נגיף הקורונה, שמתפשט במהירות מסחררת ברחבי העולם בעקבות הופעתו של זן האומיקרון, משבש פעם נוספת את חגיגות השנה החדשה: מדינות רבות מנסות כעת לבלום את הזן שמביא לשיאי הדבקה דרמטיים שלא נראו מאז פרוץ המגפה, ומגבילות את האפשרות של תושביהן לציין במסיבות ובאירועים חגיגיים אחרים את כניסתה של 2022. אולם בעוד אזורים מסוימים הודיעו על ביטול המסיבות הפומביות ומופעי הזיקוקים – ובהולנד הסגר שהוטל שם יימשך גם בערב השנה החדשה – אזורים אחרים העדיפו להימנע מכך, כמו ניו יורק, שבה החגיגה המסורתית בטיימס סקוור תצא לפועל כמתוכנן, אם כי בצורה מצומצמת יותר.
15 צפייה בגלריה
הקורונה שוב משבשת את חגיגות השנה החדשה, אבל לא בכל מקום. המונים בחופי ריו דה ז'ניירו, בלונים לקראת המסיבה בטיימס סקוור, ומתחם בדיקות בתאילנד
הקורונה שוב משבשת את חגיגות השנה החדשה, אבל לא בכל מקום. המונים בחופי ריו דה ז'ניירו, בלונים לקראת המסיבה בטיימס סקוור, ומתחם בדיקות בתאילנד
הקורונה שוב משבשת את חגיגות השנה החדשה, אבל לא בכל מקום. המונים בחופי ריו דה ז'ניירו, בלונים לקראת המסיבה בטיימס סקוור, ומתחם בדיקות בתאילנד
(צילום: AP, רויטרס, gettyimages)

מאז שהתפרץ לראשונה בסין והתפשט ממנה אל שאר העולם לפני כשנתיים, בנגיף נדבקו כבר עשרות מיליוני בני אדם ולפחות 5.4 מיליון מתו מסיבוכי המחלה שהוא גורם לה, אך כעת בצל התפרצות האומיקרון שנחשב אמנם למסוכן פחות אך למידבק יותר מזנים קודמים, הנגיף מתפשט במהירות רבה יותר מאי-פעם. לפי ספירה של סוכנות הידיעות AFP, מספר הנדבקים היומי הכלל-עולמי חצה לראשונה את רף המיליון, ובשבעת הימים האחרונים אובחנו ברחבי תבל יותר מ-7.3 מיליון בני אדם. שורה ארוכה של מדינות מדווחות כעת על שיאים במספרי הנדבקים, בהן ארה"ב, צרפת, איטליה, בריטניה, ארגנטינה ואוסטרליה.
באירופה, שמתמודדת עם גל תחלואה נרחב עוד מלפני הופעת האומיקרון, וזה רק החמיר את המצב בשטחה, האירועים החגיגיים השונים ומופעי הזיקוקים שבהם נוהגים אלפים לצפות מהרחובות בוטלו בערים מרכזיות רבות – מלונדון, דרך פריז, ציריך ובריסל, ועד ורשה ורומא. צרפת הודיעה כבר לפני ימים ארוכים כי תאסור מסיבות פומביות ומופעי זיקוקים בשטחה, ועם התפשטות האומיקרון הרחיבה את ההגבלות: בין היתר בערים פריז וליון יהיה אסור מהבוקר לבני יותר מ-11 להתהלך ברחוב בלי מסכה, ומועדונים יידרשו לסגור את שעריהם.
צרפת דיווחה אמש (ה'), ביום שני ברציפות, על יותר מ-200,000 נדבקים חדשים ביממה, או 206,243 ליתר דיוק – כ-2,000 פחות מאשר השיא הכלל-אירופי שנרשם בה אתמול. שר הבריאות אוליבייה וראן הזהיר כי צרפת חווה כעת "צונאמי" של נדבקים, וציין כי משמעות המספרים האסטרונומיים הללו היא שבכל שנייה נדבקים במדינה שני בני אדם. גם במספר חולי הקורונה המאושפזים חלה עלייה משמעותית בצרפת, ומספרם בבתי החולים שם עומד כעת על 18,321 – שיא של שבעה חודשים. הוא עדיין נמוך משמעותית מהשיא של כל הזמנים במגפה בצרפת – שנרשם בנובמבר 2020, אז אושפזו בבתי החולים שלה 33,497 חולים. עוד 180 חולי קורונה מתו במדינה ביממה האחרונה.
15 צפייה בגלריה
עם מסכות מסכה ב אתונה יוון בצל חשש מ נגיף קורונה
עם מסכות מסכה ב אתונה יוון בצל חשש מ נגיף קורונה
עם מסכות באתונה. פיצויים למוזיקאים שנפגעו מההגבלות החדשות
(צילום: AP)
15 צפייה בגלריה
צרפת מטפלים ב חולה קורונה פריז
צרפת מטפלים ב חולה קורונה פריז
מטפלים בחולה קורונה בפריז. שניים נדבקים בצרפת בכל שנייה
(צילום: AFP)
מדינה נוספת שמגבילה את חגיגות הסילבסטר היא יוון, שגם היא דיווחה אמש על שיא נדבקים חדש, 35,580 ביממה. זהו היום השלישי ברציפות ששיא הנדבקים ביוון נשבר. "נראה שהאומיקרון מתפשט בצורה מאוד אינטנסיבית", אמרה סגנית שר הבריאות מינה גאג'ה, שציינה כי לפי ההערכות האומיקרון אחראי לכ-60% מכלל מקרי ההדבקה במדינה.
בעקבות גל התחלואה שם הרשויות הקדימו את כניסתן לתוקף של ההגבלות שהוכרזו על ענף האירוח והמסעדות, שתוכננו במקור להיכנס לתוקף בתחילת ינואר. כעת הן נכנסו לתוקף כבר אמש: ברים, מועדונים וברים נדרשים לסגור את שעריהם בחצות, ולא יורשו להשמיע מוזיקה או לאפשר ללקוחותיהם לעמוד. הרשויות החריגו את ערב השנה החדשה מההגבלות הללו, אך גם אז בתי העסק הללו יידרשו להיסגר מוקדם יחסית, בשעה 02:00 בלילה. הממשלה באתונה הודיעה על פיצויים שיינתנו למעסיקים ולמוזיקאים שייפגעו בשל ההגבלות.

"מצב מלחמה" באנגליה, שנזקקת לערכות בדיקה

שיא נדבקים חדש דווח אמש גם באיטליה, שסופרת כבר 126,888 נדבקים ביממה. השיא הקודם בארץ המגף נרשם יום אחד לפני כן, ועמד על 98,030. גם בספרד מתמודדים עם זינוק דרמטי בתחלואה, ודיווחו על שיא של 161,688 נדבקים ביממה. גם שם החגיגות בוטלו ברוב הערים הגדולות – מלבד הבירה מדריד. שם המסיבות יוכלו להתקיים, אם כי באופן מצומצם, לפחות ביחס לעבר: באירועים ההמוניים שם יוכלו להתאסף עד 7,000 בני אדם, במקום 18,000 כפי שהיה ב-2019, לפני עידן הקורונה.
15 צפייה בגלריה
מסעדה ב לונדון בריטניה בצל החשש מגל של קורונה אומיקרון
מסעדה ב לונדון בריטניה בצל החשש מגל של קורונה אומיקרון
סועדים בלונדון, בצל הזינוק בתחלואה. שיאי נדבקים בבריטניה, צרפת, יוון, איטליה וספרד
(צילום: רויטרס)
בבריטניה, שדיווחה אמש אף היא על שיא נדבקים חדש של 189,213 ביממה, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון הודיע כבר בשבוע שעבר כי אין בכוונתו להטיל הגבלות חדשות באזור אנגליה לפני כניסת השנה החדשה. עם זאת, ראש העיר לונדון סאדיק חאן הודיע כי החגיגות בכיכר טרפלגר בוטלו. במקום האירוע שאליו היו צפויים להגיע כ-6,500 בני אדם, יועבר משדר מיוחד וחגיגי בטלוויזיה. הגבלות חדשות, יצוין, כן הוטלו בשאר האזורים שמהם מורכבת בריטניה: וויילס, סקוטלנד וצפון אירלנד.
בבריטניה מודאגות כעת הרשויות מזינוק במספר נשאי הקורונה המאושפזים בבתי החולים, זינוק שמגיע על רקע אזהרות מומחי הבריאות שלא להתייחס בזלזול לאומיקרון, שעקב קצב ההדבקה המהיר שלו עלול לגרום להצפה של מערכות הבריאות השונות. בבתי החולים הבריטיים מאושפזים כעת 11,452 חולי קורונה, ומספרם זינק בכ-10% בתוך 24 שעות. בתוך שבוע נרשם זינוק של 61% בנתון הזה. עדיין מדובר בנתון נמוך משמעותית מהשיא שנרשם בממלכה בינואר האחרון, אז אושפזו בבת אחת 34,336 חולי קורונה.
בעדכון אמש של רשויות הבריאות נמסר כי עוד 332 חולי קורונה מתו, זינוק ביחס לימים קודמים, אולם הן הבהירו כי הנתון כולל גם דיווחים מאוחרים שהתעכבו בשל חג המולד. כך או כך, החשש מהזינוק בחולים הביא אתמול את שירותי הבריאות הבריטיים להודיע על הקמת בתי חולים שדה באזור אנגליה. "לנוכח רמת ההדבקה הגבוהה בקורונה והגידול במספר האשפוזים בבתי החולים, שירותי הבריאות נמצאים כעת במצב מלחמתי", הזהיר בכיר בשירותי הבריאות הבריטיים, סטיבן פוויס.
15 צפייה בגלריה
הודעה ב בית מרקחת ב לונדון בריטניה על מחסור ב ערכות בדיקה מהירה ל קורונה
הודעה ב בית מרקחת ב לונדון בריטניה על מחסור ב ערכות בדיקה מהירה ל קורונה
שלט בבית מרקחת בלונדון שמודיע: אזלו הבדיקות המהירות
(צילום: AP)
15 צפייה בגלריה
כרזה ב תחנת אוטובוס ב לונדון בריטניה הקוראת להתחסן חיסון חיסונים נגד קורונה עקב גל אומיקרון
כרזה ב תחנת אוטובוס ב לונדון בריטניה הקוראת להתחסן חיסון חיסונים נגד קורונה עקב גל אומיקרון
כרזה בתחנת אוטובוס בלונדון: "התחסנו, עכשיו"
(צילום: רויטרס)
כמו בעוד שורה ארוכה של מדינות, בריטניה מתמודת כעת עם מחסור משמעותי בערכות בדיקה, במיוחד ערכות לבדיקות אנטיגן מהירות. זאת על רקע הבהלה מהתפשטות האומיקרון ותקופת החגים שבה המונים מבקשים להיבדק לפני שהם נפגשים עם בני משפחותיהם וחבריהם. אתמול הושבת לכמה שעות אתר האינטרנט שבו יכולים הבריטים להזמין בחינם ערכות בדיקת אנטיגן, אך בהמשך האתר שב לפעול. באזור וויילס נראה שאין מחסור שכזה, והרשויות שם הודיעו כי יתרמו לאנגליה ארבעה מיליון בדיקות אנטיגן.

מגע קרוב עם נשא? באוסטרליה זה 4 שעות לפחות

מוקדם יותר השבוע הצטרף מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גברייסוס, לקריאות להימנע מחגיגות נרחבות: "עדיף לבטל עכשיו ולחגוג מאוחר יותר, מאשר לחגוג עכשיו ולהתאבל אחר כך", אמר. אלא שלאזהרות שלו, כך נראה, רבים כבר לא נשמעים. כך למשל באוסטרליה, שלמרות שהיא מדווחת כעת על שיאי תחלואה, ממשלתה הפדרלית וממשלות מדינות המחוז השונות החליטו להימנע מהגבלות משמעותיות על התושבים. למעשה, הן אפילו הודיעו על הקלות מסוימות – ובין היתר החליטו כי מעתה "מגע קרוב" עם נשא קורונה, כזה שידרוש בידוד ביתי, יוגדר כשהייה במחיצתו של הנשא במשך ארבע שעות לפחות.
15 צפייה בגלריה
חגיגות השנה החדשה באוסטרליה
חגיגות השנה החדשה באוסטרליה
הזיקוקים בסידני בחגיגות קבלת 2021. אז ראו אותם רק מהטלוויזיה, עכשיו אלפים יצפו מקרוב
(צילום: AFP)
15 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ב נמל התעופה הבינלאומי ב סידני ניו סאות' וויילס אוסטרליה
בדיקות קורונה ב נמל התעופה הבינלאומי ב סידני ניו סאות' וויילס אוסטרליה
מתחם בדיקות קורונה בסידני. שיא נדבקים גם שם, אבל החגיגות נמשכות
(צילום: gettyimages)
בסידני, העיר הגדולה הראשונה שתקבל את שנת 2022 בשעת אחר צהריים בישראל, מופע הזיקוקים הענקי מעל בית האופרה המפורסם שלה ייערך הפעם כמתוכנן, אחרי שבשנה שעברה האוסטרלים הורשו לצפות בו רק מהטלוויזיה. לפי ה"גרדיאן", אלפים כבר הזמינו מראש כרטיסים על מנת לצפות במופע מקרוב. זאת למרות שמדינת המחוז ניו סאות' וויילס, שסידני היא בירתה, דיווחה אתמול על שיא נדבקים של יותר מ-12,000 ביממה.
למרות זאת, כמה וכמה אירועים כן בוטלו באוסטרליה, בהם אחת ממסיבות הריקודים שתוכננו בסידני, אירוע בשם Mad Racket. אחד ממארגניו, סיימון קלדוול, סיפר ל"גרדיאן" כי החליט לבטל אותו אחרי שלא מעט מהמשתתפים ביקשו את כספם בחזרה: "אנשים מרגישים שלא בנוח. הווייב הכללי היה שבטוח יותר לסגור מאשר לעשות את זה. עבור אנשים לעטות מסכות ולרקוד, זה לא הווייב".

המסר של ניו יורק לעולם: "העיר פתוחה"

גם בניו יורק, כאמור, החליטו הרשויות להמשיך כמתוכנן עם המסיבה המסורתית בטיימס סקוור, אם כי באופן מצומצם יחסית, ורק מחוסנים כמובן יורשו להגיע לכיכר ולצפות בטקס האייקוני של הפלת הכדור הגדול שהוצב שם, אשר מסמלת את הגעתה של השנה החדשה. "אנחנו רוצים להראות שאנחנו מתקדמים הלאה, אנחנו רוצים להראות לעולם שניו יורק מצליחה להיאבק את דרכה החוצה", אמר אתמול ראש העיר היוצא שלה ביל דה בלזיו, שהיום הינו יומו האחרון בתפקיד. מחר יושבע לתפקיד ראש העיר הנבחר אריק אדאמס, שהודיע כי הוא תומך בגישתו של דה בלזיו. "אנחנו חייבים לשלוח מסר לעולם: ניו יורק פתוחה", הוסיף ראש העיר היוצא.
15 צפייה בגלריה
הכנות ב כיכר טיימס סקוור ב ניו יורק ארה"ב ל חגיגות קבלת שנה חדשה 2022
הכנות ב כיכר טיימס סקוור ב ניו יורק ארה"ב ל חגיגות קבלת שנה חדשה 2022
מכינים את הכדור הענק בטיימס סקוור, ניו יורק
(צילום: AP)
15 צפייה בגלריה
מתחם בדיקה בדיקות קורונה ב  ניו יורק ארה"ב
מתחם בדיקה בדיקות קורונה ב  ניו יורק ארה"ב
מתחם בדיקות בעיר, שדיווחה על שיא חדש: "אנחנו נאבקים ומתקדמים הלאה"
(צילום: AP)
ניו יורק, כמו שאר ארה"ב, מתמודדת כעת עם התפרצות נרחבת של הנגיף: שלשום דיווחה העיר על שיא נדבקים חדש מאז פרוץ המגפה, שעומד על 39,590. דה בלזיו אומר כי עירו לא יכולה להרשות לעצמה להיכנס לסגר נוסף, וכי התשובה כעת במאבק בנגיף היא החיסונים שפותחו נגדו: הוא קרא "להכפיל" את המאמצים לחסן את האמריקנים, וציין כי בניו יורק 91% מהבוגרים כבר קיבלו לפחות מנה אחת של החיסון. בהקשר זה יצוין כי אמש דווח בארה"ב שמנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) צפוי לאשר את מתן זריקת הבוסטר, מנת הדחף השלישית, גם לבני 12 עד 15.
בארה"ב כולה מספר הנדבקים הכולל כבר הגיע לכ-290,000, והממוצע היומי עומד כעת על שיא של יותר מ-265,000. האפידמיולוג מייקל מינה, מאוניברסיטת הרווארד, מעריך שהנתונים הללו חוטאים מאוד לאמת, עקב המחסור החמור בבדיקות שחווה גם ארה"ב, והם מייצגים לדבריו רק את "קצה הקרחון". ויקטוריה סירלטה, תושבת מיאמי שהגיעה להיבדק באחד המתחמים בעיר, סיפרה ל-AFP: "לחצי מהמשפחה שלי יש את זה. זה כאילו שחזרנו לשלב הראשון של הקורונה. זה מטורף לגמרי".
15 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקת קורונה ב מיאמי פלורידה ארה"ב
בדיקה בדיקת קורונה ב מיאמי פלורידה ארה"ב
בדיקת קורונה במיאמי. "חזרנו להתחלה, זה מטורף"
(צילום: AP)
15 צפייה בגלריה
תור גדול ל בדיקה בדיקות קורונה ב מיאמי ארה"ב
תור גדול ל בדיקה בדיקות קורונה ב מיאמי ארה"ב
תור למתחם בדיקות קורונה במיאמי, פלורידה. מחסור בערכות בדיקה גם בארה"ב
(צילום: AFP)
היועץ של הנשיא ג'ו ביידן למאבק בקורונה, ד"ר אנתוני פאוצ'י, התייחס אתמול גם הוא לשאלת החגיגות בערב השנה החדשה, וקרא לאמריקנים להימנע ממסיבות צפופות. הוא אמר כי אירועים משפחתיים שבהם משתתפים אמריקנים שהתחסנו לא מהווים בעיה, אך הזהיר: "אם התוכנית שלכם היא ללכת למסיבת שנה חדשה עם 40 עד 50 אנשים, עם כל הפעמונים והשריקות, וכשכולם מתחבקים ומתנשקים ומאחלים אחד לשני שנה חדשה טובה, אני ממליץ מאוד שהשנה לא תעשו את זה".

דרום אפריקה מסירה את העוצר הלילי: "עברנו את השיא"

מדינה נוספת שהודיעה דווקא על הסרת ההגבלות, רגע לפני ערב השנה החדשה, היא דרום אפריקההמדינה שבה התגלה לראשונה זן האומיקרון. הרשויות שם הודיעו אמש על הסרה מיידית של העוצר הלילי בין חצות לשעה 04:00. בנוסף, במתחמים סגורים יוכלו מעתה להתקהל עד 1,000 איש, ועד 2,000 בשטח פתוח. חנויות לממכר משקאות אלכוהוליים יורשו לחזור לפעול עד השעה 11 בלילה.
בהודעה שפרסמה הממשלה הדרום אפריקנית נמסר כי הסרת ההגבלות נעשתה כיוון שנראה שגל התחלואה שחולל שם האומיקרון כבר עבר את השיא שלו, ונמצא כעת בדעיכה. לפי נתוני משרד הבריאות במדינה, מספר הנדבקים בשבוע האחרון צנח ביותר מ-29% ביחס לשבוע שקדם לו, ועמד על 127,753. בממשלה ציינו כי בעוד האומיקרון מידבק יותר מזנים אחרים, בגל הנוכחי שיעור המאושפזים בבתי החולים היה נמוך מבגלים קודמים.
15 צפייה בגלריה
תיירים בעיר קוטה ב באלי אינדונזיה שם הוטלו הגבלות לקראת חגיגות קבלת שנה חדשה 2022
תיירים בעיר קוטה ב באלי אינדונזיה שם הוטלו הגבלות לקראת חגיגות קבלת שנה חדשה 2022
תיירים בחוף בבאלי, אינדונזיחה. "מי שיפר את הכללים - ייזרק מכאן"
(צילום: EPA)
15 צפייה בגלריה
אנטרקטיקה אנטארקטיקה בסיס אדוארדו פריי של צ'ילה
אנטרקטיקה אנטארקטיקה בסיס אדוארדו פריי של צ'ילה
תחנת מחקר באנטרקטיקה, ארכיון. האומיקרון הגיע גם לשם
(צילום: AFP)
בניגוד לדרום אפריקה, יש מדינות שמעדיפות לא לקחת אף סיכון: באינדונזיה הודיעו הרשויות כי תיירים זרים יסולקו מאי הנופש באלי, אם ייתפסו מפרים את כללי הקורונה בערב השנה החדשה. "תתכוננו לאפשרות שיזרקו אתכם", הזהיר ראש מחלקת ההגירה בבאלי, ג'מארולי מניהורוק, בשיחה עם סוכנות AFP. הרשויות בבאלי אסרו קיום של קרנילבים, מופעי זיקוקים או התאספויות כלשהן של יותר מ-50 בני אדם, הן בחג המולד והן בשנה החדשה.
גם במקסיקו סיטי ביטלו את החגיגה הענקית שתוכננה שם. "בביטולים הללו אנחנו שולחים בצורה מסוימת מסר: 'אתם יודעים מה? זה רציני'", אמר ויקטור קנטרארס, מורה ממקסיקו. הגבלות הוטלו אמש גם בסעודיה, שם הודיעו השלטונות על החזרת חובת הריחוק הפיזי במסגד אל-חראם במכה, שבו שוכנת הכעבה שאותה מקיפים המתפללים המוסלמים.
בינתיים, זן האומיקרון ממשיך להתפשט בעולם – ואמש דווח כי הגיע לראשונה גם ליבשת אנטרקטיקה, שם הוא התפרץ אחת מתחנות המחקר המבודדות ביותר ברחבי תבל. לפי הדיווח ב"טלגרף" הבריטי, בהתפרצות בתחנת המחקר הבלגית "הנסיכה אליזבת" אובחנו 25 אנשי צוות כנשאי אומיקרון, חרף העובדה שלפני שהגיעו לתחנה שבצפון היבשת הקפואה הם עברו בידוד של עשרה ימים בדרום אפריקה, ועברו כמובן בדיקות קורונה. כולם היו מחוסנים, ואחד מהם גם קיבל בוסטר.