אדם אחד נהרג ו-226 נפצעו במהומות שפקדו הלילה (בין רביעי לחמישי) את העיר טריפולי שבצפון לבנון, על רקע הסגר שהוטל שם בגלל מגפת הקורונה ותנאי המחיה ההולכים ומידרדרים. טריפולי היא העיר השנייה בגודלה בלבנון וגם הענייה ביותר בה, וההפגנות הלילה הן הסלמה דרמטית של המחאה שהחלה ביום שני השבוע, ומאז נמשכת שלושה לילות רצופים.

7 צפייה בגלריה
לבנון מהומות קורונה טריפולי
לבנון מהומות קורונה טריפולי
רכב עולה באש במהומות בטריפולי
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
לבנון מהומות קורונה טריפולי
לבנון מהומות קורונה טריפולי
כוחות הביטחון הלבנוניים מול המפגינים
(צילום: AFP)
במהומות הליליות משתתפים המוני גברים צעירים, ובמהלך העימותים הם יידו אבנים על כוחות הביטחון ובכמה מקרים אף הציתו את רכביהם. הלילה ניסו המתפרעים שוב ושוב לפרוץ לבניין העירייה בטריפולי, וחלקם זרקו רימוני יד לעבר הכוחות. אלה השיבו בזרנוקי מים, בגז מדמיע ובסופו של דבר גם באש חיה. בין הפצועים הלילה היו 26 שוטרים.
ממשלת לבנון הטילה החודש סגר ארצי שאמור להימשך עד 8 בפברואר בצל העלייה הדרמטית במספר הנדבקים בקורונה. הסגר הזה החמיר עוד יותר את מצבם הקשה של אזרחי לבנון, מדינה הסובלת ממשבר כלכלי חמור שכבר ב-2019 הוציא המונים להפגנות ברחובות. מאז תחילת המשבר הכלכלי הנוכחי, שהוא הקשה ביותר מאז סיום מלחמת האזרחים בלבנון ב-1990, איבד המטבע הלבנוני יותר מ-80% מערכו, ובנקים הטילו הגבלות נוקשות על משיכת כספים. שיעורי האבטלה והאינפלציה הרקיעו שחקים, ועשרות אלפי בני אדם שקעו מתחת לקו העוני.
7 צפייה בגלריה
לבנון מהומות קורונה טריפולי כוחות הביטחון מציבים מחסומים
לבנון מהומות קורונה טריפולי כוחות הביטחון מציבים מחסומים
חיילים לבנונים מציבים מחסום בטריפולי כדי להקשות על מתפרעים
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
לבנון מהומות קורונה טריפולי
לבנון מהומות קורונה טריפולי
המהומות הליליות. גם 26 שוטרים נפצעו
(צילום: AFP)
אף שההפגנות בלילות האחרונים התקיימו לכאורה במחאה על הסגר ועל הגבלות התנועה, אין ספק שהן משקפות זעם נרחב יותר על ההתנהלות של שלטונות לבנון, הסובלים משחיתות פושה ומאוזלת יד, שגרמה בין השאר לאסון הפיצוץ בביירות בקיץ האחרון. באסון ההוא נהרגו יותר מ-200 בני אדם ואלפים נפצעו. מאבק הכוחות הפוליטי בין הנשיא לבין ראש הממשלה המיועד על חלוקת התיקים בקבינט מונע גם כעת את הקמתה של ממשלה חדשה – ממשלה שהקמתה קריטית כדי לקדם את הרפורמות שבהן מתנה העולם הגשת סיוע כלכלי ללבנון. ממשלת לבנון, נזכיר, התפטרה באוגוסט בעקבות האסון בביירות.
מאז הקיץ צרותיה של לבנון רק הלכו והתרבו, בכלל זה העלייה החדה במספר הנדבקים בקורונה. רבים קושרים את העלייה הזו להחלטת השלטונות להקל את הסגר בימי החגים: כ-80 אלף לבנונים החיים בחו"ל הגיעו בחג המולד וסביב ליל השנה החדשה בחזרה ללבנון כדי לחגוג עם משפחותיהם וחבריהם, ולפי החשד הדבר הוביל להדבקה המונית. בתי החולים מוצפים כעת בחולי קורונה. בסך הכול מאז פברואר אשתקד התגלו בלבנון כ-290 אלף נדבקים ו-2,553 בני אדם מתו מהנגיף.

השוטרים רקדו בלי מסכות

סגרים והגבלות ממשיכים להיאכף גם במקומות אחרים בעולם. בצרפת הודיעה היום המשטרה כי תעניש יותר מ-20 שוטרים שהשתתפו במסיבה בתחנת משטרה בפרברי פריז והצטלמו בה רוקדים לצלילי הלהיט משנות ה-90 "מקארנה". במסיבה הם הפרו שלל הגבלות הקשורות לקורונה, וסרטון שצולם בה והועלה לרשת עורר ביקורת ציבורית.
המצולמים בסרטון נראו בו רוקדים יחד קרובים זה לזה, בחדר צפוף וללא מסכות, וכל זה בשעה שבה נאכף בצרפת עוצר לילי, החל מ-18:00 בכל ערב עד 6:00 בבוקר שלמחרת. התמונות האלה באות בימים שבהם משטרת צרפת מתמודדת עם ביקורת על יחס אלים לכאורה מצדה כלפי מי שמואשמים בהפרת הגבלות הקורונה, בין השאר בהפגנות המתקיימות נגד ההגבלות.
7 צפייה בגלריה
תאילנד קורונה פשיטה על בר פאב ב קופנגן 89 תיירים זרים נעצרו על הפרת הנחיות
תאילנד קורונה פשיטה על בר פאב ב קופנגן 89 תיירים זרים נעצרו על הפרת הנחיות
הפשיטה על הפאב בקופנגן. תיירים מיותר מ-10 מדינות
(צילום: AP)
באי קופנגן שבתאילנד נעצרו 89 אזרחים זרים משום שחגגו בפאב והפרו בכך את הנחיות הקורונה. המסיבה נערכה ב-Three Sixty Bar, והאזרחים הזרים שנעצרו בה הגיעו מיותר מ-10 מדינות, בהן ארה"ב, בריטניה, שווייץ ודנמרק. בתמונות מהפשיטה שפרסמה משטרת תאילנד נראו החוגגים כמעט כולם כשעל פניהם מסכות.
בשל הקורונה אסרה אשתקד תאילנד כמעט לחלוטין הגעת תיירים לשטחה, והאיסור הזה נותר על כנו.