שעות ספורות לאחר נחיתת המשלחת הישראלית-אמריקנית באבו דאבי, ראש הממשלה מסר הערב (שני) הצהרה לתקשורת. "זהו יום היסטורי, יום שמח לכל אזרחי ישראל", אמר נתניהו. "הנחיתי את ראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, להזמין את המשלחת מהאמירויות לישראל". על כך שלא עדכן את שר החוץ ושר הביטחון לפני שהמגעים הבשילו אמר: "הייתה בקשה מפורשת לשמור על סודיות. מקווה שבהסכמים הבאים אוכל לעדכן אותם". ynet העביר את האירוע בשידור חי.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"רגע אישי ולאומי שמתחבר יחד". נתניהו
(צילום: לע"מ )
7 צפייה בגלריה
מטוס אל על נחיתה נמל תעופה אבו דאבי איחוד האמירויות
מטוס אל על נחיתה נמל תעופה אבו דאבי איחוד האמירויות
מטוס אל על נוחת באבו דאבי
(צילום: רויטרס)
לדברי נתניהו, "אנחנו נקבל את המשלחת האמירתית עם שטיח אדום, כמו שהם קיבלו אותנו", הוסיף נתניהו. ראש הממשלה חזר על הציטוט מספרו, שהזכיר הבוקר, ואמר כי "אני חייב להגיד שעבורי מדובר גם ברגע אישי ולאומי שמתחברים יחד".
נתניהו אמר כי "יש דברים שאני לא יכול לספר לכם, אבל אני מאמין שהם יצאו לאור במהלך הזמן. יכולתם לראות את השינויים, חלק מהם, על קצה הקרחון, בשנים האחרונות. במרץ 2018 הייתה טיסה ראשונה של איר-אינדיה מעל סעודיה, ויום יום אזרחים ישראלים טסים מעל סעודיה. אמנם לא במטוס ישראלי - עד היום". נתניהו פירט בהמשך את פגישותיו עם מנהיגים מהעולם הערבי והמוסלמי, בהם סולטן עומאן ונשיא צ'אד.
נתניהו הוסיף: "קיימתי לפני כמה ימים שיחת ועידה עם הנשיא טראמפ ויורש העצר מוחמד בן זייד, והיום חזינו בטיסה המסחרית הראשונה של ישראל מעל סעודיה לאבו דאבי. זה ביקור הכנה חשוב ביותר. ביקשתי מהמשלחת שלנו לעבוד כמה שיותר מהר כדי להכשיר את האפשרות להגיע ולחתום על הסכם רשמי בקרוב בוושינגטון".
7 צפייה בגלריה
"אשמע מה שיש לו לומר על ה-F-35". טראמפ
"אשמע מה שיש לו לומר על ה-F-35". טראמפ
"אשמע מה שיש לו לומר על ה-F-35". טראמפ
(צילום: AFP)
לדברי ראש הממשלה, "זה יהיה שלום חם. לא מכיוון שחם שם, אגב חם שם מאוד, אלא משום שהוא מבוסס על שיתוף פעולה בתחום הכלכלי עם כלכלה יזמית דומה לשלנו, עם יכולות כלכליות גדולות מאוד. יש באמירויות אפיקי השקעה וכסף גדול שמחפש אפיקי השקעה, ובפעם הראשונה ישראל שקיבלה השקעות מכל העולם הולכת לקבל השקעות גם מתוך המזרח התיכון. זה שינוי עצום. זה שלום שמייצר מקומות עבודה, מעודד יזמות ומרחיב את הכלכלה שלנו".
נתניהו התייחס לפרסום ב"ידיעות אחרונות", שלפיו ארצות הברית תמכור מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות כחלק מההסכם בניגוד לעמדת מערכת הביטחון, ואמר כי "ה-F-35 לא היה חלק מהעסקה. האמריקנים גם הודו בזה. העמדה שלנו לא השתנתה. ארה"ב אמרה שהיא מחויבת באופן מוחלט לשמירה על היתרון האיכותי של ישראל".
"אשמע מה שיש לטראמפ לומר", הוסיף נתניהו, "אבל אני לא רוצה להקדים את המאוחר".
7 צפייה בגלריה
חליפה בן זאיד אל-נהיאן
חליפה בן זאיד אל-נהיאן
נשיא האמירויות, חליפה בן זייד אל-נהיאן
על הוויתור הזמני על הסיפוח אמר: "החלת הריבונות בתכנית טראמפ אומרת שלא יהיו עקירות של יישובים ושל אזרחים. הישראלים נשארים במקומם. לפי התכנית הזו יש שטחים נרחבים שיהיו תחת ריבונות ישראל. הנושא הזה לא סולק, לא הולכים להקים מדינה פלסטינית על-ידי פירוק ההתנחלויות וחזרה לקווי 67'. ההיפך הגמור מזה מופיע בתכנית טראמפ".
לגבי האפשרות של סיפוח חד-צדדי ללא משא ומתן עם הפלסטינים טען נתניהו: "זה לא ירד מהפרק, מציע להתאזר בסבלנות. כל אחד מבין שמתרחשים כאן דברים היסטוריים שמשנים את מפת המזרח התיכון ואת המאזן האסטרטגי של ישראל מול האויב המשותף איראן. מתחוללים פה דברים מאוד טובים, גם למדינת ישראל וגם לארץ ישראל".
על כך שלא עדכן את שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי בטרם המגעים הבשילו אמר נתניהו: "אני מקווה שבהסכמים הבאים שיגיעו אוכל לעדכן אותם. בהסכם עם האמירויות הייתה בקשה מפורשת לשמור על סודיות מירבית, כדי למנוע התנגדות של גורמים שאכן מתנגדים. אני חושב שיהיה לי מה לשתף את גנץ ואשכנזי בהמשך, כי המדיניות שתיארתי כאן מבשילה ומביאה תוצאות".
מנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז, דן עם הצוותים מהאמירויות ומארה"ב על האפשרות לפתיחה הדדית של שגרירויות וחתימה על הסכמים בילטארליים לקידום היחסים בין המדינות. לדבריו, "אנחנו נמצאים בתחילתו של תהליך היסטורי, ובכוונתנו לקדם כמה שיותר מהר כינון יחסים מלאים ופתיחת שגרירויות בשתי המדינות, שיפעלו להעצמת שיתוף הפעולה בין ישראל לאיחוד האמירויות. תנועה של אנשים, סחורות ופיננסים היא המפתח המרכזי למימוש הפוטנציאל הגדול הטמון ביחסים".
7 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת, ג'ראד קושנר ורוברט אובריאן במשלחת לאיחוד האמירויות
מאיר בן שבת, ג'ראד קושנר ורוברט אובריאן במשלחת לאיחוד האמירויות
המשלחת מגיעה לאיחוד האמירויות
(צילום: עמוס בן גרשון/לע״מ)
נתניהו התייחס גם להתפטרותו של ראש אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור, ואמר כי "הממשלה הנבחרת צריכה להחליט, ולא הפקידים. ההחלטה היא שלנו, הדרג הנבחר. תמיד אשמח לשמוע את דעותיהם של הפקידים, אבל מי שמחליט זה אנחנו, ואנחנו עושים את הדברים הנכונים למדינת ישראל. אני לא חושב שאזרחי ישראל צריכים לדאוג".
בן שבת החל היום את סדרת הפגישות עם יועצו הבכיר של טראמפ, ג'ארד קושנר, ועם שר החוץ האמירתי אנואר גרגש. בן שבת פתח את דבריו בנמל התעופה בברכה בערבית ואמר: "שלום עליכם ורחמי אלוהים וברכותיו, אני גאה ושמח מאוד להיות כאן כראש המשלחת הישראלית. הגענו לכאן כדי להפוך את החזון למציאות.
"אין גבול לשיתוף הפעולה שנוכל לכונן בינינו: במדע, בחדשנות, בבריאות, בתעופה, בחקלאות, באנרגיה ובנושאים רבים אחרים. אנחנו קוראים למדינות נוספות להשתתף איתנו בתהליך השלום למען עמי כל האזור. תודה למארחינו האמירתים ולשותפינו האמריקנים על מנהיגותם".
קודם לכן שוחח נתניהו עם המשלחת ואמר כי "זהו יום היסטורי שעמלתי להשיגו במשך עשרות שנים". ראש הממשלה ציטט הבוקר מספר שכתב לפני 25 שנים, שבו פירט על כך שאפשר להשיג הסכמים עם מדינות ערב גם ללא ויתורים. "אם בדור הבא יגיעו הערבים לכלל הכרה שישראל שוכנת לבטח במזרח התיכון ושהיא עתידה להישאר בו לעד, ייתכן שיתחולל מהפך פסיכולוגי בעמדתם לגבי זכות קיומה של ישראל. אני מאמין שלא לנצח יטיחו הערבים את ראשם בקיר".
עוד לפני שיצא מהמטוס, קושנר נשאל על חשיפת "ידיעות אחרונות" אם נתניהו גילה גמישות בנוגע לאפשרות מכירת מטוס החמקן לנסיכות, והשיב: "הייתה לנו פגישה מצוינת ומה ששמעתי ממנו זה שיש לו אמון מלא בנשיא טראמפ שיעשה את מה שנכון כדי להגן על ישראל ולחזק את הקשרים הביטחוניים שלנו עם ישראל.
"יש לנו הסכם לשמירת היתרון האיכותי של ישראל וזה עוזר לנו ולישראל מאוד", הוסיף קושנר. "לאיחוד האמירויות יש יחסים צבאיים עמנו 30 שנה, ומכרנו להם מערכות. העסקה נועדה לקדם את כולנו ביחד קדימה, ואני מאמין שנתניהו רואה הזדמנות שיכולה לצאת מהשותפות ולכן זה עזר לנו ליצור את פריצת הדרך ההיסטורית הזאת. לטראמפ יש אמון גדול בנתניהו ולנתניהו יש אמון גדול בטראמפ".