על רקע אמירתו של נשיא ברזיל, לואיז אינסיו לולה דה סילבה, כי ישראל מבצעת רצח עם ברצועת עזה, והשווה את מעשיה להשמדת העם היהודי בידי היטלר והנאצים, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הבהיר הערב (יום רביעי) כי דבריו "אינם מקובלים" על ארה"ב.
2 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה ביקור ב אתיופיה מטה האיחוד האפריקני
נשיא ברזיל לואיז אינסיו לולה דה סילבה ביקור ב אתיופיה מטה האיחוד האפריקני
פרסונה נון-גראטה - עד שיתנצל. הנשיא לולה דה סילבה
(צילום: Ricardo STUCKERT / BRAZILIAN PRESIDENCY / AFP)
דבריו של בלינקן מגיעים לאחר שדובר מחלקת המדינה מת'יו מילר אמר אתמול כי ארה"ב לא מסכימה עם דבריו של לולה. בלינקן שוחח עם לולה במשך כמעט שעתיים, והשניים דנו בכמה נושאים, בהם המלחמות בעזה ובאוקראינה. ממשלת ברזיל מסרה כי "הנשיא הדגיש את רצונו לשלום ולסיום שתי המלחמות", בעוד שבלינקן ולולה הסכימו על הצורך בהקמת מדינה פלסטינית.
לולה הורה שלשום על החזרת השגריר בתל אביב פדריקו מייר, שעות לאחר ששר החוץ ישראל כץ ערך לו שיחת נזיפה במוזיאון יד ושם - ואף כינה את לולה "אישיות בלתי-רצויה". במקביל, זומן גם השגריר הישראלי דניאל זוהר-זונשטיין לשיחת נזיפה. השר כץ כינה את דבריו של הנשיא "חרפה והתקפה אנטישמית חמורה", והדגיש בפני השגריר כי "לא נסלח והוא אישיות בלתי רצויה בישראל כל עוד לולה לא יחזור בו ויתנצל", הצהיר.
השר כץ נפגש היום עם רפאלה טרייסטמן, שבילתה במסיבת הנובה וניצלה מהטבח שביצע חמאס במבלים, אך בן זוגה חנני גלזר נרצח באכזריות על ידי המחבלים, יחד עם עוד כמה מחבריהם. כץ פנה לנשיא לולה: "בעקבות ההשוואה שלך בין המלחמה הצודקת שלנו נגד החמאס למעשים הבלתי אנושיים של היטלר והנאצים, לרפאלה יש מסר עבורך. כדאי שתקשיב".
רפאלה, שפנתה לנשיא בפורטוגזית, אמרה בין היתר כי "7 באוקטובר היה היום השחור ביותר בחיים שלי. המחבלים זרקו בקבוקי תבערה, הדליקו מדורה ושרפו בה אנשים בעודם חיים. לקחו בחורה שהייתה לידי, אנסו אותה ושרפו אותה חיה. איבדתי באותו יום את אהבת חיי. לעולם לא אשכח את מה שקרה שם. מעציב אותי שהמדינה שבה נולדתי והמדינה שאני קוראת לה בית נמצאות במצב הזה, שהממשלה בברזיל משווה את מה שישראל עושה לשואה".

"למה העם האירי לא מגנה את חמאס?"

שגרירת ישראל באירלנד, דנה ארליך, האשימה את העם האירי בהשקפה חד-צדדית של הסכסוך במזרח התיכון, שמציגה את ישראל כ"נבל היחיד" מול הפלסטינים. ארליך אמרה בריאיון לתכנית הרדיו של השדרן האירי פאט קני: "אם אני מסתכלת על האופן שבו הסיפור הזה, המלחמה הזו מועברת כאן באירלנד, אני שומעת השקפה מאוד חד-צדדית המציגה את ישראל כנבל היחיד, ולא מראה שום אחריות של חמאס", אמרה.
ארליך הדגישה כי "לא מדובר רק במתקפת 7 באוקטובר, אלא איך המחבלים מוטמעים באוכלוסייה הפלסטינית ומשתמשת בה כמגן אנושי. אנחנו צריכים להגן על עצמנו מפניהם, אנו צריכים שהקהילה הבינלאומית תגנה ותוקיע אותם. אני מבקשת מהעם האירי שמקשיב עכשיו - כשאתם מותחים ביקורת על ישראל, רק תעלו שאלות נוספות על פעולות חמאס. תחשבו מה ניתן לעשות בתוך עזה על ידי סוכנויות האו"ם כדי לעזור בפועל לעם הפלסטיני. כשאתם קוראים ברחובות דבלין קריאות נגד ישראל, למה אתם לא קוראים לשחרור החטופים הישראלים? אזרחים, תינוקות ונשים. אנחנו מבקשים מכם להיות יותר ביקורתיים".
2 צפייה בגלריה
הפגנות תמיכה בפלסטינים בדבלין, אירלנד
הפגנות תמיכה בפלסטינים בדבלין, אירלנד
הפגנת תמיכה בפלסטינים בדבלין, אירלנד
( צילום: REUTERS/Clodagh Kilcoyne)
במהלך הריאיון השגרירה ארליך הגנה על פעולות צה"ל בבית החולים נאסר שבחאן יונס, שבו אותרו בין השאר יותר מ-20 מחבלים שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר, וכן תרופות שעליהן היו שמות של חטופים - ככל הנראה מהמשלוח שיועד עבורם בעסקת התרופות. "המבצע בבית החולים נאסר הוא דוגמה להרבה דברים שקורים בעזה כרגע", אמרה ארליך. "זו דוגמה לניצול ציני של תשתיות אזרחיות על ידי חמאס תוך הפרה של אמנת ז'נבה, החוק הבינלאומי וכללי המלחמה, לפיהם אסור להשתמש בבתי חולים למטרות צבאיות. למרות כל אלה ראינו מאות מחבלים מתחבאים בבית החולים ומתחתיו".
ארליך הדגישה כי חרף שימוש המחבלים בבית החולים, כוחות צה"ל סייעו לשמור על הפעילות הרפואית במקום. "בית החולים עוד היה פעיל במהלך המבצע הזה, וצה"ל עזר בשיקום הגנרטור שלו, ואף סיפק גנרטור נוסף כדי לוודא שיש חשמל - אבל אתה לא שומע את כל זה", אמרה. "כשאנחנו שומעים את הסיקור על הפעולה בבית החולים שומעים נקודת מבט מאוד חד-צדדית. מה שאני מבקשת מאנשים זה ליישם את אותה ביקורת כלפי הצד השני".
עוד אמרה השגרירה כי תגובתה של ישראל אינה בלתי-פרופורציונלית, ועמדה על כך שהפעולות ברצועה "עומדות בדרישות החוק הבינלאומי והמשפט ההומניטרי". ארליך הדגישה כי צריך לחסל את חמאס כפי שחוסלה אל-קאעדה. "זה לא משהו שרק ישראל אומרת, גם המדינות השכנות שלנו מרגישות כך, העולם רואה את זה כך", אמרה. "צריך לחסל את איום הטרור הזה באותו אופן שבו איחדנו כוחות כדי להילחם בדאעש ובאל-קאעדה".
ארליך התייחסה גם לתגובות ברחוב הפלסטיני לפעולות החמאס: "הפלסטינים מבינים שחמאס אחראי לכל זה, הם רואים את התשתית והכסף שהושקעו בכל המנהרות האלה. הם רואים את כמות הכסף והמלאים שחמאס מחביא במנהרות ומבינים שהם משמשים כמגן אנושי בספר המשחקים הציני והפחדן של חמאס. אני לא מבינה למה אנשים שכל כך תומכים באוכלוסייה הפלסטינית כאן באירלנד לא קוראים לזה בפומבי? מדוע אין קולות שקוראים לגנות את חמאס?".