרנית ונקייה תוך שיפור והשקעות בתחבורה השיתופית והציבורית".

תפקיד נוסף שתקבל העבודה יהיה ביטחון הפנים עבור ח"כ עמר בר-לב, ובמפלגה אמרו כי בהסכם הקואליציוני ישנו סעיף שלפיו "הממשלה תפעל להגברת הביטחון האישי של כל האזרחיות והאזרחים, תחזק את המשטרה ותוסיף לה תקני כוח אדם ותקים יחידות למיגור הפשיעה במרחב הכפרי ובחברה הערבית".
עוד הוסכם כי הממשלה תקים יחידות ייעודיות לטיפול בעבירות מין במשטרה, בפרקליטות ובבתי המשפט ותיישם במלואו את דו"ח ברלינר להגנה על נפגעות ונפגעים. כמו כן, כך לפי העבודה, תיישם הממשלה במלואן את מסקנות הוועדה הבין-משרדית למניעה ולטיפול בתופעת האלימות נגד נשים ואלימות במשפחה ובכלל. גם בעבודה טענו כי "הושגו הסכמות בנושאי דת ומדינה" – מבלי לפרט מהן.

ישראל ביתנו: הקמת תשתיות – כולל "רכבת קליע"

מפלגתו של אביגדור ליברמן השיגה בהסכם מול יש עתיד את תיק האוצר וגם את ראשות ועדת הכספים, כך שעיקר פעילותה צפוי להיות בתחומים הכלכליים – מה שמעורר חשש רב בקרב המפלגות החרדיות שנותרות לפי שעה באופוזיציה.
6 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
ליברמן במליאת הכנסת. שר האוצר המיועד מבטיח "מנועי צמיחה למשק"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהסכם הקואליציוני שעליו חתם ליברמן עם לפיד ראשון מכל שאר הסיעות, כבר בשבוע שעבר, יש שורה של הבטחות בנושאי תשתיות: בישראל ביתנו אמרו כי יקודם "חוק פרויקטים לאומיים", כאלו שישמשו לדבריה מנועי צמיחה למשק הישראלי. במסגרת החוק, כך נמסר, יוקמו שני בתי חולים נוספים בנגב ובגליל, שדה תעופה בנבטים, רכבת קליע (דוגמת קו גוש דן לצומת שוקת) ועוד מספר פרויקטים לאומיים נוספים.
גם בישראל ביתנו אמרו כי הושגו הסכמות בנושאי דת ומדינה, מבלי לפרט.

ההסכם עם כחול לבן: "חיזוק הדמוקרטיה"

בהודעה שפרסמה כחול לבן של בני גנץ בנוגע להסכם עם יש עתיד לא היו בשורות על פרויקטים או יעדים ספציפיים כלשהם. נמסר כי בין המפלגות הושגה הסכמה מלאה על "עיקר" קווי היסוד של הממשלה, וכי סוכמו "נושאים מרכזיים לקידום וחיזוק הדמוקרטיה והחברה הישראלית".
פורסם לראשונה: 23:57, 04.06.21