סגן שר הבריאות ח"כ יואב קיש התראיין הבוקר (ד') באולפן ynet ואמר כי "שום דבר עדיין לא סגור לגבי יום ראשון הקרוב" - היום שבו הפעימה השלישית של היציאה צפויה לצאת לדרך ולכלול את פתיחתם מחדש של מרבית ענפי הפנאי בכפוף לתו הירוק והסגול.
"ההחלטה תתקבל היום בהתאם לנתוני התחלואה - בדיוק כמו שהתנהלנו לכל אורך המגפה. אין פה שום שינוי", הוא אמר.
6 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
סגן שר הבריאות ח"כ יואב קיש
(צילום: אבי מועלם )
"כשסגרנו אמרו לנו 'למה אתם סוגרים? אל תסגרו', כשאנחנו חושבים שאפשר לפתוח - ואני עדיין לא יודע כי אנחנו מחכים למחר - אז פותחים לפי התוכנית של קברניטי משרד הבריאות וזה גם לא בסדר", טען קיש.
"אנחנו מתנהלים עם הדרג המקצועי של משרד הבריאות. יש תוכנית, ראשונה וייחודית בעולם, שהיא לא פתיחה אלא תו ירוק עם הגבלות", הוא המשיך, "זאת היכולת של מדינת ישראל בזכות החיסונים. הם שינו את תמונת המצב כאן. אנחנו עושים את זה בזהירות, אנחנו רואים שמקדם ההדבקה לא עובר את ה-1. אם הוא יעבור ייתכן שלא נפתח אלא רק את החינוך. בסוף גורמי הבריאות המקצועיים יחליטו, אנחנו פועלים לפי הבקשות וההנחיות שלהם".
- נשמע שההחלטות רוצות להציג שיש מצב מעולה לקראת הבחירות. "התוכנית הייתה קיימת לאורך כל הדרך, אין המצאות חדשות. יותר מזה, אמרנו שאם נראה מגמת עלייה – לא נפתח, חוץ ממערכת החינוך שתיפתח בכל מקרה. ייתכן שיש פה מחיר, אני לא יודע, אבל אני שם את החינוך בצד כי בוודאי שהוא בעדיפות. שאר הדברים עדיין חוסים תחת התו הירוק. ננהג באחריות ונקבל את ההחלטה הסופית מחר".
- שוב בעלי המסעדות, ההורים והתלמידים, יחכו עד הרגע האחרון. ככה זה הולך להיות? "כן, ככה מתנהלים במגפה. אי אפשר להמציא המצאות ולהגיד 'חודש קדימה אני מתנהל ככה וזה מה שיהיה'. מי שעושה את זה טועה, לא מתמודד נכון. אז כן, אנחנו נחכה. בדיוק כמו שעשינו כל הזמן. קבענו תוכנית אבל היא תקרה רק אם אנחנו עומדים ביעדי התחלואה".
- מה ההבדל בין מקדם הדבקה של 0.97 ל- 1.02? הנתון משתנה מדי יום ולפי דבריך, אפשר לפתוח מסעדות בראשון ובשני לסגור אותן. "אנחנו משתדלים שלא להיות בתזזיתיות הזאת, ואנחנו כן יודעים שכל מהלך נמשך שבועיים עד שרואים את התוצאות שלו. יש הבדל עצום בין מקדם הדבקה מתחת ל-1, שזה אומר מגפה מתכווצת, לבין גבוה מ-1 שהמשמעות היא מגפה מתרחבת. אם ה-R, כלומר המקדם, יעלה בצורה מובהקת אנחנו לא נאשר פתיחה, נמליץ לעצור אותה".
6 צפייה בגלריה
מסעדה תל אביב
מסעדה תל אביב
שוב: מחכים לרגע האחרון לפני הפתיחה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
ברק טרבלסי
ברק טרבלסי
ברק טרבלסי מהחברה המייצרת את הצמידים האלקטרוניים. "נוכל לייצר אלפים מדי שבוע"
(צילום: SuperCom)
- השאלה היא אם ההמלצה שלכם תתקבל. היא לא תמיד מתקבלת בשבועות האחרונים. "אם אנחנו נראה מקדם הדבקה בעלייה ועדיין משרד הבריאות עם הדרג המקצועי שלו ימליץ להמתין ולפתוח רק את החינוך, ותתקבל החלטה בניגוד לדרג המקצועי, אז אפשר לומר שיש פה התנהלות פוליטית.
"היחידים שהתנגדו נחרצות למשרד הבריאות, לגישה השמרנית שלו, היו דווקא כחול לבן שכל הזמן דיברו על לפתוח. אנחנו עצרנו עד הרגע שהרגשנו שאפשר להתקדם, ומחר תהיה הבחינה האחרונה בנושא. אם נגלה שאי אפשר, אז אי אפשר. מאוד פשוט".
קיש ציין את אלמנט החיסונים: "הם מתווספים ומתווספים ולאט לאט מייצרים שכבה נוספת. ככל שעובר הזמן אנחנו מתחסנים יותר, מתחזקים יותר ויכולים לפתוח יותר". הוא ציין כי "אנחנו נצטרך להמשיך ולחסן כל שנה את כל אוכלוסיית מדינת ישראל".
6 צפייה בגלריה
צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס
צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס
"ההחלטות לגבי ראשון יתקבלו מחר". פרופ' אש והשר אדלשטיין
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
- אם תקבלו החלטה שונה ופתיחת המסחר תידחה בשבוע, מה ישתנה בימים האלה? "השבוע הזה הוא תוספת של עוד כחצי מיליון אנשים שיקבלו את מנת החיסון השנייה, או אחרים שיקבלו את ההגנה המקיפה של שבוע לאחר החיסון".
- אנחנו שומעים את זה כבר שבועות ארוכים. "אבל זאת האמת, עובדה - הייתה ירידה במקדם ההדבקה, ואז עלייה. ראינו את אפקט היציאה מהסגר והחיסונים, אנחנו רואים את הדברים שאנחנו עושים ואיך הם משפיעים".
קיש התייחס לאמירה של פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש על אפשרות של סגר רביעי. "זה מסתדר בדיוק עם מה שאמרתי. המדיניות שלפיה אנחנו ממשיכים בתוכנית כל עוד מקדם ההדבקה מרוסן - היא אפשרית", אמר סגן שר הבריאות. "החששות של פרופ' אש, של שר הבריאות וראש הממשלה, הן שאם נפתח ומקדם ההדבקה יעלה, אז במצב קיצון נצטרך גם לסגור, וזה יקרה כי יש לנו אחריות וזאת בדיוק הדרך לנהל את המגפה.
"האירוע הזה לא השתנה מתחילתו", המשיך, "במקומות שרצו לפתוח ולחצו עלינו כל מיני מקהלות ה'לפתוח לפתוח' - לא נתנו. אנחנו פועלים לפי תוכנית מוסדרת, היא הוצגה לפני חודש. לא חל בה שום שינוי כל עוד שעמדנו במפורש ביעדים".
- סגר הוא אירוע ארוך. אתה אומר בעצם שייתכן שנלך לבחירות תחת סגר? או פסח תחת סגר? "לא לא. אני אמרתי שאני לא יודע ושייתכן שיש פה בעיה. כשאני אומר 'אולי' ו'יכול להיות' אני לא מתכוון שזה בהכרח יקרה. אני אופטימי".
- אבל אתה אומר שזה על הפרק. "הכול על הפרק. מישהו פה יודע לתכנן מול וירוס שמפתח מוטציות? ככה זה במלחמה, אנחנו לא משחקים. אני בטח לא אכנס עכשיו לדוגמאות מה עלול להיסגר או לא בעוד חודש בערב הפסח. אני כן יודע לומר שבהתנהגות אחראית של הציבור ובהתחסנות, במיוחד באוכלוסיית הסיכון אבל גם אצל הצעירים, אנחנו יכולים להיות המדינה הראשונה בעולם שיוצאת מהקורונה ונכנסת לשגרת חיים - עם חיסונים ועם קורונה".
- בנושא נתב"ג, ד"ר שרון אלרעי פרייס כינתה את המצב 'קטסטרופה', ואמרה שמבצע החיסונים עלול לרדת לטמיון בגלל כניסת המוטציות. "הדבר שכולם מבינים אותו הוא החשש מכניסת מוטציות. אגב, ייתכן שהן יתפתחו גם כאן בישראל, אבל בסוף זה מאוד מצומצם לאוכלוסייה. החשש הזה היה לסיבה המרכזית שבגללה חסמנו ועצרנו את נתב"ג.
"מה קרה בעקבות זאת? נוצר מצב שיש לנו ישראלים שתקועים בחוץ, ויש לנו בחירות, והחלטנו לפתוח קצת", המשיך קיש, "זה מתנגש עם ערך ההצבעה בבחירות. אם לא היו בחירות, ייתכן שלא היה שום שינוי. בגללן החלטנו להגדיל את נפח הכניסה, והוא עדיין יהיה מצומצם. זה לא שכולם פתאום יטוסו לחופשות ולעסקים. המדיניות שלנו היא עדיין מצמצמת.
"יש לנו את המחלימים והמחוסנים שהם בקטגוריה נפרדת, וכל השאר - עדיין בנפח מאוד מצומצם עם בידוד. הבעיה נוצרה כשאר מי שהיה אמור להגיע לבידוד ביתי, לא שמר עליו. אני לא בא בטענות, לכל מדינה יש את האתגר שלה. ניסינו למצוא פתרון והלכנו למלוניות. זה פתרון קשה שאנשים סובלים ממנו".

6 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג
בדיקות קורונה בנתב"ג. "יהיה פתרון טכנולוגי - אך אין מספיק צמידים"
(צילום: רויטרס)
סגן שר הבריאות ציין את הצמיד האלקטרוני, שיאפשר לנוסעים לשהות בבידוד בביתם תחת פיקוח ולא במלוניות: "זה הפתרון שמדינת ישראל תלך אליו - צימוד דיגיטלי, ממוכן. הוא יאפשר לנו לוודא שהבידוד בבית נשמר תוך מינימום פגיעה בזכויות אדם. מי שלא ירצה, יכול ללכת למלונית. זה לא במקום".סג
עם זאת, קיש הודה: "אין לנו היום מספיק צמידים בשביל לתת מענה לכל 20 אלף הנוסעים שאני מעריך שאמורים להיכנס לארץ עד הבחירות. יש לנו בסך הכול 1,500 צמידים זמינים".
- אז מה עושים? ראש הממשלה אמר אתמול 'תחפשו בגוגל'. "אנחנו מחפשים בכל מקום. בגוגל, בהרבה מקומות אחרים, יש לנו גם קול קורא שיוצא. אני מנצל גם את הבמה שלכם - מי שיש לו מערכת אפקטיבית של צימוד, אנחנו צריכים אותה וצריכים אותה עכשיו".
- אם אין מספיק צמידים, ואנחנו יודעים גם שאין מספיק מלוניות, לאן יגיעו השבים ארצה? "אנחנו נשלים את הפער בכמויות הצמידים בימים הקרובים. נשתדל להשלים את החקיקה, וזה יהיה הפתרון המוביל בכניסה לישראל, הוא יאפשר בידוד ביתי בהקפדה. אנחנו מתפשרים על בידוד ביתי עם אכיפה משטרתית בגלל הבחירות".
- כל המאמצים עלולים להיזרק לפח. הפיילוט החל עם 100 צמידים, ואלפי נוסעים צפויים להגיע החל מעוד כמה ימים. "לפני שבוע כולם אמרו לנו - 'תראו את המסכנים, הם צריכים לבוא להצביע, איך אתם עושים את זה'. אז החלטנו לפתוח קצת ובזהירות ועכשיו הכול הולך לפח? בואו לא נהיה קיצוניים לשום צד".
- למה הכוונה ב"החלטתם"? זה לא מגיע מטוב לבכם, יש חוק. כל ישראלי שרוצה לבחור - צריך לחזור ולבחור. "אתם מייצגים כרגע בדיוק את שתי הדעות שהיו אתמול בקבינט הקורונה, ללא קשר פוליטי. בנינו איזון ואנחנו עובדים לפיו - לא הצפה של נתב"ג, וכניסה מדורגת ומתוגברת עם בקרה ופיקוח של המשטרה. יש אחריות, יש שליטה, הדברים מנוהלים כמו שצריך. נכון, אנחנו לוקחים קצת יותר סיכונים בגלל הבחירות".

"נוכל לייצר אלפי צמידים נוספים מדי שבוע"

ברק טרבלסי, המשנה למנכ"ל חברת SuperCom המייצרת את הצמידים האלקטרוניים, התייחס לדבריו של קיש ואמר: "החברה סיפקה 100 צמידים אלקטרוניים כחלק מפיילוט ראשוני, לבקשת משרד הבריאות. יש לנו כרגע אלפי צמידים זמינים לשימוש מיידי. במידת הצורך ועל פי דרישה, נוכל לייצר עוד אלפי צמידים מדי שבוע".
טרבלסי סיפר כי ביכולת החברה לספק בין 1,000 ל-3,000 יחידות בשבוע, וציין כי הייצור נעשה כאן בארץ. עם זאת, הוא ציין את אתגר קצב הפתיחה המהיר. "זה הפתיע את כולם, הרעיון היה לעשות את זה יותר בהדרגה", אמר, "לא חשבו שמפיילוט של 100 ייצאו מיד ל-20 אלף. זה לא מוצר מדף ולכן צריך קצת זמן. בכמויות שיש לנו כרגע אפשר לעשות את זה וכן לעמוד באיזושהי פתיחה מדורגת".