בעוד ועדת הבחירות המרכזית ממשיכה לספור את הקולות האחרונים של הבחירות לכנסת ה-24 במעטפות הכפולות, ניתן כבר לומר בוודאות כי הסיכוי להקמת ממשלת ימין שתיתמך בצורה כזאת או אחרת מבחוץ על ידי מפלגת רע"מ בראשותו של מנסור עבאס שואף לאפס.
לנוכח תמונת המצב המסתמנת, שנותנת אחרי ספירת 97% מהקולות לגוש בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו 52 מנדטים פלוס שבעה מנדטים של ימינה בראשות ח"כ נפתלי בנט, הכריזו בליכוד על עוצר ראיונות - בין היתר כדי לשמור על מרחב התמרון של נתניהו בבואו לבחון אפשרויות מסוימות להרכבת ממשלה.
מסרים שיצאו מחברי כנסת בליכוד, למעט ח"כ שלמה קרעי שהביע באופן פומבי התנגדות נחרצת למהלך, נשמעו ככאלה שנועדו להכשיר את דעת הקהל לאפשרות שנתניהו, למרות הבטחותיו במערכת הבחירות, יקים בכל זאת ממשלה שנתמכת או מסתמכת על הימנעות של סיעת רע"מ שצפויה לקבל ארבעה מנדטים.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, מנסור עבאס ויאיר לפיד
בנימין נתניהו, מנסור עבאס ויאיר לפיד
נתניהו, עבאס ולפיד
(צילום: רויטרס, עידו ארז, AP)

ואולם, הרעיון שניתן היה להשתעשע בו אתמול, ירד מסדר היום לאחר הצהרות חד משמעיות של יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת המיועד איתמר בן גביר, שהודיעו כי תרחיש כזה לא יקרה.
בן גביר הקדים את חברו למפלגה המאוחדת והשיב לכל מי ששלח אותו כי "עבאס, שנמנה עם האחים המוסלמים שרוצים בהשמדתה של מדינת ישראל, לא יוכל בשום צורה ואופן להיות שותף, ולא ייתכן שעל כל מבצע בעזה יצטרכו חברי הממשלה לבקש את רשותו".
גם סמוטריץ' נשמע מאוד נחרץ, וכתב הבוקר בחשבון הפייסבוק שלו: "לא תקום ממשלת ימין שתתבסס על רע"מ של עבאס. נקודה. לא מבפנים, לא מבחוץ, לא בהימנעות, ולא באיזה 'ישראבלופ' אחר. תומכי טרור ששוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית אינם שותף לגיטימי לשום ממשלה".
4 צפייה בגלריה
סמוטריץ' ובן גביר חתמו על הסכם לריצה משותפת בבחירות
סמוטריץ' ובן גביר חתמו על הסכם לריצה משותפת בבחירות
בן גביר וסמוטריץ'
יו"ר הציונות הדתית הציע אלטרנטיבה, שבמסגרתה בנט וגם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער ייכנסו לממשלת ימין בראשות נתניהו. לדבריו, "בנט וסער חייבים לשים את העניינים האישיים בצד ולהיכנס לממשלת ימין. הם יכולים וצריכים להציב כתנאי לכך דרישות שיהפכו את הממשלה הזו לימנית באמת - במשפט, בהתיישבות, בביטחון, בזהות היהודית, בהוצאת המסתננים, בכלכלה, ועוד. הציונות הדתית תגבה אותם בדרישות האלה, ואני משוכנע שכך גם המפלגות החרדיות".
ארגוני ימין החלו בהתארגנות רחבה, וכבר פועלים במרץ כדי לייצר בקרוב מכבש לחצים חסר תקדים בהיקפו על כל אנשי הימין שנמצאים כרגע ב"מחנה השינוי" על מנת שיחזרו הביתה. גורם שמעורה היטב במתרחש אמר: "ההפגנות בבלפור זה כלום לעומת מה שיהיה מחוץ לבתים שלהם ובבתי הכנסת שלהם. זה אירוע מסוג שהם עוד לא ראו, ומה שהיה בסיבוב הקודם מבחינת לחצים שהופעלו על האוזר והנדל זה בקושי קדימון".
4 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
סער
(צילום: AFP)

אמש פורסם ב-ynet לראשונה כי מקורבים לראש הממשלה נתניהו פנו לאחר פרסום תוצאות המדגמים בכמה ערוצים למקורבים של סער בניסיון לקדם מגעים בין המפלגות - ונדחו. סער הודיע לכל הגורמים שפנו אליו כי הוא דבק בעמדתו שלפיה אין לו כוונה להיכנס לממשלה בראשות נתניהו.
בליכוד עדיין מקווים שבחסות המעטפות הכפולות הגוש בהובלת נתניהו יגיע ל-61 מנדטים יחד עם בנט - ואז ייכנס ראש הממשלה למשא ומתן אינטנסיבי שיאפשר לו להקים קואליציה חדשה.

אם תרחיש זה לא ייצא אל הפועל, הכדור יעבור לצד השני של המגרש. דמויות פוליטיות מנוסות כדוגמת סער, חבר מפלגתו ח"כ זאב אלקין, יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד ויו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן, ינסו לייצר ממשלה חלופית שתביא לסיום שלטון נתניהו.
גם במקרה זה מדובר באירוע מורכב מאוד ומבוסס על הסכמה של בנט להיות חלק מממשלה כזאת. עד כמה מורכב? חבר הכנסת המיועד עיסאווי פריג' ממרצ אמר הבוקר בריאיון באולפן ynet כי הוא לא שולל שמפלגתו תתמוך בבנט לראשות הממשלה. "הכול פתוח. אני לא פוסל שום דבר, יש מטרה, יש דבר שנקרא פשרה", אמר פריג'.

מתניעים מהלכים

מוקדם יותר היום פורסם ב-ynet לראשונה כי יו"ר יש עתיד לפיד ויו"ר העבודה ח"כ מרב מיכאלי סיכמו להיפגש הערב במסגרת שיחות על מהלכים אפשריים שמתקיימות מאז אתמול בגוש להחלפת נתניהו. מדובר בפגישה ראשונה מאז הבחירות בין בכירי מפלגות בגוש שמתנגד לראש הממשלה.
יו"ר ישראל ביתנו ליברמן ויו"ר תקווה חדשה סער כבר עובדים על מנת להוביל מהלכים ראשונים בכנסת החדשה נגד נתניהו. בין היתר הכוונה היא לערוך הצבעה להחלפת יו"ר הכנסת, ולאחר מכן לקדם חקיקה שתמנע מראש ממשלה שמואשם בפלילים את היכולת להרכיב ממשלה.
בכל מקרה, נדמה שהאופק הפוליטי להקמת הממשלה ה-36 של ישראל הוא לא מזהיר. כל ממשלה, אם תקום, לא נראית בשלב כזה כמי שיכולה לספק יציבות למדינה. בצד אחד היא תהיה תלויה בנציגי ימין קיצוני כדוגמת עוצמה יהודית ונועם, ובצד השני תהיה תלויה בנכונות של גורמים רבים להתיישר עם שותפים שהפערים האידיאולוגיים ביניהם גדולים מאוד.

תמונת המנדטים

עד כה נספרו 97% מהקולות. מוקדם יותר הבוקר חל שינוי בתמונת המנדטים: רע"מ איבדה מכוחה וירדה לארבעה מנדטים, בעוד מרצ התחזקה ועלתה לשישה מנדטים. בשאר המפלגות המצב נותר זהה - לליכוד יש נכון לעכשיו 30 מנדטים, ליש עתיד 17 מנדטים, לש"ס 9 מנדטים, לכחול לבן 8 מנדטים, ליהדות התורה 7 מנדטים, לימינה 7 מנדטים, לעבודה 7 מנדטים, לישראל ביתנו 7 מנדטים, לציונות הדתית 6 מנדטים, לרשימה המשותפת 6 מנדטים ולתקווה חדשה 6 מנדטים.
נכון לשעה 13:00 נספרו 12,123 קלפיות רגילות מתוך 12,127. כמו כן נספרו 218,204 קולות במעטפות כפולות. בוועדת הבחירות המרכזית מקווים שלנוכח ההתקדמות עם הזנת המעטפות הכפולות, התוצאות מכלל הקלפיות יפורסמו כבר היום.