זן האומיקרון של נגיף הקורונה מתפשט במהירות ברחבי העולם, ומביא לשיא בשיעורי ההדבקה בשורה ארוכה של מדינות. לפי ספירה שעורכת סוכנות הידיעות "בלומברג", אתמול (שלישי) דווחו ברחבי העולם יותר מ-1.3 מיליון נדבקים חדשים, יממה אחרי שביום שני דווח על שיא עולמי של 1.44 מיליון.
בארגון הבריאות העולמי דיווחו במקביל כי בין 22 בדצמבר ל-28 בדצמבר אובחנו בסך הכול 6.5 מיליון נדבקים ברחבי תבל, ובממוצע בכל יום דווח על יותר מ-935 אלף נדבקים. מדובר בשיא ששובר את הממוצע היומי שנרשם בתקופה שבין 23 עד 29 באפריל השנה, 817 אלף. יותר ממחצית ממקרי ההדבקה בשבוע האחרון – 3.5 מיליון – מגיעים מאירופה, שמתמודדת עם התפרצות קשה של הנגיף כבר כמה חודשים, והאומיקרון רק מחריף את התפשטות הנגיף שם. יחד עם זאת, מספר המתים העולמי בכל יום, בממוצע, עומד על 6,450, נמוך משמעותית מהשיא העולמי שנרשם בינואר, 14,800.
17 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקת קורונה ב פוקט תאילנד
בדיקה בדיקת קורונה ב פוקט תאילנד
בדיקת קורונה בפוקט, תאילנד. שיא עולמי בגלל האומיקרון
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקת קורונה ב מיאמי פלורידה ארה"ב
בדיקה בדיקת קורונה ב מיאמי פלורידה ארה"ב
בדיקת קורונה במיאמי, פלורידה. שיא בשיעור התחלואה, ומחסור בערכות הבדיקה
(צילום: AP)
17 צפייה בגלריה
תור ל בדיקה בדיקות קורונה ב וושינגטון הבירה ארה"ב
תור ל בדיקה בדיקות קורונה ב וושינגטון הבירה ארה"ב
מחסנים בוושינגטון הבירה, אתמול
(צילום: Getty Images)
17 צפייה בגלריה
תור ל בדיקה בדיקות קורונה ב וושינגטון הבירה ארה"ב
תור ל בדיקה בדיקות קורונה ב וושינגטון הבירה ארה"ב
המונים נדבקים, המונים נבדקים. בתור לבדיקה בוושינגטון
(צילום: Getty Images)
אחת המדינות שמדווחות כעת על שיא נדבקים היא ארצות הברית, שם לפי ספירת המרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), דווחו אתמול ברחבי המדינה יותר מ-440 אלף נדבקים, אם כי ה-CDC הדגיש כי ייתכן שהנתון הזה כולל גם דיווחים מאוחרים מצד רשויות מקומיות בארה"ב, בעקבות חג המולד.
ה-CDC, יצוין, עדכן אמש את ההערכה שלו בנוגע להיקף ההתפשטות הנוכחי של האומיקרון, ואחרי שבשבוע שעבר דיווח כי הוא אחראי ליותר מ-73% ממקרי ההדבקה בארה"ב, כעת קיצץ את הנתון הזה ל-58.6%. הזן החדש עדיין דומיננטי לפי ההערכה המעודכנת, ובתקשורת האמריקנית מדגישים כי הערכות ה-CDC בנוגע לנתון הזה מעולם לא היו אמורות להיות מדויקות: אבחון ודאי של האומיקרון מתאפשר רק באמצעות בדיקת ריצוף גנטי, כזו שנערכת רק למיעוט קטן מאוד מבין הבדיקות המפוענחות במדינה.
כך או כך, נראה שהנגיף מתפשט בארה"ב במהירות גבוה מאי פעם, ועדות לכך מגיעה גם בממוצע הנדבקים היומי בשבוע האחרון, שלפי ספירה נוספת, שעורך העיתון "ניו יורק טיימס", שבר שיא והגיע כבר ליותר מ-267 אלף נדבקים. השיא הקודם בממוצע הזה דווח ב-11 בינואר, במהלך הגל הקשה שחוותה ארה"ב בחורף הקודם, ואז עמד הנתון היומי הממוצע על 251 אלף נדבקים.
17 צפייה בגלריה
מחסנים חיסון פייזר נגד קורונה במדינת וושינגטון ארה"ב
מחסנים חיסון פייזר נגד קורונה במדינת וושינגטון ארה"ב
מחסנים בארה"ב. מספרי המאושפזים עדיין לא מזנקים, אבל עולים
(צילום: AP)
17 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה ב בית חולים ב לואיזיאנה ארה"ב אוגוסט 2021
מחלקת קורונה ב בית חולים ב לואיזיאנה ארה"ב אוגוסט 2021
מחלקת קורונה בלואיזיאנה. החשש: מערכות הבריאות עדיין יוצפו, למרות שהאומיקרון פחות קטלני, לכאורה
(צילום: AP)
17 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה ב בית חולים ב לואיזיאנה ארה"ב אוגוסט 2021
מחלקת קורונה ב בית חולים ב לואיזיאנה ארה"ב אוגוסט 2021
מספרי המתים עדיין גבוהים: יותר מ-1,200 בכל יום. אחות מנחמת קרובת משפחה בלואיזיאנה
(צילום: AP)
הזינוק בנדבקים בארה"ב לא משתקף לפי שעה במספרם של חולי הקורונה שמתאשפזים בבתי החולים, אם כי הנתון הזה נמצא גם הוא במגמת עלייה. לפי הספירה שעורך "ניו יורק טיימס", מספר חולי הקורונה המאושפזים עומד כעת על כ-71 אלף, אך הוא עדיין נמוך משמעותית מהשיא שנרשם בארה"ב בחורף שעבר. גם מספר החולים שמתים מסיבוכי הנגיף עולה, ובממוצע מתים כעת יותר מ-1,240 חולים ביממה. גם נתון זה נמוך משמעותית מהשיא שנרשם ב-26 בינואר, אז דווח בארה"ב על 3,342 מתים ביממה.
מגמות דומות – של זינוק במספר הנדבקים לצד עלייה מתונה הרבה יותר במספר החולים המתאשפזים – נרשמות גם במדינות אירופיות שדיווחו ביממה האחרונה על שיאי הדבקה, בהן צרפת, בריטניה ואיטליה. ברקע עומדים המחקרים הראשוניים שפורסמו בשבועות האחרונים, ולפיהם הסיכוי של מי שנדבק באומיקרון לחלות באופן קשה נמוך מזה של מי שנדבק בזנים קודמים של הנגיף.

לקראת חודש "קשה מאוד"

אלא שהחשש של מומחי הבריאות הוא שבשל יכולת ההדבקה המוגברת של האומיקרון – ונראה שהוא מדביק גם בקלות רבה יותר מחוסנים מאשר זן הדלתא – הוא עדיין עלול להביא להצפה של מערכות הבריאות המקומיות, גם אם הסיכוי של כל אחד ואחד מהנשאים לחלות קשה נמוך יותר באופן אישי.
בארה"ב, כך מעריכים המומחים, השיא של הגל הנוכחי עדיין לא הגיע. האנליסט הרפואי ד"ר ג'ונת'ן ריינר העריך בפני רשת CNN כי בתוך שבוע עד עשרה ימים ארה"ב תדווח כבר על כחצי מיליון נדבקים ביממה, "בקלות" כלשונו. "ינואר הולך להיות חודש מאוד מאוד קשה", אמר ל-CNN מומחה אחר, ד"ר עשיש גהא, דיקן בית הספר בראון לרפואה ציבורית. "אנשים צריכים להתכונן לחודש שבו המונים הולכים להידבק".
17 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה על החשש מ אומיקרון ו ה קורונה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה על החשש מ אומיקרון ו ה קורונה
ביידן. הממשל נכנע ללחץ מהמעסיקים לקיצור הבידוד?
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
אנתוני פאוצ'י
אנתוני פאוצ'י
"איזון בין בריאות הציבור לצורך שהחברה לא תיפגע". ד"ר אנתוני פאוצ'י
(צילום: AFP)
על רקע החשש מכך שהמוני אמריקנים יידבקו ויישלחו לבידוד, באופן שיפגע קשות בכלכלת ארה"ב בזשעה שזו עדיין מנסה להשתקם מהפגיעה הקשה שחוותה בסגרים וההגבלות בשנתיים האחרונות, ה-CDC הודיע שלשום כי נשאי קורונה שלא פיתחו תסמינים יוכלו לצאת מהבידוד אחרי חמישה ימים בלבד – ולא עשרה כפי שהיה עד היום. לפי ההמלצה שפרסם ה-CDC, אותם א-סימפטומטים שהבידוד שלהם יקוצר נדרשים לעטות מסכה גם בחמשת הימים שבהם הם כבר לא יחויבו בבידוד. הבידוד קוצר באופן דומה גם עבור מי שבא במגע קרוב עם נשא קורונה.
ב-CDC הדגישו כי ההחלטה התקבלה בעקבות עדויות גוברות שמרבית ההדבקות מתרחשות ביום-יומיים שלפני הופעת הסימפטומים או ביומיים-שלושה אחרי שזוהו תסמינים, אולם השינוי הזה התקבל גם על רקע לחץ נרחב שהופעל על רשויות הבריאות האמריקניות, מצד גורמים במגזר העסקי והציבורי, לקצר את תקופת הבידוד על מנת למנוע מחסור בעובדים. הלחץ הזה הגיע במיוחד מצד ענף התעופה בארה"ב, שבימים האחרונים, בתקופת הטיסות העמוסה למדי של חג המולד וסוף השנה, נאלץ לבטל אלפי טיסות בשל עובדים שהודיעו כי נדבקו או נחשפו לנגיף.
גורמי הבריאות בממשל הודו שמאחורי ההחלטה היה גם שיקול כלכלי. "יש כל כך הרבה אנשים שנדבקים בקורונה בו-זמנית, ואנחנו צריכים להבטיח – במיוחד בנוגע לעובדים חיוניים – שהם יוכלו לצאת כמה שיותר מהר", אמר ד"ר אנתוני פאוצ'י, יועצו של הנשיא ג'ו ביידן להתמודדות עם נגיף הקורונה. "כשמסתכלים על האיזון – בטיחות הציבור והצורך שהחברה לא תיפגע – זו בחירה נכונה".
17 צפייה בגלריה
ארה"ב נמל תעופה דנבר ערב חג המולד אומיקרון
ארה"ב נמל תעופה דנבר ערב חג המולד אומיקרון
נמל תעופה בדנבר. אלפי טיסות בוטלו בחג המולד
(צילום: AP)
17 צפייה בגלריה
ארה"ב נמל תעופה סן פרנסיסקו טיסות מבוטלות קורונה אומיקרון
ארה"ב נמל תעופה סן פרנסיסקו טיסות מבוטלות קורונה אומיקרון
לוח הטיסות בנמל התעופה בסן פרנסיסקו, בסוף השבוע
(צילום: EPA)
השינוי בהנחיות הבידוד התקבל בברכה מצד לא מעט מומחי בריאות אמריקניים, אך אחרים מביעים חשש שהמהלך הזה בעת של התפרצות נרחבת של האומקירון רק יפגע במאמצים לבלום את הזן. לא מעט מהם, לצד פקידים מקומיים שונים, הביעו תמיהה על כך שההמלצה החדשה לא כוללת דרישה לביצוע בדיקה שתוצאתה שלילית כדי להשתחרר מהבידוד, אפילו לא בדיקה מהירה. "זה חוסר אחריות לפעול כך", אמר לסוכנות הידיעות AP ד"ר אריק טופול, מנהל ארגון המחקר המדעי "סקריפס" בסן דייגו, קליפורניה. "שימוש בבדיקה מהירה או סוג כלשהו של בדיקה כדי לוודא שהאדם לא מידבק – זה חיוני", הוא הוסיף.

למנוע שיתוק כלכלי: לא רק ארה"ב מקצרת בידוד

לואי מנסקי, מנהל המכון לווירולוגיה מולקולרית באוניברסיטת מינסוטה, מסכים עם המלצת ה-CDC וסבור שיש לה בסיס מדעי, אך מודה שאי-הכללת הדרישה לבדיקת קורונה בתום הבידוד לא התקבלה משיקול שכזה. לדבריו, ה-CDC נמנע מכך רק בשל סיבות לוגיסטיות: ארה"ב חווה כעת מחסור משמעותי בבדיקות קורונה, על רקע הזינוק בתחלואה ותקופת החגים שהביאה המונים להיבדק לפני המפגשים עם בני משפחותיהם. במקומות רבים במדינה בלתי אפשרי כעת למצוא ערכות בדיקה מהירות.
ממשל ביידן כבר הודיע כי כחלק מהצעדים שינקוט בשל התפרצות האומיקרון הוא ירכוש 500 מיליון ערכות בדיקה מהירות וישלח אותם בחינם בדואר לכל אמריקני שידרוש זאת – אחרי שבעבר התנגד לחלוקת ערכות בדיקה בחינם – אך המהלך ייצא לפועל רק בחודש הבא. לפי מנסקי, ב-CDC חששו כי הנחיה לבדיקת קורונה בתום הבידוד תהיה בלתי אפשרית ליישום, ופקידי הבריאות רצו להימנע ממצב שבו האמריקנים מתעלמים מהמלצותיהם.
קמרה אדוארדס, מנהלת עסקית של רשת מסעדות באזור פילדלפיה, אמרה כי קיצור הבידוד הוא מהלך מבורך: לדבריה, כ-15% מהעובדים ברשת יצאו לחופשת מחלה בגלל שנדבקו בקורונה, ואיוש המשמרות במסעדות הפך למאבק של ממש. היא אמרה כי שינוי הנחיות הבידוד הוא "דבר מצוין" עבור בתי עסק, אך הוסיפה כי היא מבינה כמה מעובדיה שחוששים כעת לבריאותם. אחת מהאמריקניות שחוששות מהמהלך היא דנה מרטין, מורה בת 38 מפילדלפיה, ולדבריה היא חושבת כעת פעמיים לפני שהיא משתתפת באירועים שונים לרגל חג המולד והשנה החדשה.
17 צפייה בגלריה
ארה"ב קורונה מסעדה ב עיר ניו יורק בדרך ל תו ירוק
ארה"ב קורונה מסעדה ב עיר ניו יורק בדרך ל תו ירוק
מסעדה בניו יורק, ארכיון. איוש המשמרות הפך ל"קרב"
(צילום: AFP)

כמה וכמה פקידים מעידים גם כי הם נערכים למצב של בלבול בעקבות קיצור הבידוד. מרשל האץ', כומר בכיר בכנסייה באזור שיקגו, אמר כי השינוי "לא הולם" את המצב הנוכחי בארה"ב, והוא חושש גם מהמסר שאנשי הקהילה שלו עלולים לקבל ממנו: "או שאנחנו בזינוק ואנחנו צריכים להיות מאוד זהירים, או שאנחנו יוצאים מהמגפה ולכן אנחנו מקצרים את זמן הבידוד".
ארה"ב אינה היחידה שמקצרת כעת את תקופת הבידוד, לנדבקים עצמם או למחוסנים שנחשפו אל הנגיף. ישראל הודיעה רק אתמול על קיצור תקופת הבידוד למחוסנים שנחשפו לנדבקים – והם יוכלו להשתחרר מיד אחרי שיקבלו תוצאה שלילית של בדיקת קורונה. באנגליה הודיעו הרשויות שמחוסנים שנדבקו יוכלו להשתחרר מהבידוד אחרי שבעה ימים ולפחות שתי בדיקות שליליות.
גם בצרפת הודיעה הממשלה כי היא מתכוונת להקל בהנחיות הבידוד, כדי להימנע מ"שיתוק" במגזר הציבורי והפרטי. צרפת דיווחה אתמול על שיא נדבקים דרמטי של 180 אלף ביממה, ולפי חלק מההערכות היא עלולה להגיע בחודש הבא ל-250 אלף נדבקים ביום. איטליה שוקלת אף היא הקלה בבידוד, ובוחנת ביטול מוחלט שלו עבור מחוסנים בזריקת דחף שנחשפו לאדם חולה. שם מעריכים כי יותר משני מיליון איטלקים עלולים להישלח לבידוד בשבועיים הקרובים בשל התפרצות האומיקרון.

סובלים בסגר בסין: "עומד להיגמר הנודלס"

ובתוך כך, בצהריים הגיעו מראות חריגים למדי מסין, כאלו שעשויות להזכיר לחלק את "מצעד הבושה" מהסדרה "משחקי הכס". סין, המדינה שבה התגלה לראשונה הנגיף לפני שנתיים, מצליחה לבלום את התפשטותו עוד משלביה הראשונים של המגפה באמצעות הגבלות דרקוניות למדי – ועדות לכך מגיעה גם מאותן תמונות מהעיר ג'ינסי במחוז גואנגשי, בדרום המדינה: השלטונות שם הצעידו ב"מצעד בושה" ארבעה חשודים בהפרת כללי הקורונה וחוקי ההגירה.
17 צפייה בגלריה
מצעד בושה ל מפרי כללים בעיר ג'ינסי ב סין שלפי החשד הבריחו מהגרים מהגבול עם וייטנאם למרות שנסגר בגלל ה קורונה
מצעד בושה ל מפרי כללים בעיר ג'ינסי ב סין שלפי החשד הבריחו מהגרים מהגבול עם וייטנאם למרות שנסגר בגלל ה קורונה
"מצעד הבושה" בג'ינסי, סין. עם חליפות מגן ושוטרים חמושים
בתמונות ששודרו בטלוויזיה הממלכתית בסין נראו ארבעת החשודים כשהם מתהלכים עם חליפות מגן ונושאים על גופם כרזות גדולות שפניהם מרוחים עליהן. כל אחד מהחשודים לווה על ידי שני שוטרים – שלבשו גם הם חליפות מגן. מאחוריהם צעדו שוטרים חמושים עם קסדות לראשיהם, ומשני צדי התהלוכה הזו עמדו שוטרים נוספים בשורה.
לפי הדיווחים בתקשורת הסינית, הארבעה חשודים כי הבריחו מהגרים בלתי חוקיים אל תוך גבולותיה של סין, כנראה מווייטנאם השכנה שלידה שוכנת ג'ינסי. גבולות סין, נזכיר, נסגרו כמעט הרמטית כחלק מצעדי המאבק בקורונה, ולפיכך בעצם הברחת המהגרים הפרו החשודים את הנחיות הקורונה. לפי דיווח בעיתון ממלכתי היוצא לאור במחוז גואנגשי, "מצעד הבושה" הוא חלק מצעדי הענישה שעליהן הכריזה הממשלה במחוז כבר באוגוסט, על מנת להרתיע מפני הפרה של הנחיות הבריאות השונות. בעיתון המקומי בגואנגשי נכתב כי המצעד סיפק "אזהרה מהעולם האמיתי" עבור הציבור, באופן שירתיע גם מפני "פשעים הקשורים לגבול".
סין הפסיקה לערוך מצעדי בושה שכאלו לעבריינים כבר ב-2010, אחרי קמפיין נרחב נגדם מצד פעילי זכויות אדם, אולם עם פרוץ המגפה לפני שנתיים חידשו כמה מהממשלות המקומיות שלה את הנוהג הזה, כחלק מקמפיין האכיפה הנוקשה של הנחיות הקורונה.
למרות שזו אינה הפעם הראשונה בחודשים האחרונים שנערך מצעד שכזה, בסין מביעים כעת לא מעט ביקורת על המצעד בג'ינסי, והיא נשמעה גם בתקשורת המזוהה עם המפלגה הקומוניסטית: בעיתון "בייג'ינג ניוז" נכתב כי למרות שהרשויות המקומיות בגואנגשי נמצאות תחת "לחץ עצום" למנוע התפשטות של הנגיף, העונש הפומבי "הפר באופן חמור את הלך הרוח של שלטון החוק – ואסור שיתרחש פעם נוספת".
17 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקת קורונה במחוז שאנשי ב סין
בדיקה בדיקת קורונה במחוז שאנשי ב סין
בדיקת קורונה במחוז שאנשי, במרכז סין. אפס סובלנות במאבק בנגיף
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
אוכפים סגר בעיר שיאן סין עקב התפרצות קורונה מקומית
אוכפים סגר בעיר שיאן סין עקב התפרצות קורונה מקומית
אוכפים את הסגר בעיר שיאן. "עומד להיגמר הנודלס"
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
מעבדה מאולתרת ל ריצוף גנטי שהוקמה ב שיאן סין עקב התפרצות קורונה מקומית
מעבדה מאולתרת ל ריצוף גנטי שהוקמה ב שיאן סין עקב התפרצות קורונה מקומית
מעבדת ריצוף גנטי מאולתרת בשיאן. ההתפרצות שם מיוחסת לדלתא, לא לאומיקרון
(צילום: רויטרס)
התקרית בעיר ג'ינסי מגיעה כשברקע החשש בסין מהתפשטות מחודשת של הנגיף לקראת אירוח אולימפיאדת החורף בבייג'ינג בפברואר הקרוב: כעת מתמודדות הרשויות שם עם התפרצות מקומית בעיר שיאן שבמרכז המדינה, שם אובחנו אתמול עוד כ-150 נדבקים. בסך הכול אובחנו בהתפרצות שם בימים האחרונים יותר מ-1,000 נדבקים שפיתחו תסמינים. היא מיוחסת לזן הדלתא. בעיר נערכו כמה וכמה סבבי בדיקות המוניות ל-13 מילון תושביה, וכבר שבוע שמוטל עליה סגר נוקשה למדי: התושבים לא רשאים לצאת אלא לצורך עבודות חיוניות, ורק אחת לכמה ימים רשאי נציג מכל משפחה לצאת על מנת לרכוש מצרכים חיוניים.
רבים מהתושבים בשיאן תלויים כעת למחייתם במשלוחי מזון או בעזרה מאנשי מתחמי דיור מקומיים, ורבים שם המתלוננו על קושי בהשגת די מצרכים ומזון. אחד מהם פרסם פוסט ברשת החברתית ווייבו, המקבילה הסינית לטוויטר, שבו כתב: "אני עומד לגווע ברעב. אין אוכל ומתחם המגורים שלי לא נותן לי לצאת החוצה. הולך להיגמר לי הנודלס המוכן. בבקשה תעזרו!". גולש אחר ציין כי הוא מתקשה מאוד לרכוש מזון דרך האינטרנט, ותהה: "איך אנחנו חיים? איך אנחנו אוכלים?".
סינים אחרים מצאו עצמם תקועים בשיאן, כיוון שהרשויות שם לא מאפשרות – גם לא למי שלא מתגורר בה באורח קבע – לצאת מגבולותיה. טכנאי בן 32 ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס, בעילום שם, סיפר כי הגיע לעיר בנסיעת עסקים ותכנן לעזוב אותה כבר בשבוע שעבר, אך כעת אינו רשאי לעזוב. הוא אמר כי פספס את יום ההולדת של אשתו וחושש שיפסיד גם את חגיגות השנה החדשה. "אני רק רוצה לחזור הביתה", אמר.