שר הבריאות יולי אלדשטיין הודיע אמש כי משרד הבריאות צפוי לחתום כבר היום (שישי) על הסכם עם ענקית התרופות האמריקנית פייזר, לרכישת שמונה מיליון מנות חיסון נגד קורונה, שיספיקו לחיסון ארבעה מיליון אזרחים נגד הנגיף. ההכרזה מגיעה אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כי החיסונים צפויים להגיע כבר בחודש ינואר, אולם כעבור פחות משעה נמסרה הבהרה מלשכתו ולפיה הוא שואף שהחיסונים הראשונים יגיעו בינואר, בעוד שכמות משמעותית תגיע ברבעון הראשון של 2021.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
מלשכת שר הבריאות נמסר כי מתן החיסונים יתאפשר רק בכפוף לאישור החיסון על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), ואישור משרד הבריאות הישראלי. החברה צפויה להגיש את הבקשה לאישור זה לקראת סוף נובמבר. הסיבה לכך ששמונה מנות חיסון יספיקו רק לארבעה מיליון אזרחים היא העובדה שכל מתחסן צריך לקבל שתי מנות חיסון. בלשכתו של אדלשטיין התיישרו עם תחזיתו העדכנית של נתניהו, ואמרו כי תחילת אספקת החיסון תהיה בינואר 2021 - ושאר האספקה תתפרש על שנת 2021.
השר עצמו מסר: "רכישת החיסון היא בשורה ענקית לאזרחי ישראל. משרד הבריאות עושה כל מאמץ לרכש חיסונים שונים, כך שכל אזרחית ואזרח יוכלו להתחסן. אבל עד שזה יקרה אנחנו חייבים להקפיד על ההנחיות, חייבים להמשיך במתווה היציאה של משרד הבריאות מהסגר. אסור להיות שאננים".
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין במשל"ט הקורונה בשיבא
יולי אדלשטיין במשל"ט הקורונה בשיבא
יולי אדלשטיין. "אסור להיות שאננים"
(צילום: טל שחר)
ד"ר מירון ליבנה, מנכ"ל פייזר ישראל, מסר: "אנחנו גאים מאוד לעבוד עם ממשלת ישראל ולהעמיד לרשותה את המשאבים המדעיים ואמצעי הייצור שלנו. מטרתנו המשותפת היא להביא לעם בישראל חיסון פוטנציאלי ל-COVID-19 במהירות האפשרית. לנוכח משבר הבריאות העולמי הזה, החזון של פייזר - להביא פריצות דרך שמשנות חייהם של אנשים - קיבל דחיפות גדולה עוד יותר. תקוותנו היא שבכפוף להצלחה קלינית ורגולטורית החיסון שלנו יעזור לגרום לזה לקרות".
הפרויקטור היוצא רוני גמזו, שסיים אתמול את תפקידו, העריך בתדרוך האחרון שלו בתפקיד אמש כי החיסונים הראשונים נגד הקורונה יגיעו לישראל רק באפריל או במאי. "זו ההערכה שלי, ואל תצפו ממני לאכול את הכובע אם טיפה אטעה", הוסיף בהלצה.
ביממה החולפת הפעיל נתניהו לחץ על פייזר, בניסיון להשיג חיסונים של החברה לישראל. תוך יממה הוא קיים שתי שיחות עם מנכ"ל החברה אלברט בורלה. שלשום הוא אמר כי הוא "משוכנע" שהמו"מ עם פייזר יושלם בהצלחה. מטעמו של שר הבריאות נמסר אמש כי שיתוף הפעולה בין משרדו לפייזר הואץ מאוד בימים האחרונים.
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה
מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה
מנכ"ל פייזר אלברט בורלה. ישראל לחצה
(צילום: AP)
מדינות שונות בעולם, כגון ארה"ב, בריטניה, קנדה, יפן ואחרות חתמו על הסכם מקדים עם פייזר המאפשר להן קבלת חיסונים כאשר תקבל החברה אישור. האיחוד האירופי, למשל, יקבל 200 מיליון מנות חיסון עבור המדינות באיחוד ויש לו אופציה לרכישת עוד 100 מיליון. לישראל יש גם הסכם עם חברת מודרנה ועם חברת ארקטורוס האמריקניות המפתחות אף הן חיסונים לקורונה.
בכיר במערכת הבריאות התייחס שלשום למשא ומתן עם פייזר ואמר ל-ynet: "ביקשנו מספר גדול מאוד של חיסונים לשכבה מאוד גדולה של האוכלוסייה. אנחנו נקבל את המנות הראשונות ברגע שפייזר יתחילו להוציא את המנות מחוץ לארה"ב. אנחנו במקום טוב ברשימה. גם הכמויות הגדולות יגיעו בטפטוף משום שאין יכולת ליותר מזה". לדברי אותו גורם, מדובר ב"עסקה גדולה מאוד, וזה לא חיסון זול, אנחנו קונים הרבה".
החיסון של פייזר דורש אחסנה והובלה של החיסון בהקפאה עמוקה, בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות. על כך אמר הגורם: "הנושא הזה עוד בטיפול, דרישות הקירור העדכניות מתחילות להיראות סבירות יותר. יש היערכות לכך". הוא הבהיר כי אינו יודע להגיד בדיוק מתי יגיעו החיסונים. "יש הרבה תקלות שיכולות לקרות בדרך וזה מרוץ מטורף. אנחנו עובדים על זה סביב השעון ואנחנו עובדים על זה מאוד חזק. יש רצון טוב של כולם וכולם מתכווננים".
פורסם לראשונה: 22:20, 12.11.20