צבי האוזר, יו"ר ועדת החוץ והביטחון שהצטרף למפלגת "תקווה חדשה" של גדעון סער, התראיין היום (ד') לאולפן ynet ותקף את התנהלות הממשלה בתקופת משבר הקורונה, תחילה ביחס לנתב"ג: "העסק הזה מנוהל כמו במדינת עולם שלישית. זאת חובבנות, ברדק. פתאום נזכרו שיש בחירות ושאנשים צריכים להגיע". ביקורת עזה הוא השמיע גם נגד ניהול המגפה כשאמר: "אנשים מתו לשווא".
4 צפייה בגלריה
צבי האוזר
צבי האוזר
"מספר הקורבנות היה צריך להיות נמוך בהרבה". צבי האוזר
(צילום: קובי קואנקס)
גם האוזר התייחס לאמירת ה"פקה פקה, שאשא שאשא" של ראש הממשלה בנימין נתניהו כלפי יפעת שאשא ביטון, ואמר: "יצא לו הביבי. כשהוא לחוץ אז יוצא לו הביבי. אנחנו מדברים על כמעט 6,000 קורבנות, תחשבו שבמלחמת יום הכיפורים גולדה מאיר הייתה אומרת דבר דומה – והארץ הייתה שותקת. וזה במקום להרכין ראש, להגיד 'ניהלנו את זה בחובבנות, בטעות, אנחנו מקווים שהחיסונים יצילו'".
- בניגוד למלחמת יום הכיפורים, ישראל היא לא היחידה שסובלת מהמגפה, או שאנשים בה מתים. "אותם אנשים מתו לשווא. היינו יכולים להיות במקום אחר, לסגור את נתב"ג הרבה לפני שהמוטציות נכנסו".
- ואז הייתם שואלים "למה אתם לא נותנים לישראלים לחזור לארץ". "לא, היינו אומרים שצריך להכניס ישראלים לארץ באמצעות שתי בדיקות. המודל הזה היה ידוע מראש, מה שעכשיו עושים".
- כשנוח לכם אז יפעת שאשא ביטון אומרת שצריך לפתוח, כשלא נוח אתה אומר שזה מנוהל באופן נוראי. "זה מנוהל באופן נוראי, אי אפשר שהבחירות יכשירו את החובבנות, את הפוליטיזציה, את זה שיד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה ולהגיד כן לכל. אני אומר בצורה ברורה - אנשים מתו לשווא. מספר הקורבנות היה צריך להיות נמוך הרבה יותר, אם היו נערכים מראש ואם היו מנהלים את השנה הזאת אחרת".
לדברי האוזר, "אנחנו כן צריכים לפתוח אבל בצורה מושכלת, דיפרנציאלית. להפעיל את נתב"ג עם בדיקה שתיערך 72 שעות לפני הטיסה ועוד אחת לאחר מכן".
4 צפייה בגלריה
שאשא ביטון ובנימין נתניהו
שאשא ביטון ובנימין נתניהו
"יצא לו הביבי, זה קורה כשהוא לחוץ". על אמירת ה"פקה פקה, שאשא שאשא"
(צילום: EPA, עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
- אתה אומר "מתו לשווא", אבל כמה ניצלו בזכות החיסונים? "ניצלו אלפים ונעשה מה שהיה צריך לעשות. ישראל היא מדינה קטנה יחסית, ראש הממשלה התערב והביא חיסונים, מערכת הבריאות חיסנה, יש לנו ארבע קופות חולים, זה מקום ייחודי בעולם".
- לגבי הבדיקות בנתב"ג שהעלית, כמה מהן זויפו? "הן לא זויפו ואפשר גם לאכוף. אי אפשר להגיד שכל יום תשתנה המדיניות. שמעתי קודם כאן באולפן את סגן שר הבריאות יואב קיש, שהוא - ואני אגיד את זה בצורה בוטה - כמעט מקשקש. אם מקדם ההדבקה הוא 0.99 אז הכול בסדר, ואם הוא יהיה 1.01 אז הוא יסגור, ונחכה למחר?
אני ישבתי באולפן הזה ודיברתי על קיצור הבידוד ל-10 ימים", המשיך האוזר, "לקח להם ארבעה חודשים להתברבר, מיליוני ימי עבודה אבדו לשווא. פתאום עכשיו הכול בסדר".

4 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נתב"ג. "פתאום נזכרו שיש בחירות ואנשים צריכים לחזור"
(צילום: מוטי קמחי)
- צריך להגיד לזכותו שהוא התריע בנושא רח"ל, רשות החירום הלאומית שלמעשה נסגרה בתקופה שהחלה המגפה. "בדיוק לפני שנה, ערב המגפה, דיברתי כאן ואמרתי שמדינת ישראל לא ערוכה למגפה. הגוף שנערך והתאמן במשך שנים לניהול מגפות, רשות החירום הלאומית, נסגר בדיוק חודש לפני המגפה הזאת בלי שהכינו גוף אחר. נפתלי בנט היה אז שר ביטחון וכתבתי לו, פניתי אליו, אמרתי לו 'בנט תעצור, אל תסגרו את רח"ל, זה הגוף היחיד שיודע להילחם במגפה'. יש לי את המסמך הזה. אבל בפברואר אשתקד אמרו 'עזוב, סיפור המגפה הוא אירוע קטן'. הגוף היחידי שנערך והתכונן נסגר, לא בנו משהו אחר. ככה לא מנהלים מדינה. אם לא קורה כלום אז ניצלנו, כשכן קורה צריך לתת את הדין. הממשלה הזאת לא ניהלה את העסק כמו שצריך".
- לפרגן על החיסונים אתה יכול? "החיסונים – שאפו".
לצד הפרגון, האוזר הוסיף לתקוף את נתניהו: "כשיושב ראש הממשלה באולפן ואומר 'אני, אני, אני חיסונים', אבל על כל השאר הוא אומר 'פקה פקה שאשא שאשא', אז המתים הם פקה פקה והחיסונים זה הוא? איזו שרלטנות. שמעתי את התחזית שלו, 'חייבים ראש ממשלה שיביא את המשך החיסונים'. אתם יודעים מה? העליתי רעיון, לא התייעצתי, אולי אמנה אותו פרויקטור לחיסונים? טוני בלייר מתגייס לענייני בריטניה, ראש ממשלה לשעבר יכול גם להתגייס. ושלא יבלבלו את המוח כאילו פייזר זו גם איזו חברה פרטית".

- אבל הוא עשה משהו שאחרים לא עשו. ראשי מדינות, האיחוד האירופי, לא הצליחו להשיג את כמויות החיסונים הללו. "האיחוד האירופי קבע שהוא מנהל את כל אירופה ביד אחת ולכן 500 מיליון איש לא יכולים להשיג חיסונים ששלושה או שישה מיליון יכולים להשיג. יש לי ביקורת על איך שהחלטות מתקבלות, גם על שר הבריאות, אבל בסופו של דבר יש אחריות גוברת של הקברניט - ראש הממשלה".
- קיים איש בריאות ברשימת תקווה חדשה? הרי זה בראש סדר העדיפויות היום. "בתקווה חדשה יש אנשים מיומנים שמבינים שמדינה צריכה להתנהל בצורה מסודרת, לא פרסונלית. וכן, הבריאות היא בראש הסולם. זה מה שיאפשר אולי לבחון מינוי מקצועי של שר בריאות. בסופו של דבר שר בריאות בוחר מנכ"ל שצריך להגיע מהמערכת, ולא זה התנאי להצליח במגפה – אלא ניהול תקין של ממשלה. דיונים סדירים, הליך מסודר של קבלת החלטות".
- אתם מתחייבים לקבל את שיקולי משרד הבריאות אם תהיו בממשלה? אתם מאשימים את רה"מ בפוליטיזציה, שמענו את שאשא ביטון כיו"ר ועדת הקורונה מתווכחת עם גורמי הבריאות. "יש גורמים מקצועיים, זה אירוע שמחייב מעורבות של מערכת מקצועית. ראש הממשלה מנהל מדיניות אסטרטגית של זלזול במערכות בכל התחומים, גם בתחומי ביטחון. בכולם יש מודל של 'אני ואני'. הטעויות מגלגלות לדרגים מקצועיים וההישגים הם עניין פרסונלי. אנחנו נשנה את האווירה הזאת, את מודל הניהול הזה. נוריד את הלהבות".
האוזר התייחס לשתיקתו של יו"ר ימינה בנוגע לתוכניות שלו ביום שלאחר הבחירות: "אחרי כל הביקורת של בנט כלפי נתניהו, הוא מסרב להגיד שהוא לא יישב איתו. הוא לא חייב את זה לנו, אבל הוא חייב לתת ציבור דין וחשבון. הוא אמר בפה מלא שהוא לא יישב עם לפיד, אבל לא לגבי נתניהו. העובדה שהוא מוכן לשבת תחת נתניהו היא אמת או שקר? זאת השאלה. לא מדובר בהכפשה".